۱۴۰۳ مهر ۷, شنبه

 BBC News, فارسی

زنده,واکنش‌ها به کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان

حزب‌الله لبنان کشته شدن حسن نصرالله را تایید کرده است. کمی پیش از آن ارتش اسرائیل اعلام کرد حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان کشته شده است. اسرائیل عصر و شب گذشته حملات سنگینی به بیروت کرد و گزارش شد که حسن نصرالله هدف این حملات بود. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در پیامی بدون اشاره به حسن نصرالله از همه مسلمانان خواسته تا به مردم لبنان و به حزب‌الله کمک کنند. عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه، یکی از کشته‌شدگان حمله اسرائیل به ضاحیه گزارش شده است.

خلاصه

  • پوشش ویژه درگیری‌های اسرائيل و حزب‌الله در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی
  • حزب‌الله لبنان کشته شدن حسن نصرالله را تایید کرد
  • اسرائیل می‌گوید در یک «حمله هدفمند» به مقر مرکزی حزب‌الله که «زیر ساختمان‌های مسکونی در منطقه ضاحیه بیروت جاسازی شده بود» حسن نصرالله را به همراه شمار دیگری از چهره‌های ارشد حزب‌الله، از جمله فرمانده جبهه جنوبی آن، کشته است
  • علی خامنه‌ای در پیامی خواهان کمک مسلمانان به لبنان و حزب‌الله شده است

پوشش زنده

  1. پیام تسلیت خامنه‌ای برای نصرالله: رهبری کم‌نظیر از دست رفت، اما برکات او از دست نخواهد رفت

    آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن حسن نصرالله را تسلیت گفته است.

    آقای خامنه‌ای گفته: «دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را و جبهه‌ مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ او هرگز از دست نخواهد رفت.»

    او ابراز امیدواری کرده است که سازماندهی و «اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت.»

    آقای خامنه‌ای بار دیگر اسرائیل را یک «رژیم» در حال نابودی توصیف کرده است.

  2. بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی؛ بررسی مکان و شدت حملات شب گذشته با تصاویر ماهواره‌ای و ویدیوهای منتشر شده

    بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی پس از بررسی تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از حمله شب گذشته اسرائیل به بیروت توانسته به اطلاعات دقیق‌تری در خصوص شدت و مکان حمله دست یابد.

    وسعت عملیات و حملات ارتش اسرائیل باعث شد که تصاویر زیادی از حمله از زوایای مختلف منتشر شوند و این موضوع این امکان را می‌دهد که تحلیل دقیق‌تری از مکان و نوع حمله داشت.

    اولین ویدیوهای منتشر شده از باند فرودگاه بیروت نشان می‌داد که چندین ستون دود از مکان‌هایی با فاصله دور در شمال فرودگاه بلند شدند. اگرچه از این فاصله تایید مکان دقیق حمله ناممکن بود، اما این فیلم‌ها تایید می‌کردند که حملات در همان منطقه‌ای رخ داده که پیش از این نیز در جنوب بیروت توسط اسرائیل هدف قرار گرفته بود.

    در ویدیوی دیگری که از پنجره‌ای فیلمبرداری شده بود، انفجارهای متعددی را در فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر نشان می‌داد. مقایسه پنل‌های خورشیدی و سقف‌های نزدیک به آنها با تصاویر ماهواره‌ای موجود، مکان به نسبت دقیق‌تری را برای تشخیص هدف حملات بدست داد.

    این فیلم همچنین تایید می‌کرد که تعداد حملاتی که صورت گرفته زیاد بوده و بر این اساس ارزیابی میزان خسارات وارد شده بسیار حیاتی است.

    در ادامه شب، ویدیوهای دیگری منتشر شدند که نشان ‌می‌دادند دستکم دو ساختمان به نام برج البراجنه در نزدیکی یک جاده اصلی ریخته‌اند.

    گزارش‌های دیگری نیز مبنی بر تخریب چندین ساختمان دیگر وجود دارد که تیم راستی‌آزمایی در حال بررسی آن‌ها است.

  3. آیت‌الله سیستانی: حسن نصرالله رهبری کم‌نظیر بود

    آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان هم در پیام تسلیتی کشته شدن حسن نصرالله را ضایعه‌ای برای مردم لبنان خوانده است.

    او از حسن نصرالله به عنوان «شهیدی بزرگوار نام برده و او را رهبری کم‌نظیر» در دهه‌های اخیر توصیف کرده است.

    آیت‌الله سیستانی در پیام خود همچنین گفته است:« حسن نصرالله با آزادسازی سرزمین‌های لبنان، نقش برجسته‌ای در پیروزی بر اشغالگران اسرائیل ایفا کرد و با هر آنچه در اختیار داشت از مردم عراق در برابر تروریست‌های داعش حمایت کرد.»

