پاسخ حکومت طالبان به مریل استریپ: به زنان احترام داریم و با گربه مقایسه‌شان نمی‌کنیم

مریل استریپ

منبع تصویر،EPA

سخنان مریل استریپ، هنرپیشه سرشناس هالیوود، که گفته گربه‌ها و سنجاب‌ها آزادی بیشتری نسبت به زنان و دختران افغانستان دارند، با واکنش مقامات حکومت طالبان روبرو شده است.

خانم استریپ در نشستی در سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست که به حقوق زنان و دختران افغانستان توجه کنند. او آنچه را که بر سر زنان افغانستان در حکومت طالبان اتفاق می‌افتد «خفه شدن آرام کل نیمی از جمعیت» خواند.

او گفت: «امروز، در کابل یک گربه (پیشک) ماده بیش از یک زن آزادی دارد. یک گربه می‌تواند دراز کشیده و نور خورشید را روی صورتش احساس کند، یک سنجاب را در پارک دنبال کند. امروزه در افغانستان یک سنجاب از یک دختر حقوق بیشتری دارد چرا که طالبان پارک‌های عمومی را به روی زنان و دختران بسته است. یک پرنده می‌تواند در کابل آواز بخواند اما یک دختر و یک زن در فضای عمومی اجازه ندارد. این باورنکردنی است، سرکوب قوانین طبیعی است.»

اما سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در قطر، اظهارات مریل استریپ را بی‌اساس ‌خوانده و گفته که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت اسلامی تامین شده است.

آقای شاهین در صحبت با رادیوی بخش افغانستان بی‌بی‌سی گفت: «هیچ کسی از حقوقی که اسلام به زنان داده، انکار نمی‌کند و ما به زن به صورت عمومی و خصوصا به حیث مادر و خواهر و شریک حیات احترام می‌گذاریم اما با گربه مقایسه نمی‌کنیم، طوری که آنها کرده‌اند. اکنون نیز در وزارت صحت عامه، معارف و داخله هزارها زن مصروف کارند و همچنین بسیاری از آنها در بخش خصوصی و تجارت در کار آزاد مشغول هستند.»

مریل استریپ

منبع تصویر،AFP

توضیح تصویر،سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر

اظهارات خانم استریپ روز دوشنبه ابراز شد. یک ماه پیش از آن حکومت طالبان قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را در یک مقدمه و چهار فصل و ۳۵ ماده توشیح کرد.

از جمله، این قوانین بیان می کند که صدای زنان دیگر نمی تواند در ملاء عام شنیده شود و آنها اجازه ندارند مستقیماً به مردانی نگاه کنند که از نظر خونی یا به واسطه ازدواج با آنها ارتباط ندارند.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

این اقدامات به مجموعه‌ای از محدودیت‌هایی افزوده است که طالبان از زمان بازگشت به قدرت در سه سال پیش بر زنان و دختران افغانستان اعمال کرده است.

زنان هنگام خروج از خانه باید صورت و بدن خود را کاملا بپوشانند. همچنین از رفتن زنان و دختران به دبیرستان، دانشگاه، پارک‌ها، سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی جلوگیری می‌شود.

مریل استریپ گفت که طالبان با بیش از ۱۰۰ فرمانی که صادر کرده «به طور موثری نیمی از جمعیت کشور را زندانی» کرده و جامعه بین‌المللی باید این روند را متوقف کند.

در سال‌های پیش از روی کار آمدن دو دوره طالبان، شمار زیادی از زنان عضو پارلمان بودند و در پست‌های بلند دولتی کار می‌کردند، به‌ويژه در دهه ۱۹۷۰ زنان توانستند وارد مشاغل زیادی شوند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هم که در همین مراسم شرکت کرده بود، گفت که افغانستان بدون زنان تحصیل‌کرده و زنان شاغل «هرگز جایگاه شایسته خود را در صحنه جهانی به دست نخواهد آورد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا قوانین جدید را محکوم کرده‌اند، اما حکومت طالبان از این فرمان دفاع کرده و می‌گویند که مطابق با قوانین شریعت اسلامی است.

حکومت طالبان همچنین گفته است که در تلاش برای تغییر نظام آموزشی به منظور «هماهنگی بیشتر با شریعت اسلامی» است و بارها وعده داده است که پس از حل شدن این مسائل، زنان مجدداً به مکاتب و دانشگاه‌ها پذیرفته خواهند شد. با این حال، تا به امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.