۱۴۰۳ مرداد ۱۸, پنجشنبه

 

تبریک ایران به سنوار برای رهبری حماس و سفر غیرمنتظره امیر قطر به ترکیه

هنیه

منبع تصویر،IRNA

توضیح تصویر،تصویری از دیدار یحیی سنوار با علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران و شورای راهبردی روابط خارجی این کشور انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر سیاسی جدید حماس و جانشین اسماعیل هنیه را تبریک گفتند. در همین حال شیخ تمیم بن حمد آل‌ ثانی، امیر قطر، در سفری از پیش اعلام نشده به ترکیه رفته تا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کند. به نظر می‌رسد که ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و سیاست‌های حماس در پی انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر جدید این گروه، انگیزه اصلی مذاکرات رهبران ترکیه و قطر باشد.

یحیی سنوار از چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران است و گفته شده احتمال دارد که تحت رهبری او، ترکیه و قطر به عنوان قدرت‌های منطقه، نفوذ خود را بر این گروه در مقابل ایران از دست بدهند.

انتخاب آقای سنوار ۶۱ ساله به عنوان رهبر سیاسی حماس در حالی صورت گرفته که او از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس در انظار عمومی ظاهر نشده است.

از یحیی سنوار که پیش از این رهبری حماس در غزه را برعهده داشت، به عنوان یکی از چهره‌های تندرو این گروه نام برده می‌شود.

منابع خبری اسرائیل به نقل از منابع حماس گزارش داده‌اند که انتصاب سنوار پیامی به اسرائیل و میانجیگران میان حماس و اسرائیل ارسال کرده است که رئیس جدید دفتر سیاسی حماس مسئول تعیین جزئیات توافق برای آزادی گروگان‌ها خواهد بود.

یحیی سنوار (راست) در کنار اسماعیل هنیه

منبع تصویر،EPA

توضیح تصویر،یحیی سنوار (راست) در کنار اسماعیل هنیه

قطر از سال ۲۰۱۲، میزبان دفتر سیاسی حماس بوده است. دوحه هم تاکنون محل اقامت شماری از رهبران این گروه از جمله اسماعیل هنیه بوده است.

قطر تاکنون سعی کرده که نقش میانجیگری فعالی در برقراری آتش بس بین حماس و اسرائیل داشته باشد و در اواخر نوامبر سال گذشته این کشور موفق شد با میانجیگری خود آتش‌بس یک هفته‌ای را بین دو طرف برقرار کند. در جریان این آتش‌بس حماس ۸۱ گروگان اسرائیلی را در مقابل ۲۸۰ زندانی فلسطینی آزاد کرد.

ترکیه هم از زمان شروع جنگ در غزه همواره آشکارا حمایت خود را از فلسطینیان و گروه حماس اعلام کرده و از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در این جنگ انتقاد کرده است.

ترکیه به مناسبت ترور اسماعیل هنیه در این کشورعزای عمومی اعلام کرد و سفارت آن کشور در اسرائیل به نشانه احترام به آقای هنیه، پرچم خود را به حالت نیمه افراشته در آورد.

وزارت خارجه اسرائیل در اعتراض به این اقدام، معاون سفیر ترکیه را احضار کرد و اسرائیل کاتز،‌ وزیر خارجه اسرائیل هم گفت: «دولت اسرائیل عزاداری برای قاتلی مانند اسماعیل هنیه را تحمل نخواهد کرد.»

هاکان فیدان،‌ وزیر خارجه ترکیه هم هفته گذشته در مراسم خاکسپاری اسماعیل هنیه در قطر شرکت کرد.

او همچنین در این سفر در دوحه، پایتخت قطر با خالد مشعل، نایب رئیس بخش سیاسی حماس دیدار و به او تسلیت گفت. در این دیدار دو پسر اسماعیل هنیه هم حضور داشتند.

گفته شده است یکی از موضوعاتی که در این گفتگوها مورد بحث قرار گرفته بود ترور اخیر اسماعیل هنیه در تهران و افزایش تنش‌های منطقه‌ای بوده است.

باقری: اسرائیل برای اشتباه راهبردی خود تاوان سنگینی خواهد پرداخت

باقری

منبع تصویر،IRNA

توضیح تصویر،علی باقری کنی در دیدار با ولید الخریجی قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی

همزمان در ایران علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران و شورای راهبردی روابط خارجی آن کشور انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر سیاسی جدید حماس و جانشین اسماعیل هنیه را تبریک گفتند.

آقای باقری‌، همچنین در پایان دیدار خود در شهر جده و در حاشیه نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی با ولید الخریجی، قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای کنی در این دیدار گفت که «به شهادت رساند اسماعیل هنیه به عنوان میهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران، انزوای سیاسی صهیونیست‌ها را عمیق‌تر کرد.»

در همین حال آقای باقری، امروز پنجشنبه در مصاحبه‌ با خبرگزاری فرانسه گفت که هفته گذشته اسرائیل با کشتن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، مرتکب یک «اشتباه راهبردی» شد زیرا آنها «تاوان سنگینی» خواهد پرداخت.

آقای باقری یک روز پس از شرکت در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در شهر ساحلی جده عربستان گفت: «اسرائیل می‌خواهد تنش، جنگ و درگیری را به کشورهای دیگر گسترش دهد.»

او در عین حال تاکید کرد که «صهیونیست‌ها در موقعیتی نیست که بتوانند علیه جمهوری اسلامی ایران جنگی را آغاز کنند.»

نشست روز چهارشنبه وزرای خارجه ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی، بیانیه‌ای صادر کرد که اسرائیل را «کاملاً مسئول» قتل اسماعیل هنیه در تهران دانستند و این اقدام را محکوم کردند.

بیانیه‌ این سازمان همچنین اسرائیل را «اشغالگر غیرقانونی» خوانده و ترور اسماعیل هنیه عملی «شنیع» و «نقض جدی» حاکمیت ایران توصیف شده است.