۱۴۰۳ مهر ۹, دوشنبه

 BBC News, فارسی

زنده,پیام مستقیم نتانیاهو به مردم ایران همزمان با ادامه حملات اسرائیل به لبنان

وزیر دفاع اسرائیل به نیروهایش در مرز لبنان دستور داده است که آماده عملیات «در آسمان، زمین و دریا» باشند و نعیم قاسم معاون دبیر‌کل حزب‌الله هم در نخستین سخنرانی یک مقام ارشد این گروه پس از کشته شدن حسن نصر‌الله، گفته است که نیروهایش آماده مقابله با هر گونه عملیان زمینی هستند. در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی ویدیویی خطاب به مردم ایران گفته است که می‌داند آنها از حماس و حزب‌الله حمایت نمی‌کنند.

پوشش زنده

  1. وزارت بهداشت لبنان: شش امدادگر در سحمر در دره بقاع کشته شدند

    وزارت بهداشت لبنان می‌گوید هدف قرار گرفتن چند آمبولانس در حمله هوایی اسرائیل به سحمر در دره بقاع باعث کشته شدن شش نیروی امداد و درمان شده است.

    در یک بیانیه جداگانه این وزارتخانه می‌گوید در حملات شب گذشته به هرمل ۱۲ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند.

  2. آژانس امدادرسانی سازمان ملل: فرمانده کشته شده شاخه لبنان حماس کارمند ما بود

    در پی انتشار خبر کشته شدن فتح شریف ابوامین، فرمانده شاخه لبنان حماس در حمله اسرائیل، آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (اونروا) تایید کرده است که او کارمند این آژانس بود، اما از حدود شش ماه پیش در مرخصی بدون حقوق بوده است.

    این آژانس می‌گوید پس از دریافت گزارش‌هایی در مورد فعالیت‌های سیاسی آقای شریف، پرونده او در حال بررسی بود.

    ارتش اسرائيل می‌گوید فتح شریف ابوامین «مسئول هماهنگی فعالیت‌های تروریستی حماس با ماموران حزب‌الله در لبنان بوده است».

  3. نتانیاهو خطاب به مردم ایران: می‌دانم شما بر خلاف حکومت از «قاتلان حماس و حزب‌الله» حمایت نمی‌کنید

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پیامی ویدیویی مردم ایران را مستقیم خطاب قرار داده و گفته است: «می‌دانم شما از قاتلان و تجاوز‌کنندگان حماس و حزب‌‌الله حمایت نمی‌کنید، اما رهبرانتان می‌کنند.»

    آقای نتانیاهو اشاره می‌کند که رهبران ایران هر روز «سخنرانی‌های آتشینی» در مورد دفاع از لبنان و غزه می‌کنند و همان رهبران «شما را منکوب می‌کنند».

    نخست‌وزیر اسرائیل درادامه به مردم ایران می‌گوید که حکومت «اهمیتی برای شما قائل نیست وگرنه از هدر دادن میلیاردها دلار برای جنگ‌های بیهوده در خاورمیانه دست بر‌می‌داشت و برای بهبود زندگی شما اقدام می‌کرد».

    آقای نتانیاهو حکومت ایران را متهم کرد که منطقه را به «اعماق جنگ و تاریکی» می‌کشاند و هشدار داد که «هیچ جایی در خاورمیانه نیست که دست اسرائیل به آن نرسد» و افزود که برای حفاظت از کشور و مردم اسرائیل از هیچ چیز دریغ نخواهد کرد.

    او در ادامه به مردم ایران وعده داد: «زمانی که ایران آزاد شود و آن زمان زودتر از آنچه مردم فکر می‌کنند فرا خواهد رسید... ایران و اسرائيل در صلح خواهند بود... و ایران بیش از هر زمان دیگر شکوفا خواهد شد.»