  4. حامیان نصرالله در شوک: کاش همه ما را می‌کشتند و او را زنده می‌گذاشتند,کارین توربی، خبرنگار بی‌بی‌سی عربی در بیروت

    .

    ما در حال صحبت با تعدادی از آوارگان در عین‌المریسه، محله‌ای در بیروت بودیم که حزب‌الله کشته شدن حسن نصرالله، رهبر خود را تایید کرد.

    خیلی‌ها تاب شنیدن این خبر را نداشتند. برخی روی زمین افتادند، برخی دیگر شروع به فریاد زدن کردند، به هر طرف دویدند و گریه کردند.

    یک زن گفت: ای کاش همه ما را می‌کشتند و او را زنده می‌گذاشتند.

    دیگری گفت: چگونه می‌توانم به ضاحیه برگردم و بدانم که سید [حسن نصرالله] دیگر آنجا نیست.

    شوک از دست رفتن حسن نصرالله عظیم است.

    نصرالله برای حامیانش نه تنها رهبر برجسته حزب‌الله بود بلکه برای آنها یک بت بود.

    هر چند که در بیروت همه طرفدار حزب‌الله نیستند اما در برخی از خیابان ها، مردم به نشانه خشم و اندوه از این واقعه شلیک هوایی می‌کردند.

  5. پزشکیان: فرمان حمله تروریستی از نیویورک صادر شد

    مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، کشته شدن حسن نصرالله را تسلیت گفته و آن را «تروریستی» خوانده است.

    آقای پزشکیان به دستور بنیامین نتانیاهو برای حمله کمی پس از نطقش در سازمان ملل اشاره کرده و گفته است: «جامعه‌ جهانی فراموش نخواهد کرد که فرمان این حمله‌ی تروریستی از نیویورک صادر شد و آمریکایی‌ها نمی‌توانند خود را از هم‌دستی با صهیونیست‌ها تبرئه کنند.»

    رئیس جمهور ایران در عین حال گفته است که «فرماندهی از آن خدا است» و با وجود کشته دبیرکل حزب الله لبنان مسیر مبارزه مورد نظر آنها « بدون فرمانده و رهبر باقی نمی‌ماند.»

  6. عراق می‌گوید اسرائیل با کشتن رهبر حزب‌الله از «همه خطوط قرمز» عبور کرده است

    سودانی

    منبع تصویر،Reuters

    عراق می‌گوید که اسرائیل با کشتن حسن نصرالله از«همه خطوط قرمز» عبور کرده است.

    محمد الشیاع السودانی، نخست وزیر عراق همچنین در پیام خود سه روز عزای عمومی در سراسر این کشور اعلام کرده است.

    جنبش حوثی در یمن گفته است که سوگوار رهبر حزب‌الله است و در عین حال گفته است که « مقاومت اسلامی قوی‌تر و بزرگتر خواهد شد».

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که این حمله یک «جنایت جنگی» بوده است که هم اسرائیل و هم آمریکا باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

  7. پیام تسلیت محمد خاتمی برای کشته‌شدن حسن نصرالله

    در ادامه واکنش‌ها به کشته شدن رهبر حزب‌الله در پی حمله اسرائیل، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت.

    او با شهید خواندن حسن نصرالله و ابراز همدردی با «مردم لبنان و فلسطین» برای آنان آرزوی آزادی، استقلال و پیشرفت کرده است.

    در پیام آقای خاتمی همچنین آمده است: «تردید نکنیم که هرچه بر تعداد شهیدان راه آزادی افزوده شود...کارنامه سیاه آدمکشان و تروریست‌های وحشی در برابر وجدان‌های بیدار و مردم آزاده جهان پر برگ‌تر می‌گردد.»

  8. بیانیه حماس در همبستگی با حزب‌الله و مقاومت اسلامی لبنان

    حماس با انتشار بیانیه‌ای گفته که «در همبستگی با برادران حزب‌الله و مقاومت اسلامی لبنان» سوگوار مرگ رهبر حزب‌الله است.

    در بیانیه حماس آمده است:« جنایات و ترورهای اشغالگران تنها باعث افزایش عزم و اصرار مقاومت در فلسطین و لبنان می شود که با تمام توان، رشادت و سربلندی در رکاب شهدا پیش بروند و راه مقاومت را تا پیروزی ادامه دهند.»

    حزب‌الله که تا کنون در «همبستگی با فلسطینیان» به مواضع اسرائيل حمله می‌کرد می‌گوید تا توافق بر سر یک آتش‌بس در غزه به جنگ با اسرائیل ادامه خواهد داد.

    در حالی که مناقشه اسرائیل و حزب‌الله برای چندین دهه است که ادامه دارد، درگیری کنونی بین آنها پس از حمله افراد مسلح حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته و در پی آن جنگ غزه آغاز شد.

