۱۴۰۳ مهر ۳, سه‌شنبه

 BBC News, فارسی

زنده,بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل: باید مقابل ایران و گروه‌های نیابتی‌اش بایستیم

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک همزمان با تشدید درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل، با سخنرانی آنتونی گوترش، دبیرکل این سازمان آغاز شد. جو بایدن در سخنانش در این مجمع گفت «باید در برابر ایران بایستیم». مسعود پزشکیان هم در نیویورک است و ساعاتی بعد در مجمع عمومی سخنرانی می‌کند. حملات متقابل حزب‌الله لبنان و اسرائیل امروز هم ادامه دارد. به گفته وزارت بهداشت لبنان ۵۵۸ نفر در حملات اسرائیل از دیروز تاکنون کشته‌ شده‌اند.

خلاصه

  • حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله لبنان همچنان ادامه دارد
  • مقام‌های بهداشتی لبنان می‌گویند ظرف ۲۴ ساعت گذشته، دست کم ۴۹۲ کشته شدند
  • بنیامین نتانیاهو دیروز گفت «جنگ» آنها با مردم لبنان نیست با حزب‌الله است
  • نگرانی از یک درگیری گسترده در منطقه لحظه به لحظه افزایش می‌یابد

پوشش زنده

  1. خبر فوری,انتقاد تند اردوغان از اسرائیل در سخنرانی سازمان ملل

    رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بخش عمده سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به انتقاد تند از اسرائیل و آنچه او «نسل‌کشی» در جنگ غزه خواند، متمرکز کرد.

    رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد قدم به قدم یک نسل‌کشی است، یک پاکسازی قومی، یک اشغال است.»

    او گفت که اسرائیل «بی‌شرمانه دنیا را به چالش می‌کشد».

    آقای اردوغان کشته‌شدن هند رجب دختر شش ساله در غزه را به‌عنوان نمونه‌ای از کشتار مردم غزه مثال زد.

    او خطاب به حاضران با اشاره به «فروپاشی اخلاقی» گفت «منتظر چه هستید تا جلوی بی‌رحمی نتانیاهو را بگیرید؟»

    او گفت «کشورهایی که فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، دعوت می‌کنم با قرار گرفتن در سمت درست تاریخ در این مقطع حساس، هر چه زودتر کشور فلسطین را به‌رسمیت بشناسند.»

  2. خبر فوری,بایدن: باید در برابر ایران ایستاد؛ هنوز راه‌حل دیپلماتیک برای لبنان ممکن است

    جو بایدن

    منبع تصویر،EPA-EFE/REX/Shutterstock

    جو بایدن در آغاز سخنانش گفت این آخرین سخنرانی‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل است. او در بخشی از سخنانش گفت «ما باید در برابر ایران بایستیم و اجازه ندهیم گروه‌های تروریستی نیابتی حملاتی مانند هفتم اکتبر انجام دهند.»

    آقای بایدن همچنین گفت باید اطمینان حاصل کنیم که ایران هیچ‌گاه به سلاح اتمی دست پیدا نکند.

    او گفت: «خبر خوب این است که روسیه نتوانست به هدف اصلی خود برسد: اوکراین را از بین ببرد و ناتو را تضعیف کند. اما ناتو قوی‌تر از سابق است.»

    جو بایدن گفت: «ما نمی‌توانیم به اوکراین پشت کنیم، تا زمانی که به صلحی پایدار و طولانی نائل شود.»

    به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، «ما باید از اصولی حمایت کنیم که در رقابت با چین گام‌های درست را برداریم».

    جو بایدن با اشاره به وضعیت خاورمیانه گفت «همه کشورها باید اطمینان حاصل کنند که هفتم اکتبر تکرار نمی‌شود. تروریست‌ها به یک کشور مستقل حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر را کشتند.» او با اشاره به خانواده گروگان‌ها گفت «۲۵۰ نفر بی‌گناه به گروگان گرفته شدند. خانواده‌هایشان دوره جهنمی را پشت سر می‌گذارند. اما غیرنظامیان در غزه هم یک دوره جهنمی را پشت سر می‌گذارند.»

