۱۴۰۳ مرداد ۲۱, یکشنبه

 


 

چرا ایران مانند ترکیه، با مسئولان

سایت های فیلتر شده مذاکره نمی کند؟

 
 

   

از آنجا که هر گرهی در جمهوری اسلامی با دندان طمع باز می شود، ماجرای فیلترینگ نیز به همین سرنوشت و این دندان تبدیل شد. همه کشورها، وقتی با شورش و بی نظمی و حتی خیزش انقلابی روبرو می شوند، سعی می کنند ارتباط مردم با یکدیگر را قطع کنند. ما در همین دو هفته اخیر شاهد این اقدام در بنگلادش، ترکیه و حتی کیف پایتخت اوکراین بودیم، اما این نوع اقدامات موقت است و پس از عبور حکومت ها از بحران اوضاع به حال عادی باز گردانده می شود. برای مثال با خروج نخست وزیر بنگلادش از کشور فیلترینگ سایت های اینترنتی لغو شد. در ترکیه نیز که دولت اینستاگرام را بسته بود، پس از مذاکره با مسئولان اینستاگرام، فیلترینگ را از روی آن برداشتند. اما درایران اینگونه عمل نمی شود زیرا مافیاهای ثروت و رانت، هر اقدامی را به پول پیوند می زنند و بقول معروف از آب کره می گیرند.

ترکیه مذاکراتی با مسئولان اینستاگرام انجام داد و پس از تعهد آن‌ها برای همکاری مشترک، اینستاگرام رفع فیلتر شد. اینستاگرام متعهد شد که محتواهای مربوط به پ.ک.ک و جریان فتح الله گولن را دیگر در این پلتفرم پوشش ندهد.

چرا ایران با شروطی که خود دارد با تلگرام، فیسبوک؛ واتس آپ و اینستاگرام مانند ترکیه وارد مذاکره نمی شود تا در صورت تفاهم فیلترینگ را حذف کند؟

فرار از این مذاکره و تفاهم، دلیلی ندارد جز میلیاردها در آمدی که از طریق فروش فیلترینگ به جیب مافیاهای ثروت و قدرت در جمهوری اسلامی می رود و دودش به چشم مردم.