۱۴۰۳ شهریور ۲۹, پنجشنبه

 

چرا کامالا‌ هریس بر مالکیت اسلحه تاکید می‌کند؟

کامالا هریس در حال سخنرانی

منبع تصویر،Getty Images

  • نویسنده,سم کابرال
  • شغل,بی‌بی‌سی، واشنگتن

کامالا هریس به جنبه‌ای کمتر شناخته‌شده از تاریخچه زندگی‌اش - این که خودش اسلحه دارد- پرداخته است تا در مورد مسئله کنترل سلاح‌ صحبت کند.

پس از آن که دونالد ترامپ در مناظره مدعی شد که هریس در صورت پیروزی «همه اسلحه‌ها را توقیف خواهد کرد»، هریس پاسخ داد که هم او و هم تیم والز، یار انتخاباتی‌اش، اسلحه دارند.

او گفت: «ما سلاح‌های کسی را نمی‌گیریم، پس از گفتن این دروغ‌های مکرر در مورد این موضوع دست بردارید.»

کنترل سلاح همچنان یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات سیاست آمریکا است، اما در این انتخابات تا حد زیادی دور از کانون بحث‌ها بوده است.

سوالی که در مناظره اخیر درباره موضع دقیق هریس مطرح شد، نخستین باری بود که این موضوع در مناظره‌های ۲۰۲۴ به میان می‌آمد.

مجری این مناظره، اشاره کرد که همراه با تغییرات دیگر در مواضع سیاسی هریس، او دیگر از برنامه‌ای که صاحبان اسلحه را ملزم به تحویل تفنگ‌های آی‌آر-۱۵ و دیگر سلاح‌های تهاجمی به دولت کند، حمایت نمی‌کند.

منتقدان این موضوع را به عنوان نمونه ای از تغییر موضع هریس در نظر گرفته‌اند. از جنبه های دیگر، هریس از محدودیت های سخت گیرانه تر اسلحه حمایت می کند.

هریس در یکی از تجمعات اخیر خود در کارولینای شمالی موضع خود را دوباره تکرار کرد: «ما که به حق زندگی امن به دور از خشونت‌های ناشی از سلاح اعتقاد داریم، در نهایت قانون ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی، بررسی‌های پیشینه کامل و قوانین پرچم قرمز را تصویب خواهیم کرد.»

قوانین موسوم به پرچم قرمز به مردم اجازه می‌دهد از یک قاضی درخواست کنند تا اسلحه شخص دیگری را در صورتی که برای خود یا دیگران خطری محسوب می‌شوند، مصادره کند.

بازخرید سلاح‌ها

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

پیشنهاد بازخرید سلاح در جریان رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ قوت گرفت و ابتدا از سوی اریک سوآلول، نماینده دموکرات کنگره مورد حمایت قرار گرفت و سپس با حمایت کامالا هریس، کوری بوکر، برنی سندرز و بتو اورورک، نماینده سابق کنگره همراه شد.

هریس در اکتبر ۲۰۱۹ گفت: «ما باید برنامه‌ای برای بازخرید اسلحه داشته باشیم و من از برنامه بازخرید اجباری اسلحه حمایت می‌کنم.»

«این کار باید هوشمندانه انجام شود و ما باید آن را به روش درست پیش ببریم. حداقل پنج میلیون سلاح تهاجمی وجود دارد و برخی برآورد می‌کنند که ممکن است تعداد آن‌ها به ۱۰ میلیون هم برسد. ما باید سیاست‌های عمومی هوشمندانه‌ای داشته باشیم تا این سلاح‌ها را از خیابان‌ها جمع کنیم، اما به روشی مناسب.»

از دهه ۱۹۷۰ تاکنون برنامه‌های بازخرید سلاح در شهرهای مختلف آمریکا اجرا شده‌اند، هرچند تحقیقات نشان می‌دهد که این برنامه‌ها معمولاً بسیار پرهزینه هستند و به مثابه یک راهبرد مستقل برای کاهش خشونت‌های مسلحانه تأثیر چندانی ندارند.

اما طرفداران این طرح‌ به تأثیر دو برنامه اجباری بازخرید سلاح در استرالیا اشاره می‌کنند که پس از تیراندازی مرگبار سال ۱۹۹۶ اجرا شد و از آن زمان، این کشور تا حد زیادی از خشونت‌های مسلحانه جمعی جلوگیری کرده است.

در سال ۲۰۱۹، هریس به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر برای مهار خشونت‌های مسلحانه، از برنامه بازخرید حمایت کرد و گفت: «راه‌حل‌های عملی برای آنچه که یک مشکل واضح در کشور ما است» وجود دارند.

او گفت سیاستمداران آمریکایی برای رأی‌دهندگان این کشور «انتخاب نادرستی» را مطرح می‌کنند، یعنی انتخاب بین حفظ حقوق سلاح طبق متمم دوم و توقیف سلاح‌ها.

تجربیات هریس

هریس علیرغم اشاره به مالکیت اسلحه خود در طول مناظره، توضیح بیشتری درباره دلیل داشتن اسلحه ارائه نکرد.

هریس در سال ۲۰۱۹ گفت: «من به همان دلایلی که احتمالاً بسیاری از مردم دارند، یعنی برای امنیت شخصی، مالک اسلحه هستم. من دادستان بودم.»

