۱۴۰۳ مرداد ۱۹, جمعه

 

از بازداشت در پرونده اختلاس تا نشان لیاقت از احمدی‌نژاد؛ حمید پورمحمدی،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه کیست؟

حمید پورمحمدی

منبع تصویر،MEHR

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، برای شرکت در اولین مراسم معارفه مدیران جدیدی که منصوب کرده به سازمان برنامه و بودجه رفت و با معرفی حمید پورمحمدی به عنوان رئیس جدید آن، این سازمان را «مغز متفکر نظام اجرایی کشور» خواند.

حمید پورمحمدی که از دانشگاه تهران مدرک دکترای علوم اقتصادی دارد، طی سه دهه گذشته با سمت‌های مختلف اقتصادی، در دولت‌های چهار رئیس جمهور حضور داشته است. او که در این سال‌ها مقام‌هایی مانند معاون وزیر اقتصاد، قائم‌مقام بانک مرکزی و معاون سازمان برنامه و بودجه را تجربه کرده، بازداشتی کوتاه‌مدت به ظن دست داشتن در اختلاسی کلان را هم در کارنامه‌اش دارد.

آقای پورمحمدی که اخیرا به صراحت از نحوه برنامه‌ریزی اقتصادی و بودجه‌نویسی در ایران انتقاد کرده بود،‌ اکنون خود مسئولیت کار را به دست گرفته تا در شرایط اقتصادی نابسامانی که با تحریم و تورم تشدید شده، دیدگاه‌های خود را،‌ چه از نظر ساختاری و چه در حوزه برنامه‌ریزی، در سازمان برنامه و بودجه پیاده کند.

تودیع و معارفه رییس سازمان برنامه و بودجه

منبع تصویر،ALIREZA MASOUMI/ISNA

توضیح تصویر،مسعود پزشکیان،‌ رئیس جمهور جدید، حمید پورمحمدی را به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب کرده تا جای داوود منظور را بگیرد

معاونی که عزل شد و با «دستور احمدی‌نژاد» برگشت

حمید پورمحمد گل‌سفیدی -که با نام خانوادگی پورمحمدی شناخته می‌شود- سال ۱۳۴۶ در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد. او کار خود را در سال ۱۳۶۸ از همان استان و به عنوان کارشناس حقوقی و معاون اداره کل وزارت جهاد سازندگی آغاز کرد.

بعد از سه سال مدیریت شرکت شاهد در استان چهارمحال و بختیاری به او واگذار شد. سال ۱۳۷۵ به معاونت برنامه‌ریزی، اداری و مالی استانداری منصوب شد و بعد از آن مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد کشور،‌ وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی شد.

سال ۱۳۸۳،‌ در آخرین سال دولت محمد خاتمی،‌ به عنوان معاون امور بانکی،‌ بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و دارایی منصوب شد. در آن زمان صفدر حسینی وزیر دارایی بود،‌ اما آقای پورمحمدی همچنان این سمت را در دوره وزارت داوود دانش جعفری و شمس‌الدین حسینی، وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد هم حفظ کرد.

اما در دوره‌ای کوتاه بین پایان کار آقای دانش‌جعفری و شروع وزارت آقای حسینی در سال ۱۳۸۷،‌ حمید پورمحمدی از معاونت وزارت اقتصاد کنار گذاشته شد. در این دوره حسین صمصامی،‌ سرپرستی وزارتخانه را در دست داشت که طرح ادغام بانک‌ها را در دستور کار خود قرار داده بود. این طرح مخالفان زیادی داشت که آقای پورمحمدی هم یکی از آنها بود. علاوه بر این به نوشته روزنامه اعتماد موضوع جمع‌آوری اطلاعات بانک‌ها و پرداخت تسهیلات به مشتریان هم مورد اختلاف بود.

