۱۴۰۳ مهر ۲, دوشنبه

 

عنوان اول پیک نت 2 مهر

پیوند دو خبر

برای رسیدن به یک تفسیر

 
 

   

روزگذشته دو خبر، در راس خبرهای داخلی بود. یکی از آنها با تردید و دو دلی منتشر شد، اما درباره دومی جای تردید نبود، گرچه میتوان هر دو آنها را مرتبط با هم دانست و آنگاه تفسیری مشترک از آنها بدست آورد.

در خبر اول انصاف نیوز، به نقل از کانال تلگرامی تحکیم ملت به نقل از حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری، نوشت که رهبر جمهوری اسلامی در جلسات شخصی بارها اعلام کرده که به خاطر وضعیت جسمانی احتمالا تا چند ماه آینده از رهبری کناره گیری خواهد کرد.

البته این اظهار نظر بدیع و تازه نبود، چرا که چند ماه پیش نیز گلپایگانی مشابه همین جمله را بیان کرده بود و سپس دکتر مرندی سرپرست تیم پزشکی رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته بود که ایشان (علی خامنه ای) قطعا تا آذرماه در سلامت خواهند بود و پس از آن نیز بستگی به دعای مردم دارد. (هر دو اظهار نظر، بصورت خبر در پیک نت منتشر شد.)

خبر دوم، پیام صوتی- تصویری مجتبی خامنه ایست که تعطیل درس خارج خود را اعلام کرد. او کلاس درس خارج فقه را بصورت مجازی برگزار می کرد در پیام خود گفت:

"امروز اول مهر ۱۴۰۳ آخرین روز تدریس درست خارج من است و از این پس این درس تعطیل استاو گفته که تعطیلی درس خارج تصمیم شخصی خودش است و ربطی به مسایل سیاسی ندارد و مساله‌ایست میان او و خداوند. او حتی تاکید کرد که پدرش نیز از این تصمیم با اطلاع نبوده است.

از آنجا که تقیه در اسلام رایج است وگناه نیست، باحتمال زیاد دو قسمت پیام مجتبی خامنه ای صحت ندارد. نخست این که تصمیم وی سیاسی نیست و دوم اینکه پدرش از این انصراف اطلاع ندارد!

در کلاس درست خارج فقه مجتبی خامنه ای که 13 سال ادامه داشته، حدود ۷۰۰ نفر بصورت مجازی شرکت می‌کردند.

ما، روی "تقیه" (دروغ مصلحتی) مکث کرده و معتقدیم که هر دو خبر ذکر شده دربالا در ارتباط با هم هستند و ادامه میدهیم که باحتمال بسیار در بیت رهبری یک شورا برای اداره کشور تشکیل شده که انتخابات اخیر ریاست جمهوری و اصلاحاتی که پزشکیان پرچم آن را بدست گرفته از جمله نتایج فعالیت این شوراست. ما این نظر را بلافاصله پس از اعلام اسامی 6 نامزد تائید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری نوشتیم و همچنان بر آن اعتقاد هستیم.

بنابراین، تصمیم مجتبی خامنه ای نمی تواند بی ارتباط به کثرت فعالیت هایش در همین شورائی باشد که به آن اشاره کردیم. همچنان که دو اظهار نظر رئیس دفتر خامنه ای و دکتر مرندی در ارتباط با هم قابل تفسیر هستند. همه اینها با توجه به سن رهبر جمهوری اسلامی و تدبیر واگذاری رهبری به رهبر و یا شورای رهبری تا زمانی که خود وی زنده است بسیار طبیعی است و در کشورهای دیگر هم سابقه دارد. چنان که کاسترو سالها زنده بود اما رهبری کشور را به برادرش سپرده بود و برادرش نیز همین شیوه را دنبال کرد. در ونزوئلا نیز چاوز، پس از اوج گیری بیماری اش از همین تدبیر استفاده کرد. برای آنها که عادت دارند مته روی خشخاش بگذارند می نویسیم که در مثل مناقشه نیست.