۱۴۰۱ بهمن ۱۰, دوشنبه

لحظه به لحظه با خبرهای ایستگاه خبر؛ دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳ از ایران، افغانستان، جهان، علم و دانش، ورزش، دنیای هنر، سرگرمی و...

گزارش زنده

  1. وزارت خارجه ایران انفجار در مسجدی در پاکستان را محکوم کرد

    ناصر کنعانی

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله به مسجدی در پیشاور پاکستان را محکوم کرده است.

    آقای کنعانی گفته است «حمله تروریستی انتحاری» به نمازگزاران مسجدی در پیشاور در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان را «بشدت محکوم و مراتب همدردی عمیق» را با دولت و مردم پاکستان ابراز می‌دارد.

    انفجار در مسجدی در شهر پیشاور پاکستان «دست‌کم ۳۲ کشته و ۱۵۰ زخمی» بجا گذاشته است. یک «مهاجم انتحاری» خود را در مسجد مملو از نمازگزاران منفجر کرده است.

    براثر انفجار بخشی از مسجد ویران شده و شماری از قربانیان در زیر آوار مانده‌اند.

    بیشتر کشته‌شدگان بخشی از نیروی پلیس بودند و گمان می‌رود که هدف حمله آنها بوده‌اند.

    بیشتر اینجا بخوانید.

دیدار روسای مجالس تاجیکستان و ایران در حاشیه همایش بین‌المللی اتحاد پارلمانی در الجزایر

ذاکرزاده و قالیباف

محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس سفلا (نمایندگان) پارلمان تاجیکستان با محمدباقر قاليباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرده است.

این دیدار شب گذشته در الجزایر جایی که همایش بین‌المللی اتحاد پارلمانی سازمان همکاریهای اسلامی برگزار شده، صورت گرفته است.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی باختر، دو طرف بر تبادل همکاری‌ها تاکید کردند. گروه‌های دوستی بین پارلمانی بین ایران و تاجیکستان با هدف تقویت روابط بین دو کشور فعال بوده است.

وزیر خارجه آمریکا در بدو ورود به اسرائیل: مسئولیت همه تلاش برای برقرار آرامش است

بلینکن در اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر سه روز خود به خاورمیانه وارد اسرائیل شد.

او که گفته برای گفتگو با رهبران فلسطینی و اسرائیل به منطقه سفر کرده است درفروگاه بن‌گورین شهر تل‌آویو به خبرنگاران گفت: «مسئولیت همه است که به جای شعله ور کردن تنش‌ها گام‌هایی برای برقرار آرامش بردارد.»

او حمله روز جمعه به یک کنیسه در بیت المقدس شرقی را چیزی فراتر از حمله به اشخاص خواند و آن را حمله به کل یک باور دینی دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

وزیر خارجه آمریکا «جشن گرفتن کسانی از این حمله و هر اقدام تروریستی دیگری» که جان بیگناهان را می‌گیرد، صرفنظر از اینکه چه کسی قربانی است و چه اعتقادی دارد را تقبیح کرد.

او تاکید کرد که دعوت به انتقام که نتیجه آن قربانیان مظلوم بیشتری است «راه حل» این مساله نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که قرار است در ساعات آینده با آقای بلینکن دیدار کند، از شهروندان اسرائیلی خواست تا به عنوان یک اقدام احتیاطی با خود سلاح حمل کنند. اما او هم به اسرائیلی‌ها هشدار داده بود که به خشونت دست نزنند.

قرار است آقای بلینکن فردا، سه‌شنبه با محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین دیدار کند.

پس از حمله نیروهای اسرائیلی به اردوگاه آوارگان جنین در روز پنج‌شنبه که ۱۰ فلسطینی کشته شدند، یک فلسطینی جمعه به کنیسه‌ای در بیت‌المقدس شرقی حمله کرد که ۷ کشته بجای گذاشت و اکنون تنش در این منطقه بار دیگر شدت گرفته است.

