۱۴۰۲ آذر ۱۰, جمعه

 

در اقدامی نادر، جورج سانتوس نماینده جمهوری‌خواه از کنگره آمریکا اخراج شد

جورج سانتوس

منبع تصویر،EPA

توضیح تصویر،

جورج سانتوس دقایقی قبل از اعلام نتیجه رای‌گیری با عجله ساختمان کنگره را ترک کرد

مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۱۱ رای موافق در مقابل ۱۱۴ رای مخالف به برکناری جورج سانتوس،‌ نماینده جمهوری‌خواه از کنگره رای داد.

آقای سانتوس با بیش از بیست اتهام فدرال از جمله کلاه‌برداری، پول‌شویی و سرقت دارایی‌های عمومی رو به رو است و از همان زمان ورود به کنگره (اواخر سال گذشته) با اتهام دروغ‌گویی درباره سوابقش روبرو بود.

او که روز جمعه و دقایقی قبل از مشخص شدن نتیجه رای‌گیری در صحن علنی مجلس نمایندگان، ساختمان کنگره را به سرعت ترک کرد، مدعی است که «قربانی زورگویی» نمایندگان کنگره شده است.

آقای سانتوس پیشتر اعتراف کرده بود که در مورد تحصیلات و سابقه کاری خود دروغ گفته است.

او از زمان مطرح‌شدن این اتهام‌ها با درخواست‌های فزاینده‌ای برای کناره‌گیری از عضویت کنگره مواجه شده بود، از جمله از سوی سیاستمداران جمهوری‌خواه، اما بارها پاسخ داده بود که مصمم است دوره نمایندگی‌اش را طی کند.

روز جمعه جورج سانتوس که به نظر می‌رسید برای فرار از جمع خبرنگاران ساختمان کنگره را زودتر از مشخص شدن نتیجه رای‌گیری ترک کرده به گزارشگران حاضر گفت: «اگرچه هنوز غیررسمی است اما من ظاهرا دیگر نماینده کنگره نیستم و برای همین هم دیگر مجبور نیستم که به حتی یک سوال شما جواب دهم».

خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید آقای سانتوس پیش از آن که با عجله به خودروی شاسی بلندی که منتظرش ایستاده بود سوار شود چیزی شبیه دشنام «برایم اصلا مهم نیست، به درک!» محل را ترک کرده است.

نمایندگان کنگره با ۳۱۱ رای موافق در برابر ۱۱۴ رای مخالف آقای سانتوس را اخراج کردند؛ برای رسیدن به این اکثریت ۲۰۶ نماینده کنگره و ۱۰۵ نماینده جمهوری‌خواه در کنار هم رای مثبت دادند و آن طور که گزارش شده بعد از تصویب رای، نمایندگانی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به نشانه تصدیق تصمیم کنگره کف زدند.

این سومین بار بود که نمایندگان کنگره برای اخراج آقای سانتوس رای‌گیری می‌کردند. او از دو رای‌گیری قبلی به سلامت عبور کرده بود.

در تاریخ کنگره آمریکا تنها ۶ نماینده اخراج شده‌اند که آخرین آنها در سال ۲۰۰۲ (۲۱ سال پیش) صورت گرفته بود.

جورج سانتوس در جریان انتخابات میان دوره‌ای سال گذشته (نوامبر ۲۰۲۲) به عنوان یک جمهوری خواه از ایالت نیویورک وارد مجلس نمایندگان کنگره آمریکا شده بود. جمهوری‌خواهان در جریان آن انتخابات توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را از دست دموکرات‌ها در آورند.