۱۴۰۵ تیر ۷, یکشنبه


زنده
عراقچی: مسئولیت بازگشایی تنگه هرمز تنها بر عهده ایران استانتشار 12 ساعت پیشانتشار 12 ساعت پیشآخرین به‌روز رسانی 6 دقیقه پیشآخرین به‌روز رسانی 6 دقیقه پیش

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در یک نشست خبری مشترک با فواد حسین، همتای عراقی خود در بغداد اعلام کرد که بر اساس یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا، "مسئولیت بازگشایی تنگه هرمز تنها بر عهده جمهوری اسلامی ایران" است.



https://p.dw.com/p/5GBeL
به گفته عراقچی هرگونه تلاش برای ایجاد سازوکارهای موازی در روند بازگشایی تنگه هرمز بر تنش‌ها می‌افزایدعکس: Murtadha Al-Sudani/Anadolu Agency/IMAGOپرش از قسمت آنچه باید بدانیم


6 دقیقه پیش6 دقیقه پیش
ده‌ها هزار نفر در رژه دگرباشان جنسی بوداپست آزادی تجمع را جشن گرفتند

ده‌ها هزار نفر در رژه دگرباشان جنسی بوداپست آزادی تجمع را جشن گرفتندعکس: Attila Kisbenedek/AFP

ده‌ها هزار نفر در بوداپست، پایتخت مجارستان در نخستین رژه دگرباشان جنسی (پراید) پس از پایان دوره دولت راستگرای ویکتور اوربان، در حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسی به خیابان‌ها آمدند.

این مراسم با وجود گرمای شدید ۳۸ درجه سانتیگراد در پایتخت مجارستان برگزار شد.


اوربان سال گذشته با استناد به قانون ضد دگرباشان جنسی (LGBTQ) مصوب سال ۲۰۲۱، برگزاری این راهپیمایی را ممنوع کرده بود.

این قانون در سال ۲۰۲۵ تشدید شد با این حال، گرگلی کاراچونی، شهردار بوداپست زمینه برگزاری این راهپیمایی را فراهم کرد و با وجود ممنوعیت رسمی، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

پتر مادیار، نخست‌وزیر جدید مجارستان که در ماه مه سال جاری پس از پایان ۱۶ سال نخست‌وزیری ویکتور اوربان روی کارآمد، گفته است که دولت او قصد ندارد به مردم دیکته کند چگونه زندگی کنند.
https://p.dw.com/p/5GD1V
کپی‌کردن لینک
60 دقیقه پیش60 دقیقه پیش
قیمت دلار با بروز تنش‌ میان ایران و آمریکا دوباره افزایش یافت

قیمت دلار با بروز تنش‌ میان ایران و آمریکا دوباره افزایش پیدا کردعکس: Fatemeh Bahrami/Anadolu Agency/IMAGO

قیمت دلار در بازار آزاد ایران روز یکشنبه ۷ تیر (۲۸ ژوئن) برای دومین روز متوالی افزایش یافت و با رشد سه هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۷۲ هزار تومان رسید و بهای یورو نیز تا ۱۹۵ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش شبکه "شرق" افزایش تنش‌های نظامی و سیاسی میان ایران و آمریکا و نگرانی‌ها درباره وضعیت تنگه هرمز از مهم‌ترین عوامل رشد نرخ ارز عنوان شده است.


بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته با افت شدید شاخص‌ها و خروج گسترده سرمایه حقیقی مواجه شده است.

شاخص کل بورس تا میانه معاملات با کاهش ۹۸ هزار واحدی به ۵ میلیون و ۷۷ هزار واحد رسید و هم‌زمان بیش از ۶.۶ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

به گزارش روزنامه "دنیای اقتصاد" هم تشدید بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی پس از تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا، موجب افزایش فشار فروش در بازار شده است.

در این راستا بیش از ۶۰۸ نماد در محدوده منفی معامله شدند، ۳۹۸ نماد در صف فروش قرار گرفتند و بخشی از سرمایه‌گذاران سرمایه خود را به بازار طلا و دارایی‌های مبتنی بر ارز منتقل کردند.
https://p.dw.com/p/5GCx2
کپی‌کردن لینک
2 ساعت پیش2 ساعت پیش
اژه‌ای: اموال مقامات آمریکا را به حکم قانون توقیف و ضبط می‌کنیم

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای می‌گوید قوه قضائیه اموال مقامات آمریکا را به حکم قانون توقیف و ضبط می‌کندعکس: Iranian Presidency/ZUMA/IMAGO

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از صدور احکام داخلی علیه مقام‌های آمریکایی خبر داد و گفت در صورت دسترسی به اموال آنان، این دارایی‌ها بر اساس احکام دادگاه‌های داخلی توقیف و ضبط خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه ایران با اشاره به توقیف یک کشتی آمریکایی گفت این اقدام تنها یک نمونه بوده و اموال آن به نفع شهروندان خسارت‌دیده از آمریکا ضبط شده است.

