۱۴۰۳ مرداد ۱۸, پنجشنبه

 

مصر می‌گوید تهران به شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده است که از حریم هوایی ایران دوری کنند

مصر می‌گوید تهران به شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده است که امروز پنجشنبه ۸ اوت، به مدت ٣‬ ساعت از حریم هوایی ایران دوری کنند.

یک هواپیمای ایرباس پیش از فرود در فرودگاه مهرآباد تهران.
یک هواپیمای ایرباس پیش از فرود در فرودگاه مهرآباد تهران. AP - Vahid Salemi

در بحبوحه افزایش تنشها در منطقه پس از ترور رهبر حماس در تهران، وزارت هوانوردی غیرنظامی مصر، روز گذشته اعلام کرد که در پی دریافت اطلاعیه تهران مبنی بر خودداری از ورود به حریم هوایی ایران به مدت سه ساعت در روز پنجشنبه ۸ اوت، به شرکت‌های هواپیمایی مصری دستور داده است تا از این درخواست پیروی کنند.

دلیل انتشار این هشدار از سوی تهران انجام تمرینات نظامی اعلام شده است.

بنا بر اعلام وزارت هوانوردی غیرنظامی مصر، این اطلاعیه هشدار به تمام خطوط هوایی تجاری ارسال شده و ممنوعیت ورود به حریم هوایی ایران، به مدت سه ساعت از ٤‬:٣‬٠ تا ٧:٣‬٠ صبح روز پنجشنبه تعیین شده است.

این وزارتخانه می‌گوید که ایران، برای روز چهارشنبه نیز سه ساعت ممنوعیت ورود به حریم هوایی اعلام کرده بود.

PUBLICITÉ

سعید چلندری، مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، روز سه شنبه در گفت‌وگو با رسانه های ایرانی، گزارش‌ها مبنی بر ممنوعیت منطقه پروازی در "غرب ایران" را تکذیب کرده بود، اما مشخص نیست که آیا این هشدار برای مناطق دیگری از کشور اعمال می‌شود یا خیر.

یکی از مسافران هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) که بامداد امروز از تهران راهی استانبول بود به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت که پرواز وی که برای حوالی ساعت ۳ صبح برنامه ریزی شده بود، با تاخیر در ساعت ١٠:١١ تهران را ترک کرده است.

شرکت هواپیمایی ترکیه در پیامی که به مسافران این پرواز ارسال کرده دلیل تاخیر را "فورس ماژور" اعلام کرده است.