۱۴۰۳ شهریور ۲۸, چهارشنبه

 

انفجار پیجرها؛ پیروزی تاکتیکی اسرائیل، حزب‌الله را متوقف نخواهد کرد

آمبولانس در بیروت پس از انفجار پیجرها

منبع تصویر،EPA

جرمی بوئن، سردبیر بین‌الملل، بی‌بی‌سی

اسرائیل در عملیات پیجرها به یک پیروزی تاکتیکی قابل توجه دست یافت، موفقیتی چشمگیر که شبیه آن را در داستان‌های جاسوسی می‌خوانید.

بدون شک این عملیات که باعث تحقیر حزب‌الله شده، حس ناامنی آن‌ها را بیشتر و روحیه‌ آنها را تضعیف خواهد کرد.

با این حال این عملیات از نظر استراتژیک یک جنبه منفی جدی برای اسرائیل دارد، چون با وجود آن که شبه‌نظامیان و جنبش سیاسی قدرتمند لبنان را تحقیر می‌کند، اما باعث بازدارندگی حزب‌الله نخواهد شد.

از سوی دیگر این عملیات اسرائیل را به هدف راهبردی خود برای متوقف کردن حملات حزب‌الله و بازگرداندن بیش از ۶۰ هزار اسرائیلی به مرز‌های شمالی که در حدود یک سال گذشته را دور از خانه‌هایشان گذرانده‌اند، نزدیک نمی‌کند.

اسرائیلی‌ها از یک سلاح مهم و جسورانه استفاده کرده‌اند که به وضوح برای آنها بسیار موثر بوده است.

اما آن طور که المانیتور، سایت خبری-تحلیلی در حوزه خاورمیانه، گزارش داده آنها نتوانستند از این سلاح به شیوه‌ای که امیدوار بودند، استفاده کنند.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

بر اساس این گزارش‌، نقشه اصلی این بود که اسرائیل این عملیات را، در حالی که حزب‌الله هنوز در شوک آن به سر می‌برد، با حملاتی ویرانگر دنبال کند. این حمله پیجری قرار بود مقدمه‌ای برای یک تشدید تنش بزرگ باشد؛ بخشی از یک عملیات نظامی یا شاید یک حمله گسترده به جنوب لبنان.

اما این گزارش‌ها می‌گوید حزب‌الله مشکوک شده بود و به همین دلیل اسرائیل مجبور شد این حمله را زودتر انجام دهد. اسرائیلی‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند به شیوه‌های ارتباطی حزب‌الله نفوذ کنند و آنها را تحقیر کنند. اما این حمله حتی یک گام کوچک هم منطقه را از جنگ همه‌جانبه دور نمی‌کند. برعکس، آن را نزدیک‌تر می‌کند.

در حال حاضر کاهش تنش در خاورمیانه از هر جهت به وضعیت غزه بستگی دارد.

تا زمانی که این جنگ ادامه دارد، چه درگیری با لبنان باشد، چه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ یا تنش‌ها با عراق، وضعیت بهبود نخواهد یافت.

آموس هاکستین، فرستاده ویژه آمریکا در لبنان، ماه‌ها است که با جدیت و پشتکار در حال تلاش است. او با لبنانی‌ها، و به صورت غیرمستقیم با حزب‌الله، و همین طور با اسرائیلی‌ها صحبت می‌کند تا راهی برای کاهش تنش از مسیر دیپلماسی پیدا کند. آن طور که گزارش شده اسرائیلی‌ها تا لحظات آخر آمریکا را از عملیات اخیر خود مطلع نکرده بودند، واقعیتی که کمکی به تلاش‌های هاکستین نمی‌کند.

پیش‌بینی‌های آمریکا درباره نزدیک بودن آتش‌بس در غزه بار دیگر با دو مانع تقریبا غیر قابل عبور روبرو شده است.

یکی یحیی سنوار، رهبر حماس، که خواهان خروج دائمی اسرائیل از نوار غزه و همچنین آزادی تعداد زیادی از زندانیان فلسطینی در مقابل رهایی باقی‌مانده گروگان‌های اسرائیلی در غزه است.

دیگری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که بر اصرار خود برای پیروزی کامل اسرائیل بر حماس پایبند مانده است.

در اسرائیل اتفاق نظر وجود دارد که او از طولانی شدن جنگ، با وجود فشار خانواده‌های گروگان‌ها و حامیانشان برای توافق منجر به بازگرداندن گروگان‌ها،‌ سود می‌برد.

هم‌پیمانان ملی‌گرای افراطی نخست‌ وزیر در ائتلاف حاکم نیز تهدید کرده‌اند که اگر او توافق کند، دولت را سرنگون خواهند کرد.

اسرائیل و هم‌پیمانانش اصرار دارند که بردن جنگ به میدان حزب‌الله، دشمن قدیمی در لبنان، اقدامی کاملا مشروع از سوی اسرائیل برای دفاع از خود است.

اما در عملیات اخیر بار دیگر سوالاتی جدی درباره زخمی و کشته شدن غیرنظامیان در حمله‌ای از سوی اسرائیل مطرح شده است.

فیلم دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که پیجری در یک بازار شلوغ هنگام خرید مالک آن منفجر می‌شود. گزارش‌ها از لبنان حاکی از آن است که دختری با منفجر شدن پیجر پدرش کشته شده است.

این حمله برای حزب‌الله تکان‌دهنده بود، اما این گروه به سرعت خود را به عنوان یک سازمان بازسازی خواهد کرد و راه دیگری برای سیستم ارتباطی خود پیدا خواهد کرد. لبنان کشور کوچکی است و پیام‌ها به راحتی می‌تواند به صورت دستی منتقل شوند.

بدون شک حزب‌الله و هم‌پیمانانش در ایران، که سفیر آن‌ها در بیروت هم در این حمله مجروح شده، در حال التیام زخم‌های خود هستند.

اما بار دیگر منطقه تا آستانه جنگی همه‌جانبه پیش رفته است.

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، دیر یا زود آنها از لبه پرتگاه سقوط خواهند کرد.