    او گفت: «من به قطر و مصر برای آزادی گروگان‌ها فشار آوردم تا به آتش‌بسی دست پیدا کنند. وقت آن رسیده است تا طرف‌های درگیر به توافق برسند و غزه از قید حماس آزاد شود.»

    بایدن گفت: «از زمان هفتم اکتبر ما تلاش کردیم از جنگ گسترده در منطقه جلوگیری کنیم. اما حزب‌الله از آن زمان شروع به راکت‌پراکنی کرده است.»

    آقای بایدن سخنان خود را با اشاره به خاطرات جوانی‌اش شروع کرد، وضعیتی که جهان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی با بحران‌های مختلفی مانند احتمال جنگ اتمی، جنگ ویتنام، و وضعیت بحرانی خاورمیانه روبرو بود.

    او با اشاره به این که در طول دوران کاری‌اش شاهد پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی و نسل‌کشی در یوگسلاوی سابق بوده است، گفت نباید امید خود را از دست بدهیم.

  3. رئیس‌جمهور برزیل: استفاده از زور خارج از قواعد بین‌المللی به رویه‌ای معمول تبدیل شده است

    لولا داسیلوا

    منبع تصویر،EPA-EFE/REX/Shutterstock

    لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور چپگرای برزیل، سخنان خود را در مجمع عمومی سازمان ملل با تبریک به هیئت فلسطینی که برای اولین بار به‌عنوان عضو ناظر در این جلسه حضور دارد، آغاز کرد.

    رئیس‌جمهور برزیل گفت سال گذشته شاهد بیشترین درگیری‌های نظامی از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوده‌ایم.

    آقای داسیلوا گفت در اوکراین درگیری نظامی رو به گسترش است و چشم‌اندازی از آتش‌بس وجود ندارد. او گفت این درگیری‌ها یادآور سخت‌ترین روزهای جنگ سرد است که جهان را به آستانه درگیری اتمی رساند.

    او گفت درگیری بین اسرائیل و غزه که «با حمله عده‌‌ای تروریست به مردم بی‌گناه آغاز شد»، اکنون به «یک تنبیه دسته‌جمعی» تبدیل شده است و در حال گسترش به لبنان است.

    آقای داسیلوا همچنین به بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، سیل‌ها و طوفان‌های بی‌سابقه اشاره کرد و گفت منطقه آمازون شاهد یک خشکسالی بی‌سابقه است.

    او از چندجانبه‌گرایی برای مقابله با بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی دفاع کرد.

    آقای داسیلوا از وضعیت رو به افول دموکراسی در جهان انتقاد کرد و گفت دموکراسی‌ها باید به انتظارات به حق کسانی که دیگر گرسنگی، بی‌عدالتی، بیکاری و خشونت را نمی‌پذیرند، پاسخ دهند.

    او همچنین از افزایش نابرابری در جهان انتقاد کرد و خواهان مشارکت‌ کشورهای در حال توسعه در مدیریت نهادهایی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شد. او همچنین از ایجاد یک استاندارد مالیاتی بین‌المللی دفاع کرد تا ثروتمندان ناچار به پرداخت مالیات شوند.

    او خواهان اصلاح ساختار سازمان ملل و عضویت کشورهای در حال توسعه و کشورهای آفریقایی در نهادهایی مانند شورای امنیت شد.

    لولا داسیلوا همچنین خواهان ایجاد نهادی بین‌دولتی برای نظارت بر هوش مصنوعی با حضور تمامی کشورها شد.

  4. در خواست نرگس محمدی از مجمع عمومی برای جلوگیری فوری از اعدام و سرکوب در ایران

    ساعاتی پیش از سخنرانی آنتونیو گوترش، نرگس محمدی زندانی سیاسی در ایران و برنده جایزه نوبل صلح، نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل منتشر کرد.

