۱۴۰۳ شهریور ۲۸, چهارشنبه

 جستجو

 
فائزه هاشمی از زندان آزاد شد؛ واکنش‌ها: نتیجه «توبه در ازای ماندن در مدار قدرت» است
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۱۹

فائزه هاشمی از زندان آزاد شد؛ واکنش‌ها: نتیجه «توبه در ازای ماندن در مدار قدرت» است

۳ ساعت پیش

فائزه هاشمی
فائزه هاشمی

چند روز پس از انتشار نامه فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، از زندان و ادعاهایی درباره سایر زندانیان سیاسی در بند زنان زندان اوین، یک وکیل دادگستری خبر داد که او آزاد شده است. اقدامی که برخی ناظران آن را «سرانجام اصلاح‌طلبی اسلامی با توبه در ازای ماندن در مدار قدرت» توصیف کرده‌اند.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه ۲۸ شهریور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بعد از مخالفت‌های قبلی، سرانجام دادگاه تجدیدنظر با آزادی مشروط فائزه هاشمی موافقت نمود و امروز عصر پس از تحمل دو سال حبس از زندان آزاد شد.»

برخی کاربران در رسانه‌های اجتماعی، آزادی فائزه هاشمی را با نامه‌ای که در روزهای گذشته از او منتشر شد، مرتبط دانسته‌اند.

نیما افشار نادری، روزنامه‌نگار، در اظهارنظری کنایه‌آمیز در این زمینه نوشت: «فائزه هاشمی - پس از نوشتن نامه ولی بی‌ربط به آن‌ها! - آزاد شد.»

جمشید برزگر، روزنامه‌نگار، نیز با بیان این که «عفو آزادی فائزه هاشمی رفسنجانی پس از حمله به زندانیان سیاسی زن نه عجیب است و نه غیرمنتظره»، این اقدام را «ادامه ریختن آب پاکی بر سر اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی» توصیف کرد و گفت که این امری است که «با انتصاب پزشکیان به ریاست دولت تثبیت شد.»

به گفته آقای برزگر، «غائله اصلاح‌طلبی اسلامی سرانجام با توبه در ازای ماندن در مدار قدرت فروخوابید.»

در آستانه دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی و آغاز اعتراضات سراسری، فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی از بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی، در نامه‌ای بر اساس «خوابی که دخترعمویش دیده» ادعا کرد که احتمال کشته شدنش در زندان وجود دارد.

او در این نامه با حمله به زندانیان سیاسی زن، از «اصلاحات ساختاری» در جمهوری اسلامی دفاع کرد و مدعی شد که «هم‌بندی» به عنوان «گروه فشار داخل بند» است که «هم‌بندی را می‌یابد، برای او تعیین تکلیف و خط قرمز مشخص می‌کند، آزادی او را سلب می‌کند، به او انگ و تهمت می‌زند، او را تهدید می‌کند، آرای او را دور می‌ریزد، ضرب و شتم نثارش می‌کند. فضای وحشت و خفقان می‌آفریند، چون با او همراه نشده یا نقدی بر او وارد کرده»‌ است.

دختر اکبر هاشمی رفسنجانی ادعا کرد که «برخی مدافعین حقوق بشر زندانی» گویی که «تقسیم کار کرده‌اند در سلطه بر دیگران، ولی با نقش‌های متفاوت» و این وضعیت «در اپوزیسیون در داخل و خارج کشور و در فضای مجازی نیز مشاهده می‌شود.»

در واکنش به این اظهارات، شماری از زندانیان سیاسی پیشین، فائزه هاشمی را به همدستی با زندانبانان متهم کردند و برخی نیز به امکانات ویژه او در زندان اشاره کردند.

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل دادگستری، با تأکید بر این که «امکانات ویژه ممنوع»، در این زمینه خطاب به فائزه هاشمی گفت که «زندانیان سیاسی از تبعیض رنج می‌برند. پس در روزهای شنبه با خانواده و با در اختیار گرفتن تمام مدت یک میز ملاقات، موجب رنج بیشتر ایشان از مشاهده تبعیض نشوید که قطعا در نحوه رفتارشان با شما تأثیرگذار»‌ است.

عالیه مطلب‌زاده، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی پیشین، نیز تأکید کرد که فائزه هاشمی در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی «به عمد نقش زندانبان و زندانی را با هم عوض کرده» است.

همچنین، گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی در اوین، در پاسخ به ادعاهای فائزه هاشمی، تأکید کرد که «گفته‌های نهادهای امنیتی و سازمان زندان‌ها علیه زندانیان سیاسی کارکرد خود را برای افکار عمومی از دست داده است»، هرچند به گفته او «خط امنیت از پا نمی‌افتد و اهداف خود را به طرق مختلف برآورده می‌کند.»

آزادی فائزه هاشمی در حالی است که مقامات قضایی جمهوری اسلامی بسیاری از زندانیان زن دیگر - از جمله فاطمه سپهری، رضوانه احمدخان‌بیگی، شکیلا منفرد، گلرخ ایرایی، نرگس محمدی، محبوبه رضایی، سپیده قلیان، زهره سرو، و زینب جلالیان - را به رغم مشکلات حاد سلامتی در زندان نگه داشته‌اند.

رضوانه احمدخان‌بیگی، زندانی سیاسی که با وجود هشدارهای پزشکان درباره احتمال آسیب جدی به او و جنینش، دوره بارداری را در زندان گذراند، برای زایمان به او تنها ۱۰ روز مرخصی داده‌اند. اقدامی که یک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی، آن را با هدف گردن نگرفتن هزینه‌های بیمارستان توسط قوه قضاییه قلمداد کرده است.

بیشتر بخوانید