۱۴۰۳ مهر ۵, پنجشنبه

 

از انتخابات آمریکا: چرا شهردار مسلمان شهری در آمریکا از ترامپ حمایت می‌کند؟

دونالد ترامپ در کنار عامر غالب، شهردار همترمک

منبع تصویر،عکس از صفحه فیس‌بوک آقای غالب

توضیح تصویر،عامر غالب شهردار «همترمک» و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری
  • نویسنده,سام فرزانه
  • شغل,بی‌بی‌سی
  • درواشنگتن

«از انتخابات آمریکا» یادداشت‌هایی هستند که خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حواشی آن می‌نویسند.

در میان حدود بیست هزار شهر در ایالات متحده آمریکا، تعداد کمی هستند که شهردار مسلمان داشته باشند. یکی از آنها شهردار شهر کوچکی در ایالت میشگان است که در میان نامزدهای موجود انتخابات ریاست جمهوری از دونالد ترامپ حمایت کرده است.

نتایج یک نظرسنجی در همین ایالت نشان می‌دهد عرب‌- آمریکایی‌های ایالت میشیگان آقای ترامپ را به کامالا هریس، رقیب اصلی‌اش ترجیح می‌دهند. این اطلاعات وقتی معنی‌دار‌تر می‌شوند که بدانیم میشیگان یکی از هفت ایالتی است که امسال نتیجه انتخابات را مشخص می‌کنند.

عامر غالب که احتمالا یکی از معدود شهرداران مسلمان در آمریکاست متولد یمن است و در هفده سالگی به آمریکا مهاجرت کرده و حالا دو سالی می‌شود که شهردار «همترمک» در نزدیکی دیترویت است. او می‌گوید که آقای ترامپ مردی «با اصول» است و بهترین گزینه در «برهه حساس کنونی».

دو دقیقه کجا؟ بیست دقیقه کجا؟

عامر غالب که از حزب دموکرات آمریکاست، در دو فیلم که در فیس‌بوک منتشر کرده از نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات حمایت کرده است: در یک ویدیو به زبان عربی و در دیگری به انگلیسی.

او در این فیلم‌ها از دیدارش با آقای ترامپ در حاشیه یک کارزار انتخاباتی در میشیگان می‌گوید. در آن دیدار رئیس جمهوری پیشین صحبت‌های آقای غالب و دل‌نگرانی‌های مسلمانان آمریکایی را شنیده و گفته که هدفش در سیاست خارجی «پایان درگیری‌ها در خاورمیانه و جاهای دیگر است». آقای ترامپ تاکید کرده که او قصد ندارد در جایی از دنیا جنگ شروع کند.

آقای غالب به مخاطبان فیس‌بوکی خود گفته است: «دقیقا در یازده ماه گذشته ما همین را می‌خواستیم: آتش‌بس». منظورش از یازده ماه، همین یازده ماهی است که از شروع جنگ اسرائیل در غزه و دیگر سرزمین‌های فلسطینی گذشته. «اما نه کسی به حرف ما گوش کرد و نه کسی برای این کار تلاش کرد» این تکه هم یکی از نقدهای آقای شهردار از هم‌حزبی‌هایش است که در این یازده ماه از قدرت خود در کاخ سفید و سنای آمریکا استفاده نکردند که از کشتار بیشتر آدم‌ها در خاورمیانه جلوگیری کنند.

دونالد ترامپ در حال سخنرانی در شهر فلینت در ایالت میشیگان

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،آقای ترامپ از آقای راغب دعوت کرده بود که در برنامه انتخاباتی او در شهر فلینت ایالت میشیگان سخنرانی کند
از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

این طور که آقای غالب گزارش می‌دهد دموکرات‌ها حتی در ظاهر‌ هم نشان ندادند که دست کم صدای مسلمانان آمریکایی را می‌شنوند. ماجرا این است که پیشتر، جو بایدن به ایالت میشیگان رفته بود و آقای غالب فقط توانسته بود چند دقیقه با رییس جمهوری آمریکا صحبت کند اما آقای ترامپ حدود بیست دقیقه با او هم‌کلام شده و حتی دعوت کرده بود که برود و روی صحنه با مخاطبانش صحبت کند. بعد از او خواسته که در انتخابات حمایتش کند و وقتی آقای غالب اعلام کرده که در انتخابات از آقای ترامپ حمایت می‌کند، رییس جمهوری پیشین هم با خوشحالی از این حمایت یاد کرده است. آقای ترامپ در مصاحبه با وبسایت دست‌راستی «بریت‌بارت» از حامی جدیدش تعریف کرده و گفته که حاضر است برای تبلیغ به شهرشان برود.

