۱۴۰۳ مرداد ۲۴, چهارشنبه

 

عباس عراقچی: برجام قابل احیا نیست

به گفته عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت چهاردهم برجام دیگر قابل احیا نیست و در دولت چهاردهم هدف، رفع تحریم‌هاست. 

عباس عراقچی
عباس عراقچی © DR

عباس عراقچی در دومین جلسه جلسه با نمایندگان مجلس برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی همچنین تاکید کرد که «رفع تخاصم» با آمریکا «ممکن نیست» اما می‌توان این تخاصم را به گونه‌ای «مدیریت» کرد که «مردم آسیب کمتری ببینند.»

وی همچنین گفته که راه مدیریت این تخاصم «بی‌اثرسازی تحریم‌ها، دور زدن تحریم‌ها و همچنین رفع تحریم‌هاست.»

به گفته وی این «وظیفه ذاتی» وزارت امور خارجه است که از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تعیین شده است.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در روزهای گذشته عباس عراقچی را در فهرست کابینه خود برای وزارت امور خارجه پیشنهاد کرد.

PUBLICITÉ

عراقچی همچنین با بیان اینکه «برجام دیگر قابل احیا نیست» در ادامه تاکید کرد: «در دولت چهاردهم هدف ما برجام نیست، بلکه رفع تحریم‌هاست و در این مسیر به وحدت دیپلماسی و میدان معتقد هستیم.»

عباس عراقچی از نمایندگان اصلی جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام با قدرت‌های خارجی بوده است. 

وی در نخستین جلسه با نمایندگان برای تشریح برنامه‌های خود نیز گفته بود که در مورد برجام متعهد به قانون «اقدام راهبردی» هستیم.

«قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی لازم الاجرا است و ما باید به آن تبعیت کنیم، عنوان کرد که اگر مذاکرات شرافتمندانه رخ دهد طبق قانون راهبردی عمل خواهیم کرد و با قانون راهبردی می‌توان مذاکرات را پیش برد.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، مجلس ایران قانون اقدام راهبردی را در سال ۱۳۹۹ تصویب کرد که براساس آن  اجرای پروتکل الحاقی برجام و در نتیجه نظارت‌های فراپادمانی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف شد.

دولت حسن روحانی ضمن مخالفت با این قانون، آن را مانع احیای برجام خواند.

عباس عراقچی همچنین در این جلسه تاکید کرد: ««جهان‌بینی من همان جهان‌بینی دوران خدمتم در سپاه است و تغییر نکرده و بنده جزو باند نیویورکی‌ها نیستم.»

«باند نیویورکی‌ها» اصطلاح باب شده از سوی اصولگرایان مجلس برای برخی مقامات ارشد وزارت خارجه پس از خاتمی بود که به لابی‌گری با آمریکا معتقد بودند. 

به تازگی کتاب «قدرت مذاکره» از سوی عباس عراقچی از سوی انتشارات روزنامه اطلاعات به بازار آمده که در آن دیپلمات جمهوری اسلامی به شرح وقایع مذاکرات درباره برجام پرداخته است.