۱۴۰۱ بهمن ۲, یکشنبه

لحظه به لحظه با خبرهایی از ایران و اعتراضات؛ یکشنبه دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳

گزارش زنده

محروم کردن بازیکن فوتبال در ایران به دلیل «خوشحالی نکردن بعد از گل زدن»

تجمع اعتراضی به حذف بودجه مستقل «قانون حمایت از حقوق معلولان»

امروز ۲ بهمن، گروهی از مردم در اعتراض به حذف بودجه مستقل «قانون حمایت از حقوق معلولان» در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت ابراهیم رئیسی مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این ردیف بودجه مستقل حذف و مبلغی به سرجمع بودجه سازمان بهزیستی افزوده شده است.

تجمع اعتراضی در گلاسگو

این ویدیوها را یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی از تجمع امروز دوم بهمن شماری از ایرانیان در شهر گلاسگو اسکاتلند فرستاده است.این تجمع در اعتراض به اعدام‌ها در ایران و با خواست قرار گرفتن نام سپاه ایران در لیست گروه‌های تروریستی برگزار شده است.

درخواست آزادی فوری اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران در تجمعی در شهر بروکسل

خانواده اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی
Image caption: خانواده اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی که در ایران زندانی است، می‌گوید او در مجموع به ۴۰ سال زندان محکوم شده است

امروز در شهر بروکسل بلژیک تجمعی در اعتراض به ادامه بازداشت اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی در ایران برگزار شد. حاضران در این تجمع که مادر و پدر و دو خواهر آقای وندکاستیل هم در میان آنها بودند، خواهان آزادی فوری او شدند.

اولیویه وندکاستیل امدادگر بلژیکی بهمن ماه سال گذشته در ایران بازداشت شد. او مدتی به عنوان مدیر برنامه «شورای پناهندگان» که یک نهاد نروژی است، در ایران کار کرده بود.

به تازگی خانواده اولیویه وندکاستیل، اعلام کردند که او به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

او با اتهاماتی چون جاسوسی،‌ همکاری با دولت آمریکا، قاچاق ارز و پولشویی رو به رو شده است. آقای وندکاستیل میگوید که هیچ کار اشتباهی انجام نداده و بیگناه است.

تعدادی از نمایندگان پارلمان بلژیک معتقدند که بازداشت او «آدم ربایی از سوی جمهوری اسلامی» و با هدف وادار کردن بلژیک به آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی جمهوری اسلامی از زندان این کشور اروپایی انجام شده است.

تجمع در شهر بروکسل
Image caption: مادر و پدر و دو خواهر اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی که در ایران زندانی است در تجمع امروز حضور داشتند

واکنش‌ها به برگزاری کنگره زنان «تاثیرگذار» در تهران همزمان با سرکوب زنان به بهانه حجاب

کاروان خودروها در شهر تورنتو: کمپینی برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی کانادا

گاز گرفتگی«۴۰ دانش آموز» در یکی از روستاهای قوچان؛ حال «۱۵ دانش آموز» وخیم است

محمدرضایی، رئیس جمعیت هلال احمر قوچان از گاز گرفتگی «۴۰ دانش‌آموز» روستای شفیع از توابع شهرستان قوچان خبر داده است.

او گفته که حال «۱۵ دانش آموز» وخیم است.

رئیس جمعیت هلال احمرقوچان همچنین گفته که دانش آموزانی که دچار گاز گرفتگی شدند به مراکز درمانی قوچان و چناران منتقل شده اند.

به گفته آقای رضایی علت این حادثه «نصب نادرست بخاری بدون دودکش در مدرسه» بوده است.

عدم رعایت استانداردهای ایمنی در سیستم گرمایشی مدارس پیش ازاین هم باعث بروز حوادثی برای دانش آموزان شده بود.

در آذرماه سال ۱۳۹۱ یک دبستان دخترانه در روستای شین‌آباد در پیرانشهر، استان آذربایجان غربی ایران آتش گرفت. بیش از ۲۹ دختر دانش آموز در این سانحه دچار سوختگی شدند. دو نفر از آنها بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست دادند. ۱۲ نفرهم با عوارض جسمی و روحی ماندگار مانند صدمات پوستی و قطع انگشتان دست روبرو شدند.

بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران: سعیده شفیعی در خانه خود بازداشت شد

سعیده شفیعی،‌ نویسنده و روزنامه‌نگار اقتصادی صبح امروز،‌ دوم بهمن در خانه‌اش در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

همسرش با اعلام این خبر نسبت به وضعیت سلامت او ابراز نگرانی کرد.