در انتخابات آمریکا، نامزدی پیروز می‌شود که بتواند اکثریت آرای کالج انتخاباتی را به دست آورد. هر پنجاه ایالت و شهر واشنگتن در کالج انتخاباتی تعداد مشخصی رای دارند. سهم هر ایالتی در کالج انتخاباتی بیشتر بر اساس جمعیت آن ایالت است و بیشتر ایالت‌ها همه‌ آرایشان را به سبد نامزدی می‌ریزند که بیشترین رای را در آن ایالت به دست آورده است. تکلیف شهر واشنگتن و ۴۳ ایالت از حالا به احتمال زیاد مشخص است که کدامشان به نامزد جمهوری‌خواه رای می‌دهند و کدام به نامزد دموکرات. تکلیف هفت ایالت چندان مشخص نیست و این طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند هر دو نامزد بخت این را دارند که امتیازهای این ایالت‌ها را به دست آورند. میشیگان یکی از آنهاست: ایالتی که در ۲۰۱۶ به آقای ترامپ رای داد و در ۲۰۲۰ به رقیبش جو بایدن.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که کامالا هریس، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، در ایالت میشیگان با یکی – دو درصد از رقیبش پیش است. اما این میزان آنقدری نیست که بتوان کار را تمام شده دانست. برای همین است که هر دو نامزد در برنامه‌هایشان سر زدن به ایالت میشیگان را فراموش نمی‌کنند.

جیل‌ استاین وارد می‌شود

جیل استاین، نامزد حزب سبز در انتخابات آمریکاست. قبلا هم در سال ۲۰۱۶ نامزد شده بود و هیلاری کلینتون، نامزد مغلوب حزب دموکرات، بخشی از باختش را تقصیر او انداخته بود. خانم استاین چون به تعداد کافی در همه ایالت‌ها طرفدار ندارد، فقط در بعضی از ایالت‌ها نامش روی برگه‌های رای‌دهی دیده می‌شود. میشیگان یکی از آنهاست.

نامزدهایی که از یکی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیستند به نامزدهای «حزب سوم» شهرت دارند، حالا هر چند نفری که باشند به هیچکدام حزب چهارم نمی‌گویند. حضور آنها برای نامزدهای دو حزب عمده آمریکا چندان مطلوب نیست. این نامزدها که بخت انتخاب ندارند، حضورشان از سبد رای یکی از نامزدهای دو حزب عمده کم می‌کند و در نتیجه به پیروزی رقیب کمک می‌کند. مثلا فرض کنید سیاست‌های نامزد حزب سبز با حزب دموکرات در زمینه مسائل محیط‌زیستی کمی تا قسمتی هم‌پوشانی دارد. همین باعث می‌شود که بعضی رای‌دهندگان که مسائل محیط‌زیستی برایشان مهم است به جای نامزد دموکرات به نامزد حزب سبز رای دهند.

جیل استاین در حال سخنرانی در یک تجمع طرفداری از فلسطینی‌ها جلوی کاخ سفید

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،جیل استاین در حال سخنرانی در یک تجمع طرفداری از فلسطینی‌ها جلوی کاخ سفید در تابستان ۱۴۰۳

حالا به نظر می‌رسد که مسلمانان در ایالت میشیگان خانم استاین را به خانم هریس ترجیح می‌دهند. در یکی دو روز گذشته نتایج نظرسنجی «شورای روابط آمریکایی-اسلامی» در میشیگان منتشر شد که نشان می‌دهد ۴۰٪ از مسلمانان در این ایالت قصد دارند به خانم استاین رای دهند، ۱۸٪ به آقای ترامپ و ۱۲٪ به خانم هریس. هر چه باشد کامالا هریس حالا معاون ریاست جمهوری است و سیاست‌های این دولت را به نام او هم می‌نویسند. پس طبیعی است آنها که از سیاست‌های دولت ناراضی هستند به سمت نامزد دیگری بروند. وقتی نامزد حزب سوم نباشد، رای‌دهنده ناچار است که به یکی از دو نامزد احزاب عمده آمریکا رای دهد یا اصلا رای ندهد. اما وقتی نامزد حزب سوم در رقابت هست، بخشی از آرا را به خود جلب می‌کند که در اینجا این به ضرر خانم هریس است.