به گفته یکی از دستیاران هریس، هریس همان تفنگی را دارد که در سال ۲۰۱۹ به آن اشاره کرده بود که یک تفنگ دستی است و در یک مکان امن در خانه او در کالیفرنیا نگه داشته می‌شود.

هریس کار خود را به عنوان دادستان ارشد شهرستان آلامیدا و سپس شهر سان‌فرانسیسکو شروع کرد و از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ در سمت دادستان کل کالیفرنیا مشغول به کار بود که بالاترین مقام قضایی در این ایالت است.

ویلیام لاک‌یر، همکار دموکرات هریس که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ دادستان کل کالیفرنیا بود، به بی‌بی‌سی گفت که برای دادستان‌های محلی یا ایالتی داشتن اسلحه، حتی با وجود داشتن تیم امنیتی، غیرمعمول نیست.

او گفت: «من از تجربه کامالا به عنوان دادستان کل اطلاع ندارم، اما در طول هشت سال کارم تقریباً هر روز تهدید می‌شدم.»

سلاح برای فروش

منبع تصویر،Getty Images

والتز شکارچی

کم پیش می‌آید که مقامات منتخب حزب دموکرات درباره تجربه خود به عنوان مالک اسلحه آشکارا صحبت کنند.

تیم والتز، یار انتخاباتی هریس، یک استثنای قابل توجه است.

والتز که اهل نبراسکا است، تعطیلات تابستانی دوران کودکی خود را به شکار می‌گذراند و در بیش از دو دهه‌ای که به عنوان عضو گارد ملی فعالیت کرده است، با سلاح‌های گرم آموزش دیده است.

در آغاز کار سیاسی خود، او از طرف انجمن ملی سلاح (NRA) رتبه A دریافت کرد و اغلب کلاهی با نماد این سازمان بر سر داشت.

اما والتز پس از مجموعه‌ای از تیراندازی‌های مرگبار در دهه ۲۰۱۰، از جمله تیراندازی‌های مدارس سندی هوک، کانکتیکات و پارکلند، فلوریدا، رویکردش را تغییر داد.

هنگامی که از کنگره کناره‌گیری کرد، رتبه F را داشت و در سمت فرماندار مینه‌سوتا، قوانین گسترش بررسی پیشینه و محدودیت‌های دیگر را امضا کرد.

او ماه گذشته در همایش ملی دموکرات‌ها گفت: «من با سلاح‌ها آشنایی دارم.»

«من سرباز سابق و شکارچی هستم. تیراندازی من بهتر از بیشتر جمهوری‌خواهان در کنگره بود و برای اثباتش جوایزی دارم. اما پدر هم هستم.»

«من به متمم دوم قانون اساسی باور دارم، اما همچنین معتقدم که اولین مسئولیت ما محافظت از فرزندانمان است.»

ترامپ از خود به عنوان «بهترین دوستی که مالکان اسلحه تاکنون در کاخ سفید داشته‌اند» یاد کرده است.

او در فوریه و در صحبت با اعضای انجمن ملی سلاح به خود افتخار کرد که با وجود فشار برای اقدام پس از تیراندازی‌ها «هیچ کاری نکرد» و قول داد که اگر او دوباره انتخاب شود «دست هیچ‌کسی به اسلحه‌های شما نخواهد رسید».

سوابق ترامپ

به‌عنوان یکی از ساکنان نیویورک، دونالد ترامپ سه اسلحه مجوزدار داشت که دو تای آن‌ها را در سال ۲۰۲۳ پس از دستگیری‌اش به خاطر ۳۴ مورد جعل اسناد تجاری تسلیم کرد.

گفته می‌شود که سلاح سوم قانونی به فلوریدا، ایالتی که او اکنون در آن زندگی می‌کند، منتقل شده است.

محکومیت کیفری او در نیویورک موجب شد که مجوز اسلحه‌اش در آنجا لغو شود.

طبق قانون فدرال، مجرمان محکوم‌شده از داشتن اسلحه یا مهمات منع شده‌اند، اما مقامات فلوریدا که تحت رهبری جمهوری‌خواهان است، علاقه‌ای به توقیف اسلحه او نشان نداده‌اند.

ترامپ یک بار در مصاحبه‌ای ادعا کرد که «همیشه» اسلحه به همراه دارد. طبق قانون فلوریدا، او می‌تواند اسلحه خود را مخفیانه حمل کند و نیازی به مجوز ندارد.

کارزار انتخاباتی ترامپ همچنین اعلام کرد که حمایت او از حقوق اسلحه با سوءقصدی که در ژوئیه رخ داد تحت تأثیر قرار نگرفته است. در این حادثه، فردی ۲۰ ساله با تفنگ ای‌آر-۱۵ پدرش دست‌کم هشت گلوله به سمت ترامپ شلیک کرد و یکی از گلوله‌ها گوش راست او را خراشید.

جی‌دی ونس، معاون ترامپ و تفنگدار دریایی سابق، گفته است که از دوران کودکی تیراندازی می‌کرده و اوایل امسال نیز از سوی گروه حامی سلاح، «صاحبان سلاح آمریکا»، به دلیل «کارنامه بی‌نقص او در رأی دادن» در حمایت از متمم دوم مورد ستایش قرار گرفت.