۱۴۰۱ بهمن ۵, چهارشنبه

بیل ابزاری است برای حفر، بلند کردن و جابجایی خاک، زغال سنگ، شن، برف، ماسه یا سنگ معدن.[1]

 

بیشتر بیل‌ها ابزارهای دستی هستند که از یک تیغه پهن که روی دسته‌ای با طول متوسط ثابت می‌شوند تشکیل شده‌اند. تیغه های بیل معمولاً از ورق فولادی یا پلاستیک سخت ساخته می شود و بسیار محکم هستند. دسته های بیل معمولاً از چوب (به ویژه انواع خاص مانند زبان گنجشک یا افرا) یا پلاستیک تقویت شده با شیشه (فایبرگلاس) ساخته می شوند.

 

تیغه های بیل دستی ساخته شده از ورق فولادی معمولاً دارای یک درز یا چین تا شده در پشت هستند تا سوراخی برای دسته ایجاد کنند. این چین معمولاً استحکام بیشتری برای تیغه ایجاد می کند. دسته ها معمولاً در جای خود پرچ می شوند. برای کمک به گرفتن و کنترل جایی که بیل برای جابجایی خاک و مواد سنگین طراحی شده است، معمولاً یک قطعه T در انتهای دسته نصب می شود. همه این طرح ها را می توان به راحتی به تولید انبوه رساند.

 

لفظ بیل همچنین در مورد ماشین‌های حفاری بزرگ‌تر به نام بیل‌های قدرتی به کار می‌رود که همان کار را انجام می‌دهند - حفاری، بلند کردن و جابجایی مواد. اگرچه بیل‌های برقی مدرن مانند لودرها و بیل‌های بیرونی (از جمله تراکتورهایی که دارای یک محفظه بارگیری در یک طرف و یک بیل برای حفاری و قرار دادن مواد در طرف دیگر هستند) از بیل‌های بخار فرود می‌آیند و کارهای مشابهی را انجام می‌دهند، اما به عنوان بیل طبقه‌بندی نمی‌شوند.

 

بیل های دستی برای بسیاری از وظایف و محیط های مختلف اقتباس شده اند. آنها را می توان برای یک کار بهینه کرد یا بصورت چند کاره طراحی کرد. در کشاورزی بسیار مفید هستند.

تاریخچه

در عصر نوسنگی و قبل از آن، کتف یک حیوان بزرگ (تیغه شانه) اغلب به عنوان بیل یا بیل خام استفاده می شد.[2] از طریق همین ارتباط بین تیغه‌های شانه و تیغه‌های حفاری است که واژه‌های کفگیر و بیل هر دو با کتف ارتباط ریشه‌شناسی دارند.

 

اختراع بعدی بیل‌های اختصاصی برای کارهای متفاوت، پیشرفت چشمگیری بود. بیل زدن دستی، اغلب همراه با برداشتن، ابزار اصلی حفاری در ساخت و ساز بود تا زمانی که مکانیزه شدن از طریق بیل های بخار و بعداً تجهیزات هیدرولیکی (بیل مکانیکی مانند بیل مکانیکی و لودر) به تدریج جایگزین بیشتر بیل های دستی شد. همین امر در مورد تاریخ معادن و استخراج معادن و حمل و نقل مواد فله در صنایعی مانند فولاد و بخار نیز صادق است. واگن های راه آهن و انبارهای بار حاوی سنگ معدن، زغال سنگ، شن، ماسه یا غلات اغلب از این طریق بارگیری و تخلیه می شدند. این صنایع همیشه منحصراً به چنین کارهایی متکی نبودند، اما چنین کارهایی بخشی از آنها بود. تا دهه 1950، بیل زدن دستی تعداد زیادی کارگر را استخدام می کرد. گروه‌هایی از کارگران که «دسته های کارگری» نامیده می‌شدند به هر نوع حفاری یا جابجایی مواد فله در هر هفته اختصاص داده می‌شدند، و ده‌ها یا صدها کارگر با بیل‌های دستی، حفاری‌های سریع یا جابجایی مواد را انجام می‌دادند که امروزه معمولاً با نیروی برق انجام می‌شود. بیل مکانیکی و لودر که توسط چند اپراتور ماهر اداره می شود. بنابراین، هزینه کار، حتی زمانی که هر کارگر به‌صورت ضعیف پرداخت می‌شد، هزینه‌های هنگفتی برای عملیات محسوب می‌شد. بهره وری کسب و کار بیشتر به بهره وری نیروی کار وابسته بود. هنوز هم اغلب همین امروز است. اما در گذشته حتی بیشتر از این بود. در حمل و نقل مواد صنعتی و تجاری، بیل های دستی بعداً نه تنها با لودرها و بیل های مکانیکی جایگزین شد.