طالبان به کارکنان زن ادارات بهداشت و معارف قندهار دستور داد «بدون محرم» سر کار حاضر نشوند

دختران کارمند

منابعی به بی‌بی‌سی گفته‌اند مسئولان حکومتی طالبان در قندهار، در جنوب افغانستان به کارکنان زن اداره‌های صحت و معارف دستور داده‌اند بدون همراه مرد خود سر کار خود حاضر نشوند. به طور معمول فرامین طالبان از قندهار، خاستگاه و مقر رهبری طالبان صادر شده و به تدریج در سایر ولایت‌های کشور نیز اجرا می‌شوند.

به گفته این منابع، اداره امر به معروف طالبان در قندهار از ادارات معارف و صحت/بهداشت این ولایت خواسته که از امروز (دوشنبه، ۱۰ دلو/بهمن) از ورود زنانی که بدون همراه محرم خود به این ادارات می‌آیند جلوگیری کنند.

همچنین شماری از کارکنان زن در بخش بهداشت در قندهار نیز به ‌بی‌بی‌سی تایید کرده‌اند که از آن‌ها خواسته شده هنگام آمدن و بازگشت باید از سوی یک «مرد محرم» همراهی شوند.

کمبود خدمات بهداشتی از مشکلات اصلی مردم افغانستان به ویژه زنان و کودکان است. کمبود قابله، پزشک و پرستار زن در خیلی از مناطق باعث شده که خیلی از زنان از دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب محروم باشند.

ادامه خبر...

هشدار عفو بین‌الملل: سه معترض در ایران در خطر اعدام هستند

عفو بین‌الملل هشدار داده که سه نفر در ایران «در پی محاکمه‌های به شدت ناعادلانه در خطر اعدام قرار دارند.»

عفو بین‌الملل برای نجات جواد روحی، مهدی محمدی‌فرد و عرشیا تکدستان که در اعتراض‌های نوشهر دستگیر شده‌اند «فراخوان اقدام فوری» داده است.

به گفته عفو بین‌الملل، جواد روحی متحمل «زندان انفرادی طولانی، شلاق، خشونت جنسی از طریق گذاشتن یخ روی بیضه‌ها» شده است.

«عرشیا تکدستان علاوه بر تحمل سلول انفرادی و ضرب و شتم به بازداشت و شکنجه پدرش تهدید شده است.»

و مهدی محمدی فرد پس از بازداشت خشونت‌آمیز و زندان انفرادی، متحمل «وارونه آویزان شدن و تجاوز جنسی» شده است.

عفو بین‌الملل سه روز پیش در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضاییه ایران از «شکنجه جنسی» این سه جوان خبر داده بود.

تاکنون چهار نفر در رابطه با اعتراض‌های اخیر اعدام شده‌اند و عده‌ای دیگر در معرض اعدام هستند.

«کشته شدن یک مرد فلسطینی» در آستانه سفر بلینکن به اسرائیل

در‌ آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل، مقام‌های درمانی فلسطینی از کشته شدن یک مرد در اثر تیراندازی نیروهای اسرائیلی خبر دادند.

بر اساس این گزارش این مرد ۲۶ ساله فلسطینی درخودرو خود در یک ایست بازرسی در شهر الخلیل در کرانه باختری رود اردن هدف گلوله سربازان اسرائیلی قرار گرفته است.

آقای بلینکن در سفر سه روز خود به خاورمیانه در حال حاضر در مصر است اما تا ساعاتی دیگر عازم اسرائیل می‌شود.

او قرار است درباره تشدید خشونت‌ها با رهبران اسرائیل و فلسطین گفتگو کند و گفته ار هر دو طرف خواهد خواست از افزایش خشونت پرهیز و خویشتنداری کنند.

پس از حمله نیروهای اسرائیلی به اردوگاه آوارگان جنین در روز پنج‌شنبه که ۱۰ فلسطینی کشته شدند، یک فلسطینی جمعه به کنیسه‌ای در بیت‌المقدس شرقی حمله کرد که ۷ کشته بجای گذاشت و اکنون تنش در این منطقه بار دیگر شدت گرفته است.

به گزارش شبکه المنار، شبکه حزب‌الله لبنان، این گروه ز حمله به کنیسه استقبال کرده و آن را «شجاعانه« و «قهرمانانه» خوانده است.

وزیر خارجه آمریکا: مقابله با فعالیت‌های ایران باید ادامه پیدا کند

وزیر خارجه آمریکا گفت تلاش بر ضد فعالیت‌های مختلف ایران در منطقه و دیگر نقاط دنیا باید ادامه پیدا کند.

