۱۴۰۳ شهریور ۲۶, دوشنبه

 

پزشکیان: مشکل آقای کروبی حل است، برای آن یکی هم کار می‌کنیم

پزشکیان

منبع تصویر،Getty Images

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران در نخستین نشست خود با خبرنگاران گفت از زمان ریاست جمهوری او موشکی به روسیه «ارسال نشده» است. او گفت مشکل مهدی کروبی «حل شده» است و بدون نام بردن از حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفت «برای حل مشکل آنها تلاش می‌کند.» او گفت که پیگیری می‌کند که گشت ارشاد «اذیت نکند.»

او در مورد ارسال موشک به روسیه و اعمال تحریم علیه ایران نیز سخن گفت. اخیرا آمریکا و اتحادیه اروپا به خاطر ارسال موشک بالستیک به روسیه، تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کردند.

اما آقای پزشکیان گفت که «با قاطعیت می‌گویم ما چیزی نداده‌ایم» و در ادامه افزود: «اگر با تحریم شروع کنند، ما چگونه با اینها پای میز مذاکره بنشینیم.»

او با اشاره به ارسال تجهیزات نظامی بین ایران و روسیه گفت «اینکه در گذشته با هم رد و بدل کرده باشند، وارد نمی‌شوم، احتمال هم دارد. اما آن زمان منعی نداشت.»

مسعود پزشکیان در این نشست تاکید کرد که ایران برنامه موشکی خود را «کنار نمی‌گذارد.»

او در ادامه گفت: «در رابطه با آمریکا و اروپا در چارچوب‌هایی که توافق کردیم پایبند هستیم. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم. اما آنها هستند که ما را تهدید کردند و می گویند موشک نداشته باشید مثل غزه هر وقت دلش خواست بمب بر کله ما بیاندازد و بعد حرف بزنیم بگویند خفه شو.»

توضیح ویدئو،مسعود پزشکیان بیشترین ارتباط ما با چین و روسیه است

بیشترین ارتباط ما با چین و روسیه است و همکاری با این دو کشور ادامه خواهد یافت.

او با دفاع از «موافقنامه ۲۵ ساله» دو کشور، گفت این موضوع باید عملیاتی شود و «من به‌عنوان رئیس‌جمهور متعهد به انجام آن هستم.»

نشست خبری مسعود پزشکیان با اجرای هادی حیدری، روزنامه‌نگار و کارتونیست برگزار شد که پیشتر سابق بازداشت هم داشته است.

ترتیب و رسانه‌هایی که پرسش‌هایشان را مطرح کردند در این نشست با قرعه‌کشی مشخص شد.

بیش از ۳۰۰ رسانه‌ داخلی و خارجی در این نشست شرکت کرده بودند. خبرنگاران امروز به طور مستمر برای مسعود پزشکیان دست زده‌اند.

پزشکیان: ایران از نوع موشکی که حوثی‌ها به اسرائیل شلیک کردند ندارد

توضیح ویدئو،پزشکیان درباره حمله اخیر حوثی‌ها به اسرائیل

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوال شبکه الجزیره درباره نقش ایران در شلیک موشک اخیر هایپرسونیک از یمن به اسرائیل گفت: «الان نیروی انسانی به یمن برود یک هفته طول می‌کشد. چطور این موشک به آنجا رفته است. ما از این موشک اصلا نداریم.»

پس از سوال مجدد خبرنگار الجزیره درباره اینکه ایران این موشک را دارد، آقای پزشکیان گفت: «ما این نوع موشک هایپرسونیک را نداریم.»

آقای پزشکیان گفت: «اینکه ما در برابر نسل‌کشی اسرائیل در غزه با هم هماهنگیم، بله.» اما در ادامه تاکید کرد «ما قدرت موشکی داریم. اما در یمن خودشان تکنولوژی موشک دارند.»

توضیح ویدئو،مسعود پزشکیان چاره‌ای جز حل مسئله اف ای تی اف نداریم

مسعود پزشکیان همچنین با اشاره به قوانین مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) گفت: «برای برداشتن تحریم‌ها، چاره‌ای جز حل مسئله اف‌ای‌تی‌اف نداریم.»

در نشست اخیر کشورهای عضو گروه ویژه اقدام مالی (اِف‌اِی‌تی‌اِف) ایران در فهرست سیاه این نهاد باقی ماند.

در ارزیابی اخیر اف‌ای‌تی‌اف آمده است ایران شش سال پیش (ژوئن ۲۰۱۶) متعهد شد که نقایص استراتژیک خود را رفع کند. مهلت ایران برای اقدام در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید و در سال ۲۰۲۰ اف‌ای‌تی‌اف به ایران یادآور شد که اقدامات لازم را انجام نداده است.

او درباره رفع تحریم‌ها گفت که تلاش می‌کند «در چارچوب شانگهای و بریکس و رابطه با کشورهای مسلمان روابط سیاسی و اقتصادی را تقویت کنیم».

اما با اشاره خبرنگاران درباره موانع بین‌المللی از جمله مسائل مرتبط با جنگ غزه گفت «اسرائیل با ترور شهید هنیه می‌خواست ما را به جنگ منطقه‌ای بکشاند اما ما تا حالا خویشتنداری کرده‌ایم.»