با توجه به اهمیت و هزینه اصلی کار دستی در صنعت در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، «علم بیل‌زنی» مورد توجه توسعه دهندگان مدیریت علمی مانند فردریک وینسلو تیلور بود.[3] تیلور، با تمرکز بر مطالعه زمان و حرکت، به تمایز بسیاری از حرکات کار دستی بسیار بیشتر از سایرین علاقه نشان داد. مدیران ممکن است اهمیتی به تجزیه و تحلیل آن نداشته باشند (احتمالاً با این فرض که کار یدی یک کار ساده فکری است) و کارگران ممکن است اهمیتی به تجزیه و تحلیل آن نداشته باشند که مدیریت را تشویق کند که حق امتیاز در کار صنایع دستی را برای صنعتگر سلب کند تا تصمیم بگیرد. جزئیات روش های او تیلور متوجه شد که شکست در تجزیه و تحلیل عملکرد بیل‌زنی نشان‌دهنده فرصت از دست رفته برای کشف یا ترکیب بهترین روش‌ها برای بیل‌زنی است که می‌تواند به بالاترین بهره‌وری (ارزش نسبت به پول خرج شده) دست یابد. این تیلور و همکارانش در دهه‌های 1890 تا 1910 بودند که ایده‌های موجود در مورد طرح‌های بیل‌های متنوع را با سطوحی با اندازه‌های مختلف، یکی برای هر ماده، بر اساس چگالی مواد، بسیار گسترش دادند. تحت مدیریت علمی، دیگر قابل قبول نبود که یک روز از همان بیل برای بیل زدن زغال سنگ قهوه ای و روز دیگر سنگریزه استفاده شود. تیلور از هزینه های سرمایه ای بالاتر برای نگهداری دو بیل حمایت کرد که بیشتر از پرداخت هزینه های خود از طریق افزایش بهره وری کارگران است که منجر به آن می شود، که به معنای هزینه کمتری برای دستمزد برای هر واحد کار بیل زدن انجام شده است.

 

در طول انقلاب صنعتی دوم در حدود سال 1900، تجهیزات سنگین مانند بیل مکانیکی در دسترس قرار گرفت.[نیازمند منبع]

انواع

بیل زغال سنگ به طور معمول دارای یک تیغه پهن و مسطح با کناره های شیب دار، صورت صاف و دسته کوتاه D شکل است. در طول سال ها، گاهی اوقات از اندازه های مختلف برای انواع یا درجه های مختلف زغال سنگ استفاده شده است.

بیل برف روبی اغلب دارای یک تیغه بدون پهلو بسیار عریض است که به یک دسته کوتاه با یک دستگیره D شکل به سمت بالا خمیده می شود. انواع سبک ها موجود است. برخی بیشتر برای هل دادن برف و برخی دیگر برای بلند کردن آن طراحی شده اند. تیغه می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد.

بیل سورتمه برفی

سطح برفی

بیل سورتمه ابزار بزرگ و عمیق قیف مانند مجهز به دسته حلقه پهن و طراحی شده برای برداشتن بار برف و لغزاندن آن بدون بلند کردن.

بیل غلات

بیل انباری دارای یک تیغه بزرگ و پهن آلومینیومی یا پلاستیکی است که به یک دسته چوبی کوتاه با دستگیره D شکل متصل شده است. ساخته شده برای جابجایی مقادیر زیادی از مواد سبک سست. مدل های اولیه به طور کامل از چوب ساخته می شدند، معمولاً یک تکه.

بیل قاشقی دسته‌ای بلند با تیغه‌ای کوچک، بیضی شکل، فنجانی و شیب‌دار در انتهای آن، که برای حفاری سوراخ‌های عمیق و باریک یا برداشتن مواد از ارتفاع پایین‌تر، مانند مخزن، استفاده می‌شود. نام آن به دلیل شباهت آن به قاشق است.

بیل سقفی یک ابزار کنجکاوی تخصصی که از استفاده از چنگال ها و چنگال ها برای برداشتن زوناهای قدیمی سقف و لایه های زیرین به عنوان بخشی از تعمیر سقف به وجود آمده است.

بیل مربع  یک دسته کلی از بیل که شامل انواع مختلفی با طرح کلی مربعی است (به جای اینکه مانند بسیاری از بیل ها نوک تیز باشد).

سطح یک دسته کلی از بیل که شامل انواع زیادی با شکل کلی بشقاب یا فنجانی، و معمولاً لبه‌های مربعی شکل است که برای جمع کردن مواد شل طراحی شده است.

بیل تخلیه

تیرانداز

بیل سنگرکنی

بیل گود کنی به طور کلی یک تیغه نازک بلند با فلنج های جانبی رو به بالا است. برای حفر ترانشه استفاده می شود.

نیز نِک.:

 

     خاک انداز، شکلی از بیل

 

استناد

 

"بیل".  فرهنگ لغات کمبریج. بازبینی شده در 22 اکتبر 2022.

واژه نامه مختصر باستان شناسی آکسفورد، ص. 304.

 

     Taylor 1911, pp. 64-75.

 

کتابشناسی عمومی

 

     تیلور، فردریک وینسلو (1911)، اصول مدیریت علمی، نیویورک و لندن: هارپر و برادران، LCCN 11010339، OCLC 233134.

 

لینک های خارجی

 

     رسانه‌های مربوط به بیل‌ها در ویکی‌انبار

 

ابزار و تجهیزات جنگلداری

 

 

ابزار باغبانی

 

     آرشیو ملی (ایالات متحده)

 

دسته بندی ها:

 

     بیل ابزار باغبانی