آنتونی بلینکن که در سفری سه روزه به خاورمیانه به مصر رفته این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با سامح شکری وزیر خارجه مصر عنوان کرد.

آقای بلینکن گفت آمریکا و متحدانش باید به مقابله با ایران که «صلح و امنیت و زندگی انسان‌ها را به خطر انداخته است» ادامه دهند:

«ما فعالیت‌های ایران در منطقه و حمایتش از تروریسم را می‌بینیم و همچنین در نقاط مختلف دنیا با حمایت از تجاوز روسیه به اوکراین و با تامین پهپاد و دیگر فناوری‌های نظامی. ما آنچه در خیابان‌های ایران رخ می‌دهد را هم می بینیم که مردم صرفا سعی می‌کنند بایستند و صدایشان را به گوش برسانند اما چنین اجازه‌ای به آنها داده نمی‌شود. اینها بخشی از گفتگوهایی است که ما در منطقه داریم.»

آقای بلینکن ساعاتی بعد رهسپار اسرائیل می‌شود. او در بیت المقدس با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دیدار می‌کند و سه‌شنبه در رام‌الله با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین.

انتطار می‌رود موضوع ایران بخشی از دستور آقای بلینکن باشد در حالیکه خبر حمله پهپادی به مرکز نظامی در اصفهان و حمله به یک کاروان کامیون مرتبط با ایران در شرق روسیه گزارش شده است.

انفجار در مسجدی در پیشاور «دست‌کم ۲۸ کشته و ۱۵۰ زخمی» برجا گذاشت

انجار در مسجد پیشاور

انفجار در مسجدی در شهر پیشاور پاکستان «دست‌کم ۲۸ کشته و ۱۵۰ زخمی» بجا گذاشته است.

غلام‌علی فرماندار ایالت خیبرپختونخوا گفت یک مهاجم انتحاری خود را در مسجد مملو از نمازگزاران منفجر کرده است.

براثر انفجار بخشی از مسجد ویران شده و شماری از قربانیان در زیر آوار مانده‌اند.

وضعیت شماری از زخمی‌هایی که به بیمارستان منتقل شده‌اند، وخیم گزارش شده است. شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان این انفجار را بشدت محکوم کرده و گفته است استراتژی جامعی را برای برقراری نظم و قانون در خیبر پختونخوا اتخاذ خواهد کرد.

او گفت همه ارکان کشور در برابر تروریسم «متحد هستند و کسانی که علیه پاکستان می‌جنگند نابود خواهند شد.»

او به وزیر کشور دستور داده است برای افزایش ظرفیت مبارزه با تروریسم به ویژه به ایالت خیبر پختونخوا کمک کند.

این مسجد در بزرگراه منطقه حساس شهر موسوم به «خط پلیس» است که مقر نیروهای امنیتی و محل سکونت افسران پلیس و زندان مرکزی پیشاور نیز در این منطقه واقع شده است.

تعطیلی موقت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران «به معنای قطع روابط دیپلماتیک نیست»

تصاویری از سوگواری خانواده و نزدیکان اورخان عسگراف،‌ مامور امنیتی کشته شده در آستانه مراسم خاکسپاری او در شهر باکو منتشر شده
Image caption: سوگواری خانواده و نزدیکان اورخان عسگروف در مراسم تشییع و خاکسپاری او در باکو

با خروج کامل کارکنان و خانواده‌هایشان از تهران، جمهوری آذربایجان اعلام کرد سفارتش در تهران را موقتا بسته و هیچ نوع خدماتی ارائه نمی‌کند.

ایخان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، صبح امروز (دوشنبه) به خبرگزاری فرانسه گفت فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به طور موقت متوقف شده است اما کنسولگری جمهوری آذربایجان در شهر تبریز باز است و فعالیتش ادامه دارد.

او تاکید کرده است که این به معنای قطع رابطه دیپلماتیک دو کشور نیست.

خروج دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان از ایران و بازگشت آنها به باکو در پی حمله و تیراندازی روز جمعه صورت گرفت که طی آن مسئول حفاظت سفارت کشته و دو مامور دیگر هم مجروح شدند.

