۱۴۰۳ مرداد ۱۱, پنجشنبه

 BBC News, فارسی

زنده,تنش در خاورمیانه؛ هنیه در تهران تشییع شد و اسرائیل از کشتن محمد ضیف خبر داد

مراسم تشییع اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که بامداد دیروز در شهر تهران ترور شد، در دانشگاه تهران برگزار شد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در این مراسم بر اسماعیل هنیه نماز خواند. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران هم در کنار او حضور داشت. همزمان ارتش اسرائیل می‌گوید که محمد ضیف فرمانده شاخه نظامی حماس در غزه کشته شده است.

خلاصه

  • آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران بر اسماعیل هنیه نماز خواند
  • مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید و بسیاری از مقام‌های ایران هم در کنار او حضور داشتند
  • محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران گفت: «اسرائیل بداند که بهای گزافی برای این مسئله می‌پردازد»
  • سرپرست وزارت خارجه ایران، در تماسی تلفنی با وزیر خارجه ترکیه، درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران رایزنی کرده است
  • عضو ارشد حماس در تهران: همه جهان باید بکوشد اسرائیل از زمین محو شود
  • بازتاب کشته شدن هنیه در روزنامه‌های ایران؛ «عبور از تمام خط قرمزها»
  • ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ وعده «مجازات سخت» اسرائیل و نگرانی از تشدید تنش‌

پوشش زنده

  1. وزیر دفاع اسرائیل: حذف ضیف نقطه عطفی مهم در برچیده شدن حماس است

    وزیر دفاع اسرائیل

    منبع تصویر،X

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت کشته شدن محمد ضیف در عملیات ارتش اسرائیل در چند هفته قبل «یک نقطه عطف مهم در روند برچیده شدن حماس» است.

    آقای گالانت محمد ضیف را «اسامه بن‌لادن غزه» خوانده و مرگ او را «به عنوان یک منشا قدرت نظامی و حکومتی در غزه» یکی از اهداف جنگ خوانده است.

    وزیر دفاع اسرائیل نوشته است: «این عملیات به طور دقیق و حرفه‌ای توسط ارتش اسرائیل و نهاد امنیتی اسرائیل انجام شد».

    بر اساس اعلام مقام‌های بهداشتی در غزه، در جریان عملیات ماه گذشته (۱۳ ژوئیه / ۲۳ تیر) ارتش اسرائیل در در خان یونس که به کشته شدن محمد ضیف منجر شد، بیش از ۹۰ غیرنظامی فلسطینی، عمدتا زنان و کودکان، کشته شدند. حماس البته در آن زمان کشته شدن ضیف در این حمله را تکذیب کرده بود.

    به گفته آقای گالانت، «این عملیات نشان‌دهنده این واقعیت است که حماس در حال تجزیه است و تروریست‌های حماس راهی جز تسلیم یا نابودی ندارند.»

    آقای گالانت نوشته است: «ارتش اسرائیل به دنبال تروریست‌های حماس، شامل طراحان و عاملان قتل عام هفتم اکتبر خواهد بود و ما تا زمانی که این ماموریت به انجام نرسد آرام نخواهیم نشست.»

  2. درخواست دوباره اتحادیه اروپا برای خویشتنداری طرفین

    اتحادیه اروپا بار دیگر درخواست خود برای خویشتنداری طرف‌های مختلف در تنش خاورمیانه را تکرار کرده است.

    پیتر سانتو، سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه از همه «خویشتنداری حداکثری» می‌خواهد و تکرار کرده است که «هیچ کشور و هیچ ملتی از تشدید تنش در خاورمیانه سود نخواهد برد.»

  3. خبر فوری,رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران: خونخواهی حتمی است، باید اقدامات گوناگونی صورت بپذیرد

    محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران در حاشیه مراسم تشییع اسماعیل هنیه گفته است: «در مورد اینکه محور مقاومت و ما چگونه این خونخواهی را انجام می‌دهیم موضوعی است که در دست بررسی است.»

    وی تاکید کرده که «حتما این کار اتفاق خواهد افتاد» اما جزییات بیشتری در این خصوص نگفته است.

    سرلشکر باقری همچنین گفته بایستی «اقدامات گوناگونی صورت بپذیرد» و اسرائیل «حتما پشیمان خواهد شد».