او افزود قوه قضائیه در صورت دسترسی به اموال مقام‌های آمریکایی "جنایتکار" این دارایی‌ها را به استناد احکام دادگاه‌های داخلی توقیف خواهد کرد.

اژه‌ای همچنین تهدید کرد "کسانی که نگاهشان پس از جنگ اخیر مثبت شده است، در اردوگاه و جبهه حق باقی بمانند."


این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قوه قضائیه جمهوری اسلامی با انتقادهای گستردهنهادهای حقوق بشری درباره افزایش اعدام‌ها، محاکمه زندانیان سیاسی و صدور احکام سنگین برای مخالفان حکومت روبه‌رو است.

قوه قضائیه در اقدام‌های فراقانونی دست به توقیف اموال شهروندان خود زده است. نهادهای مدافع حقوق بشر گفتند قوه قضائیه جمهوری اسلامی این اقدام را تنها با هدف سرکوب و به سکوت واداشتن شهروندان انجام می‌دهد.
https://p.dw.com/p/5GCsv
کپی‌کردن لینک
3 ساعت پیش3 ساعت پیش
مجتبی خامنه‌ای خواستار پیگیری قضایی پرونده آمریکا و اسرائیل شد

مجتبی خامنه‌ای با ارسال پیام کتبی خواستار پیگیری قضایی پرونده آمریکا و اسرائیل شدعکس: Hamed Jafarnejad/ISNA/WANA/REUTERS

مجتبی خامنه‌ای، رهبر سوم جمهوری اسلامی در پیامی منسوب به او به مناسبت هفته قوه قضائیه بر ضرورت پیگیری "حقوق تضییع‌شده ملت ایران" شد.

خامنه‌ای ضمن اشاره به جنگ‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ آمریکا و اسرائیل را به ارتکاب "جنایت" متهم کرد و خواستار پیگیری قضایی این پرونده‌ها در دادگاه‌های داخلی و بین‌المللی و مجازات عاملان آن شد.

رهبر سوم جمهوری اسلامی در ادامه پیام خود تهدید کرد: «گریبان جنایتکاران را بایستی گرفت و آنان را به سزای اعمال مجرمانه‌شان رساند.»

او تاکید کرد که "آسیب‌های جسمی، روحی و مالی واردشده به شهروندان، حمله به مراکز درمانی و خدماتی، کشتار کودکان و سالمندان" و همچنین کشته‌شدن رهبر پیشین جمهوری اسلامی، هر یک می‌تواند موضوع پرونده‌های حقوقی در محاکم داخلی و بین‌المللی باشد.

خامنه‌ای در ادامه خواستار پیگیری جدی این پرونده‌ها شد و تاکید کرد که قوه قضائیه باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی، عاملان این اقدامات را تحت تعقیب قرار دهد.

او همچنین در بخشی از پیام خود نوشت که "اعترافات و حتی افتخار وقیحانه بعضی از سران دشمن آمریکایی و صهیونی به این جنایت‌ها" می‌تواند زمینه پیگیری حقوقی و قضایی این پرونده‌ها را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: مجتبی خامنه‌ای

مجتبی خامنه‌ای از زمان کشته‌شدن علی خامنه‌ای، رهبر پیشین جمهوری اسلامی و انتخاب خود به عنوان جانشین او، تا کنون در انظار عمومی ظاهر نشده است. از این رو وضعیت سلامت او همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با این حال، محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران با رد گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت جسمانی رهبر جدید جمهوری اسلامی گفت: «رهبر ما سالم، پرانرژی، جوان و پرنشاط هستند و لذا هیچ مشکلی در سلامتی ایشان وجود ندارد.»

در پیام کتبی مجتبی خامنه‌ای هیچ اشاره‌ای به اعدام‌های گسترده، محاکمه زندانیان سیاسی و احکام سنگین صادرشده از سوی قوه قضائیه برای مخالفان حکومت نشده است.

هفته قوه قضائیه در حالی برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی همچنان با انتقادهای گسترده نهادهای حقوق بشری درباره افزایش شمار اعدام‌ها، صدور احکام سنگین برای منتقدان و محدودیت‌های گسترده علیه فعالان سیاسی و مدنی روبه‌رو است.
https://p.dw.com/p/5GCoz
کپی‌کردن لینک
4 ساعت پیش4 ساعت پیش
عراقچی: مسئولیت بازگشایی تنگه هرمز تنها بر عهده ایران است

عراقچی می‌گوید مسئولیت بازگشایی تنگه هرمز تنها بر عهده ایران استعکس: Hadi Mizban/AP Photo/picture alliance

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۷ تیر (۲۸ ژوئن) در نشست خبری مشترک با فواد حسین، همتای عراقی خود در بغداد اعلام کرد که بر اساس یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا، "مسئولیت بازگشایی تنگه هرمز تنها بر عهده جمهوری اسلامی ایران" است.