    در این نامه که در اینستاگرام خانم محمدی منتشر شد آمده است که دو سال از جنبش زن، زندگی، آزادی در «سراسر ایران» برای «دموکراسی و برابری» می‌گذرد و «تاوان» آن «سرکوب بی‌رحمانه مردم بود که همچنان ادامه دارد».

    خانم محمدی نوشت: «جهان شاهد کشتار، اعدام، زندان و سرکوب خشونت‌بار و بی‌رحمانه زنان در خیابان‌ها، بازداشتگاه‌ها و زندان‌هاست. این روزها نگران و شاهد صدور حکم اعدام برای زنان فعال (پخشان عزیزی و شریفه محمدی) هستیم.»

    او از نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل خواست برای موارد زیر اقدام «عاجل» کنند:

    • «توقف اعدام‌های گسترده و وحشیانه زندانیان بی‌پناه»
    • «آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی»
    • «توقف سرکوب سیستماتیک و هدفمند زنان ایران و جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی»
    • «توقف سرکوب نهادهای مدنی مستقل»
  5. «شش کشته» در حمله اسرائیل به جنوب بیروت

    منطقه غبيرى در ضاحيه حومه بيروت

    منبع تصویر،EPA-EFE/REX/Shutterstock

    وزارت بهداشت لبنان می‌گوید در حمله اسرائیل به منطقه غبيرى در ضاحيه واقع در حومه جنوبی بيروت، شش نفر کشته و ۱۵ نفر مجروح شده‌اند.

    ارتش اسرائیل ساعتی پیش گفت «حمله‌ای هدفمند» به بیروت کرده است.

  6. روسای جمهور ایران و آمریکا نیز امروز سخنرانی می‌کنند

    پس از آنتونیو گوترش، لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه سخنرانی می‌کنند.

    این آخرین سخنرانی جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل است.

    مسعود پزشکیان ساعاتی بعد سخنرانی خواهد کرد.

  7. مشاهدات خبرنگار بی‌بی‌سی از حمله مجدد اسرائیل به بیروت,نفيسه كوهنورد، خبرنگار ارشد خاورميانه

    اوارگان در مدرسه‌ای در بیروت

    تيم‌هاى اورژانس سراسيمه به سمت آمبولانس‌ها مى‌دوند و فرياد مى‌زنند «بمباران، بمباران».

    خبر مى‌رسد كه منطقه غبيرى در محله ضاحيه در حومه بيروت هدف موشک‌هاى اسراييل قرار گرفته است.

    ما در مقابل يكى از مدارسى هستيم كه صدها نفر از آوارگان جنوب لبنان به آن پناه آورده‌اند. اما اينجا هم ديگر خيلى امن نيست. محل اصابت موشک‌ها فاصله چندانى با اينجا ندارد.

    ما تصميم داشتيم كه عصر امروز از اين مدرسه به همان منطقه برويم، براى پوشش تشييع جنازه هشت نفر از جمله پنج زن كه جمعه پيش در بمباران اسرائيل در ضاحيه كشته شدند. همه اعضاى يک خانواده كه ظاهرا زير آوار مانده بودند و شناسايى جسدهايشان نياز به تست دى‌ان‌اى داشت.

    حالا معلوم نيست مراسم تشييع جنازه چطور برگزار خواهد شد؛ اما نيروهاى امنيتى به ما توصيه مى‌كنند كه از رفتن به آن منطقه خوددارى كنيم. اينجا جلوى مدرسه هم غلغله است. هنوز تعداد زيادى خانواده همچنان از راه مى‌رسند.

    خيلی‌ها بيش از ۱۶ ساعت در راه بوده‌اند. راهى كه باید حداكثر دو يا سه ساعت طول مى‌كشيد، به دلیل هزاران نفرى كه ناچار به گريز از جنوب شده‌اند قفل شده است.