خانم شفیعی علاوه بر داستان نویسی در زمینه اقتصاد پژوهشگر و روزنامه نگار است و مقالات متعددی درباره کمبود گاز و قیمت بنزین نوشته بود.

رمان «دختر پیچ» از آثار خانم شفیعی است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شوش

ویدیوهایی از تجمع اعتراضی امروز (دوم بهمن) شماری از بازنشستگان در مقابل دفتر تامین اجتماعی شوش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

گفته شده که بازنشستگان به وضعیت بد اقتصادی‌شان اعتراض دارند و خواهان اجرای همسان سازی حقوق، پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان، اجرای صحیح قوانین تامین اجتماعی و درمان رایگان و برگزاری انتخابات کانون بازنشستگان هستند.

هرانا: مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه نگار بازداشت شد

خبرگزاری هرانا،‌ ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از بازداشت مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه نگار در تهران خبر داده است.

براساس این گزارش او امروز در منزل شخصی‌اش بازداشت شده و نیروهای امنیتی بعد از تفتیش خانه او را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

جزییاتی از دلایل بازداشت این روزنامه نگار و همچنین ارگان بازداشت کننده منتشر نشده است.

مهرنوش زارعی هنزکی، سابقه همکاری با خبرگزاری‌های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را در کارنامه خود دارد. از او گزارشات متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شده است.

از زمان شروع اعتراضات در ایران شمار زیادی از روزنامه نگاران بازداشت و برای برخی از آن ها احکامی سنگین صادر شده است.

هنگامه واحدیان شاهرودی از «ضرب و شتم پدرش در زندان» و محرومیت او از حق تلفن خبر داد

هنگامه واحدیان شاهرودی می‌گوید پدرش، عباس واحدیان شاهرودی در زندان وکیل آباد مشهد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از حق تماس تلفنی محروم شده است.

او در توییتی نوشته :«طی تماس یکی از زندانیان روز گذشته پدرم در زندان در پی اعتراض به شرایط موجود توسط مامورین زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و از ناحیه چشم و فک دچار آسیب شده است. چطور مامورین زندان به خود جرات کتک زدن و اهانت به زندانیان را می‌دهند؟ پدرم تا ۱۵ روز ممنوع تماس شده!»

سارا خادم الشریعه،‌ قهرمان شطرنج ایران: با حجاب اجباری «احساس می‌کردم خودم نیستم»

حضور بدون روسری سارا خادم الشریعه،‌ نماینده تیم ایران در مسابقات قهرمانی شطرنج سریع در آلماتی قزاقستان خبر ساز شد
Image caption: حضور بدون روسری سارا خادم الشریعه،‌ نماینده تیم ایران در مسابقات جهانی شطرنج سریع در آلماتی قزاقستان خبر ساز شد

سارا خادم الشریعه،‌ در اولین مصاحبه پس از نقل مکان به اسپانیا گفت که احساس می‌کرده با حجاب اجباری «خودش نیست و تصمیم گرفته به این وضعیت پایان دهد.»

روزنامه اسپانیای ال پائیس در شماره امروز خود مصاحبه ای با سارا خادم الشریعه،‌ قهرمان شطرنج ایران منتشر کرد. این شطرنج باز ۲۵ ساله ایرانی در مسابقات جهانی شطرنج سریع در آلماتی قزاقستان بدون روسری حاضر شد و پس از‌آن مسابقات به اسپانیا نقل مکان کرد.

این اولین مصاحبه سارا خادم الشریعه پس از این مسابقات است.

او در این مصاحبه گفت که تا پیش از مسابقات آلماتی،‌ فقط در مواقعی که دوربین بوده یا تصویربرداری می‌شده او روسری سر می‌کرده چون «نماینده ایران» بوده است.

او در مصاحبه امروز با ال پائیس گفت: «اما من با حجاب،‌ خودم نیستم،‌ احساس خوبی ندارم و برای همین تصمیم گرفتم که به این وضعیت پایان دهم. تصمیم گرفتم دیگر روسری به سر نکنم.»

سارا خادم الشریعه در این مصاحبه گفته که مایل است که نمایندگی ایران را در مسابقات شطرنج ادامه دهد و می‌خواهد یک برنامه شطرنج به صورت آنلاین برگزار کند. کاری که «سال‌ها ایده» آن را داشته اما نمی‌خواسته از داخل ایران و با حجاب این کار را انجام دهد.