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

    منبع تصویر،Israeli government

  4. اسرائیل می‌خواهد حزب‌الله فکر کند که حمله زمینی در راه است,پل آدامز، خبرنگار دیپلماتیک

    تجمع تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان

    منبع تصویر،Reuters

    توضیح تصویر،تجمع تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان

    چندین روز است که نشانه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

    تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان در حال تجمع هستند، سربازان ذخیره (اگرچه با تعداد نسبتا اندک) فراخوانده شده‌اند و بلندپایه‌ترین ژنرال اسرائیل به سربازانش دستور داده است که آماده باشند تا در پایگاه‌های قدرت و مناطق تحت نفوذ حزب‌الله عملیات اجرا کنند.

    گفته می‌شود که فرماندهی ارتش در شمال اسرائیل طرفدار ایجاد یک منطقه حائل در داخل جنوب لبنان است تا با عاری کردن این منطقه از نیروها و زیرساخت‌های حزب‌الله، امکان بازگشت حدود ۶۰ هزار شهروند اسرائیل که از حدود یک سال پیش مناطق شمالی را ترک کرده‌اند، به خانه‌های خود فراهم کند.

    امروز صبح، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هنگام بازدید از سربازان در شمال به آنها گفت که از «تمام توانایی‌هایمان» برای عملی شدن این موضوع استفاده خواهیم کرد: «از آسمان، دریا و زمین».

    روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش می‌دهد که تیم‌های کوچکی از نیروهای ویژه اسرائیل نفوذهای مرزی کوچکی انجام می‌دهند که احتمالا از چندین ماه پیش در جریان بوده است. مدتی است که شایعاتی در این مورد به گوش می‌رسد.

    ساعاتی پیش شبکه الجزیره گزارش داد که نیروهای اسرائیلی به عباسیه و حاروف و بدیاس، مناطقی که در عمق خاک لبنان و دور از مرز هستند، حملاتی انجام داده‌اند.

    هنوز هیچ نشانه‌ای نیست که نیروهای زرهی اسرائیل ازمرز عبور کرده باشند. حملاتی که الجزیره گزارش کرده است احتمالا به وسیله هلی‌کوپتر انجام شده‌اند.

    اما اسرائیل آشکارا می‌خواهد حزب‌الله فکر کند که حمله زمینی نزدیک است.

  5. وزارت بهداشت لبنان: آمار کشته‌های حمله یکشنبه اسرائیل به عین الدلب به ۴۵ نفر رسید

    اسرائیل روز یکشنبه به منطقه عین الدلب در جنوب لبنان حمله کرد

    منبع تصویر،EPA

    توضیح تصویر،اسرائیل روز یکشنبه به منطقه عین الدلب در جنوب لبنان حمله کرد

    وزارت بهداشت لبنان می‌گوید که تعداد کشته‌ها در حمله اسرائیل به عین الدلب در جنوب لبنان به ۴۵ نفر افزایش یافته است.

    گزارش‌های اولیه حاکی بود که ۳۲ نفر در این حمله کشته و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.

    پیشتر وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده بود که در حملات روز یکشنبه اسرائیل به نقاط مختلف لبنان، در مجموع ۱۰۵ نفر کشته شده‌اند.

  6. اولین سخنرانی یک مقام ارشد حزب‌الله پس از کشته‌ شدن حسن نصرالله: برای حمله زمینی اسرائیل آماده‌‌ایم,نفیسه کوهنورد، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی در بیروت

    سخنرانی نعیم قاسم

    منبع تصویر،Getty Images

    دفتر مطبوعاتی حزب‌الله سخنرانی نعیم قاسم را تنها یک ساعت قبل از پخش اعلام کرد.

    این اولین سخنرانی یک مقام ارشد حزب‌الله از زمان کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل‌ این گروه، بود.

    روشن بود که او می‌خواست این پیام را منتقل کند که علیرغم ضربه بی‌سابقه‌ای که حزب‌الله متحمل شده است، این گروه‌ همچنان ایستاده و با بازسازی خودش آماده مقابله با اسرائیل است.

    او در مورد اینکه چه کسی جایگزین حسن نصرالله خواهد شد، گفت که شورای آنها به‌زودی تصمیم خواهد گرفت.

    او اما تاکید کرد که تمام مقام‌های عالیرتبه و فرماندهان کشته شده، معاونان و جانشینانی داشتند که کار را می‌توانند به‌دست بگیرند.