    على اهل يكى از روستاهاى اطراف نبطيه است و مى‌گويد جاده‌اى كه در آن بوده‌اند بمباران شده است: «هم پشتمان و هم راه پيش رويمان در آتش بود. نمى‌دانم چطور خودمان را به اينجا رسانديم.»

    از جومانا همسر على مى‌پرسم فكر مى‌كند چه زمانی مى‌توانند به خانه برگردند. با خستگى مى‌خندد و مى‌گويد آن دیگر با خداست. آنها مثل خيلی‌هاى ديگر از مردم جنوب لبنان در جنگ‌هاى قبلى بين حزب‌الله و اسراييل هم همين شرايط را تجربه كرده‌اند. يك بار هم ناچار خانه‌شان را كه ويران شده بوده از نو ساخته‌اند.

    جومانا مى‌گويد این بار دو خانه كناری‌شان بمباران شده است: «الحمدلله فعلا خانه ما سرپاست اما آنهم باز به امان خدا مانده است.»

  8. خبر فوری,سخنرانی دبیرکل سازمان ملل به پایان رسید

    آقای گوترش در بخشی از سخنان خود بر خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی تمرکز کرد.

    او در عین حال در مورد توسعه هوش مصنوعی هم هشدار داد.

  9. خبر فوری,سخنرانی بی‌سابقه و تند آنتونیو گوترش: نه چیزی گروگان‌گیری‌ حماس را توجیه می‌کند و نه چیزی مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها را

    آنتونیو گوترش

    منبع تصویر،EPA-EFE/REX/Shutterstock

    آنتونیو گوترش در سخنانی بی‌سابقه و تند، بخش عمده سخنرانی خود را به جنگ در خاورمیانه و به‌خصوص غزه اختصاص داد و گفت:

    «در غزه ما شاهد کابوسی بی‌پایان هستیم که می‌تواند منطقه را به آتش بکشد. هیچ چیز نمی‌تواند اقدامات تروریستی حماس و گروگان‌گیری‌ها را توجیه کند و هیچ چیز هم نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها را توجیه کند.»

    حضار پس از این سخنان برای دبیرکل سازمان ملل دست زدند.

    او گفت: «سرعت و مقیاس کشتار و تخریب در غزه را من هرگز به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل ندیده بودم. ۲۰۰ پرسنل سازمان ملل، برخی از آنها با خانواده‌هایشان، در غزه کشته شدند.»

    «جامعه بین‌الملل باید برای آتش‌بس فوری بسیج شود. آزادی بی قید و شرط گروگان‌ها و یک شروع بازگشت‌ناپذیر برای دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی.»

  10. گوترش: نباید گذاشت لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود

    آقای گوترش گفت «سطح عدم پاسخگویی در جهان غیرقابل پذیرش است. امروز تعداد فزاینده‌ای از دولت‌ها احساس می‌کنند هر کاری می‌خواهند می‌توانند انجام دهند. می‌توانند قوانین بین‌الملل را لگدمال کنند و منشور سازمان ملل را زیر پا بگذارند. به کشورهای دیگر حمله کنند. منافع مردم خود را نادیده بگیرند. اینها را در خاورمیانه، اروپا و تمام جهان می‌بینیم.»

    او گفت که در غزه «شاهد کابوسی بی‌پایان هستیم».

    او هشدار داد «لبنان در آستانه فروپاشی است» و افزود که نباید گذاشت «لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود».

  11. خبر فوری,سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آغاز شد

    آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در آغاز سخنرانی خود گفت: «قدرت‌نمایی و نمایش سلاح‌های هسته‌ای سایه تاریک بر ما انداخته است. به سمت آنچه غیرقابل تصور است پیش می‌رویم؛ به سمت انبار باروت.»