عراقچی افزود این آبراه پس از رفع موانع و تحت مدیریت ایران، ظرف ۳۰ روز به ظرفیت پیش از جنگ بازخواهد گشت.

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد هیچ کشور یا نهاد دیگری بر اساس این یادداشت تفاهم مسئولیتی در قبال تنگه هرمز ندارد و هرگونه دخالت یا تلاش برای ایجاد سازوکارهای موازی، روند بازگشایی این آبراه را با تاخیر روبه‌رو کرده و بر تنش‌ها خواهد افزود.

طبق متن تفاهم‌نامه، مین‌روبی و بازگرداندن رفت‌وآمد کشتی‌ها ظرف ۳۰ روز بر عهده ایران است، اما جمهوری اسلامی باید درباره "مدیریت آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز" با عمان و دیگر کشورهای ساحلی خلیج فارس گفت‌وگو کند


وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت یکی از اهداف سفرش به بغداد، هماهنگی با مقام‌های عراقی برای برگزاری مراسم تشییع پیکر علی خامنه‌ای در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف است. به گفته او، این مراسم با همکاری دولت عراق و در عتبات مقدسه برگزار خواهد شد.

عراقچی همچنین با اشاره به مفاد یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا، خواستار پایان جنگ در همه جبهه‌ها از جمله لبنان، شد. او مدعی شد که آمریکا بر اساس این توافق مسئولیت دارد اسرائیل را به توقف حملات، برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی از مناطق اشغالی وادار کند.

این در حالی است که در مفاد تفاهم‌نامه ایران و آمریکا، نامی از اسرائیل در ارتباط با توقف حملات به لبنان یا خروج از این کشور برده نشده و این موضوع به‌صراحت مورد اشاره قرار نگرفته است.
خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی نزدیک به ایران

به گفته کارشناسان، اگرچه در نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و عراق اشاره‌ای مستقیم به موضوع خلع سلاح گروه‌های شیعه عراقی نزدیک به جمهوری اسلامی نشد، اما این موضوع یکی از محورهای گفت‌وگوهای دو طرف بوده است.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته بود دولت عراق امیدوار است بتواند گروه‌های شبه‌نظامی را متقاعد کند تا با کنار گذاشتن سلاح‌های خود، به نیروهای نظامی رسمی این کشور بپیوندند.

هم‌زمان، آمریکا نیز در کنار پیگیری خلع سلاح حزب‌الله لبنان، خواستار خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی همسو با ایران شده است.

جمهوری اسلامی به‌شدت با خلع سلاح نیروهای وابسته به خود در عراق و همچنین خلع سلاح حزب‌الله لبنان مخالفت می‌کند.
https://p.dw.com/p/5GCl7
کپی‌کردن لینک
4 ساعت پیش4 ساعت پیش
در پی سقوط هلی‌کوپتر متعلق به شرکت آرامکوی عربستان ۱۴ نفر کشته شدند

در پی سقوط یک هلی‌کوپتر متعلق به شرکت نفت آرامکو در عربستان سعودی دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدندعکس: Amr Nabil/AP/picture alliance

خبرگزاری دولتی عربستان گزارش داد که یک فروند هلی‌کوپتر متعلق به شرکت نفتی آرامکو روز یکشنبه ۲۸ ژوئن (۷ تیرماه) در منطقه رأس تنوره در سواحل شرقی عربستان سعودی، در غرب تنگه هرمز، سقوط کرد و دست‌کم ۱۴ شهروند جان خود را از دست داده‌اند. این خبرگزاری افزود که علت حادثه هنوز مشخص نیست.

آرامکو روز جمعه بارگیری نفت خام را در پایانه رأس تنوره در خلیج فارس از سر گرفته بود؛ عملیاتی که نزدیک به چهار ماه متوقف شده بود.

خبرگزاری دولتی عربستان همچنین اعلام کرد: «تحقیقات با مشارکت نهادهای ذی‌ربط برای تعیین علت سقوط هلی‌کوپتر در حال انجام است.»

عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، در پی افزایش تولید و صادرات نفت و گاز از سوی تولیدکنندگان در خاورمیانه، به موج انتقال محموله‌ها پیوسته است. این افزایش پیش از اجرای یک توافق موقت برای توقف جنگ میان ایالات متحده و ایران انجام شده است.
https://p.dw.com/p/5GClG
کپی‌کردن لینک
5 ساعت پیش5 ساعت پیش
"آلمان فعلا برنامه‌ای برای حضور نظامی در تنگه هرمز ندارد"

سیاستمدار آلمانی می‌گوید آلمان فعلا برنامه‌ای برای حضور نظامی در تنگه هرمز نداردعکس: Amirhosein Khorgooi/ISNA/WANA/REUTERS

توماس رووه‌کمپ، رئیس کمیسیون دفاعی پارلمان آلمان (بوندستاگ) معتقد است به این زودی تصمیمی برای اعزام نیروهای ارتش آلمان به تنگه هرمز اتخاذ نخواهد شد.

این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU) روز یکشنبه ۷ تیر (۲۸ ژوئن) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت علاوه بر تداوم آتش‌بس توافق‌شده، "رضایت تهران" نیز برای هرگونه ماموریت ضروری است.


به گفته رئیس کمیسیون دفاعی پارلمان آلمان صدور مجوز اعزام نیرو مستلزم وجود مبنای حقوقی کافی و تائید پارلمان آلمان است.

او همچنین افزود که در توافق میان آمریکا و ایران مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز به‌طور صریح بر عهده ایران و همچنین عمان گذاشته شده است.

رووه‌کمپ تاکید کرد که این دو کشور باید تصمیم بگیرند چگونه ماموریت خود را برای تضمین آزادی عبور و مرور در این آبراه و نیز پاکسازی مین‌های دریایی اجرا خواهند کرد.
https://p.dw.com/p/5GCYj
کپی‌کردن لینک
5 ساعت پیش5 ساعت پیش
شمار قربانیان دو زمین‌لرزه‌ ونزوئلا به بیش از ۱۴۰۰ نفر رسید

پس از زمین‌لرزه در ونزوئلا حدود ۵۰ هزار نفر همچنان مفقود هستندعکس: Miguel Medina/REUTERS

خورخه رودریگز، رئیس مجلس ملی ونزوئلا، اعلام کرد دو زلزله پرقدرتی که اخیرا در این کشور رخ داد، تا کنون ۱۴۳۰ قربانی و بیش از سه هزار زخمی بر جای گذاشته است. به گفته او دو زمین‌لرزه ۷.۲ و ۷.۵ ریشتری که روز چهارشنبه ۲۴ ژوئن (۳ تیر) با فاصله‌ زمانی کوتاه از یکدیگر رخ دادند، تاکنون با ۴۳۰ پس‌لرزه همراه بوده‌ است.

سازمان ملل متحد خسارات مادی وارده آمده این زمین‌لرزه‌ها را بیش از ۶.۵ میلیارد دلار تخمین زده است که بالغ بر حدود شش درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می‌شود. اتحادیه اروپا پنج میلیون یورو کمک اضطراری برای حمایت از آسیب‌دیدگان اختصاص داده است و کایا کالاس، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه گفته است اتحادیه اروپا از طریق سامانه ماهواره‌ای "کوپرنیک" از نیروهای امداد و نجات حاضر در مناطق زلزله‌زده پشتیبانی خواهد کرد.
"۵۰ هزار مفقود"

عملیات نجات قربانیان در ونزوئلا همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها حدود ۵۰ هزار نفر همچنان مفقود هستند و امید سازمان‌های امدادرسانی برای یافتن افراد زنده در زیر آوارها رفته‌رفته در حال کاهش است. بسیاری از خانواده‌ها با دست خالی در میان آوار به دنبال بازماندگان و اجساد عزیزانشان هستند.

همچنین بیم آن می‌رود که میلیون‌ها نفر به خدمات بهداشتی و دیگر نیازهای اولیه زندگی دسترسی نداشته باشند. بنا بر گزارش‌ها خدمات برق و شبکه تلفن همراه در مناطق آسیب‌دیده هنوز به طور کامل برقرار نشده است و بسیاری از خانواده‌ها همچنان آواره و بدون سرپناه هستند. شبکه برق ونزوئلا که سال‌ها به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و تحریم‌های اقتصادی با مشکلات جدی روبه‌رو بوده، به‌طور معمول نیز با اختلال مواجه است و در برخی مناطق هر روز خاموشی‌های چندساعته رخ می‌دهد.