    او همچنین گفت حزب‌الله به این موضوع اشراف دارد که «این نبرد ممکن است طولانی باشد» و آنها تمام گزینه‌ها را در نظر دارند.

    نعیم قاسم تاکید کرد «ما برای مقابله با حمله زمینی آماده‌ایم و بر آن پیروز خواهیم شد.»

    او از مردم لبنان وهمچنین دولت این کشور قدردانی کرد.

    واضح بود که مخاطب سخنرانی او حامیان و نیروهای حزب‌الله بودند و پیام اصلی او تاکید بر این نکته بود که مهم نیست چه کسی کشته شود، «مقاومت» برای آنها جایگزین دارد و همچنان «قدرتمند» خواهد ماند.

  7. خبر فوری,آماده‌باش اسرائیل به نیروهایش برای حمله به لبنان از «آسمان، دریا و زمین»

    یوآو گالانت

    منبع تصویر،Getty Images

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار با سربازان این کشور در مرز لبنان گفت که از میان برداشتن حسن نصرالله «گام خیلی مهمی بود ولی همه چیز نیست».

    در ویدیوی کوتاهی که منتشر شده است شنیده می‌شود که آقای گالانت به سربازان می‌گوید: «ما از همه توانایی‌هایمان» استفاده خواهیم کرد و اگر کسی در طرف مقابل نمی‌فهمد تمام توانایی‌هایمان یعنی چه، معنی‌اش تمام قوایمان است.»

    آقای گالانت در ادامه می‌گوید «هر کاری که باید انجام شود، انجام می‌شود» و می‌افزاید «ما از تمام نیروهایمان در آسمان، دریا و زمین استفاده می‌کنیم».

  8. سؤال اساسی این است که ایران چه خواهد کرد؟,جرمی بوئن، سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی,

    به نظر می‌رسد خاورمیانه در لبه پرتگاه است و سوال مهم این است که ایران ممکن است دست به چه اقدامی یزند.

    بیشتر به نظر می‌رسد اسرائیل با علم به اینکه اقدام متقابل آنها بسیار قویتر و با حمایت آمریکایی‌ها خواهد بود، به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار ایران را به سمت واکنش هول می‌دهد.

    اگر از منظر ایرانی‌ها نگاه کنیم، نیروی دریایی آمریکا در حال تقویت اسرائیل در دریای مدیترانه است،‌ اسرائیل در حال خسارت زدن به دشمنانش است و فکر می‌کند که در موقعیتی است که می‌تواند وضعیت خاورمیانه را تغییر دهد.

    اکنون زمان تصمیم‌گیری‌های دشوار برای همه طرف‌های درگیر در این ماجراست. ایران چه خواهد کرد؟ اسرائیل چه خواهد کرد؟ و حزب‌الله، که تلفات سنگینی متحمل شده و از جمله رهبرش را از دست داده است، چه خواهد کرد؟

    آنچه ناظران بر تحولات ایران و نیز برخی اسرائیلی‌ها نسبت به آن هشدار می‌دهند این است که اگر این به اصطلاح «دایره آتش» که ایران از متحدان و گروه‌های نیابتی‌اش در طول سال‌های متمادی تشکیل داده است، پرنقص و ناکارآمد به چشم بیاید، این پرسش مطرح می‌شود که آیا ممکن است ایران به تولید سلاح هسته‌ای روی بیاورد؟

    این احتمال وجود دارد. ایران از نظر دانش فنی به این کار نزدیک است. در این صورت اگر آمریکایی‌ها مطلع شوند، این مساله ممکن است به بمباران ایران توسط آمریکا منجر شود؛ سناریویی عظیم‌تر از نگرانی مردم درمورد احتمال سرانجام تنش‌های اخیر.

    آن چیزی که به نظر می‌رسید قاعده بازی بوده، اکنون از بین رفته است.

    هیچکس نمی‌داند که اوضاع به چه سویی خواهد رفت. برای متحدان اسرائیل که مدام خواهان آتش‌بس و راه‌حل دیپلماتیک هستند،‌ وضعیتی تا این حد غیرقابل پیش‌بینی و ناامن، پر از خطرات و احتمال اشتباهات است.