  12. حمله ارتش اسرائیل به ضاحیه در جنوب بیروت

    اعزام آمبولانس‌ها به محل حمله در ضاحیه

    ارتش اسرائیل می‌گوید حمله‌ای «هدفمند» به بیروت، پایتخت لبنان، انجام داده است.

    نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی در لبنان، می‌گوید آمبولانس‌ها به محل حادثه در محله غبیری در منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت اعزام شده‌اند.

    هنوز اطلاعات بیشتری در مورد جزئیات این حمله و اهداف احتمالی آن منتشر نشده است.

  13. جنجال بر سر اظهارات مسعود پزشکیان؛ «ما آماده‌ایم سلاح‌هایمان را کنار بگذاریم اگر اسرائیل هم کنار بگذارد»

    نشست پزشکیان با رسانه‌های آمریکا

    منبع تصویر،Dolat.ir

    روز گذشته بلومبرگ در گزارشی بخشی از اظهارات مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، را در جمع مدیران ارشد رسانه‌ای آمریکا منتشر کرد که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

    پس از این گزارش، یک فایل صوتی منتشر شد که در آن مسعود پزشکیان می‌گوید: «ایران حاضر است سلاح‌های خود را زمین بگذارد، اگر اسرائیل سلاح‌هایش را زمین بگذارد.»

    خبرگزاری فارس امروز با بازنشر این فایل صوتی گفت به نظر می‌رسد این اظهارات «صحت» داشته باشد.

    پیشتر عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران که مسعود پزشکیان را در سفر به نیویورک همراهی می‌کند، گفته بود «نقل قول برخی رسانه‌ها از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران آماده کاهش تنش با رژیم اسرائیل است» را «به شدت تکذیب» می‌کند.

    در فایل صوتی همچنین شنیده می‌شود که آقای پزشکیان می‌گوید «تروریست، تروریست است. فرق ندارد چه عرب، چه عجم، چه فارس باشد یا اسرائیل و آمریکا باشد. اگر ترور کردند تروریست هستند.»

    مسعود پزشکیان امروز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

  14. ظرفیت اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله نامشخص است,جرمی بوئن، سردبیر بین‌الملل بی‌بی‌سی

    خرابی ناشی از اصابت راکت‌های حزب‌الله به کریات شمونا در شمال اسرائیل

    منبع تصویر،EPA-EFE/REX/Shutterstock

    توضیح تصویر،خرابی ناشی از اصابت راکت‌های حزب‌الله به کریات شمونا در شمال اسرائیل

    قدرت حزب‌الله لبنان چندین برابر حماس است: تسلیحات بیشتر و بهتری دارد، نیروهایش آموزش بهتری دیده و سال‌ها هم کنار نیروهای بشار اسد در سوریه جنگیده‌اند، پس تجربه زیادی هم دارند.

    در زمین‌های نرم و شنی غزه، حماس تونل‌هایی از میان شن‌ها برای خود تراشیده است. در جنوب لبنان که پوشش زمین کوهستانی و صخره‌ای است، حزب‌الله هم بی‌شک شبکه‌ای از تونل‌ها دارد که این بار در دل سنگ‌ها حفر شده‌اند.

    اسرائیلی‌ها فعلا به خودشان بابت حملات غافلگیرکننده‌شان تبریک می‌‌گویند، اما در عین حال امیدوارند این حملات حزب‌الله را به جایی رسانده باشد که از پذیرش ریسک افزایش درگیری با اسرائیل خودداری کند.

    اما آیا این به این معناست که اسرائیل به اهداف مورد نظر خود برای بازگشت ۶۰ هزار آواره اسرائیلی به شمال و عقب راندن حزب‌الله از مناطق مرزی و نابودی زیرساخت‌های نظامی‌شان در منطقه می‌رسد؟

    به نظرم هنوز سئوالات و ابهام‌های زیادی در مورد توانایی اسرائیل برای دستیابی به تمامی این اهداف وجود دارد، لااقل تا زمانی که حزب‌الله به شلیک راکت‌هایش به درون اسرائیل ادامه می‌دهد.