  4. رویترز می‌گوید امروز نمایندگانی از لبنان، عراق و یمن با مقامات ایران درباره تلافی احتمالی گفتگو می‌کنند

    خبرگزاری رویترز به نقل از پنج منبع، که هویتشان فاش نشده، می‌گوید قرار است امروز مقامات ارشد ایران با نمایندگانی از متحدان منطقه‌ای این کشور از لبنان، عراق و یمن درباره اقدامات تلافی جویانه احتمالی علیه اسرائیل در پی کشته شدن اسماعیل هنیه دیدار و گفتگو کنند.

    پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران در روز گذشته و کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در روز سه شنبه در حمله اسرائیل به حومه بیروت، پایتخت لبنان، منطقه با گسترش خطر درگیری بین اسرائیل، ایران و نیروهای نیابتی این کشور روبرو است.

  5. پزشکیان: ذره‌ای از حمایت فلسطین کوتاه نمی‌آییم

    رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که شب گذشته مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران با خلیل الحیه، جانشین دفتر سیاسی حماس که در تهران حضور دارد به صورت تلفنی صحبت کرده و گفته است: «رهبری، ملت و دولت ایران ذره ای از حمایت ملت مظلوم فلسطین کوتاه نخواهند آمد».

    رئیس جمهور جدید ایران افزوده ما «با عزمی راسخ تر به پشتیبانی از محور مقاومت و خصوصا مردم فلسطین و مظلومین غزه ادامه خواهند داد.»

    آقای پزشکیان همچنین مدعی شده که اسرائیل در همه «سیاست‌های جنایتکارانه خود ناکام مانده» و ترور اسماعیل هنیه را «ناشی از به بن بست رسیدن» آنها دانست.

  6. معاون نخست‌وزیر طالبان برای شرکت در تدفین اسماعیل هنیه از تهران به دوحه رفت

    عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان، برای شرکت در مراسم تدفین اسماعیل هنیه به دوحه پایتخت قطر رفته است.

    قرار است مراسم تدفین رهبر سیاسی حماس فردا جمعه در قطر برگزار شود.

    «ارگ» حکومت طالبان با انتشار عکس‌های از آقای کبیر در شبکه اجتماعی ایکس، اعلام کرده که آقای کبیر پس از شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران و در پی کشته شدن آقای هنیه در تهران، به دوحه رفته است.

    حکومت طالبان

    منبع تصویر،TALIBAN GOVERNMENT

  7. فرمانده سپاه: آتش خشم و انتقام شعله‌ورتر می‌شود

    حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه توسط اسرائیل در تهران گفته است «آتش خشم و انتقام مجاهدان مومن جبهه عظیم مقاومت اسلامی» پس از این «شعله‌ورتر» می‌شود.

    آقای سلامی در مراسمی برای میلاد بیدی شرکت کرده است، نظامی ایرانی که در بیروت کشته شد.

    ایران او را «مستشار نظامی» معرفی کرده و فرمانده کل سپاه گفته است که او جزو «نسل جدید پاسداران» بوده و «در عرصه‌های دفاع از انقلاب و نظام اسلامی و صیانت از امنیت و آرامش این سرزمین در رویارویی با توطئه‌های دشمنان» کشته شده است.

  8. دیوار نگاره جدید میدان ولیعصر تهران با تصویری از پزشکیان و هنیه

    میدان ولیعصر

    منبع تصویر،OWJMEDIA_ORG

    تصویری جدید بر دیوار نگاره معروف میدان ولیعصر تهران نصب شده که در آن مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران دست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که بامداد دیروز در تهران ترور شد را در دست دارد.

    این تصویر که برگرفته از دیدار آقای پزشکیان و هنیه در مجلس ایران در حاشیه مراسم تحلیف وی، جملاتی از حساب ایکس رئیس جمهور ایران را در گوشه‌ای دارد که نوشته است: «دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.»

    دیوارنگاره میدان ولیعصر یک ابزار نمادین مهم حکومت ایران برای تبلیغات سیاسی‌اش است.

  9. ارتش اسرائیل: محمد ضیف ماه گذشته در جریان حمله هوایی به خان یونس کشته شده است

    ارتش اسرائیل می‌گوید بعد از ارزیابی‌های اطلاعاتی توانسته تایید کند که محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس «در جریان حمله روز ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیر) جنگنده‌های ارتش اسرائیل به خان یونس در نوار غزه کشته شده است.»