دلسی رودریگز، رئیس جمهور موقت ونزوئلا به دلیل ارسال گسترده کمک‌های بشردوستانه از کشورهای مختلف قدردانی کرد. آلمان با اعزام حدود ۵۰ امدادگر به کاراکاس در عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان مشارکت دارد. آمریکا نیز کمک‌هایی را به ونزوئلا ارسال کرده است و به گفته یک مقام ارشد دولت ترامپ انتظار می‌رود در روزهای آتی یک بسته کمک‌های مالی به ارزش چند صد میلیون دلار به ونزوئلا اختصاص داده شود.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا برآورد کرده است که شمار قربانیان دو زمین‌لرزه ممکن است از ۱۰ هزار نفر نیز فراتر رود. در صورت تحقق این رقم، این حادثه به عنوان یکی از مرگبارترین زمین‌لرزه‌های آمریکای لاتین طی یک قرن به ثبت خواهد رسید.
https://p.dw.com/p/5GCUY
کپی‌کردن لینک
6 ساعت پیش6 ساعت پیش
محکومیت حملات ایران؛ بحرین خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شد

بحرین و کویت حملات مجدد ایران به خاک خود را شدیدا محکوم کردندعکس: Imago/Sven Simon

وزارت خارجه بحرین با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید حملات موشکی و پهپادی ایران، این اقدام را محکوم کرده و آن را نقض عامدانه و مکرر حاکمیت و امنیت پادشاهی این کشور و "تشدید خطرناک" تنش خواند.

این وزارتخانه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست برای بررسی این حملات و پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران، نشستی اضطراری برگزار کند.

بامداد یکشنبه ۷ تیر در پی حملات موشکی و پهپادی ایران آژیرهای خطر در سراسر بحرین به صدا در آمدند و این کشور از مردم خواست تا به مناطق امن پناه ببرند.

بحرین گفته است که ایران "به تنهایی مسئول" تضعیف فرصت‌های باقی‌مانده برای کاهش تنش است، آن هم در شرایطی که تلاش‌های منطقه‌ای برای پایان دادن به جنگ از طریق توافق‌ بین تهران و واشنگتن در جریان است.

وزارت خارجه بحرین این حمله را نشان‌دهنده آن دانسته است که ایران "سیاستی عامدانه و الگویی نظام‌مند از تجاوز‌های مکرر علیه حاکمیت بحرین و امنیت شهروندان و ساکنان این کشور" را در پیش گرفته است.

ارتش بحرین اعلام کرده است که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور "تعدادی از موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در این حملات خائنانه ایران را رهگیری و منهدم کرده‌اند". به گفته ارتش بحرین، نیروهای مسلح این کشور در بالاترین سطح آماده‌باش قرار دارند.

بحرین حملات ایران را تهدیدی علیه تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، شامل کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دانست و به توافق دفاع مشترک میان این کشورها اشاره کرد.
واکنش شدید‌الحن کویت

از سوی دیگر وزارت خارجه کویت نیز حمله مجدد ایران به خاک این کشور در بامداد یکشنبه را قویا محکوم کرد. در بیانیه‌ای که این وزارت‌خانه در همین رابطه منتشر کرده، آمده است که کویت "با شدیدترین لحن، تکرار تجاوز شنیع ایران علیه کشور کویت را که آخرین مورد آن بامداد امروز رخ داد، محکوم می‌کند".

کویت این حملات را "نقض آشکار حاکمیت" خود خوانده و بر "حق کامل خود برای اتخاذ تمام اقدامات لازم برای حفظ حاکمیت، امنیت، ثبات و محافظت از شهروندانش" تأکید کرده است.

ارتش کویت گفته است دو موشک بالستیک شلیک‌شده از سمت ایران را رهگیری کرده و این حمله خسارات یا تلفاتی به دنبال نداشته است.

سپاه پاسداران صبح یکشنبه مدعی شده بود "هشت زیرساخت مهم نظامی" آمریکا در کویت و بحرین را هدف حمله قرار داده و "منهدم" کرده است.
https://p.dw.com/p/5GCK9
کپی‌کردن لینک
7 ساعت پیش7 ساعت پیش
سخنگوی سپاه در مورد اظهارات پزشکیان: بعید می‌دانم دولت نفتی به سپاه داده باشد

سخنگوی سپاه پاسداران، در مورد اظهارات اخیر پزشکیان درباره "واگذاری ۲۰ میلیون بشکه نفت دولت" به سپاه ابراز تردید کردعکس: defapress

حسین محبی‌، سخنگوی سپاه پاسداران، در مورد اظهارات اخیر مسعود پزشکیان درباره "واگذاری ۲۰ میلیون بشکه نفت دولت" به سپاه ابراز تردید کرد و گفت: «من حقیقتا درباره این قضیه هیچ اطلاعی ندارم.»

رئیس جمهور ایران به تازگی در مراسمی در دانشگاه تهران گفته بود دولت برای پشتیبانی از نیروهای مسلح ۲۰ میلیون بشکه نفت را در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار داده است. او اظهار داشته بود: «ما ارزی که داشتیم را در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم. اگر ما پشتیانی نمی‌کردیم نیروهای مسلح ما نمی‌توانستند بجنگند. شما خیال می‌کنید نیروهای مسلح همین‌جوری جنگیدند؟»

پزشکیان گفته بود که این تصمیم "در شورای عالی امنیت ملی، با حضور فرماندهان سپاه و ارتش و قرارگاه خاتم‌الانبیا" گرفته شد و "همه قبول کردند که وارد این راه شویم".

