۱۴۰۳ مهر ۲, دوشنبه

 

پزشکیان در نیویورک: نمی‌خواهیم بجنگیم؛ به ما گفتند دست نگه‌دارید یک هفته‌ای صلح می‌شود

مسعود پزشکیان در نیویورک

منبع تصویر،Dolat.ir

مسعود پزشکیان رئيس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است  در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی تاکید کرد ایران به دنبال گسترش جنگ در خاورمیانه نیست و افزود حوثیان یمن از حکومت ایران حرف‌شنوی ندارند.

آقای پزشکیان در سخنانی که گاه با حرارت و هیجان همراه می‌شد اسرائیل را متهم به دام پهن کردن برای ایران و تلاش برای کشاندن پای ایران به جنگی کرد که به گفته او «پیروزی نخواهد داشت.»

وی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران، از خودداری حکومت ایران از تلافی‌جویی گفت و بدون اشاره به نام آمریکا یا کشورهای میانجی دیگر افزود:  «به ما می‌گفتند که ما داریم گفت‌وگو می‌کنیم. شما دست نگه دارید، ما می‌خواهیم صلح کنیم. ما دست نگه داشتیم ولی صلح نکردند. به ما قول دادند که یک هفته‌ای صلح می‌شود. روز به روز اسرائيل بیشتر مردم غزه را می زند و نابود می کند. ما بهتر از هر کسی می دانیم که اگر در منطقه جنگی در بگیرد به نفع هیچ کس در منطقه و جهان نیست.  ما نمی‌خواهیم بجنگیم. این اسرائيل است که می‌خواهد پای ما را به جنگ بکشاند و منطقه را ناامن می‌کند.»

تصوویر اسماعیل هنیه و قاسم سلیمانی در میدان انقلاب تهران

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،تصوویر اسماعیل هنیه و قاسم سلیمانی در میدان انقلاب تهران

اسماعیل هنیه رهبر حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران رفته بود، بامداد دهم مرداد ماه در یک انفجار کشته شد. اگرچه اسرائیل از اظهارنظر درباره کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران خودداری کرده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد ترور اسماعیل هنیه در تهران توسط اسرائيل و با حمایت آمریکا انجام شده است.  آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، وعده «مجازات سخت» اسرائیل را داد و گفت خونخواهی او وظیفه حکومت است. در روزهای پس از ترور مقام‌های آمریکایی با فرستادن پیام‌های متعدد از کانال‌های مختلف به ایران از این کشور خواسته بودند که از افزایش تنش پرهیز کند. ابتدا  سخنگوی وزارت خارجه ایران درخواست کشورهای غربی برای پرهیز از حمله به اسرائیل را «وقیحانه» خوانده بود اما در نهایت ده روز بعد از ترور آقای هنیه،  دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر نقض امنیت و حاکمیت ملی ایران توسط اسرائيل گفت اگرچه حق دفاع مشروع ایران  ارتباطی با آتش‌بس غزه ندارد اما «امیدواریم پاسخ ما در زمان و به‌گونه‌ای صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند.»

«حوثی‌ها از ما حرف‌شنوی ندارند»

رئيس جمهوری ایران در بخش دیگری از صحبت هایش در ارتباط با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ با تاکید بر جدیت باورهای اعتقادی گفت اینطور نیست که در یمن ایستاده باشند تا ما بگوییم کاری را بکنند یا نکند. در درون کشور، کسانی که اعتقاد دارند با خود ما دعوا دارند. ما تلاش می‌کنیم جلوی تندروی‌ها و عمل‌های حساب نشده در داخل کشور خودمان را بگیریم چطور می‌توانیم در خارج از کشور کسانی را که از نظر اعتقادی و احساسی تحریک شده‌اند کنترل کنیم؟ امکان ندارد به حرف ما گوش بدهند. امنیت باید در منطقه برقرار شود.

یمن حدود ۲۰۰۰ کیلومتر با اسرائیل فاصله دارد و حوثی‌ها که کنترل بخش‌هایی از آن را در دست دارند، پس از حمله هفت اکتبر حماس و عملیات تلافی‌جویانه اسرائیل در غزه، حملات پراکنده‌ای به اسرائیل کرده‌اند که اخیرا شدت نیز گرفته و در مواردی به خاک اسرائیل رسیده است. حوثی‌های یمن همچنین در دریای سرخ و خلیج عدن حملاتی را علیه کشتی‌ها، از جمله کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، انجام می‌دهند که تاکنون خساراتی به چندین کشتی عبوری وارد کرده و دو کشتی را غرق کرده است. بسیاری از خطوط مهم کشتیرانی تجاری برای پرهیز از این حملات مسیرهای خود را تغییر داده‌اند.

رابین رایت نویسنده نیویورکر در کنار کاظم غریب‌آبادی معاون بین‌الملل وزارت خارجه ایران

منبع تصویر،Dolat.ir

توضیح تصویر،رابین رایت نویسنده نیویورکر در کنار کاظم غریب‌آبادی معاون بین‌الملل وزارت خارجه ایران

«با چه زبانی بگوئیم جنگ نمی‌خواهیم؟»

وقتی خبرنگاران درباره اتهام ایجاد ناامنی در منطقه از سوی ایران پرسیدند آقای پزشکیان گفت اسرائيل هر روز جنگ را در منطقه بیشتر گسترش می‌دهد، بعد ما عامل ایجاد ناامنی هستیم؟ ما با چه زبانی باید بگوییم نمی خواهیم بجنگیم؟ ما هم می خواهیم در این دنیا آرام زندگی کنیم. ما اگر در حال ساخت سلاح هستیم برای این است که از خودمان دفاع کنیم. ما آماج ترورهای اسرائيل بودیم. بیشتر از همه کشورها، دانشمندان ما را، روسای جمهور ما را و مردم ما را ترور کردند. ما به چه زبانی باید بگویم نمی‌خواهیم دعوا کنیم. نمی خواهیم امنیت را به هم بزنیم. امنیت ما را به هم نزنید. علیه ما توطئه نکنید. آنها علیه ما توطئه می کنند.

این درحالی است که برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی ایران را متهم به ایجاد بی‌ثباتی از طریق گروه‌های نیابتی خود می‌کنند. حمایت‌های ایران از حزب‌الله لبنان، حماس و حوثی‌های یمن، انتقال تکنولوژی‌های تسلیحاتی یا انتقال تسلیحات به سوریه، یمن و لبنان، و نیز انتقال پهپادهای ساخت ایران به یمن از اتهاماتی است که ایران بارها با آنها روبرو شده است.

«حتما باید بزنیم تا قدرت دفاعی‌مان ثابت شود؟»

رئيس جمهوری ایران که قرار است فردا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران خارجی که درباره کیفیت واکنش نظامی ایران در پاسخ به اسرائيل می‌پرسیدند گفت: «حتما باید بزنیم تا قدرت دفاعی خودمان را ثابت کنیم؟ آن سپر آهنینی که در اسرائيل درست کرده بودند... تنها اسرائيل نبود. آمریکا آلمان فرانسه و انگلستان کشتی‌هایشان را گذاشته بودند و دفاع می‌کردند که ما نتوانیم (اسرائيل را) بزنیم. ما چطور زدیم؟ می‌خواهید باز هم همان کار را بکنیم تا دعوا راه بیندازیم؟ ثابت کردیم که می‌توانیم. حالا می‌خواهید بگویید که نتوانستید تا ما کاری کنیم که ثابت کنیم می‌توانیم و بعد جنگ در بگیرد؟ ما جواب خودمان را در جای مناسب و وقت مناسب خواهیم داد.»