به نوشته ال پائیس،‌ سارا به همراه همسرش اردشیر احمدی،‌ که کارگردان سینماست و پسر ۱۰ ماهه شان سام به اسپانیا نقل مکان کردند.

این روزنامه می‌گوید که «به دلایل امنیتی» محلی که این مصاحبه انجام شده را فاش نمی‌کند.

ورزشکاران و قهرمانان ورزشی بسیاری در سال‌های گذشته تصمیم گرفتند به ایران بازنگردند و حتی تابعیت خود را تغییر دهند. تعدادی از آنها بعدا با پرچم کشورهای دیگر رشته ورزشی خود را ادامه دادند.

وزیر خارجه ایران می‌گوید اتحادیه اروپا به دنبال اجرای قطعنامه مصوب پارلمان اروپا نیست

حسین امیرعبداللهیان و حسین سلامی امروز در مجلس ایران جلسه غیرعلنی داشتند و درباره قطعنامه پارلمان اروپا بحث کردند
Image caption: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و حسین سلامی،‌ فرمانده سپاه امروز در مجلس ایران جلسه غیرعلنی داشتند و درباره قطعنامه پارلمان اروپا بحث کردند

حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر خارجه ایران می‌گوید که پس از «گفتگوهایی» که با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سوئد به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا داشته «آنها اظهار داشتند که دنبال اجرای قطعنامه مصوب پارلمان اروپا نیستند.»

او قطعنامه مصوب پارلمان اروپا را «بیان احساسات بخشی از نمایندگان پارلمان اروپا» خواند.

آقای امیرعبداللهیان در پاسخ به احتمال خروج ایران از ان پی تی و جلوگیری از بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان حرکتی تلافی جویانه گفت: «تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا هیچ تجربه در حوزه دیپلماسی ندارند و امروز تنها در رأس دستگاه دیپلماسی قرار گرفتند از جمله وزیر خارجه آلمان، لذا اگر آنها در مسیر عقلانیت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است.»

وزیر خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت و پس از جلسه مشترک غیرعلنی با مجلس و فرمانده سپاه پاسداران افزود: «اقدام امروز مجلس و طرحی که دولت را ملزم و در عین حال نیروهای نظامی اروپا را به عنوان ارتش تروریستی قلمداد می‌کند، یک اقدام مقابله‌ای است.»

او گفت که این مساله «در شکل آرایش نظامی نیروهای نظامی منطقه نیز تغییرات عمیقی دارد و تأثیرات مهمی را خواهد داشت.»

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه با صدور قطعنامه‌ای از مقام‌های ایران خواست که به نقض‌ حقوق بشر، اعدام معترضان و سرکوب مخالفان پایان دهد و از اعضای اتحادیه اروپا نیز درخواست کرد ضمن افزایش حمایت از معترضان در ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار بدهند.

تجمع مالباختگان صرافی کریپتولند در مقابل دادگستری تهران

گروهی از مالباختگان صرافی کریپتولند امروز( ۲ بهمن) مقابل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی دادگستری تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این مالباختگان کسانی هستند که پیش از بسته شدن صرافی کریپتولند به دستور مقامات قضایی، از طریق این صرافی رمزارز خریداری کرده بودند.

کیهان کلهر کنسرت خود را در لندن به محمد حسینی،‌ جوان اعدام شده در ایران تقدیم کرد

کیهان کلهر،‌ نوازنده و موسیقدان مشهور ایرانی و اردال ارزنجان،‌ نوازنده و موسیقدان کرد ترکیه در سالن باربیکن لندن
Image caption: کیهان کلهر،‌ نوازنده و موسیقدان مشهور ایرانی و اردال ارزنجان،‌ نوازنده و موسیقدان کرد ترکیه در سالن باربیکن لندن

کیهان کلهر،‌ نوازنده و موسیقدان مشهور ایرانی دیشب در کنسرت مشترک خود با اردال ارزنجان،‌ نوازنده و موسیقدان کرد ترکیه از اعتراضات مردم در ایران حمایت کرد و برنامه خود را به محمد حسینی،‌ معترض اعدام شده در ایران تقدیم کرد.

او در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه گفته شده این جوان مادر و پدرش را از دست داده بوده گفت که کنسرت خود را به مردم ایران به ویژه محمد حسینی که حالا یک خانواده ۸۵ میلیونی دارد تقدیم می‌کند.

این کنسرت در سالن مجموعه هنری باربیکن در مرکز لندن برگزار شد.