سخنگوی سپاه پاسداران ضمن ابراز تردید در مورد صحت اظهارات پزشکیان، او را تلویحا به دروغگویی متهم کرده و گفت: « اینکه واقعاً دولت نفتی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داده باشد، من اطلاعی ندارم و بعید هم می‌دانم چنین اتفاقی افتاده باشد، چون سپاه سازوکاری برای این کار ندارد.»

او در ادامه دولت را "موظف به پشتیبانی از نیروهای مسلح" دانسته و افزود: «این پشتیبانی، در زمانی که کشور با یک ابرقدرت و تعداد زیادی از کشورهای دنیا در جنگ است، طبیعتاً بیشتر هم خواهد بود.»

محبی در حالی از "نداشتن سازوکار" در سپاه در این زمینه صحبت کرده است که این نهاد نظامی به ویژه از طریق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در سال‌های اخیر نقش پررنگی در پروژه‌های بزرگ اقتصادی و زیرساختی داشته است. همچنین گزارش‌های متعددی از نقش غیرمستقیم نهادهای وابسته به سپاه در دور زدن تحریم‌های نفتی و صادرات نفت از مسیرهای غیررسمی منتشر شده است.
https://p.dw.com/p/5GC5m
کپی‌کردن لینک
8 ساعت پیش8 ساعت پیش
وزارت خارجه ایران حملات جدید آمریکا را "نقض صریح" تفاهم‌نامه خواند

وزارت خارجه ایران بر عزم این کشور "برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی" تأکید کرده استعکس: Rouzbeh Fouladi/ZUMA/picture alliance

وزارت خارجه جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای، حملات جدید آمریکا به جنوب ایران را محکوم کرده و آن را "نقض آشکار" منشور سازمان ملل و "نقض صریح" تفاهم‌نامه تهران و واشنگتن خواند.

به گفته این وزارتخانه حملات آمریکا به "چند تأسیسات پایش و نظارت در سواحل جنوبی" ایران در ساعات اولیه بامداد یکشنبه ۷ تیر نشان می‌دهد "آمریکا کمترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست و عهدشکنی بخشی از ماهیت این رژیم است".

وزارت خارجه ایران گفته است که این کشور "بر عزم خود برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی" تأکید دارد.

پیش‌تر فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در بیانیه‌ای گفته بود که نیروهای ارتش آمریکا به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، به چندین هدف نظامی در جنوب ایران حمله کردند. این حملات اقدامی تلافی‌جویانه در پاسخ به حمله ایران به یک کشتی در تنگه هرمز اعلام شده بود.
https://p.dw.com/p/5GC2K
کپی‌کردن لینک
8 ساعت پیش8 ساعت پیش
صدور کیفرخواست علیه رضا پهلوی و دست‌اندرکاران دو رسانه خارج از کشور

دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای شاهزاده رضا پهلوی و شماری از دست‌اندرکاران شبکه‌های ایران اینترنشنال و منوتو خبر دادعکس: Michael Kappeler/dpa/picture alliance

دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای شاهزاده رضا پهلوی و شماری از دست‌اندرکاران شبکه‌های ایران اینترنشنال و منوتو خبر داد. علی صالحی شامگاه شنبه ۶ تیر (۲۷ ژوئن) با اعلام این موضوع گفت کیفرخواست این افراد به اتهام "زمینه‌سازی برای اغتشاشات روزهای ۱۸ و ۱۹ دی ۱۴۰۴" صادر شده است. به گفته او پرونده این افراد در روزهای آینده به دادگاه ارسال خواهد شد.

رسانه‌های حکومتی نظیر خبرگزاری فارس با نشر اظهارات صالحی، جزئیات بیشتری درباره این پرونده، مستندات اتهامات و مبنای صلاحیت قضایی برای رسیدگی به آن ارائه نکرده‌اند.

اعتراضات ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه (هشتم و نهم ژانویه ۲۰۲۶) از مهمترین و خون‌بارترین اعتراضات سال‌های اخیر ایران به شمار می‌روند که درباره جزئیات آن روایت‌های متفاوتی از سوی حکومت و نهادهای حقوق بشری منتشر شده است.

