۱۴۰۳ مرداد ۱۷, چهارشنبه

 

واشنگتن‌پست : فشارهای آمریکا موجب تجدیدنظر تهران در طرح حمله‌اش به اسرائیل شده است

دیوید ایگنیشس، ستون نویس "واشنگتن‌پست، در مقاله‌ای در این روزنامه به نقل از مقامات کاخ سفید نوشت که فشارهای دولت آمریکا باعث شده که حکومت ایران در طرح حمله‌اش به اسرائیل به تلافی کشته شدن اسماعیل هنیه، بازنگری کند.

آیت الله علی خامنه ای.
آیت الله علی خامنه ای. Leader.ir

از جمله دلایل این بازنگری، به نوشته مقاله‌نویس "واشنگتن پست"، این است که حکومت ایران در خفا به این نتیجه رسیده که اسماعیل هنیه در نتیجۀ انفجار بمبی که در اتاق او (توسط اعضای سپاه پاسداران) کار گذاشته شده بود کشته شده است. به همین خاطر فرضیه حملۀ موشکی اسرائیل که می تواند حملۀ تهران به اسرائیل را موجه جلوه دهد کنار گذاشته شده است.

دیوید ایگنیشس سپس تصریح کرده است از دیگر دلایل بازنگری تهران در طرح حملۀ خود به اسرائیل قدرت نمایی آمریکا طی هفتۀ گذشته در منطقه و همچنین ارسال پیام های صریح واشنگتن به رهبران تهران از طریق سفارت سوئیس در ایران و نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل بوده است.

منابع کاخ سفید به روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست گفته‌اند که حکومت ایران از طریق این پیام‌ها به وضوح فهمیده است که عزم آمریکا در دفاع از منافع و مردم خود و متحدانش در منطقه جزم است. در این پیام‌ها دولت آمریکا به حکومت ایران فهمانده که خطر افزایش تنش‌ها قویاً جدّی است و پی آمدهای سختی برای ثبات دولت مسعود پزشکیان خواهند داشت. دولت آمریکا معتقد است که عملیات کشتن فؤاد شکر، فرماندۀ نظامی حزب‌الله، و اسماعیل هنیه از منظر تاکتیکی درخشان ولی از منظر راهبردی غیرمحتاطانه بوده و موفقیت طرح آتش‌بس آمریکا در نوار غزه را به خطر انداخته است.