    حماس پیش از این کشته شدن ضیف را رد کرده بود و تاکنون واکنشی به این خبر جدید نشان نداده است.

  10. آخرین دبیرکل حزب جبهه مشارکت: پاسخ کوبنده به اسرائیل قطع ید عوامل نفوذی است

    محسن میردامادی، آخرین دبیرکل حزب منحل شده جبهه مشارکت در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه نوشته است که این ترور «دردناک بود و پاسخ می‌طلبد».

    آقای میردامادی که پیشتررئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم بوده در ادامه نوشته است: «موثرترین پاسخ کوبنده به اسرائیل، شناسایی و قطع‌ید عوامل نفوذی است که تا مغز استخوان نظام نفوذ کرده‌اند.»

    به گفته وی «سراغ منتقدین و معترضین نروید؛ نفوذی‌ها از کسانی هستند که فریاد مرگ بر اسرائیل آنها تا تل‌آویو می‌رسد.»

    مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران با حمایت اصلاح‌‎طلبان در انتخابات به پیروزی رسید.

    آقای پزشکیان از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور به طور پررنگی بر حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی متحد ایران، موسوم به «محور مقاومت»، تاکید کرده است.

  11. توضیح خبرگزاری فارس در مورد دلیل نگاه‌های خامنه‌ای در ابتدای نماز

    توضیح ویدئو،مراسم تشییع اسماعیل هنیه تحت تدابیر شدید امنیتی در تهران برگزار شد

    تصاویری که از نماز خواندن آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر تابوت هنیه و نگاه‌های او رو به بالا در ابتدای مراسم، در میان لایه حفاظتی سنگین، منتشر شده توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی را جلب کرده است.

    خبرگزاری فارس در توضیح این صحنه به مسقف بودن این قسمت از صحن دانشگاه تهران اشاره کرده و نوشته «تریبون و جایگاه نماز جمعه که در صحن مسقف دانشگاه تهران قرار دارد مدتی است در دست مرمت و بازسازی است که توجه رهبر انقلاب را پیش از شروع نماز به خود جلب کرد.»

  12. خبر فوری,ارتش اسرائیل: محمد ضیف کشته شده است

    ارتش اسرائیل می‌گوید که محمد ضیف فرمانده شاخه نظامی حماس کشته شده است.

    محمد دیاب ابراهیم المصری، معروف به محمد ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس بوده است.

    ارتش اسرائیل توضیح بیشتری درباره ادعایش ارائه نکرده و بی‌بی‌سی هنوز به طور مستقل نمی‌تواند این خبر را تایید کند.

    دو هفته پیش که اخبار مشابهی منتشر شد حماس کشته شدن محمد ضیف را تکذیب کرد.

  13. بلینکن: همه طرف‌ها در خاورمیانه «اقدامات تشدیدکننده»‌ را متوقف کنند

    هنیه

    منبع تصویر،REUTERS

    ده‌ها هزار نفر در تهران در مراسم تشییع اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس شرکت کردند که بامداد دیروز در پایتخت ایران ترور شد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران بر جسد اسماعیل هنیه نماز خواند و از جمله مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران هم در کنار او حضور داشت.

    پس از آن تابوت اسماعیل هنیه و محافظش در حال انتقال به میدان آزادی است تا برای خاکسپاری به قطر فرستاده شود. ایران که اسرائیل را در این حمله مقصر می‌داند، تهدید کرده که «مجازات سختی» برای قتل او در نظر خواهد گرفت. رهبران اسرائیل به طور مستقیم در مورد این واقعه اظهار نظر نکرده‌اند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که «روزهای چالش برانگیز» در پیش است.

    در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بار دیگر از همه طرف‌ها در خاورمیانه خواست که «اقدامات تشدیدکننده» را متوقف کنند. آقای بلینکن گفت که شکستن چرخه درگیری و خشونت بسیار مهم است. ساعاتی پیش، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواهان تلاش‌های دیپلماتیک فشرده برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در منطقه شد.

  14. گزارش‌ها از قطع اینترنت در برخی مناطق نزدیک به محل تشییع اسماعیل هنیه

    کاربران ایرانی و برخی نهادهای ناظر بر آزادی دسترسی به اینترنت گزارش کرده‌اند که در برخی مناطق نزدیک به محل برگزاری تشییع اسماعیل هنیه اینترنت «قطع یا دچار اختلال شدید» بوده است.