این اعتراضات ابتدا با اعتصاب و تجمع کسبه بازار در تهران شروع شد و به سرعت به اعتراضات گستر‌ده‌تر در سراسر ایران تبدیل شد. روزهای ۱۸ و ۱۹ در پی فراخوان شاهزاده رضا پهلوی در بسیاری از شهرها تجمعات بزرگی شکل گرفت که به شکلی خشونت‌آمیز و خون‌بار از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شدند. گزارش‌ها از قطع یا محدودیت گسترده اینترنت، بازداشت‌های گسترده و درگیری‌های شدید در این دو روز حکایت دارد.

درباره شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اختلاف قابل توجهی میان منابع وجود دارد. حکومت جمهوری اسلامی آماری بسیار پایین‌تر از برخی رسانه‌های خارج از کشور و سازمان‌های حقوق بشری منتشر کرده است و تاکنون اجماع مستقلی درباره آمار نهایی وجود ندارد.

برخی فعالان و نهادهای حقوق بشری آمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تن برآورد کرده‌اند. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که ۳۱۱۷ نفر در اعتراضات دی‌ماه جان خود را از دست داده‌اند. مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا توانسته مشخصات شش هزار و ۴۸۸ کشته را ثبت کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اردیبهشت‌ماه در جریان گفت‌وگویی با خبرنگاران در کاخ سفید شمار کشته‌شدگان را "۴۲ هزار نفر" اعلام کرده و گفته بود، جمهوری اسلامی "۴۲ هزار نفر بیگناه را که سلاحی حمل نمی‌کردند، فقط به خاطر اعتراض کشت".
https://p.dw.com/p/5GC1x
کپی‌کردن لینک
10 ساعت پیش10 ساعت پیش
جمعی از اعضای مجلس خبرگان خواستار کشتن ترامپ و نتانیاهو و مسدود ماندن تنگه هرمز شدند

جمعی از اعضای مجلس خبرگان خواستار کشتن ترامپ و نتانیاهو و مسدود ماندن تنگه هرمز شدندعکس: Rouzbeh Fouladi/Zuma/IMAGO

جمعی از اعضای مجلس خبرگان با انتشار بیانیه‌ای خواستار کشتن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شدند و بازگشایی تنگه هرمز را "خطایی راهبردی" خواندند.

در این بیانیه ۱۰ ماد‌‌ه‌ای از ترامپ و نتانیاهو به عنوان "مهدورالدم" یاد شده و کشتن‌شان "بر هر مکلفی که به آنها دسترسی پیدا کند واجب" دانسته شده است.

امضاکنندگان این بیانیه در ادامه با اشاره به ادامه حملات اسرائیل در لبنان و عدم عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان، این وضعیت را نقض بند اول تفاهم‌نامه ایران و آمریکا دانسته و از همین رو بازگشایی تنگه هرمز را "خلاف تعهد مسئولان" و "خطایی راهبردی" خوانده‌اند که موجب "گستاخ‌تر دشمن" خواهد شد.

در این بیانیه همچنین با اشاره به اظهارات پیشین مجتبی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته شده است که پرونده هسته‌ای ایران نباید در مذاکرات تهران و واشنگتن مورد بحث قرار گیرد و در "تثبیت مدیریت تنگه هرمز، دریافت غرامت خسارت‌ها و بازگشت اموال بلوکه شده و رفع تحریم‌ها و خروج آمریکا از منطقه"، هیچ‌گونه "سهل‌انگاری" جایز نیست.

امضا‌کنندگان همچنین خواستار اجتناب مسئولان از اظهاراتی شده‌اند که "ضعف و ناتوانی کشور از آن استشمام گردد".

در این بیانیه با تأکید بر "فصل الخطاب" بودن نظر و دیدگاه مجتبی خامنه‌ای، از مسئولان خواسته شده تا بر خلاف نظر او اقدام نکنند و از "فرسایشی شدن گفت‌وگوها" با آمریکا خودداری کنند.

۶۲ نفر از مجموع ۸۸ عضو مجلس خبرگان این نامه را امضا کرده‌اند.
https://p.dw.com/p/5GBr3
کپی‌کردن لینک
11 ساعت پیش11 ساعت پیش
سپاه از حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین خبر داد

سپاه مدعی شد که هشت زیرساخت مهم نظامی آمریکا در کویت و بحرین را "منهدم" کرده استعکس: WANA/REUTERS

سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای از حملات موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در بحرین و کویت خبر داد. در این بیانیه آمده است نیروی دریایی و هوافضای سپاه در عملیاتی مشترک در ساعت ۲ تا ۳ بامداد یکشنبه ۷ تیر، "هشت زیرساخت مهم" ارتش آمریکا در پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی در بندر سلمان بحرین را "منهدم" کردند.

