۱۴۰۳ مهر ۵, پنجشنبه

 

جنجال حضور استاد اسرائیلی در جلسه با پزشکیان در نیویورک؛ «به عنوان ضدصهیونیست دعوت شده بود»

لیور استرنفلد استاد تاریخ اجتماعی دانشگاه پن‌استیت

منبع تصویر،dolat.ir

توضیح تصویر،لیور استرنفلد (نفر اول سمت چپ)، استاد تاریخ اجتماعی دانشگاه پن‌استیت و نویسنده کتابی در مورد یهودیان ایران است

پس از آن که حضور یک استاد اسرائیلی دانشگاه در آمریکا در جلسه دیدار با مسعود پزشکیان در نیویورک جنجال برانگیخت و از جمله با واکنش‌های انتقادی در میان طیفی از کاربران حامی حکومت ایران مواجه شد، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای گفته این استاد دانشگاه به عنوان «یهودی آمریکایی» و به خاطر سابقه «ضدصیهونیستی‌» به این جلسه دعوت شده است.

طی روزهای گذشته حضور لیور استرنفلد، استاد تاریخ دانشگاه پن‌استیت (دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا) در «نشست گفتگوی بین‌الادیانی» با حضور مسعود پزشکیان، عباس عراقچی و دیگر مقام‌های ایرانی در رسانه‌های اسرائیل بازتاب داشته و در شبکه‌های اجتماعی هم واکنش‌برانگیز شده است.

این نشست روز سه‌شنبه ۳ مهر در حاشیه حضور مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

این دیدار در رسانه‌های اسرائیل به طور گسترده بازتاب داشته و به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت جدید ایران برای بازتعریف روابط خود با غرب منعکس شده است.

لیور استرنفلد، استاد تاریخ اجتماعی که نویسنده کتابی در مورد جوامع یهودی ایران طی قرن بیستم است، بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، پیش از حضور در این جلسه مجوز مقام‌های اسرائیل برای حضور در آن را گرفته است و در جریان این نشست، نسخه‌ای از کتابش را هم به رئیس‌جمهور ایران هدیه داده است.

آقای استرنفلد به روزنامه هاآرتص اسرائیل گفته بعد از دریافت دعوتنامه برای شرکت در این جلسه، «برای جلوگیری از ایجاد موقعیتی ناخوشایند، بهشان گفتم که من در واقع شهروند اسرائیل هستم. ولی آن‌ها به من اطمینان داند که مشکلی نیست.»

آقای استرنفلد همچنین به رسانه‌های اسرائیل گفته به خاطر وجود قانونی که تماس شهروندان اسرائیل با مقام‌های ایران را ممنوع می‌کند، پیش از حضور در این جلسه از مقام‌های مربوطه در اسرائیل مجوز گرفته است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اما در بیانیه‌ای که شب گذشته منتشر کرده، نوشته: «ایشان به عنوان یک آمریکایی یهودی به این جلسه دعوت شده و هیچ اطلاعی از سابقه احتمالی داشتن تابعیت مضاعف در اختیار نبوده است.»

تاکید دفتر نمایندگی ایران بر بی‌خبری از تابعیت لیور استرنفلد در حالی است که سوابق تحصیلات او در دانشگاه‌های اسرائیل در سایت دانشگاه محل تدریس او هم در دسترس است.

در این بیانیه همچنین آمده: «این جلسه ترکیب متوازنی از علما و اساتید دانشگاه متعلق به ادیان ابراهیمی بود. علت دعوت از ایشان، سوابق طولانی پژوهش در زمینه یهودیت، اسلام و ایران بوده و نامبرده دارای سابقه فعالیت ضد صهیونیستی بوده است.»

لیور استرنفلد در عکس یادگاری پایان جلسه با مسعود پزشکیان و عباس عراقچی

منبع تصویر،dolat.ir

توضیح تصویر،لیور استرنفلد (نفر چهارم از سمت چپ) در عکس یادگاری پایان جلسه با مسعود پزشکیان و عباس عراقچی

انتشار این بیانیه در پی انتقاد کاربران تندروی حامی حکومت ایران صورت می‌گیرد که خواهان توضیح در مورد این دیدار شده بودند و از آن به عنوان «پروژه نفوذ» یاد کرده بودند.

یکی از این کاربران در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشته: « اگر به ما برچسب و تهمت و افترا نمی‌زنید و دوباره دروغ نمی‌گویید، بیایید توضیح بدید چه جوری تیم پزشکیان نگران نشده‌اند و چنین مهره خطرناکی توانسته این‌قدر به رئیس‌جمهور ایران نزدیک بشود.»

این استاد اسرائیلی دانشگاه درباره گفتگویش با مسعود پزشکیان در پایان این جلسه به هاآرتص گفته: «اول کتابم را به او دادم. بعد گفتم که به نظرم او در موقعیتی منحصر به فرد برای ایفای نقشی سازنده در خاورمیانه است.»

لیور استرنفلد درباره پاسخ پزشکیان گفته: «رئیس‌جمهور به من گفت اگر اسرائیل و فلسطینی‌ها به توافقی مورد قبول دو طرف برسند، تهران هم پرچم مقاومت را کنار می گذارد. من هم گفتم اگر همین حرف را به طور عمومی به مخاطبان غربی بگوید تاثیر خیلی خوبی خواهد داشت.»