حالا باید ببینیم که حمایت شهردار همترمک از آقای ترامپ آیا تاثیری بر آرای مسلمانان میشیگان دارد یا نه. اما فعلا به نظر می‌رسد که خانم هریس از معادله رای‌دهندگان عرب و مسلمان این ایالت خارج شده و بازی، بازیِ استاین و ترامپ است.

چرا هریس برای جذب مسلمانان کاری نمی‌کند؟

آیا مسلمانان در دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ از سیاست‌هایش راضی بودند که حالا با رای به او یا رای به جیل استاین، مقدمات باخت هریس را فراهم کنند؟

نتیجه یک نظرسنجی موسسه «پیو» نشان می‌دهد که در شروع همین سال میلادی ۶۴٪ از مسلمانان آمریکایی به آقای ترامپ علاقه‌ای نداشتند. پس چرا ممکن است که این گروه تصمیم بگیرند با رای مستقیم به آقای ترامپ یا رای غیر مستقیم به او (از طریق رای به خانم استاین) از سبد رای هریس کم کرده و موجب باخت او شوند؟

سوسن سیاوشی، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، در دانشگاه ترینیتی در شهر سن‌آنتونیوی ایالت تگزاس آمریکا، می‌گوید بخشی از رای‌دهندگان عرب و مسلمان آمریکایی که مسئله جنگ غزه برایشان مهم و حیاتی است، ممکن است با کمک به پیروزی آقای ترامپ، در کوتاه‌مدت مشکلات مربوط به مسلمانان در جهان را بیشتر کنند اما هدف آنها طولانی‌مدت‌تر است: «آنها می‌خواهند کاری کنند که از انتخابات بعدی آمریکا صدایشان به حساب بیاید.» مخصوصا در حزب دموکرات که معمولا پذیرای اقلیت‌های دینی، نژادی و جنسیتی است.

کامالا هریس در نظرسنجی از مسلمانان میشیگان سوم است

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،کامالا هریس در نظرسنجی از مسلمانان میشیگان سوم است

همین یک ماه پیش در اجلاس انتخاباتی حزب دموکرات، چهار روز افراد مختلف سخنرانی کردند اما نمایندگان گروهی از عرب – آمریکایی‌هایی که طرفدار فلسطینیان بودند برای سخنرانی به اجلاس دعوت نشدند و وقتی هم که خودشان درخواست دادند، باز هم دعوت نشدند.

اگر رای اعتراضی این گروه‌ها موجب شکست خانم هریس در ایالت میشیگان شود، بنا به گفته خانم سیاوشی دیگر احزاب حساب کار دستشان می‌آید و صدای این گروه از رای‌دهندگان را هم «بعد از یک یا دو نسل» جدی می‌گیرند.

قطعا خانم هریس و کارزار انتخاباتی‌اش هم از اخبار حمایت شهردار همترمک از آقای ترامپ و آنها که می‌خواهند به جیل استاین رای دهند باخبر هستند. پس چرا برای بازگرداندن این گروه رای‌دهندگان به سمت دموکرات‌ها کاری نمی‌کند؟ خانم سیاوشی می‌گوید باید به گروه بزرگ‌تری از رای‌دهندگان توجه کرد: «یهودیان و مسیحیان تبشیری».

«خیلی از مسیحیان مذهبی اعتقاد دارند که تا وقتی کشور اسرائیل بزرگ تشکیل نشود، مسیح دوباره به زمین باز نمی‌گردد.» خانم سیاوشی می‌گوید که همین امر باعث می‌شود این گروه از شهروندان پیروزی اسرائیل برایشان مهم باشد و طبیعی است که به نامزدی رای بدهند که از اسرائیل حمایت بیشتری می‌کند. گرچه بسیاری از این گروه مسیحیان به حزب جمهوری‌خواه تمایل دارند اما باز هم تعدادشان آنقدر هست که دموکرات‌ها نخواهند از رای آنها بگذرند. و البته این هم قابل توجه است که تعداد یهودیان آمریکا از تعداد مسلمانان بیشتر است و برای مدیران کارزارهای انتخاباتی این مسئله مهم‌ است. برای همین عجیب نیست اگر یک کارزار انتخاباتی به آنها توجه بیشتری داشته باشد. آقای ترامپ هم همین چند روز پیش در اجلاس «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» سخنرانی کرد و از آنها خواست به او رای بدهند.