۱۴۰۳ مرداد ۱۸, پنجشنبه

 

روسیه می گوید نبرد کورسک وارد سومین روز شده است

کورسک

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،وزارت دفاع روسیه تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای روسی خودروهای نظامی اوکراینی را در نزدیکی منطقه مرزی کورسک هدف قرار می‌دهند

وزارت دفاع مسکو اعلام کرد که درگیری‌های سنگین در منطقه کورسک روسیه وارد سومین روز شده است و تلاش‌ها برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی ادامه دارد.

روسیه می گوید که دست کم ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی با پشتیبانی تانک‌ها و خودروهای زرهی روز سه‌شنبه از مرز عبور کردند.

آندره بلوستوتسکی، معاون فرماندار کورسک روز پنجشنبه گفت که حدود ۳ هزار نفر مجبور به تخلیه منطقه شده‌اند، زیرا درگیری‌های نظامی ادامه دارد و دست کم تاکنون چهار نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

ارتش اوکراین هنوز مستقیماً در مورد این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده است، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بدون اشاره به این حمله گفت: «همه می‌بینند که ارتش اوکراین چگونه قادر به غافلگیر کردن است تا به نتایج مورد نظرش برسد.»

میخائیلو پودولیاک، دستیار قدیمی آقای زلنسکی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جنگ جنگ است، با قوانین خاص خود، جایی که متجاوز به ناچار نتایج مربوطه را درو می کند.»

یک خانه آسیب دیده در شهر سودژا روسیه در پی حملات نظامی منتسب به اوکراین

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،یک خانه آسیب دیده در شهر سودژا روسیه در پی حملات نظامی منتسب به اوکراین

در پی ادامه حملات نادر برون مرزی نیروهای اوکراینی در روز چهارشنبه، وضعیت فوق العاده در منطقه کورسک روسیه اعلام شده است.

الکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری منطقه گفت که این اقدام «برای از بین بردن پیامدهای ورود نیروهای دشمن به منطقه» ضروری است.

مقامات روسی گفته‌اند که از آغاز حمله اوکراین دست کم پنج غیرنظامی کشته و ۳۱ نفر زخمی شده‌اند که ۶ نفر از آنها کودک هستند.

اوکراین تاکنون رسما در این خصوص اظهار نظر نکرده و عمق حملات صورت گرفته همچنان نامشخص است.

به گفته مسکو، صبح روز سه‌شنبه، بیش از هزار سرباز اوکراینی و ۱۱ تانک و بیش از ۲۰ خودروی زرهی جنگی وارد خاک روسیه در نزدیکی شهر سودژا شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، درگیری‌هایی در تعدادی از روستاهای روسیه در طول روز سه‌شنبه رخ داد و مقامات محلی از ساکنان خواستند تا تردد خود را محدود کنند و همه برنامه‌ها و رویدادهای عمومی لغو شدند.

چندین هشدار حمله هوایی نیز در شهر کورسک صادر شد و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی که بی‌بی‌سی نمی‌تواند هنوز آنها را تایید کند، نشان می‌دهد که جت‌های جنگنده بر فراز منطقه پرواز می‌کنند و دود از برخی مناطق بلند می‌شود.

آقای اسمیرنوف گفت که هزاران نفر در مناطق مرزی تخلیه شده‌اند و پزشکان از شهرهای دیگر به آنجا اعزام گردیده‌اند.

از زمانی که روسیه تهاجم تمام عیار خود را در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد، حمله اوکراین به خاک روسیه بسیار نادر بوده است.

نقشه اوکراین

عصر چهارشنبه، اولکسی هونچارنکو، نماینده پارلمان اوکراین گفت که ارتش اوکراین کنترل نیروگاه گازی سودژا، که یک تاسیسات گازی بزرگ مربوط به ترانزیت گاز طبیعی از روسیه به اتحادیه اروپا از طریق اوکراین است را در اختیار گرفته است.

این نیروگاه گازی نقطه ورود گاز روسیه به اتحادیه اروپا است.

اگرچه این ادعا توسط بی‌بی‌سی تایید نشده، اما اظهارات آقای هونچارنکو اولین تایید یک مقام کی‌یف مبنی بر حمله اوکراین به خاک روسیه است.

آقای هونچارنکو در فیس بوک گفت که اگرچه نمی‌داند «نقشه» پشت این حملات چیست، اما اذعان کرد که این اتفاقات به «اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که ... می‌توان و باید روسیه مورد حمله قرار گیرد.»

وی در گفتگو با بی‌بی‌سی افزود: «از نقطه نظر نظامی، ما در تلاش هستیم ابتکار عمل را پس بگیریم».

«ما به دنیا نشان می‌دهیم که جهان نباید از تشدید تنش یا واکنش پوتین بترسد، هیچ واکنشی وجود ندارد.»

به گفته این عضو پارلمان اوکراین «این برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم است که خاک روسیه اشغال شده است و پوتین به سلاح‌های هسته‌ای و غیره روی نیاورد.»

او گفت که این تهاجم، روسیه را مجبور خواهد کرد که نیروهای نظامی خود را به منطقه منتقل کند و امیدواریم تعداد حملاتی را که می‌تواند در شرق اوکراین انجام دهد، کاهش یابد.

سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده هیچ اطلاع قبلی از این حملات نداشته و قصد دارد با ارتش اوکراین «برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اهداف آنها» تماس بگیرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیداری تلویزیونی با مقامات دولتی در روز چهارشنبه، اوکراین را به انجام یک «تحریک بزرگ» و «تیراندازی بی‌رویه» به ساختمان‌ها و اقامتگاه‌های غیرنظامی متهم کرد.

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه نیز گفته است «پیشروی» در منطقه کورسک متوقف شده و نیروهای روسی «به نابودی دشمن در مناطق مرزی روسیه و اوکراین ادامه می‌دهند».

با این حال، برخی از کانال‌های تلگرامی شناخته شده روسی که عموما حامی جنگ هستند، گزارش داده‌اند که وضعیت در میدان آن‌قدر که کرملین گفته، باثبات نیست.

ویاچسلاو گلادکوف منطقه بلگورود که همسایه کورسک است، در طول روز سه‌شنبه هشدار حمله موشکی صادر کرد و گفت که چندین نفر در حملات هوایی اوکراین زخمی شده‌اند.