۱۴۰۳ مرداد ۲۴, چهارشنبه

 

ایالات متحده با فروش ٢٠ میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل موافقت کرد

در بحبوحه نگرانیها از احتمال درگیری اسرائیل در یک جنگ گسترده در خاورمیانه، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور فروش ٢٠میلیارد دلار تسلیحات، از جمله تعداد زیادی جنگنده و موشکهای  پیشرفته، به اسرائیل را تایید کرده است. تحویل جت های جنگنده اف-۱۵ که بخش اعظم این قرارداد را تشکیل می‌دهند از سال ٢٠٢٩‬ آغاز خواهد شد.

تصویری از دو جنگنده اف-۱۵
تصویری از دو جنگنده اف-۱۵ AP - Lee Jae-hyuk

قرارداد میان آمریکا و اسرائیل شامل تسلیحات و جنگ‌افزارهایی از جمله بیش از ٥٠ جنگنده اف-۱۵، موشکهای پیشرفته هوا به هوای میان برد، مهمات تانک، خمپاره‌های انفجاری قوی و خودروهای تاکتیکی می‌شود. 

 وزارت امور خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که قرارداد پیشنهادی، با اهداف این کشور سازگار است چرا که واشنگتن "به امنیت اسرائیل متعهد بوده و کمک به اسرائیل جهت توسعه و حفظ قابلیت دفاعی قدرتمند و آماده این کشور، برای منافع ملی ایالات متحده حیاتی است".

این قرارداد علاوه بر ٥٠ فروند جنگنده جدیدی که توسط شرکت بوئینگ تولید می‌شود، شامل کیت‌های ارتقاء و اصلاح ناوگان فعلی جنگنده اف-۱۵ اسرائیل با موتورها و رادارهای جدید خواهد بود. 

تحقق این قرارداد سال ها طول می‌کشد و انتظار نمی‌رود که این تسلیحات به زودی به اسرائیل برسد: بخش بزرگی از این قرارداد برای کمک به افزایش توان نظامی اسرائیل در درازمدت بوده و قرار است نخستین سیستمها از سال ٢٠٢٦‬ تحویل داده شوند.

PUBLICITÉ

دولت بایدن اخیرا در پی درخواست‌های فزاینده قانون‌گذاران و مردم ایالات متحده برای محدود کردن حمایت نظامی از اسرائیل به دلیل تعداد بالای کشته‌شدگان غیرنظامی در غزه، مجبور شده است حمایت مستمر خود از اسرائیل را متعادلتر کند.