بندر کاسپیَن، بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای کاسپین و به عنوان شمالیترین قطعهی پازل کریدور شمال-جنوب، در سواحل شهرستان انزلی در حال ساخت است.
به گزارش اسپوتنیک، این مجتمع بندری با دو موج شکن، ۲۴ پست اسکله و یک پست ترمینال رو-رو، یکی از بزرگترین و کاملترین مجموعههای بندری و از بنادر نسل سوم شمال ایران خواهد بود.
کریدور شمال-جنوب مهمترین حلقهٔ تجارت بین آسیا و اروپا است که مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده و از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است.
این کریدور مسیر ۴۵ روزهی ترانزیت کالا از هند تا سنپترزبورگ را به ۱۰ روز کاهش میدهد و پیشبینی میشود میزان بار عبوری از این مسیر تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ میلیون تن افزایش یابد.
کریدور شمال-جنوب مهمترین حلقهٔ تجارت بین آسیا و اروپا است که مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده و از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است.
این کریدور مسیر ۴۵ روزهی ترانزیت کالا از هند تا سنپترزبورگ را به ۱۰ روز کاهش میدهد و پیشبینی میشود میزان بار عبوری از این مسیر تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ میلیون تن افزایش یابد.