ایران انگیزه این حمله را «مسائل شخصی» عنوان کرد اما مقامات جمهوری آذربایجان آن را «اقدام تروریستی» ارزیابی کردند.

تصاویری از سوگواری خانواده و نزدیکان اورهان عسگراف،‌ مامور امنیتی کشته شده پیش از خاکسپاری او در شهر باکو منتشر شده است.

او همراه با هواپیمای حامل کارکنان سفارت و دو فرد مجروح دیشب به باکو منتقل شد.

طالبان در کابل کنکور آکادمی پلیس برگزار می‌کند

افسران آکادمی پلیس در کابل که در دوره طالبان فارغ التحصیل شده‌اند
Image caption: افسران آکادمی پلیس در کابل که در دوره طالبان فارغ التحصیل شده‌اند

وزارت داخله طالبان فارغ‌التحصیلان کلاس ۱۲ را در آکادمی پلیس کابل را از طریق کنکور جذب می‌کند.

در اعلامیه این وزارتخانه آمده که «فارغ‌التحصیلان مرد صنف دوازده» دبیرستان‌های کشور را از «طریق امتحان کانکور در برنامه لیسانس روزانه» دانشکده‌های «امنیتی، علوم جنائی، سرحدی، لوژستیک، ترافیک و اداره محابس» جذب می‌کند.

متقاضیان باید از والدین افغان با تابعیت افغانستان، ۱۸ تا ۲۲ ساله و مجرد باشند و «متکفل اعاشۀ فامیل نباشد» و به «بیش از یک سال حبس تنفیذی محکوم نشده باشد».

شمار کمی از پرسنل نیروهای امنیتی پیشین عمدتا در بخش‌های فنی به سر کار خود بازگشته‌اند و بیشتر فرماندهان نیروهای پلیس و ارتش طالبان تحصیل‌کرده نیستند.

به نظر می‌رسد وزارت داخله طالبان از استادان پیشین این آکادمی استفاده کند.

روسیه حمله پهپادی به مرکز مهمات سازی در اصفهان را محکوم کرد، احضار کاردار اوکراین در ایران

لحظه انفجار در کارگاه مهمات‌سازی در اصفهان منتشر کرده‌اند
Image caption: رسانه‌های ایران تصاویری از لحظه انفجار در کارگاه مهمات‌سازی در اصفهان منتشر کرده‌اند

روسیه حمله پهپادی به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع ایران را محکوم کرد و هشدار داد که این «اقدامات تحریک آمیز» می‌تواند وضعیت متشنج منطقه را بدتر کند.

به گزارش رویترز،‌ وزارت خارجه روسیه هشدار داد چنین حملاتی می‌تواند «پیامدهای مخربی برای صلح و ثبات در خاورمیانه داشته باشد.»

در همین حال وزارت خارجه ایران کاردار اوکراین را احضار کرده است.

به گزارش رسانه‌های ایران وزارت خارجه ایران در اعتراض به اظهارات میخایلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و «پذیرش تلویحی مشارکت این کشور در حمله به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان»، کاردار اوکراین را به وزارت خارجه احضار کرده است.

میخایلو پودولیاک دیروز در بخشی از یک توییت نوشت: «شبی انفجاری در ایران، کارخانه موشک و پهپاد و پالایشگاه‌های نفت، هشدار داده بودم.» او به توییتی ارجاع داده که حدود پنج هفته پیش منتشر کرده بود و در آن نوشته بود ایران تولید سلاح برای روسیه از جمله پهپاد و موشک را افزایش داده و تحریم‌ها را ناکارآمد خوانده بود.

در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه ۹ بهمن ماه،‌ انفجار مهیبی در یک کارخانه تولید مهمات در اصفهان گزارش شد. مقامات ایرانی گفتند که این کشور تلاش برای حمله سه ریزپهپاد به یک کارخانه مهمات‌سازی در شهر اصفهان را مهار کردند و این حمله تلفاتی نداشته است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و برخی از منابع متخصص گزارش داد این حمله «کار اسرائیل» بوده و برخی منابع غربی این حمله را بسیار موفق دانسته‌اند.