  9. حضور پزشکیان در دفتر حزب‌الله در تهران

    بنابر گزارش رسانه‌های ایران، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران برای «تسلیت» کشته شدن حسن نصر‌الله، امروز در دفتر حزب‌الله در تهران حضور یافت.

    تصاویری از دیدار امروز آقای پزشکیان با عبد‌الله صفی‌الدین، مسئول دفتر حزب‌الله هم در رسانه‌ها منتشر شده است.

    از دیروز برگزاری مراسم یادبودی برای حسن نصر‌الله در دفتر حزب‌الله در تهران آغاز شده است که سه روز ادامه خواهد داشت.

    دیروز شماری از مقام‌های بلندپایه سیاسی و نظامی ایران در این مراسم حضور یافتند، از جمله اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و محمد جواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهوری ایران.

    علی خامنه‌ای رهبر ایران پس از کشته شدن حسن نصر‌الله پنج روز عزای عمومی در ایران اعلام کرد.

    مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در دفتر حزب‌الله در تهران

    منبع تصویر،BORNA

    توضیح تصویر،از چپ به راست در تصویر: عبد‌الله صفی‌الدین، مسئول دفتر حزب‌الله، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران و محسن حاجی میرزایی، رئیس دفتر رئیس جمهور.
  10. پوشش ویژه تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی از تازه‌ترین تحولات منطقه

    پوشش ویژه تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی از تازه‌ترین تحولات منطقه و درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله و پیامدهای کشته شدن دبیرکل این گروه امروز از ساعت ۱۴ به وقت تهران، ۱۵:۰۰ به وقت کابل و ۱۱:۳۰ به وقت لندن آغاز خواهد شد.

    اگر برای تماشای ویدیو در این صفحه به مشکلی برخوردید، می‌توانید پخش زنده را از کانال یوتیوب ما دنبال کنید.

  11. خبر فوری,نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌االله لبنان: به زودی دبیرکل جدید را معرفی خواهیم کرد

    نعیم قاسم

    منبع تصویر،Reuters

    توضیح تصویر،نعیم قاسم

    نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌االله لبنان، گفت دبیرکل جدید این گروه «به زودی» معرفی خواهد شد.

    او گفت انتخاب دبیرکل جدید بر اساس ساز و کار مشخصی است که این گروه پیش از این درباره آنها تصمیم‌گیری کرده بود.

    او تاکید کرد که حزب‌الله «نیروهای ترور شده» را هم جایگزین خواهد کرد.

    او با این حال اظهارنظر مقامات اسرائیلی مبنی بر کشته‌شدن ۲۰ فرمانده دیگر در انفجاری که به کشته‌شدن حسن نصرالله انجامید را تکذیب کرد.

    بنابر اعلام اسرائیل، ۲۰ فرمانده دیگر از جمله مسئول تیم امنیتی حسن نصرالله و یکی دیگر از مشاوران نزدیک و قدیمی او نیز در این حمله کشته شدند.

    این اولین سخنرانی عمومی نعیم قاسم از زمان کشته شدن رهبر این گروه است.

    نعیم قاسم اضافه کرد این گروه برای مقابله با حمله زمینی اسرائیل «آماده‌ و مجهز» است.

    پس از هاشم صفی‌الدین، از نعیم قاسم به عنوان گزینه جانشینی حسن نصرالله یاد می‌شود.

    او در زمانی که موسی صدر رهبری جنش امل - یکی از احزاب اصلی در لبنان - را بر عهده داشت، به این گروه پیوست‌.

    نعیم قاسم در سال ۱۹۹۲ میلادی به معاونت حسن نصرالله در حزب‌الله لبنان رسید.

  12. گروه مقاومت اسلامی عراق می‌گوید با پهپاد خاک اسرائیل را هدف قرار داده است

    «مقاومت اسلامی عراق» اعلام کرد با پهپاد یک «نقطه مهم» در شهر ساحلی ایلات در جنوب اسرائیل را هدف قرار داده است.

