۱۴۰۳ مرداد ۱۶, سه‌شنبه

 

تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا یار انتخاباتی کامالا هریس شد

والز

منبع تصویر،GETTY IMAGES

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده یار انتخاباتی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی کرد. تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا خانم هریس را در مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات همراهی خواهد کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که خانم هریس از زمان کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، اختلاف خود با دونالد ترامپ را کم کرده است

آقای والز قبل از اینکه در سال ۲۰۱۸ به عنوان فرماندار مینه‌سوتا انتخاب شود، به عنوان یک دموکرات «باتجربه» که ۱۲ سال در کنگره خدمت کرده بود، شناخته می‌شد.

آقای والز به دلیل اینکه دونالد ترامپ و معاونش، جی دی ونس را افرادی «عجیب» توصیف کرده بود، شهرت یافته است.

این عبارت در میان تعدادی از دموکرات‌ها - از جمله خانم هریس - مورد توجه قرار گرفت.

آقای والز در یک رویداد جمع‌آوری کمک مالی درباره آقای ترامپ گفت: «او فقط یک آدم عجیب و غریب است.»

شخصیت ساده و اینکه او از ‌شهری کوچک در غرب میانه است، می‌تواند برای رأی‌دهندگان مستقل و محافظه‌کار جذاب باشد.

آقای والز به عنوان سیاستمدار «پیشرو» در حزب دموکرات شناخته می‌شود و با زبان ساده اما تند خود علیه جمهوری خواهان محبوبیت زیادی در میان رای‌دهندگان سفیدپوست در مناطق غیر شهری پیدا کرده است.

این سیاستمدار ۶۰ ساله،‌ عضو سابق گارد ملی ارتش آمریکا،‌ معلم و مربی فوتبال آمریکایی بوده است.

تیم والز سال ۲۰۰۶ از منطقه‌ای عمدتا متمایل به جمهوری‌خواهان به مجلس نمایندگان آمریکا راه پیدا کرد و در سال ۲۰۱۸ به عنوان فرماندار ایالت مینه‌سوتا انتخاب شد.

او با سیاست‌ها و برنامه‌هایی عمدتا چپگرایانه و پیشرو مانند ارائه وعده‌های غذایی رایگان در مدارس، هدف‌گذاری برای مقابله با تاثیرات تغییرات اقلیمی،‌ کاهش مالیات‌ طبقه متوسط و افزایش زمان مرخصی کارگران در ایالت مینه‌سوتا شناخته می‌شود.

او از مدافعان حق انتخاب زنان در مسئله سقط جنین بوده اما در سیاست‌گذاری منطقه‌ای در زمینه‌هایی مانند حق مالکیت اسلحه،‌ گرایش‌های محافظه‌کارانه داشته است.

واکنش رهبران حزب دموکرات به انتخاب تیم والز چه بود؟

تنها ساعتی بعد از معرفی تیم والز به عنوان یار انتخاباتی کامالا هریس و نامزد معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا، چهره‌های متعددی به این خبر واکنش نشان دادند از جمله رهبران حزب دموکرات آمریکا:

  • باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا که یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران دو دهه اخیر این کشور بوده از انتخاب تیم والز استقبال کرده و گفته آقای والز به لحاظ تجربه فرمانداری و نمایندگی در کنگره، «از همان روز اول (ورود به کاخ سفید) آماده عمل خواهد بود». آقای اوباما مدت ها پیش هم با اشاره به کارنامه اجرایی تیم والز در ایالت مینه‌سوتا گفته بود «به آنهایی که می‌گویند نتیجه انتخابات مهم نیست توصیه می‌کنم که نمونه بارز این موضوع را در مینه‌سوتا ببینند».
  • نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان کنگره آمریکا که گفته می‌شود نقش محوری در راضی کردن جو بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات امسال داشته، گفته انتخاب تیم والز از سوی کامالا هریس «عالی» بوده است. خانم پلوسی پیش از خبر امروز هم گفته بود که از نظر او تیم والز بهترین گزینه برای کامالا هریس خواهد بود. نانسی پلوسی با تیم والز که از سال ۲۰۰۶ برای ۵ دوره در مجس نمایندگان حضور داشت، برای ۱۲ سال با وی همکاری نزدیک داشته است.
  • هیلاری کلینتون، وزیرخارجه سابق که از نخستین حامیان کامالا هریس برای نامزدی ریاست جمهوری بود امروز گفته: «او (تیم والز) در همه زمینه‌های ممکن خوب عمل کرده است؛‌از فراهم کردن غذای رایگان برای دانش‌آموزان تا مرخصی همراه با دستمزد در سطح ایالت مینه‌سوتا برای کارگران به علت بیماری یا تولد فرزند. او یک شریک کاری فوق‌العاده برای نخستین رئیس جمهور زن ما خواهد بود. پیش به سوی پیروزی». هیلاری کلینتون که در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ مغلوب دونالد ترامپ شد نخستین زنی بود که به عنوان یکی از دو حزب اصلی آمریکا نامزد ریاست جمهوری شده بود.
کامالا هریس و تیم والز

منبع تصویر،GETTY IMAGES

خط خاکستری

مواضع تیم والز در سیاست خارجی چیست؟

خشایار جنیدی - بی‌بی‌سی، واشنگتن

تیم والز در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ نماینده مجلس نمایندگان بود و پس از آن به عنوان فرماندار دموکرات ایالت مینه‌سوتا خدمت کرده است.

به رغم این سابقه طولانی در سیاست داخلی آمریکا، مواضع او در زمینه سیاست خارجی چندان شناخته شده نیست.

با این حال، نگرش میانه رویانه او نسبت به اسرائیل شاید از عوامل مهم در انتخاب او برای معاونت خانم هریس بود چرا که مهم ترین رقیبش، جاش شپیرو، فرماندار پنسیلوانیا، از سوی جناح چپ حزب دموکرات به خاطر طرفداری از اسرائیل مورد انتقاد بود.

رویکرد آقای والز به اسرائیل تفاوت چندانی با دیگر سیاست‌مداران دموکرات ندارد.

او حامی اسرائیل است ولی خواستار برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه است.

تیم والز همچنین طرفدار دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران است.

زمانی که آقای والز نماینده مجلس نمایندگان بود، از امضای توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ حمایت کرده بود.