محل حمله پهپادی در اصفهان

طرح «مجازات اظهارنظرهای غیرکارشناسی» تحویل هیات رئیسه مجلس ایران شد

طرحی با عنوان «مجازات اظهارنظرهای غیرکارشناسی» صبح امروز (دوشنبه) با امضای ۲۴ نماینده مجلس ایران به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شد و متن کامل آن هم منتشر شده است.

بر اساس این طرح یک ماده به ماده ۵۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) اضافه می‌شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی از امضاکنندگان طرح به خبرگزاری فارس گفت «هیچ کس را به دلیل داشتن عقیده نمیتوان مجازات کرد اما ابراز عقیده به صورت مطلقاً آزاد مجاز نیست.»

بر اساس این طرح «می‌توان سلبریتی‌ها و همه کسانی را که به نوعی ترویج آشوب کرده و نظم و امنیت عمومی را به مخاطره انداخته‌اند مجازات کرد.»

«وقتی کسی ٤۰۰ یا ۵۰۰ هزار نفر دنبال کننده دارد، مجاز نیست هر ابراز عقیده ای داشته باشد چرا که ابراز عقیده او در جامعه بازخورد دارد.»

اگر این افراد «در سخنرانی‌ها، مصاحبه ها، مقالات، پیام‌ها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی در مورد اموری که نیاز به اظهار نظر مراجع رسمی است و هنوز اعلام نظر رسمی نشده است، مطالبی را خلاف واقع بیان کند که بازخورد گسترده داشته باشد»، علاوه بر محکومیت «به مجازات درجه سه به مجازات نقدی» هم محکوم خواهند شد.

مجازات تعزیری درجه سه شامل حبس بیشتر از ده تا پانزده سال و جزای نقدی بیشتر از سیصد و شصت میلیون ریال است.

به این مجازات‌ها ممکن است «پنج تا ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت شغل و حرفه‌ای» هم اضافه شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ طرح خفقان به این خبر واکنش نشان دادند.

در حمله به کاروان «کامیون‌های مرتبط با ایران هفت نفر در سوریه کشته شدند»

بنا بر گزارش‌ها در حمله به کاروان کامیون‌های یخچال‌دار مرتبط با ایران هفت نفر در شرق سوریه کشته شده‌اند.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، نهاید که مقرش در بریتانیاست، کشته شدگان راننده و کمک رانندگان کامیون بوده‌اند که هیچ یک سوری نیستند.

این نهاد حمله را کار یک «هواپیمای ناشناس» دانسته که به این کاروان حمله کرده است. بنا بر این گزارش این کاروان متشکل از شش کامیون یخچال‌دار بوده که از مرز ابوکمال برای گروه‌های مرتبط با ایران سلاح به سوریه می‌برده است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه المیادین لبنان گزارش کرده «کامیون‌ها متعلق به ایران بوده و در این حمله سه کامیون حامل مواد غذایی صادراتی مانند برنج و آرد هدف قرار گرفته است.»

حمله به مواضع و تاسیسات با ایران در سوریه از جمله کاروان‌هایی که از عراق از مرز ابوکمال وارد سوریه می‌شوند بی‌سابقه نیست.

دولت ایران معمولا در باره این حمله‌ها در خاک سوریه اظهار نظر رسمی نمی‌کند. اسرائیل معمولا در این باره سکوت می‌کند اما یک بار یکی از وزیران کابینه تایید کرد که بیش از صدها حمله در داخل خاک سوریه بر ضد گروه‌ها و تاسیسات مرتبط با ایران انجام داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک رسانه محلی گزارش کرده در این حمله مقر یکی از گروه‌های تحت حمایت ایران هم هدف قرار گرفته که به آن آسیب سنگین زده است.

یک رادیوی طرفدار دولت سوریه نیز حمله هواپیمای ناشناس به شش کامیون یخچال‌دار را بدون جزئیات بیشتری گزارش کرده است.

این گزارش‌ها پس از حمله ریزپهپادی به مجتمع نظامی در اصفهان که گفته شده کار اسرائیل بوده منتشر می‌شود و در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل.

درخواست ناتو از کره‌جنوبی برای ارسال کمک نظامی به اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو(سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) که در سفری به کره جنوبی سفر کرده است از سئول خواست تا کمک‌های نظامی خود به اوکراین را افزایش دهد.

آقای استولتنبرگ پس از کره جنوبی به ژاپن سفر می‌کند.