  15. وزارت بهداشت لبنان می‌‌گوید از دیروز ۵۵۸ نفر در حملات اسرائیل کشته شده‌اند

    خرابی حملات اسرائیل در دهکده‌ای نزدیک صیدا

    منبع تصویر،EPA-EFE

    وزارت بهداشت لبنان در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرده که آمار کشته‌های حملات اسرائیل از دوشنبه تاکنون به بیش از ۵۵۸ نفر رسیده است.

    فراس ابیض، وزیر بهداشت لبنان، گفته است ۵۰ نفر از کشته‌شدگان کودک هستند.

    به گفته وزیر بهداشت لبنان، ۱۵۳۸ نفر هم در این حملات مجروح شده‌اند.

    دوشنبه خونین‌ترین روز لبنان از زمان پایان جنگ داخلی این کشور در سال ۱۹۹۰ بود.

  16. سفر زمینی برای فرار از جنوب لبنان ۱۷ ساعت طول می‌کشد,اورلا گورین، خبرنگار بی‌بی‌سی در لبنان,

    صف خودروها در حال فرار از جنوب لبنان

    منبع تصویر،EPA

    ترافیک در جاده‌های منتهی به بیروت بسیار سنگین است. صف خودروها سپر به سپر از خود بیروت تا کیلومترها دورتر امتداد دارد.

    شب گذشته اسرائیل بمباران مناطق جنوب لبنان را ادامه داده است و بسیاری از مردم همچنان در حال فرار از خانه‌های خود در جنوب هستند.

    ما در جاده از بیروت به شهر بندری صور در جنوب هستیم، سفری که به طور معمول یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

    در ورودی شهر صیدا به ترافیک سنگینی برمی‌خوریم. ترافیک به خاطر ایست بازرسی‌هایی است که ارتش لبنان برپا کرده است.

    یک خانواده چهار نفره را می‌بینیم که سوار بر یک موتورسیکلت به سمت بیروت می‌روند. روی سر خود نوعی باربند دست‌ساز نصب کرده و بخشی از مایملک‌شان را لای پتویی صورتی در آن جا داده بودند.

    یک نفر که صبح امروز به بیروت رسید به ما گفت سفرش ۱۷ ساعت طول کشیده است. او گفت اسرائیل مناطق اطراف جاده اصلی را بمباران می‌کند و کسانی که در حال فرار از جنوب هستند، به ناچار از راه‌های فرعی خود را به بیروت می‌رسانند.

    اما داخل خود بیروت، شهر خلوت‌تر از معمول است. بعضی مغازه‌ها باز کرده‌اند اما بسیاری همچنان تعطیل هستند. مدرسه‌ها هم به محل اسکان آوارگانی تبدیل شده که از جنوب آمده‌اند.

  17. خبر فوری,ابراز امیدواری آمریکا برای توقف درگیر‌ی اسرائیل و حزب‌الله در هفته جاری

    حملات اسرائیل به شهر بندری صور در جنوب لبنان

    منبع تصویر،Getty Images

    دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده است که درگیر‌ی اسرائیل و حزب‌الله لبنان در پرتوی نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در هفته جاری متوقف شود.

    یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن ایده‌های مشخصی دارد که می‌خواهد با متحدانش در میان بگذارد و حمایت آنها در این زمینه ضروری است.

    او گفت که این تلاش‌ها به‌ویژه شامل متحدانی است که با حزب‌الله تماس مستقیم دارند.

    نشست مجمع عمومی سازمان ملل امروز در بحبوحه مذاکرات آتش‌بس غزه و تلاش برای تنش‌زدایی از درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان از ساعاتی دیگر در نیویورک آغاز می‌شود.