  9. موفقیت نظامی و اطلاعاتی اسرائيل و سکوت رهبر ایران,ژیار گل، بی‌بی‌سی

    اسرائیل با کشتن حسن نصرالله، توانسته در عرض ۹ روز رهبری و بلندپایه‌ترین فرماندهان نظامی گروه حزب‌الله را حذف کند.

    هدف گرفتن اهداف متحرک در مکان و زمان مشخص نیاز به اطلاعات دقیق میدانی از داخل حزب‌الله دارد.

    در انفجار پیجرها و بیسیم‌های این گروه تعداد زیادی از فرماندهان میانی و رده پایین این گروه کشته و هزاران تن از آنها هم زخمی شدند.

    حملات اسرائیل در ۹ روز گذشته پیش از آن که یک موفقیت نظامی باشد، موفقیتی اطلاعاتی است.

    کشتن رهبران حزب‌الله جایگاه افسانه‌ای نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به خصوص موساد را به واقعیت نزدیکتر کرده است.

    رهبران حکومت ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه معمولا بعد از حملات اسرائیل، این کشور را تهدید می‌کردند یا هدف حملات راکتی و پهپادی قرار می‌دادند، اما حالا سکوت کرده‌اند.

    رهبر حکومت ایران امروز از استحکام حزب‌الله صحبت کرد اما هیچ اشاره‌ای به انتقام یا کمک مستقیم به حزب‌الله نکرد.آقای خامنه‌ای در عوض، از کشورهای اسلامی خواست علیه اسرائیل متحد شوند.

  10. خبر فوری,مقام قضایی ایران از کشته شدن عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه خبر داد

    یک مقام قضایی ارشد در ایران از کشته شدن سرتیپ عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه، در حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت خبر داده است.

    احمدرضا پورخاقان، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفته است که آقای نیلفروشان «مهمان مردم لبنان بوده که در حمله اسراییل به لبنان شهید شده است.»

    او گفته خونخواهی این فرمانده نظامی ارشد ایران «را طبق کنوانسیون های حقوقی بین المللی حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.»

  11. پیام تسلیت ظریف به آیت‌الله خامنه‌ای و مردم لبنان

    ظریف

    منبع تصویر،Getty Images

    محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور ایران، در شبکه ایکس کشته شدن حسن نصرالله را تسلیت گفته است.

    آقای ظریف گفته: «بی‌تردید نقشه آشفته نتانیاهو و اسرائیل برای منطقه و دنیا شکست خواهد خورد و این مقاومت شکل گرفته در برابر وحشی‌گری‌ آنان از این پس با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت.»

    او کشته شدن آقای نصرالله را به علی خامنه‌ای، مردم و دولت لبنان و همین طور نیروهای نظامی و شبه‌نظامی متحد ایران تسلیت گفته است.

  12. اسرائیل توپ را به زمین ایران انداخته است,فرانک گاردنر، خبرنگار امور دیپلماتیک بی‌بی‌سی

    هدف قرار دادن حسن نصر‌الله رهبر حزب‌الله از سوی ارتش اسرائیل، تشدید گسترده تنش در منطقه است و عملا فشار بزرگی را برروی ایران حامی اصلی این گروه، قرارمی‌دهد.

    تا کنون، ایران تلاش کرده بود تا از درگیری‌های اخیر بین اسرائیل و حزب‌الله تاحد زیادی فاصله بگیرد. اما با این حملات اخیر اسرائیل اکنون ایران نظاره‌گر تجزیه سیستماتیک متحد کلیدی خود در خاورمیانه است.

    حسن نصرالله از سال ۱۹۹۲ رهبری حزب‌الله را بر عهده داشته است و فرماندهانی وفادار را در این گروه منصوب کرد که به تبدیل این گروه به یک گروه شبه‌نظامی و شاید بشود گفت قوی‌ترین نیروی غیردولتی در جهان، کمک کرده است.

    با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حسن نصرالله بر ایجاد زرادخانه‌ای بزرگ از موشک‌ها در لبنان نظارت داشته است که بسیاری از آن‌ها هنوز زیرزمین جاسازی و حفظ شده‌اند.

    اما بدون آقای نصرالله و بسیاری از فرماندهان ارشد این گروه که اخیراً توسط اسرائیل کشته شده‌اند، این سازمان از نظر اعتبار و البته توانایی به شدت آسیب خواهد دید.

    درخواست‌هایی برای انتقام‌جویی وجود خواهد داشت و به عبارتی اکنون همه چشم‌ها به ایران دوخته شده است تا ببینند این حامی اصلی حزب‌الله، چگونه واکنش نشان خواهد داد.

  13. اولین واکنش رسمی ایران به کشته شدن حسن نصرالله: راه او ادامه خواهد یافت

    کنعانی

    منبع تصویر،Isna

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، کمی پس از تایید کشته شدن حسن نصرالله از طرف حزب‌الله لبنان، در پیامی دبیرکل حزب‌الله را گرامی داشته و با نقل قولی از قرآن گفته کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند نمی‌میرند و زنده هستند.