وی امیدوار است تا در این سفر روابط ناتو با متحدان آسیایی ایالات متحده را تقویت کند.

او از جنگ در اوکراین، برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی و فعالیت‌های رو به رشد چین با نگرانی یاد کرد.

کره جنوبی تا به امروز از کمک تسلیحاتی به کی‌یف به دلیل ترس از دشمنی روسیه که یکی از شرکای تجاری‌اش است، خودداری کرده.

هشدار نسبت به وقوع سیل در تهران

شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران نسبت به وقوع سیل در تهران با توجه به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی خبر داد.

آقای فتحی گفته است که امدادگران جمعیت هلال احمر در «آماده باش» در پی احتمال سیل هستند.

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر همچنین اعلام کرده که «از شهروندان درخواست داریم تا برای کاهش اثرات مخرب، در صورت امکان، سفر نکنند».

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران افزوده «در صورت تردد، تجهیزات کافی به همراه داشته باشند و کوهنوردان بهتر است که در فضای جوی نامساعد، از حضور در ارتفاعات خودداری کنند.»

مهدی طارمی خواستار آزادی بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شد

مهدی طارمی

مهدی طارمی، ملی‌پوش تیم ملی فوتبال ایران و بازیکن تیم پرتو پرتغال با انتشار نوشته‌ای در حساب اینستاگرام خود خواستار آزادی بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شد.

آقای طارمی نوشته است: «من به عنوان یک ایرانی تقاضای آزادی زندانیانی که در این اتفاقات اخیر دستگیر و زندانی شدند را دارم».

وی ادامه داده است: «تمام تقاضای من برای کمی خوشحال کردن مردم شریفم و برگشتشان به آغوش خانواده‌هایشان می‌باشد».

ملی پوش تیم فوتبال ایران گفته است که خانواده‌ها «چشم به راه فرزندانشان هستند».

تیراندازی در یک جشن تولد در آفریقای جنوبی ۸ کشته برجای گذاشت

هشت نفر در جریان تیراندازی در یک جشن تولد در آفریقای جنوبی کشته شدند.

پلیس این کشور می‌گوید تحقیقات اولیه حاکی از آن است که دو مرد مسلح ناشناس شامگاه یکشنبه وارد حیاط خانه‌ای در کیپ شرقی شده و به سمت صاحب و مهمانان تیراندازی کردند.

براساس گزارش‌ها حداقل چهار نفر هم در این حادثه زخمی شده‌اند.

هنوز از انگیزه این حمله چیزی اعلام نشده است.

صفحه 1 از 2
  • در نتیجه برفباری سنگین، شاهراه سالنگ دوباره مسدود شد

    سالنگ

    بزرگراه سالنگ که ولایت‌های شمالی افغانستان را به پایتخت این کشور وصل می‌کند در نتیجه بارش سنگین برف مسدود شد.

    به گزارش خبرگزاری دولتی باختر که در کنترل طالبان است، مسئولان اداره «حفظ و مراقبت سالنگ‌ها» گفته است برفباری شدید در جنوب سالنگ و وزش باد تند در شمال سالنگ از شب گذشته و احتمال برفکوچ/بهمن دلیل مسدود شدن این شاهراه است.

    محمد یعقوب، رئیس گماشته‌شده از سوی طالبان برای این اداره گفته است که تیم‌های عملیاتی منتظر بهبود وضعیت آب و هوایی هستند تا با برفروبی این مسیر را دوباره به روی مسافران باز کنند.

    در هفته‌های گذشته به دلیل تشدید برفباری‌ها این بزرگراه چند بار بسته و بازگشایی شد.

    شاهراه سالنگ یکی از راه‌های مواصلاتی دشوارگذر و خطرناک در فصل زمستان است.

    روز گذشته (یکشنبه) وزارت فواید عامه طالبان گفت با وجود بارش شدید برف در ولایت‌های مختلف افغانستان، شاهراه‌های عمده کشور را «باز» نگهداشته است.

    اخیراً به گفته مقام‌های طالبان «بیش از ۱۶۰ نفر» براثر موج سرما که اخیرا افغانستان را فراگرفته است، در ولایت‌های مختلف کشور جان باخته‌اند.

  •