۱۴۰۳ مهر ۳, سه‌شنبه

 

رئیس جمهور بلاروس

چهره جنگ ها را پهپادها

و سیستم الکترونیک عوض کرده

 
 

   

جمهوری 13 میلیونی بلاروس در محاصره همسایگانی است که عضو ناتو اند و تاکنون چند بار خیز برداشته اند که به توصیه ناتو، وارد جنگ با بلاروس شوند. بلاروس تنها جمهوری اتحاد شوروی سابق است که تمام دستآوردهای سوسیالیستی آن نظام را حفظ و آن را به روز کرد. تاحدودی، همان کاری که چین کرد.

تاکنون، هر بار که برای حمله به بلاروس خیز برداشته شده، رئیس جمهور آن "لوکاشنکو" اعلام کرد که لحظه ای در به کار گیری سلاح های استراتژیک برای حفظ کشور تردید نخواهد کرد. روسیه موشک های دارای کلاه اتمی در بلاروس مستقر کرده است.

روز گذشته لوکاشنکو در جریان بازدید از منطقه "برست" بلاروس گفت: درگیری های نظامی کنونی، به ویژه درگیری در اوکراین، چهره جنگ مدرن را به طرز چشمگیری تغییر داده و هواپیماهای بدون سرنشین را در خط مقدم نبرد قرار داده است. جنگ مدرن نبرد هواپیماهای بدون سرنشین است. بین شروع عملیات نظامی در اوکراین و این برهه از زمان تفاوت زیادی وجود دارد. می بینیم که امروزه بدون پهپاد هیچ جنگی ممکن نیست. آموزش و تجهیز یک سرباز پنج برابر گرانتر از استقرار یک پهپاد جنگی است. پهپادهای نظامی به همراه سیستم‌های جنگ الکترونیکی که هواپیماهای بدون سرنشین را خنثی می‌کنند، میدان جنگ را اشغال کرده‌اند. ما باید توانمندی‌های نظامی خود در راستای تقابل با دشمنان تقویت کنیم. این یک فرمول قدیمی است که «اگر شما خواستار صلح هستید برای جنگ آماده باشید». من می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم که ما قصد وارد شدن به جنگ را نداریم. ما خواستار جنگ نیستیم و این را بارها گفته ایم اما مخالفان ما همچنان ما را متهم به جنگ طلبی می کنند و خودشان را  آماده جنگ با ما می کنند. بنابراین ما هم باید خودمان را برای جنگ آماده کنیم. با توجه به جنگ در همسایگی ما (اوکراین) و شرایط جهانی تاکنون چهار بار دست اصلاحات نظامی زده ایم و این پنجمین بار است که ما به سراغ نوسازی نیروهای مسلح خودمان رفته‌ایم.»

توسعه پهپادها و تسلیحات بدون سرنشین ضروری است اما اما بدون داشتن سربازان آموزش دیده و تسلیحات قابل اعتماد ممکن نیست کسی بتواند به طور موثر از خودش دفاع کند.»

من از مدت‌ها قبل گفته‌ام که بلاروس یک کشور نسبتا کوچک از جنبه جمعیت و مساحت است. ما در سطح روسیه، چین، هند یا ناتو نیستیم اما باید خودمان را با شرایط جهانی منطبق کنیم. دفاع ملی اولویت اول نیروهای مسلح کشور است و هر زمان که لازم باشد از نیروهای دفاع منطقه‌ای و نیروهای مردمی نیز سریعا دعوت خواهیم کرد. در این صورت تعداد مدافعان به چند برابر افزایش می‌یابد. برای این منظور ما نیازمند وحدت و انضباط در کشور هستیم.

لوکاشنکو در ادامه بازدید از فن‌آوری‌های جدید پهپادی ارتش بلاروس و مدل‌های جدید و به روز شده آنها گفت: «ما باید تسلیحاتمان را خودمان بسازیم. ما نیاز داریم به اینکه هر چیزی را به صورت داخلی تولید کنیم.»