تور کنسرت کیهان کلهر و اردال ارزنجان در شبهای آینده در شهرهای مختلف بریتانیا از جمله بریستول،‌ منچستر و بیرمنگام ادامه دارد.

او پنجشنبه ۱۹ ژانویه هم در دانشکده موسیقی شهر کاردیف گقت که فکر و قلبش با مردم ایران و آنچه در ایران میگذرد است و مطابق معمول برنامه خود را به زنان و مردان شجاع ایران تقدیم کرد.

هرانا: برای۶ زندانی در ارتباط با آتش سوزی در زندان اوین قرار منع تعقیب صادر شد

آتش سوزی در اوین

خبرگزاری هرانا،‌ ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفته است که برای شش زندانی محبوس در زندان اوین از سوی دادسرای این زندان قرار منع تعقیب صادر شده است.

به گزارش این خبرگزاری در پی آتش سوزی شنبه شب ۲۳ مهرماه در زندان اوین و به دنبال شکایت سازمان زندان‌ها، پرونده‌ای علیه یاشار توحیدی، پارسا گلشنی، جواد سیدی، امیرعباس آذرم وند، محمد خانی و رضا سلمان زاده باز شد.

عرفان کرم ویسی، وکیل دادگستری هم در این مورد گفته: «در پی شکایت سازمان زندان‌ها مربوط به وقایع آتش سوزی ۲۳ مهرماه علیه این ۶ تن از زندانیان اوین، در آخرین پیگیری‌ها از وضعیت شکایت، به بنده کتبا ابلاغ شد که پرونده مختومه شده است.»

در حال حاضر این زندانیان سیاسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین هستند.

بیشتر بخوانید:

آتش‌سوزی و صدای انفجار در زندان اوین؛ نگرانی درباره جان زندانیان در میان ادامه سرکوب اعتراض‌ها

تعیین سقف خرید ارز در ایران در صرافی‌های رسمی: «۵ هزار یورو در سال برای هر نفر»

رسانه ها در ایران گزارش دادند که بر اساس تصمیم بانک مرکزی سقف فروش ارز به مردم ۵ هزار یورو در سال یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی ایران از روز سه‌شنبه ( چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۱) صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام کنند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران «صرافی‌ها همچنین مجازند نسبت به فروش منابع تامین شده از این محل» به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای ۱۸ سال) و حقوقی مقیم به صورت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام کنند.

قیمت ارزهای عمده خارجی در بازار غیررسمی خرید و فروش ارز تهران دیروز،‌ در اولین روز بهمن ۱۴۰۱ بالا رفت و رکوردهای تازه‌ای ثبت کرده است.

برگزاری نمایشی اعتراضی در مقابل مجلس اسپانیا

این ویدیو از شهر مادرید، اسپانیا برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاده شده است. فرستنده آن توضیح داده که در این نمایش نشان داده شده است که سپاه پاسداران ایران چگونه در داخل برای سرکوب معترضان و خارج ایران در سوریه، یمن و اوکراین عمل می‌کند.

به گفته برگزار کنندگان این نمایش مقابل مجلس اسپانیا اجرا شده است.

صفحه 1 از 2
  • وزیر آموزش و پرورش ایران از گنجاندن «اسناد» سفارت آمریکا در کتاب‌های درسی دبستان تا دبیرستان خبر داد

    یوسف نوری،‌ وزیر آموزش و پروش ایران می‌گوید که از سال آینده در کتب درسی تمامی مقاطع از دبستان تا دبیرستان اسناد سفارت آمریکا در تهران منتشر می‌شود.

    او گفت که آموزش و پروش این کار را در راستای عمل کردن به «مطالبه» علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌دهد.

    آقای خامنه‌ای امسال در یک سخنرانی گفته بود که اسنادی که از سفارت آمریکا در تهران جمع کردند «هفتاد، هشتاد جلد» کتاب شده و او زمانی از آموزش و پروش خواسته بوده که مضامین این کتاب‌ها را به کتب درسی اضافه کنند، «اما نکردند.»

    در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان انقلابی وابسته به جریان موسوم به «پیرو خط امام» به ساختمان سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و دیپلمات‌ها را گروگان گرفتند. این اقدام سبب قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا شد.

    جمهوری اسلامی ایران که تازه تاسیس شده بود،‌ آمریکا را به جاسوسی متهم کرد و سفارت آن را «لانه جاسوسی» خواند. سفارت آمریکا در تهران همچنان در تصرف است و بخشی از آن به موزه و بخشی در اختیار سپاه پاسداران است.

  •