سپاه مدعی شده است که نیروهای آمریکایی بامداد یکشنبه در واکنش به مقابله سپاه با یک "کشتی متخلف" در تنگه هرمز، به "پنج پست ساحلی" ایران حمله کردند. در این بیانیه با اشاره به توافق‌نامه اسلام‌آباد، تأکید شده است که "ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی است و من‌بعد با کشتی‌های متخلف قوی‌تر از گذشته برخورد خواهد شد".

سپاه همچنین هشدار داده است که هرگونه نقض آتش‌بس، خلاف بند اول تفاهم‌نامه اسلام‌آباد است و می‌تواند توقف کلی روندهای این توافق و "پاسخ خردکننده" جمهوری اسلامی را به دنبال داشته باشد.
به صدا در آمدن آژیر هشدار در بحرین، رهگیری موشک‌ها و پهپادها در کویت

در همین حال یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که ایران چندین موشک و پهپاد به سمت کشورهای همسایه از جمله بحرین و کویت شلیک کرده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که وضعیت همچنان در حال تحول است، اما تا کنون هیچ گزارشی از تلفات نیروهای آمریکایی یا وارد آمدن خسارت و آسیب قابل‌توجه به تأسیسات ایالات متحده در خاورمیانه دریافت نشده است.

از سوی دیگر ارتش کویت با انتشار پیامی در شبکه ایکس اعلام که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور در حال رهگیری موشک‌ها و پهپادهای متخاصم هستند. وزارت کشور بحرین نیز در شبکه ایکس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در این کشور خبر داده و از شهروندان خواست آرامش خود را حفظ کرده و به مکان‌های امن پناه ببرند.
https://p.dw.com/p/5GBnj
کپی‌کردن لینک
11 ساعت پیش11 ساعت پیش
حملات جدید امریکا به ایران، شنیده شدن صدای انفجار در هرمزگان


ارتش ایالات متحده اعلام کرد در واکنش به حمله ایران به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز، حملات جدیدی را علیه چندین هدف نظامی در ایران انجام داده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، در اطلاعیه‌ای گفت این حملات بامداد یکشنبه ۷ تیر (۲۸ ژوئن) علیه ۱۰ هدف نظامی در چندین مکان در خاک ایران و نزدیکی تنگه هرمز و به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا، به دنبال حمله پهپادی ایران به کشتی‌ ام‌تی کیکو، صورت گرفت.

در بیانیه سنتکام آمده است که "پس از حملات روز گذشته آمریکا که در پاسخ به حمله ایران به کشتی ‌ام‌وی اور لاولی انجام شد، به ایران فرصتی داده شد تا به توافق ‌آتش‌بس پایبند بماند"، اما ایران با حمله پهپادی به نفتکش امی‌تی کیکو که با پرچم پاناما در حال عبور از نزدیکی تنگه هرمز بود، توافق آتش‌بس را نقض کرد. به گفته سنتکام این کشتی بیش از دو میلیون بشکه نفت خام حمل می‌کرد.



سنتکام اعلام کرده است که جنگنده‌های آمریکایی در جریان این حملات، زیرساخت‌های نظارتی، سامانه‌های ارتباطی، سایت‌های پدافند هوایی، تأسیسات نگهداری پهپادها و توانمندی‌های مین‌گذاری ایران را هدف قرار دارند.

سنتکام همچنین ویدئویی ۳۵ ثانیه‌ای را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که از نمایی هوایی، انفجارهایی را چندین نقطه مختلف نشان می‌داد.
انفجار‌ها در مناطق مختلف استان هرمزگان

رسانه‌های ایران از وقوع چندین انفجار در قشم و سیریک خبر داده‌اند. صدا‌وسیما گزارش داد صدای چندین انفجار مربوط به اصابت چندین پرتابه به دکل مخابراتی در محدوده روستای طاهرویی سیریک شنیده شده است.

طبق این گزارش چندین پرتابه به محدوده روستای مسن شهرستان قشم نیز اصابت کرده است و صدای چندین انفجار در بندر لنگه و بندر کنگ نیز شنیده شده است.

به گزارش صداوسیما صدای دو انفجار دیگر نیز در سیریک شنیده شده است که منشا‌ء آن نامشخص است.
https://p.dw.com/p/5GBil
کپی‌کردن لینک

پست‌های بیشتر
نظر خود را با ما در میان بگذارید

نظر شما





گزارش روز
زنده
سیاست6 دقیقه پیش6 دقیقه پیش


صفحه 1 از 1


Footer
درباره دویچه ولهدرباره ماانگلیسی
مطبوعاتانگلیسی
DW Global Media Forumانگلیسی
عرضه‌های دویچه ولهآموزش زبان آلمانی
DW Akademieانگلیسی
خدماتدریافت برنامه‌انگلیسی
تماس با ماانگلیسی
‌‌روابط معاملاتیپخش و فروشانگلیسی
سفرانگلیسی
تبلیغاتانگلیسی