۱۴۰۳ مرداد ۱۱, پنجشنبه

 

به گفتۀ پنتاگون تهران و متحدانش در سه روز آینده به اسرائیل حمله خواهند کرد

به گفتۀ مقامات پنتاگون جمهوری اسلامی ایران و متحدانش ظرف سه روز آینده حملۀ گسترده ای را علیه نیروهای اسرائیلی انجام خواهند داد. نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه خبر داد که علی خامنه‌ای خواستار یک عملیات مستقیم از داخل خاک ایران علیه اسرائیل شده است.

مراسم تشیع جنازه اسماعیل هنیه در تهران
مراسم تشیع جنازه اسماعیل هنیه در تهران © تسنیم

رهبر جمهوری اسلامی که در مراسم تشیع جنازۀ اسماعیل هنیه در تهران بر جسد او نماز خواند دیروز چهارشنبه دهم مرداد ماه با انتشار اطلاعیه‌ای خوانخواهی اسماعیل هنیه را وظیفۀ جمهوری اسلامی دانست و به اسرائیل وعدۀ "مجازات سخت" داد. مراسم تشیع جنازه اسماعیل هنیه امروز در تهران با حضور رهبر حکومت ایران، علی خامنه‌ای، رئیس جمهوری و دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. بیش از بیست و چهار ساعت پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در اقامتگاه وی در تهران سپاه پاسداران که رسماً وظیفۀ بررسی قتل رهبر سیاسی حماس را برعهده گرفته همچنان در اینباره سکوت کرده است.

در اینباره لوموند روزنامۀ صبح پاریس در شمارۀ امروز خود، پنجشنبه اول اوت، به نقل از آرمان محمودیان، پژوهشگر مسائل ایران در آمریکا، نوشت که برای جمهوری اسلامی قتل اسماعیل هنیه بدتر از حملۀ به کنسولگری ایران در دمشق در آوریل گذشته است. زیرا، اسماعیل هنیه در ایران و تنها ساعاتی پس از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید، مسعود پزشکیان، کشته شد. به همین خاطر، جمهوری اسلامی می داند که عدم واکنش یا پاسخگویی به عملیات اسرائیل نشانۀ ضعف بزرگ آن تلقی خواهد شد.

همین امر، به نوشتۀ لوموند دربارۀ واکنش حزب‌الله پس از به قتل رسیدن نفر دوم این سازمان، فؤاد شکر، در جنوب بیروت صادق است. به نوشتۀ لوموند پس از کشته شدن پنج تن و زخمی شدن هشتاد تن دیگر در حملۀ اسرائیل به پایگاه حزب‌الله در جنوب بیروت، این گروه باید به نیروهای خود ثابت کند که توانایی دفاع از خود را دارد.

لوموند می‌افزاید، به این ترتیب، اسرائیل خود را برای رویارویی با یک حمله آماده کرده هر چند زمان و دامنۀ این حمله هنوز روشن نیست. آیا این حمله با هماهنگی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی یا به تعبیر تهران "محور مقاومت" صورت خواهد گرفت یا حکومت ایران مستقیماً در آن دخالت خواهد کرد. به نوشتۀ لوموند در هر حال محاسبات تهران و حزب‌الله تغییر نکرده‌اند : آنان می‌خواهند تعادل قدرت بازدارندگی را احیاء کنند و در جنگ غزه همچنان دست بالا را از منظر راهبردی داشته باشند. به نوشتۀ لوموند، مادام که حماس به حیات خود ادامه می‌دهد و پیروز نبرد به نظر می‌رسد محبوبیت حکومت ایران و حزب‌الله و توان دیپلماتیک آنها افزایش می‌یابد. اما، به مرور که حماس رهبران خود را از دست می‌دهد پیروزی آن بیشتر به فاجعه شباهت می یابد.

PUBLICITÉ

پژوهشگر ایرانی به لوموند گفته است که رژیم اسلامی ایران در پی تشدید تنش‌ها با آمریکا نیست و برای پیشگیری از آن کانال‌های دیپلماتیک خود را با واشنگتن و پاریس حفظ کرده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل در توصیف پاسخ تهران و متحدانش به اسرائیل از "عملیات ویژه" یا در اصل عملیات موضعی کوتاه مدت برای حفظ آبرو یاد کرده است. با این حال، به گفتۀ مقامات پنتاگون جمهوری اسلامی ایران و متحدانش ظرف سه روز آینده حملۀ گسترده ای را علیه  اسرائیل انجام خواهند داد. نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه خبر داد که علی خامنه‌ای خواستار یک عملیات مستقیم از داخل خاک ایران علیه اسرائیل شده است.