    آقای کنعانی در شبکه فیلترشده ایکس نوشته است: «راه پرافتخار سید مقاومت جناب ‎سیدحسن نصرالله ادامه خواهد یافت و آرمان مقدس او در آزادی قدس شریف محقق خواهد شد، انشاءالله.»

    ساعتی پیش از تایید کشته شدن حسن نصرالله، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیامی خواهان کمک مسلمانان به لبنان و حزب‌الله شد.

  14. هشدار اتحادیه اروپا به خطوط هوایی برای پرهیز از آسمان لبنان و اسرائیل

    بیروت

    منبع تصویر،EPA

    اتحادیه اروپا به خطوط هوایی هشدار داده است که از ورود به فضای هوایی لبنان و اسرائیل در ماه آینده اجتناب کنند.

    آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) با صدور یک توصیه‌نامه رسمی گفته است که خطوط هوایی تا دست‌کم پایان ماه اکتبر «به هیچ عنوان در هیچ سطحی در فضای هوایی لبنان و اسرائیل پرواز انجام ندهند.»

    این نهاد اعلام کرده است که نظارت دقیق خود را در این خصوص ادمه خواهد داد.

  15. خبر فوری,حزب‌الله لبنان کشته شدن حسن نصرالله را تایید کرد

    حزب‌الله لبنان کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل خود را تایید کرده است.

    در بیانیه حزب‌الله آمده است که این گروه به «جهاد علیه دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و مردم سرافراز آن» ادامه خواهد داد.

    این بیانیه با ستایش حسن نصرالله خطاب به «مجاهدین» گفته است که آنها تعهد خود به «مقاومت و ایثار تا پیروزی» را حفظ می‌کنند.

  16. خبر فوری,فرانسه: بنا به اطلاعات ما نصرالله کشته شده است، به دنبال رفع تنش هستیم

    وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است بنا به اطلاعاتی که به آنها رسیده است حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان همان طور که اسرائیل اعلام کرده کشته شده است.

    این اولین تایید رسمی کشته شدن حسن نصرالله از طرف مرجعی به جز مقام‌های اسرائیل است.

    وزارت خارجه فرانسه گفته است با متحدانش در منطقه و لبنان همکاری می‌کند تا تنش بالا نگیرد.

  17. در یک نگاه؛ اهداف حملات دو طرف

    در حالی که اسرائیل حسن نصرالله و دیگر رهبران ارشد حزب الله لبنان را هدف گرفته است و می‌گوید آنها کشته شده‌اند، حزب‌الله می‌گوید حمله به مواضع اسرائیل در شمال این کشور را ادامه می‌دهد و گفته است آماده درگیری گسترده‌تر را هم دارد.

    ساعاتی پیش یک پرتابه در آسمان بیت‌المقدس توسط ارتش اسرائيل رهگیری شد.

    ارتش اسرائیل می‌گوید در تلاش برای حذف تهدیدات گروه حزب‌الله لبنان حملات خود را در روزها و هفته‌های گذشته به این کشور تشدید کرده است و در مقابل حزب‌الله لبنان نیز شمال اسرائیل را هدف حملات خود قرار داده است.

    در نقشه زیر اهداف حملات متقابل طی روزهای ۲۵ تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴ (۴ تا ۵ مهر) مشخص شده است:

    نقشه لبنان و اسرائیل

    منبع تصویر،.

  18. دبیر کل حزب‌الله لبنان کجا هدف قرار گرفت؟

    توضیح ویدئو،نقشه ضاحیه

    همانطور که پیشتر گزارش کردیم، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است که حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله و چند عضو ارشد دیگر این گروه، از جمله علی كركی فرمانده حزب‌الله درجبهه جنوبی، در «حمله‌ای هدفمند» کشته شده‌اند.

    به گفته ارتش اسرائیل ستاد مرکزی حزب‌الله در منطقه ضاحیه بیروت هدف حمله قرار گرفته است. این منطقه در نقشه زیر مشخص شده است.

    نقشه بیروت
  19. اسرائیل حزب‌الله را به تلاش برای نفوذ به خاکش برای گروگان‌گیری متهم کرد

    به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی ارتش اسرائيل صبح امروز گفت حزب‌الله قصد داشته با نفوذ به خاک اسرائیل شهروندان این کشور را گروگان بگیرد. او درباره جزئیات اطلاعات به دست آمده توضیحی نداد.

    او همچنین در پاسخ به احتمال ورود نظامی به خاک لبنان گفت: «ما ابزارهای زیادی داریم و آماده استفاده از این ابزارها هستیم.»

  20. تصاویری از ضاحیه پس از بمباران ارتش اسرائیل