    این گروه که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است با انتشار بیانیه‌ای در تلگرام خود نوشت که دیروز یکشنبه «در حمایت از مردم فلسطین و لبنان و در پاسخ به کشتار غیرنظامیان» به دو هدف جداگانه در اسرائیل حمله کرده است.

    اسرائیل درباره این حملات اظهار نظری نکرده است.

    ارتش اسرائیل دیروز اعلام کرده بود یک پهپاد را بر فراز دریای سرخ و خارج از مرزهای اسرائیل رهگیری کرده است.

    «مقاومت اسلامی عراق» پیشتر نیز از حملاتی به اسرائیل خبر داده بود اما درباره موفقیت یا تبعات حملات آنها گزارشی منتشر نشده بود.

    گفته می‌شود «مقاومت اسلامی عراق» ائتلافی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مثل کتائب حزب‌الله،‌ نجبا، و کتائب سیدالشهدا است که سابقه طولانی در هدف قراردادن پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه دارند و اطلاق این نام عمدتا برای پرهیز از نسبت دادن حملات به یک گروه مشخص است.

  13. خبر فوری,سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت اقدامات جنایتکارانه اسرائیل «بی‎‌پاسخ» نمی‌ماند

    توضیح ویدئو،سخنگوی وزارت خارجه ایران: اقدامات جنایتکارانه اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی با اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، فرمانده نیروی قدس در لبنان گفت ایران هیچ یک از «اقدامات جنایتکارانه» اسرائیل را «بی‎‌پاسخ نخواهد گذاشت.

    ناصر کنعانی هنگام تهدید اسرائیل در نشست خبری چفیه انداخت و گفت «ما در عمل نشان دادیم در برابر ماجراجویانی که قصد دارند به خاک ملی جمهوری اسلامی ایران تعدی کنند و به حاکمیت و امنیت ملی و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران تجاوز کنند، ما قاطع می‌ایستیم و دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد. ملت ایران همچنان فرزندان عملیات الی بیت‌المقدس هستند.»

    او هشدار داد: «اگر شرایط اقتضا بکند و اگر زمان آن برسد الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد.»

    سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد «طولانی شدن برخی اقدامات به معنای نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه» اسرائیل نیست.

    ناصر کنعانی گفت پاسخ این کشور «به ترور» اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران «قطعی» است و اسرائیل «از تنبیه در امان نخواهد ماند».

    او گفت «ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد» اما از گروه‌هایی که از«حقوق مشروع ملت فلسطین» دفاع می‌کنند، حمایت خواهند کرد.

    به گفته آقای کنعانی، «نیروهای مقاومت در چارچوب مصالح ملی خود و در مسیر حمایت از امنیت منطقه عمل می‌کنند».

    سخنگوی وزیر خارجه ایران گفت: «حسن نصرالله با بمب‌های اهدایی آمریکا ترور شد.»

  14. ببینید: اسرائیل چه مناطقی از یمن را بمباران کرده است؟

    اسرائیل در پاسخ به حملات روزهای گذشته موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن، یکشنبه مناطقی از بندر حدیده و رأی عیسی در یمن را هدف قرار داد. نقشه زیر محل بخشی از این حملات است.

    نقشه یمن

    منبع تصویر،.

  15. تصاویر حمله هوایی به آپارتمانی در بیروت

    این تصاویری از حمله امروز اسرائیل به ساختمانی در محل کولا در بیروت است. جبهه خلق برای آزادی فلسطین می‌گوید سه تن از رهبرانش در این حمله کشته شدند.

    اسرائیل هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

    بیروت

    منبع تصویر،Reuters

    بیروت

    منبع تصویر،Reuters

    بیروت

    منبع تصویر،Reuters

  16. ستونی از دود در حومه جنوبی بیروت

    بیروت

    منبع تصویر،Reuters

    گزارش‌هایی از حمله تازه اسرائیل به حومه جنوبی بیروت منتشر شده است.

    خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی از مشاهده دود بر فراز ساختمان‌ها خبر می‌دهد.