  18. نخست‌وزیر لبنان سرانجام در بحبوحه درگیری‌ها تصمیم گرفت به نیویورک برود

    نجیب میقاتی

    منبع تصویر،EPA

    نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، می‌گوید «با توجه به تحولات جاری» برای گفتگوهای دیپلماتیک بیشتر به نیویورک می‌رود.

    آقای میقاتی قرار بود برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک برود اما در سایه رخدادهای اخیر این سفر لغو شده بود.

    آقای میقاتی یک روز پس از حمله اسرائیل به بیروت پایتخت در روز جمعه (۲۰ سپتامبر)، سفر خود به آمریکا را لغو کرد. در حمله روز جمعه ابراهیم عقیل از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان کشته شد.

    آقای میقاتی جلسه امروز هیئت دولت را لغو کرد.

  19. وضعیت منطقه چگونه به اینجا رسید؟

    در ۱۱ ماه گذشته تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان ادامه داشت ولی در هفته گذشته، پس از انفجار تقریبا همزمانِ هزاران دستگاه ارتباطی در لبنان، نزاع بین دو طرف به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

    در این سلسله انفجارها ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند.

    حال بسیاری از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است. حزب‌الله اسرائیل را عامل این انفجارها می‌داند. اسرائیل اظهارنظری در این باره نکرده است. هر چند وزیر دفاع اسرائیل از «یک مرحله جدید در جنگ» سخن گفته است.

    پیجرهای لبنان

    منبع تصویر،.

    معمای شرکت سازنده پیجرها

    نوشته‌های روی پیجرهای منفجر شده در لبنان نشان می‌داد که یک شرکت تایوانی به نام گلد آپولو (Gold Apollo) با تولید پیجرها مرتبط بوده است. ولی این شرکت هر گونه دخالت در تولید آنها را رد کرد و گفت: «این مدل توسط شرکت بی‌ای‌سی تولید و فروخته می‌شود.»

    محل شرکت «بی‌ای‌سی کانسالتنت» در مجارستان است و گلد آپولو گفته است با قراردادی اجازه استفاده از نام تجاری‌اش را به آنها داده است.

    پیجرهای لبنان

    منبع تصویر،.

  20. درگیری اسرائیل و حزب‌الله؛ لغو برخی از پروازها به بیروت و تل‌آویو، تغییراتی در پروازهای اسرائیل و ایران

    تابلوی اعلانات فرودگاه بین‌المللی بیروت

    منبع تصویر،Reuters

    توضیح تصویر،تابلوی اعلانات فرودگاه بین‌المللی بیروت

    با بالا گرفتن درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان شماری از پروازها به مقصد بیروت پایتخت لبنان و تل‌آویو در اسرائیل لغو شد.

    بریتیش ایرویز پروازهای خود به تل‌آویو در اسرائیل را قطع کرده است و برخی خطوط هوایی دیگر مانند ویزایر و خط هوایی جمهوری آذربایجان هم پروازهای خود به این شهر را لغو کرده‌اند.

    شرکت هواپیمایی قطر اعلام کرد به‌طور موقت پروازهای خود از مبدأ بیروت را به حالت تعلیق درآورده است. در این بیانیه آمده است: «ایمنی مسافران بالاترین اولویت ما است.»

    صبح امروز هم تابلوی اعلانات فرودگاه بین‌المللی بیروت چندین پرواز را لغو کرد. از جمله پروازهای ترکیش ایرلاین از استانبول و ایرفرانس از پاریس.

    خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد شرکت‌های لوفت‌هانزا و ایرفرانس و دلتا ایرلاینز نیز طی روزهای اخیر پروازهای خود به بیروت را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

    برخی شرکت‌های هواپیمایی دیگر هم از تغییر برنامه پروازهای خود به اسرائیل و ایران هم خبر داده‌اند.

    هفته گذشته، قطر ایرویز و همچنین ایران‌ایر (هما) به دنبال سلسله انفجار دستگاه‌های ارتباطی، مسافران را از حمل پیجر و واکی‌تاکی در پروازهای بیروت منع کردند.