۱۴۰۳ شهریور ۲۸, چهارشنبه

 

حزب کمونیست ژاپن

علیه اتحاد نظامی ژاپن و امریکا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 
 

   

کازوئو شیی، رهبر حزب کمونیست ژاپن اعلام کرد که ماه های سرنوشت سازی برای ژاپن و منطقه آسیای دور در پیش است. او در مصاحبه با روزنامه اومانیته گفت:

حزب کمونیست ژاپن متن صلحی را با همکاری کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن)  تدوین کرده است، که بموجب آن منطقه باید غیرنظامی شده و مانع جنگ امریک وچین شود.

ما به خوبی از خطرات همسویی دولت کنونی ژاپن با واشنگتن آگاه هستیم. بیش از 50 هزار سرباز آمریکایی در ژاپن، بویژه در جزیره«اوکیناوا» مستقر هستند و دولت قانون اساسی را نادیده گرفته و کشور را وارد مسابقه تسلیحاتی دو ابر قدرت چین و امریکا کرده است. حزب ما با اعلام مخالفت با این سیاست خود را آماده حضور در انتخابات 2025  کرده ایم.

اومانیته : نخست وزیر« فومیو کیشیدا »اعلام کرد که قدرت را در پایان ماه سپتامبر به یکی دیگر از مدیران حزب لیبرال دموکرات«پ. ال. د» واگذار خواهد کرد. نظر شما در مورد این وضعیت چیست ؟

کازوئو شیی : استعفای« فومیو کیشیدا» پس از رسوایی عظیم تقلب مالیاتی صورت گرفت روزنامه « آکاهاتا» (ارگان مطبوعاتی حزب کمونیست ژاپن  یکی از اولین رسانه  هائی بود که در این زمینه افشاگری کرد. اساس این رسوایی ناشی از نئولیبرالیسم، از قطع ارتباط با زندگی روزمره مردم است .

اومانیته : این تغییر رهبر چند ماه مانده به انتخابات عمومی بعدی صورت می گیرد. شما با حزب دموکراتیک مشروطه «پ. د. ث»(مرکز) متحد هستید. چگونه برای آن آماده می شوید؟

کازوئو شیی: ما علاوه بر بازگرداندن اعتماد مردم، باید به موضوع نظامی شدن مجمع الجزایر ژاپن  نیز بپردازیم. این امر تحت نفوذ ایالات متحده به شدت افزایش یافته است. در عرصه داخلی و دیپلماسی، آمریکا حزب« پ ال د»در قدرت ما را به بن بست می کشاند.

ما با حزب دمکراتبک مشروطه « پ. د. ث» اتحاد و  پیوند داریم و چندین بار با این اتحاد پیروز شده ایم. البته کمپین ضد کمونیستی به طور فزاینده ای علیه ائتلاف ما قوی تر می شود، بنابراین همکاری ما محدود است. فعلا هدف ما کسب 6.5 میلیون رأی است، در حالی که در سال 2021، 4.1 میلیون رأی داشتیم.

اومانیته : در فرانسه، هند و جاهای دیگر، کمونیست ها نیز با سوسیال دموکرات ها ائتلاف می کنند. به نظر شما این اتحادها ضروری هستند؟.

کازوئو شیی : بله . ما برای تغییر سیاست نیاز به اتحاد داریم. برای مثال ما شاهد هستیم که در فرانسه اختلافاتی در ائتلاف احزاب سیاسی  وجود دارد، از جمله اتحاد چپ. در ژاپن سعی کرده ایم با احزاب محافظه کار اتحاد کنیم. حزب دمکراتیک مشروطه « پ.د. ث » ژاپن  مواضع خاص خود را دارد، اما ما در مورد مبارزه با نظامی‌سازی حاکم توافق داریم .

اومانیته: در اوکیناوا، چندین مورد تجاوز توسط سربازان آمریکایی وجود داشته است. این باعث احیای جنبش اعتراضی علیه پایگاه‌های آمریکا در جزیره شد؟.

کازوئو شیی :حزب کمونبست ژاپن مدت طولانی است که در نهادهای استان اوکیناوا که توسط پایگاه های نظامی آمریکا اشغال شده ، نفوذ دارد. حوادث همیشه از طرف  نیروهای ارتش امریکا بوده است. جنایات بسیاری توسط سربازان آمریکایی از جمله تجاوز به دختران جوان ژاپنی انجام شده است. امریکا با موافقت دولت حاکم می خواهد پایگاه جدیدی در خلیج «هنوکو» (در شرق) بسازند. اما حزب کمونیست با آن مخالف است و به معترضان علیه این پروژه پیوسته است.  امیدواریم جامعه  جهانی به این جنبش اعتراضی توجه کند.

اومانیته: شما در واقع پیش نویس پیشنهادهای صلح در دریای چین شرقی را تهیه کرده اید. می توانید بیشتر به ما بگویید؟

کازوئو شیی: ما به سادگی نمی توانیم نگرش هژمونیک چین در دریای چین شرقی و جنوبی را تحمل کنیم. اما، در عین حال، ما به شدت با نگرش حزب حاکم که خواهان افزایش پایگاه های نظامی آمریکا است، مخالفیم. ما می خواهیم کشورمان از این دور باطل جنگی خارج شود. به همین دلیل که ما پیشنهادات خود را به نفع صلح منطقه ای منتشر کردیم