    در آنچه که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است ستونی از دود در این منطقه دیده می‌شود.

    ارتش اسرائیل هنوز در مورد این حمله اظهار نظری نکرده است.

  17. خبر فوری,حماس از کشته شدن فتح شریف ابوامین، رهبر شاخه لبنان این گروه خبر داد

    حماس اعلام کرد فتح شریف ابوامین، مسئول لبنان این گروه، در حمله هوایی اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی شهر صور در لبنان کشته شد.

    حماس می‌گوید علاوه بر شریف ابوامین، شماری از اعضای خانواده‌ او نیز در حمله اسرائیل به محل سکونت آنها در اردوگاه بص در نزدیکی صور در جنوب لبنان کشته شده‌اند.

    پایگاه حماس در غزه است اما این گروه در لبنان نیز حضور دارد.

    پیشتر خبرگزاری ملی لبنان از حمله هوایی به اردوگاهی در نزدیکی شهر صور در جنوب لبنان خبر داد.

    ساعاتی پیش ارتش اسرائیل از گسترش عملیاتش در لبنان خبر داده بود.

    وزارت بهداشت لبنان گفته است بیش از ۱۰۰ نفر در حملات روز یکشنبه اسرائیل به این کشور کشته شده‌اند.

  18. سه عضو ارشد جبهه آزادیبخش فلسطین در حمله هوایی به ساختمانی در بیروت کشته شدند

    محل حمله به رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین

    منبع تصویر،Getty Images

    توضیح تصویر،محل حمله به رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین (جبهه آزادیبخش فلسطین)

    «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» (جبهه آزادیبخش فلسطین) اعلام کرد ساعاتی پیش در حمله هوایی اسرائیل در بیروت سه تن از رهبرانش کشته شدند.

    بنابر گزارش‌ها، اعضای ارشد این گروه در منطقه «کولا» در بیروت هدف قرار گرفته‌اند.

    بنابر گزار‌ش‌ها، این نخستین بار است که اسرائیل اهدافی بیرون مناطق تحت کنترل حزب‌الله در حومه پایتخت را هدف قرار می‌دهد.

    برخی از تحلیل‌گران حمله به این محله را اتفاقی «نمادین» توصیف کردند. این محله چند دهه قبل محل استقرار رهبران بسیاری از گروه‌های فلسطینی بود.

    گزارش‌ها از پرواز بی‌وقفه پهپادهای اسرائیلی بر فراز پایتخت لبنان حکایت دارد.

    گفته شده است محمد عبد‌العادل عضو دفتر سیاسی این جبهه و مسئول اداره امنیت نظامی، عماد عوده فرمانده نظامی گروه در لبنان و عبدالرحمن عبدالعال از جمله افرادی هستند که در این حملات کشته شدند.

    از جبهه خلق برای آزادی فلسطین چه می‌دانیم؟

    جبهه خلق یک گروه چپگرای مارکسیست است که در سال ۱۹۶۷ میلادی کارش را آغاز کرد.

    جورج حبش، پزشک مسیحی فلسطینی، از بنیانگذاران و چهره‌ شاخص این گروه بود.

    جبهه خلق برای آزادی فلسطین پیش از قدرت گرفتن حماس دومین گروه بزرگ فلسطینی بود.

    گردان‌های ابوعلی مصطفی شاخه نظامی این گروه همچنان فعال است اما نام این گروه عمدتا در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی با اقداماتی مانند ربودن هواپیما و دیگر حملات پرسروصدا مطرح شد.

  19. اسرائیل از گسترش عملیات خود در لبنان خبر داد

    اسرائیل می‌گوید عملیات نظامی خود در لبنان را گسترش داده است. او گفته که در چند ساعت گذشته ده‌ها مکان مرتبط با حزب‌الله را هدف قرار داده است.

  20. سلام. با ادامه پوشش زنده از تحولات و تنش در منطقه همراه ما باشید.

    خلاصه مهمترین اخبار روز یکشنبه را در پوشش زنده سایت بی‌بی‌سی فارسی بخوانید.