۱۴۰۱ اسفند ۱۲, جمعه

 

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی وزیر دارایی اسرائیل

پیشتر گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی ساختمان‌ها، خودروها و درختان را در روستا حواره به آتش کشیدند

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،

پیشتر گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی ساختمان‌ها، خودروها و درختان را در روستا حواره به آتش کشیدند

واکنش‌ها به صحبت‌های جنجالی بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندرو اسرائیل، در مورد روستای فلسطینی حواره، همچنان ادامه دارد. آقای اسموتریچ در اظهاراتی خواستار «محو شدن» روستای حواره شده بود.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، گزارشی که در وبسایت خبری اسرائیلی وای‌نت در ۳ مارس منتشر شده است، می‌گوید که آقای اسموتریچ در سفر آتی خود به ایالات متحده با هیچ مقام آمریکایی در کاخ سفید ملاقات نخواهد کرد.

حسین الشیخ، از مشاوران ارشد محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین، در توئیتی از کاخ سفید درخواست کرد که «وزیر تروریست» را نپذیرند.

آقای اسموتریچ در اظهار نظری عمومی در اول مارس گفته بود: «من معتقدم که روستای حواره باید از از روی زمین محو شود و این کار باید توسط "دولت اسرائیل" انجام شود، نه مردم عادی.» او همچنین از شهرک‌نشینان اسرائیلی خواست که پس از حمله به روستای فلسطینی در ۲۶ فوریه که منجر به کشته شدن دو شهرک‌نشین شد، از خود خویشتنداری نشان دهند.

وای‌نت در گزارش خود گفت که آقای اسموتریچ در سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به واشنگتن «از کنار کاخ سفید عبور خواهد کرد، اما اجازه ورود به آن را نخواهد داشت.»

پیشتر ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز این اظهارات را محکوم کرده بود: «هیچ نشستی در طرف دولت آمریکا برای سفر آقای اسموتریچ برنامه ریزی نشده است.»

در آن سو روزنامه «هاآرتص»، چاپ اسرائیل گزارش داد که او قرار است در «کنفرانس اوراق قرضه» سخنرانی کند. این روزنامه اشاره کرد که آقای اسموتریچ قبل از اظهارات جنجالی‌اش هیچ درخواست ملاقاتی با مقامات کاخ سفید نداده بود، هر چند «هیچ نشانه ای هم وجود ندارد که اگر او درخواست می کرد، آنها رضایت می دادند.»

هاآرتص در ادامه با اشاره به صحبت‌های ند پرایس، اظهارات آقای اسموتریچ را محکوم کرد و گفت: «این اظهارات غیرمسئولانه و مشمئز کننده بودند. نفرت انگیز بودند. همانطور که ما تحریک فلسطینیان به خشونت را محکوم می‌کنیم، این اظهارات تحریک‌آمیز نیز غیر قابل قبول است و ما آنها را محکوم می‌کنیم.»

ند پرایس گفته بود: «ما از آقای نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیل می‌خواهیم که علنا و آشکارا این اظهارات را محکوم کنند.»

سربازان اسرائیلی در جریان مراسم تشییع جنازه دو برادر اسرائیلی، هیلل و ياگل یانیو، تابوت را حمل می‌کنند

منبع تصویر،EPA

توضیح تصویر،

سربازان اسرائیلی در جریان مراسم تشییع جنازه دو برادر اسرائیلی، هیلل و ياگل یانیو، تابوت را حمل می‌کنند

واکنش‌ها فقط به آمریکا و فلسطین ختم نشده است.

اظهارات بزالل اسموتریچ با محکومیت گسترده چندین کشور عربی و همچنین اتحادیه اروپا همراه شده است که خواستار اقدام جدی توسط دولت اسرائیل علیه عبارات تحریک‌آمیز شده‌اند.

خبرگزاری رسمی فلسطین، وفا، نیز با تاکید بر درخواست اتحادیه اروپا از دولت اسرائیل جهت محکوم کردن این اظهارات اضافه کرد: «این اظهارات در شرایطی که اوضاع منطقه به شدت متشنج است، به خشونت بی‌رویه دامن می زنند.»

سایت خبری دولتی المملکه، در ۳ مارس گزارش داد، وزیر خارجه اردن همچنین اظهارات آقای اسموتریچ را محکوم کرده است: «این اظهارات نقض قوانین بین المللی است و عواقب جدی در پی خواهد داشت.»

وزارت خارجه مصر در صحبت‌هایی مشابه با انتشار بیانیه‌ای در فیس‌بوک خود، اظهارات «تحریک آمیز» وزیر اسرائیل را محکوم کرد و از این کشور خواست از اقدامات تحریک آمیز علیه فلسطینیان جلوگیری کند.

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، هم در کنار دیگر مقامات کشور‌های عربی از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی اظهارات این مقام اسرائیلی را محکوم کرد.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در توییتی نوشت که با خانواده دو برادر اسرائیلی که در ۲۶ فوریه کشته شدند دیدار کرده است. او ادامه می‌دهد: « آنها[فلسطینی‌ها] می‌خواهند همه ما را بکشند و ما را آواره کنند. پاسخ من این است که با جدیت به آنها ضربه بزنیم و ریشه‌های خود را عمیق‌تر در خاک بنشانیم.»

آقای نتانیاهو در تایید ادامه گسترش شهرک‌سازی‌ها افزود: «شهرک‌سازی در کرانه باختری ادامه خواهد یافت و فشارهای بین‌المللی در عزم ما در این هدف تاثیری نخواهد داشت.»