او تاکید مجددا بر حق ایران برای پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه در زمان و مکان مناسب تاکید کرد.

پزشکیان: مگر گشت ارشاد هنوز اذیت می‌کند؟

مسعود پزشکیان و مریم شبانی

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،مسعود پزشکیان و مریم شبانی
از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوال مریم شبانی، خبرنگار مجله اندیشه پویا، که گفت «میان‌بر و کوچه پس کوچه رفتم که گیر گشت ارشاد نیفتم»، گفت: «باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟»

مریم شبانی، خبرنگار مجله اندیشه پویا، هم گفت: «بله هنوز هستند.»

آقای پزشکیان در پاسخ گفت: «پیگیری می‌کنم، اذیت نکنند.»

او همچنین گفت «دادستانی اجازه برخورد گشت ارشاد با مردم را نداده است» و ادامه داد که «در وزارت کشور آیین‌نامه‌هایی را تنظیم کنند و خودشان هم پیگیر روند قضیه هستند.»

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به پرسشی درباره وعده‌هایش در دوران انتخاباتی نیز گفت «مسئله فیلترینگ در دستور کار است و آن را در شورای امنیت هم مطرح خواهیم کرد.»

مسعود پزشکیان درباره آزادی بیان و نقد هم پاسخ داد که «باید بتوان نقد کرد بدون آنکه پرونده‌سازی شود» و تاکید کرد که «جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت».

او گفت تلاش کرده است دانشجویانی که «بیرون کرده بودند» برگردانند. به گفته آقای پزشکیان «ما گفتیم... دانشجویانی که اینها بیرون کردند را بررسی کنید برگردانند. صداوسیما برنامه گذاشت گفت توطئه‌گرند.»

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره دلیل طولانی شدن زمان برگزاری اولین نشست خبری گفت که نیاز داشتند که اول به «یک ثباتی» برسند.

پزشکیان: افغان‌هایی که غیرمجاز آمدند، با احترام برگردانده می‌شوند

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت افغان‌ها در ایران گفت: «آنها که غیرمجاز آمدند، تلاش می‎‌شود با احترام برگردانده شوند.»

او گفت: «درمورد افغان‌ها سه جلسه در شورای عالی امنیت گذاشته‌ایم. یک عده پاسپورت دارند، با آنها یک برخورد می‌شود. یک عده با خلاف آمدند، باید در چارچوب قانون برخورد شود.»

آقای پزشکیان در ادامه گفت: «با هم برادریم اما مراعات چارچوب‌های بین دولت‌ها لازم است. ما داریم چارچوب قانونی را تنظیم می‌کنیم.»

پزشکیان با وعده رفع حصر: نباید با نظام در افتاد

توضیح ویدئو،مشکل کروبی حل است، برای آن یکی هم کار می‌کنیم

در پایان نخستین کنفرانس خبری مسعود پزشکیان و پس از قطع پخش زنده تلویزیونی، شماری از خبرنگاران در مورد رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز که بیش از یک دهه است در حصر خانگی به سر می‌برند، سئوال کردند.

آقای پزشکیان در پاسخ گفت: «مشکل آقای کروبی حل شده و برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم اما نباید با نظام درافتاد.»

خط خاکستری

پزشکیان نمی‌خواهد با نظام دربیفتد

تحلیل فرنوش‌ امیرشاهی، بی‌بی‌سی

شاید کلیدی‌ترین جمله مسعود پزشکیان حرفی بود که بعد از کنفرانس خبری‌اش به زبان آورد: «با نظام نباید درافتاد.»

این جمله را در پاسخ به خبرنگاری گفت که از او درباره وضعیت حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ پرسید.

این حرف اعلام استراتژی دولت بود که در لابه‌لای سوال و جواب‌هایش با خبرنگاران به دست آمد. وقتی خبرنگاری گفت از میان‌برها گذشته تا «گشت ارشاد» بازداشتش نکند، با تعجب پرسید: «مگر هنوز گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ پیگیری می‌کنم.».

درباره مطالبه رفع فیلتر اینترنت هم موضع مشابهی داشت: «در دستور کار است ولی نه در کوتاه مدت.».

همچنان که در موضوع رابطه با غرب برای رفع تحریم‌ها حرفش این بود که نگاهش بیشتر به شرق است. سیاستی که رهبر جمهوری اسلامی خواهان آن است.

با این موضع‌گیری‌ها شاید عجیب نبود که حرف همدلانه‌ای برای کمی بیش از پنجاه درصدی نداشت که به او رای ندادند.

مسعود پزشکیان، هر چند که کوشید با خبرنگاران ارتباط خوبی بگیرد و حتی درمقابل به کارگرفتن سوالی درباره اینکه «از فتنه‌گران» در دولتش با قدرت ایستاد، اما در نهایت مشخص نشد قرار است برای بسیاری از مطالباتی که حل آنها در گرو تغییر دیدگاه حکومت است چه خواهد کرد؟

حرف های رئیس‌جمهور تازه مثل لباس‌هایی که در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش به تن داشت، غیررسمی بود. او حتی اگر بخواهد تغییراتی ایجاد کند، بدون روبرو شدن با بخش‌هایی از نهاد قدرت نمی‌تواند. اما امروز به صراحت تاکید کرد که چنین قصدی ندارد.