۱۴۰۳ شهریور ۲۶, دوشنبه

 


ناسا در جستجوی امکان وجود حیات در قمر مشتری

تیم ماموریت اروپا در حال آماده‌سازی فضا‌پیما

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،تیم ماموریت اروپا در حال آماده‌سازی فضا‌پیما

فضا‌پیمای ناسا به نام اروپا‌ کلیپر تا چند هفته آینده به سوی قمر یخ‌زده سیاره مشتری (ژوپیتر) به نام اروپا فرستاده خواهد شد.

این ماموریت قرار است حدود ۱۰ اکتبر انجام شود.

هدف اصلی پژوهش کلیپر بررسی امکان وجود گونه‌ای از حیات در لایه‌های زیرین سطح منجمد اروپا، قمر یخ‌زده سیاره مشتری است.

مهندسان و دانشمندان که در زمینه پرتاب و سفر ایمن فضا‌پیما‌ها کار می‌کنند، سرگرم بررسی این موضوع هستند که آیا این فضا‌پیما برای ورود به اتمسفر اروپا به قدر کافی مستحکم است یا خیر. به همین دلیل تاریخ انجام ماموریت ممکن است تغییر کند و هنوز قطعی نیست.

تیم ماموریت با تکمیل مراحل آزمون فضا‌پیما در آزمایشگاه‌های ناسا در سراسر آمریکا، از ۱۳ ماه تاخیر پروژه جلوگیری کردند.

ماموریت اروپا

سیاره مشتری

منبع تصویر،Getty Images

سیاره مشتری بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی است و میدان مغناطیسی آن ۲۰٬۰۰۰ برابر زمین است.

هر فضا‌پیمایی که به سیاره مشتری فرستاده شود، باید به سیستم‌های الکترونیکی متناسب با چنین میدان مغناطیسی مجهز باشد.

کورت نیبور، پژوهشگر برنامه اروپا کلیپر می‌گوید: «این موقعیت برای ما فرصتی برای اکتشاف است، فرصتی برای اولین ماموریت اکتشافی در جهان تازه‌ای که به تازگی کشف کرده‌ایم، دنیایی که در زیر اقیانوسی از آب قرار گرفته و هیچ شباهتی با اکتشافات دیگر ما در فضا ندارد».

«چنین چیزی در اروپا، قمر مشتری، در انتظار ماست».

هدف این ماموریت بررسی احتمال وجود مواد و عناصر مناسب برای تشکیل حیات مانند آب، انرژی و ترکیبات شیمیایی در اروپا، قمر مشتری است.

هیچ روش علمی برای سنجش امکان وجود حیات در اروپا به طور مستقیم وجود ندارد. اما اگر تیم پژوهش عناصر لازم برای حیات را پیدا کند، آنگاه ماموریت‌های دیگری برای تحقیقات بیشتر در نظر گرفته خواهد شد.

یک ماهواره‌ کنار قمر مشتری و سیاره مشتری در فاصله دورتر

منبع تصویر،NASA

طراحی فضا‌پیمای اروپا کلیپر

شکل موج بر روی کلیپیر اروپا که به زبان‌های مختلف کلمه «آب» حک شده

منبع تصویر،NASA

توضیح تصویر،روی بدنه فضاپیما، علاوه بر نماد تصویری امواج صوتی و واژه آب به ۱۰۳ زبان جهان، نشان آب در زبان اشاره آمریکایی هم ترسیم شده است
  • این فضا‌پیما طراحی یگانه و بی‌نظیری دارد، و بر بدنه آن نام‌‌ها، اشعار و آثار هنری که نشانگر میل و اشتیاق بشر برای کشف فضا است، نقش بسته است.
  • ۲.۶ میلیون نام هم در ریز‌تراشه‌ای با این فضا‌پیما سفر خواهد کرد. هر نام با تابش یک الکترون بر ریز‌تراشه‌ای که کوچک‌تر از یک سکه‌ است، ثبت و ماندگار شده است.
  • هر سطر از این متن ظریف‌تر از یک هزارم ضخامت موی سر انسان است (۷۵ نانومتر).
  • شعری به نام «در ستایش شگفتی: شعری برای اروپا» سروده آدا لیمون، شاعر آمریکایی به صورت طرح یک بطری شناور در مدار سیاره مشتری بر بدنه فضا‌پیما حک شده است.
  • همچنین تصویری از چهره رون گریلی، از پیشتازان علوم سیاره‌ای و استاد دانشگاه ایالتی آریزونا که بنیان‌گذار ماموریت اروپا بود، بر فضا‌پیما نقش بسته است.
  • روی بدنه فضاپیما، علاوه بر نماد تصویری امواج صوتی و واژه آب به ۱۰۳ زبان جهان، نشان آب در زبان اشاره آمریکایی هم ترسیم شده است.