۱۴۰۳ مرداد ۲۰, شنبه

 

 

رویترز: ایران به زودی صدها موشک بالستیک به روسیه تحویل خواهد داد

خبرگزاری رویترز، دیشب به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت که ده‌ها پرسنل نظامی روسیه، در ایران برای استفاده از سامانه موشکی بالستیک کوتاه‌برد فتح-٣‬٦‬٠ آموزش می‌بینند و انتظار می‌رود صدها موشک هدایت شونده ماهواره‌ای از این دست، به زودی به روسیه تحویل داده شود. حمایت نظامی ایران از مسکو، تا به اینجا عمدتاً به پهپادهای تهاجمی شاهد محدود می‌شد که مواد منفجره کمی حمل می‌کردند و از آنجا که از موشک‌های بالستیک کندتر هستند، سرنگونی آن‌ها آسان‌تر بود. 

یک موشک که در نمایشگاهی درباره جنگ ایران و عراق در پارکی در شمال تهران به نمایش گذاشته شده است. ایران / 25 سپتامبر 2014
یک موشک که در نمایشگاهی درباره جنگ ایران و عراق در پارکی در شمال تهران به نمایش گذاشته شده است. ایران / 25 سپتامبر 2014 AP - Vahid Salemi

بنا بر اظهارات دو مقام اطلاعاتی اروپایی در گفتگو با رویترز، گمان می‌رود نمایندگان وزارت دفاع روسیه در ١٣‬ دسامبر در تهران با مقامات ایرانی قراردادی برای موشک‌های بالستیک فتح-٣‬٦‬٠ و ابابیل، یکی دیگر از سامانه‌های موشکی بالستیک ساخت جمهوری اسلامی، امضا کرده باشند. 

این دو منبع، چارچوب زمانی دقیقی اعلام نکرده اما گفته‌اند که تحویل موشک‌ها به روسیه به زودی انجام خواهد شد. آن‌ها با استناد به منابع اطلاعاتی محرمانه متعدد، عقیده دارند که پرسنل روسی به ایران سفر کرده‌اند تا نحوه کار با سامانه دفاعی فتح-٣‬٦‬٠ که موشک‌هایی با کلاهک ١٥٠ کیلوگرمی و حداکثر برد ١٢٠ کیلومتر پرتاب می‌کند را بیاموزند. به گفته یکی از این مقامات، پس از آموزش، "تنها مرحله بعدی ممکن"، تحویل واقعی موشک‌ها به روسیه خواهد بود.

سومین منبع اطلاعاتی از یک آژانس اروپایی دیگر، در گفتگو با رویترز، بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که وی نیز اطلاعاتی مبنی بر اینکه روسیه سربازانی را برای یادگیری استفاده از سامانه‌های موشکی بالستیک ایران به این کشور اعزام کرده، دریافت کرده است. او چنین آموزش هایی را "تمرین استاندارد" جهت به کار گرفتن تسلیحات ایرانی ارائه شده به روسیه می‌داند. 

یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با رویترز فروش موشک و پهپاد از سوی تهران به مسکو را تایید کرده اما میگوید که ایران موشک‌های فتح-٣‬٦‬٠ را به روسیه ارائه نکرده است. به گفته وی "هیچ منع قانونی برای تهران جهت فروش چنین تسلیحاتی به روسیه وجود ندارد".

این مقام با بیان اینکه ایران سلاحی به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین نفروخته است، گفت: "ایران و روسیه در حال خرید متقابل قطعات و تجهیزات نظامی هستند. نحوه استفاده هر کشور از این تجهیزات، کاملاً به تصمیم خود آن کشور بستگی دارد." 

مسکو موشک‌های بالستیک خود را دارد اما به گفته یک کارشناس نظامی، عرضه فتح-٣‬٦‬٠ می‌تواند به روسیه اجازه دهد تا از زرادخانه خود برای اهدافی فراتر از خط مقدم و از کلاهک‌های ایرانی برای اهداف نزدیکتر، استفاده کند. 

واکنش آمریکا، روسیه و ایران

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به اینکه "از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین کاخ سفید بارها نسبت به تعمیق مشارکت امنیتی بین روسیه و ایران هشدار داده است"، انتقال مهمات به روسیه را "یک تشدید دراماتیک در حمایت ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین" خوانده و می‌گوید که اگر ایران با چنین نقل و انتقالاتی را پیش برد ایالات متحده و متحدانش در ناتو و شرکای گروه هفت (G7) " آماده پاسخگویی سریع و شدید هستند". 

وزارت دفاع روسیه به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداده است اما نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود اینکه جمهوری اسلامی یک "مشارکت راهبردی بلندمدت با روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله همکاریهای نظامی" ایجاد کرده است، "از منظر اخلاقی، ایران تا پایان درگیری از انتقال هرگونه سلاح، از جمله موشک‌هایی که به طور بالقوه می‌تواند در درگیری با اوکراین استفاده شود، خودداری می‌کند".