استرالیا مدال‌های چندین فرمانده ارتش را به دلیل اتهامات «جنایات جنگی» در افغانستان پس گرفت

سرباز استرالیایی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

استرالیا مدال‌های «خدمات عالی» شماری از فرماندهان سابق و فعلی نیروهای مسلح خود را به دلیل آنچه گفته می‌شود وقوع جنایات جنگی تحت فرماندهی آن‌ها در افغانستان است، پس گرفت.

گزارش شده است که کمتر از ۱۰ نظامی نشان‌های افتخار خود را از دست داده‌اند، اما نام آنها به دلیل رعایت حریم خصوصی افراد، اعلام نشده است.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا به پارلمان این کشور گفت که این آخرین اقدام دولت در پاسخ به تحقیق گسترده‌ای است که درباره عملکرد سربازان استرالیایی مستقر در افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ انجام شده است.

در گزارش تحقیقی موسوم به «بررتون» که در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد، شواهدی از قتل ۳۹ غیرنظامی افغان توسط نیروهای ویژه استرالیا و یک سری تخلفات دیگر ارائه شد.

آقای مارلز گفت: «این همیشه مایه شرم ملی خواهد بود.»

او افزود: «در عین حال... این اقدام همچنین نشان‌دهنده این نکته به مردم استرالیا و جهان است که استرالیا کشوری مسئول و پاسخگو است.»

آقای مارلز گفت که اقدام دیگری از سوی دولت در پاسخ به این گزارش صورت نخواهد گرفت. اما افزود که هنوز هم این احتمال وجود دارد که برخی از متهمان با پیگرد کیفری روبرو شوند.

سرباز استرالیایی در افغانستان

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،یک سرباز استرالیایی در جریان عملیاتی در ارزگان افغانستان در سال ۲۰۱۰ میلادی
از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

رقم دقیق فرماندهانی که نشان‌های شان را از دست داده‌اند مشخص نشده اما رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که شمار آن‌ها کمتر از ده نفر است.

وزیر دفاع استرالیا همچنین تاکید کرد که اکثریت قریب به اتفاق پرسنل دفاعی استرالیا که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان ماموریت اجرا کردند «خدماتی قابل احترام» انجام دادند.

او از کسانی که به افشای تخلفات ادعاشده کمک کردند، تمجید کرد.

تصمیم دولت استرالیا مبنی بر پایان یافتن اقداماتش در واکنش به گزارش «بررتون»، روی روند رسیدگی به پرونده‌های جاری افراد متهم به ارتکاب جنایات جنگی، از جمله بن رابرتز اسمیت تاثیری نخواهد داشت.

او با افتخارترین سرباز زنده این کشور است و هرگونه تخلف را انکار می‌کند.

آقای رابرتز اسمیت، سال گذشته پرونده شکایت افترا علیه سه روزنامه‌ای را باخت که او را به قتل زندانیان غیرمسلح و غیرنظامیان در دوره خدمتش در افغانستان متهم کرده‌ بودند.

قاضی دادگاه مدنی در حکم خود گفت که اتهامات روزنامه‌ها مبنی بر اینکه آقای رابرتز اسمیت در واقع «یک جنایتکار جنگی، یک دروغگو و یک آزارگر» در افغانستان بوده است، «دراساس درست است».

او به خاطر این ادعاها با اتهامات کیفری روبرو نشد.

این نخستین بار بود که یک دادگاه مدنی اتهامات جنایات جنگی علیه نظامیان استرالیایی را بررسی می‌کرد.

رسانه‌های محلی استرالیا گزارش داده‌اند که ده‌ها سرباز به اتهام نقش داشتن در جنایات جنگی ادعاشده، مورد بازجویی قرار دارند.