    فیلتربان که «تحقیق و گزارش برای حقوق دیجیتال و حق دسترسی به اینترنت» را پیگیری و رصد می‌کند در این خصوص نوشته: «بر اساس گزارش کاربران، هم زمان با برگزاری نماز برای اسماعيل هنيه توسط علی خامنه‌ای، اینترنت در مناطق نزدیک به برگزاری این مراسم ازجمله مناطق انقلاب تا ولیعصر درتهران، قطع و یا دچار اختلال شدید شد.»

    فیلتربان در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس نوشته: «برخی کاربران از قطع آنتن‌های تلفن‌های همراه از حوالی ساعت ۱۰ صبح نیز خبر دادند.»

  15. نامزد سابق ریاست جمهوری ایران: باید یکی از سران اسرائیل حذف شود

    امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رییس بنیاد شهید و نامزد انصراف داده انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران در حاشیه تشییع اسماعیل هنیه به خبرگزاری مهر گفته است: «وقتی رهبر حماس به شهادت رسیده باید یکی از سران اصلی اسراییل حذف شود.»

    آقای قاضی‌زاده هاشمی گفته «پاسخ ایران پاسخی بازدارنده است که در همان سطح انجام می‌شود.»

  16. «ممنوعیت پروازها» بخاطر تشییع هنیه تکذیب شد

    رضا کارگر، مدیر روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: «خبر ممنوعیت پروازی در تهران به دلیل مراسم تشییع شهید اسماعیل هنیه را تکذیب می‌کنیم».

    به گفته وی «هیچ‌گونه محدودیتی برای برقراری پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه‌ مهرآباد نداریم.»

    با این حال آقای کارگر تایید کرد که محدودیت پروازی در شهر تهران ایجاد شده اما آن را محدود به «پروازهای آموزشی، هلیکوپتر و باشگاه‌های هوانوردی»‌ اعلام کرد.

  17. عضو ارشد حماس در تهران: همه جهان باید بکوشد اسرائیل از زمین محو شود

    خلیل الحیه، مسؤل روابط عربی اسلامی و نایب رئیس جنبش حماس در غزه روز پنجشنبه، طی سخنرانی در مراسم تشییع اسماعیل هنیه در دانشگاه تهران گفت: «همه جهان باید بکوشند تا این غده سرطانی یعنی رژیم صهیونیستی را از کره خاکی محو کنند».

    آقای الحیه همچنین اسرائیل را «مظهر شر و ناامنی در منطقه» خواند و گفت: «امروز ما تاکید می‌کنیم خون اسماعیل هنیه در راه وحدت امت اسلامی و در راه آزاد سازی فلسطین اثر دارد.»

    به گفته وی جسد اسماعیل هنیه و محافظش امروز پس از تشییع در تهران به قطر برده خواهد شد.

  18. رایزنی باقری و هاکان فیدان درباره ترور هنیه

    بنا به اعلام وزارت خارجه ایران، علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران، در تماسی تلفنی با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران رایزنی کرده است.

    بر این مبنا، آقای فیدان ابتکار عمل ایران برای درخواست نشست اضطراری شورای امنیت را ستایش کرده است.

    آقای باقری همچنین از وزیر خارجه ترکیه برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان تشکر کرده است.

  19. قالیباف: دوران بزن در رو تمام شده است

    محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در مراسم تشییع اسماعیل هنیه گفت: «این خطای استراتژیک رژیم صهیونیستی است که فکر می‌کند شهادت این شهدا تاثیری در روند حرکت ما دارد» و «خطای دومشان این است که به حرف‌های رهبر ما توجه نکرده است که دوران بزن در رو تمام شده است.»

    آقای قالیباف گفت: «ما به فرموده رهبرمان خون خواه شهید هنیه هستیم».

    رئیس مجلس ایران افزود: «این وظیفه ما است که در جای مناسب و وقت مناسب عکس العمل داشته باشیم.»

    به گفته وی اسرائیل «بداند که بهای گزافی برای این مسئله می‌پردازد.»

  20. آغاز تشییع اسماعیل هنیه در تهران

    توضیح ویدئو،نماز بر اسماعیل هنیه

    تشییع اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که بامداد دیروز در شهر تهران ترور شد، با حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای برگزار شد.

    آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران بر اسماعیل هنیه نماز خواند. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران هم در کنار او حضور داشت.