بعد از عزل آقای پورمحمدی، طهماسب مظاهری، رئیس وقت بانک مرکزی، او را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد. اما حسین صمصامی از سرپرستی به وزارت نرسید و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد شد تا آقای پورمحمدی با دعوت و دستور محمود احمدی‌نژاد و حکم وزیر به معاونت امور بانکی و بیمه‌ برگردد.

بازداشت در پرونده اختلاس و نشان لیاقت

سال ۱۳۸۸، حمید پورمحمدی با حکم محمود احمدی‌نژاد، که دوره دوم ریاست جمهوری خود را بعد از انتخابات جنجال‌برانگیز آن سال آغاز کرده بود، به سمت قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد. او در این مقام، نقشی کلیدی در نظارت بر بانک‌ها و صدور مجوز بانک‌های خصوصی داشت و از او با عنوان «مرد در سایه بانک مرکزی» نام می‌بردند.

اما دوره تصدی او با اتفاق دیگری به خاطر ماند. حمید پورمحمدی اوایل آبان ۱۳۹۰ در ارتباط با پرونده مشهور اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، بازداشت شد. با وجود این او از مقامش عزل نشد و محمود بهمنی،‌ رئیس وقت بانک مرکزی با ابراز ناراحتی از بازداشت قائم‌مقام خود گفت که «هجمه‌های وارده به بانک مرکزی بی‌انصافی است».

محمود احمدی‌نژاد، هم به شدت از قوه قضاییه انتقاد کرد و گفت: «چرا انتقام از ملت می‌گیرید. آن‌ها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید؟»

اما احمد توکلی،‌ نماینده اصولگرای مجلس در آن دوره، با انتقاد از انتصاب افراد «ناشایست و نالایق با پشتیبانی دفتر رئیس‌ جمهور» آقای حمید پورمحمدی را متهم کرد که «بدون داشتن مدرک دکترا خود را دکتر معرفی می‌کند».

آقای پورمحمدی اواخر آذر ماه همان سال با وثیقه پنج میلیارد ریالی آزاد شد و به کار خود در بانک مرکزی ادامه داد. او تا سال ۱۳۹۱ در این مقام باقی ماند و در پرونده اختلاس هم مجرم شناخته نشد.

او بعد از بانک مرکزی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری رفت و در آخرین روزهای دولت محمود احمدی‌نژاد در تیرماه ۱۳۹۲ نشان درجه دو لیاقت و مدیریت دریافت کرد.

مدیری که با تغییر دولت‌ها عوض نمی‌شود

آقای پورمحمدی بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی با حکم محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور در معاونت برنامه‌ریزی (‌که یک سال بعد به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تغییر یافت) ماندگار شد.

ابقای او و انتصاب او به سمت‌های دیگری از جمله «رابط دولت و بانک توسعه جهانی» از سوی آقای نوبخت،‌ حتی در میان رسانه‌ها و چهره‌های طرفدار دولت هم انتقادهایی برانگیخت.

اما حضور او در مناصب دولتی ادامه یافت و سال ۱۳۹۴ به معاونت امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. او علاوه بر ریاست تدوین برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۶،‌ به معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه هم رسید. در همان سال،‌ اسحاق جهانگیری،‌معاون اول رئیس جمهور،‌ او را به عنوان دبیر ستاد فرماندهی «اقتصاد مقاومتی» منصوب کرد.

با تغییر دولت در سال ۱۴۰۰ و روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، آقای پورمحمدی همچنان در معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه ماند.

او حتی با شروع به کار دولت سید ابراهیم رئیسی، به فعالیت خود به عنوان معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در دوره ریاست مسعود میرکاظمی بر این سازمان ادامه داد تا این که در فروردین ۱۴۰۲ داوود منظور،‌ به ریاست سازمان رسید و او را از مقام خود برکنار کرد.

اکنون بعد از یک سال و نیم، مسعود پزشکیان،‌ رئیس جمهور جدید، حمید پورمحمدی را به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب کرده تا جای داوود منظور را بگیرد.