۱۴۰۳ شهریور ۲۱, چهارشنبه

 

بریتانیا می‌گوید «موشک‌های بالستیک ایرانی در دست روسیه» معادلات جنگ اوکراین را تغییر می‌دهد

دیوید لمی و آنتونی بلینکن در اوکراین

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،دیوید لمی (وسط) و آنتونی بلینکن (چپ) روز چهارشنبه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کردند و پس از آن در کنفرانس خبری مشترک به سوالات رسانه‌ها پاسخ دادند

دیوید لمی، وزیرخارجه بریتانیا می‌گوید موضوع «ارسال موشک های بالستیک ساخت ایران به روسیه» می‌تواند معادلات جنگ در اوکراین را تغییر دهد به نحوی که شاید بلوک غرب در محدودیت ارتش اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت غرب برای هدف قرار دادن اهدافی در روسیه، تجدیدنظر کند.

این سخنان را وزیرخارجه بریتانیا در خلال سفر مشترکی که با همتای آمریکایی خود به اوکراین داشته به بی‌بی‌سی گفت.

دیوید لمی و آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کردند و پس از آن در کنفرانس خبری مشترک به سوالات رسانه‌ها پاسخ دادند.

تاکنون بریتانیا و آمریکا با هدف پرهیز از تشدید جنگ در اوکراین، به این کشور اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد علیه مواضعی در داخل خاک روسیه را نداده‌اند.

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، در این کنفرانس خبری گفت که جو بایدن موضوع استفاده اوکراین از موشک های دوربرد را روز جمعه - ۱۳ سپتامبر - با کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا در میان خواهد گذاشت.

آقای استارمر قرار است به زودی برای دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا راهی واشنگتن شود.

آقای بلینکن در پاسخ به خبرنگاران که از نگرانی نسبت به تشدید جنگ در اوکراین پرسیدند گفت: «ما اکنون یک تحرک تازه از جانب روسیه را شاهد هستیم و آن این که توانسته موشک‌های بالستیک از ایران بگیرد و این موجب تقویت قدرت تهاجمی این کشور در جنگ اوکراین خواهد شد. بنابراین، اگر کسی اینجا در حال تشدید مخاصمه است، او آقای پوتین و روسیه است».

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا هم در این کنفرانس خبری مشترک از پاسخ دادن صریح به این که آیا قرار است بریتانیا و آمریکا مجوز استفاده از موشک های دوربرد را به اوکراین بدهند، سر باز زد اما گفت: «من بنا ندارم به پوتین اجازه دهم دست بالا را بگیرد».

جو بایدن پیش‌تر گفته بود که مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد توسط اوکراین را مد نظر قرار داده اما کاخ‌سفید هنوز علنا در این باره چیزی اعلام نکرده است.

امروز ولودیمیر زلنسکی هم همزمان با گفتگو با وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا گفت که پیروزی این کشور در برابر روسیه «بستگی به میزان حمایت آمریکا دارد».

آندری سبیها، وزیر خارجه اوکراین هم امروز گفت که گام‌های لازم برای برداشتن محدودیت ارتش اوکراین در استفاده از موشک‌های دوربرد «با توجه به گزارش‌ها از تحویل احتمالی موشک‌های بالستیک به روسیه از سوی ایران اهمیت می‌یابد. ما باید اقدام جدی صورت دهیم.»

دیوید لمی، وزیرخارجه بریتانیا عصر امروز در گفتگو با بی‌بی‌سی تصریح کرد که ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه «آشکارا معادلات را تغییر می‌دهد» چون به نیروهای مسکو اجازه خواهد داد «که عمق نفوذ خود به داخل اوکراین را افزایش دهند».

«این بسیار خطرناک است... ما شاهد همکاری بیشتر روسیه با شرکایش هستیم. ما شاهد انتقال موشک های بالستیک از ایران به روسیه هستیم، بر همین اساس هم مهم است که ما حمایت خود از اوکراین را افزایش دهیم».

وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه همچنین از کمک ۷۸۰ میلیون دلاری کشورش به اوکراین خبر داد و گفت این کمک‌ها برای استفاده در «امور انسان دوستانه، انرژی و نیازهای ضروری» هزینه خواهد شد.

آقای بلینکن هم از ۷۰۰ میلیون دلار کمک دیگر آمریکا به اوکراین که شامل کمک به صنایع انرژی و مین‌زدایی است خبر داد.

بریتانیا و هلند دیپلمات‌های ایران را در ارتباط با «ارسال موشک‌های بالستیک» احضار کردند

موشک فتح ۳۶۰ یک موشک بالستیک سوخت جامد است که توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی شده است

منبع تصویر،MASHREGH

توضیح تصویر،موشک فتح ۳۶۰ یک موشک بالستیک است که توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی شده است. ایران تحویل این موشک‌ها به روسیه را تکذیب کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا کاردار ایران در لندن را در ارتباط با موضوع «انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه» احضار کرده و همزمان هلند هم در اقدامی مشابه سفیر ایران در این کشور را به وزارت خارجه خود فراخوانده است.

این دو اقدام دیپلماتیک همزمان با اظهارات عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران صورت گرفت که امروز - چهارشنبه ۲۱ شهریور - قاطعانه گفت کشورش هیچ موشک بالستیکی به روسیه نداده است.

در بیانیه امروز وزارت خارجه بریتانیا آمده احضار کاردار ایران با دستور وزیر خارجه این کشور و در هماهنگی با شرکای اروپایی بریتانیا صورت گرفته است.

«دولت بریتانیا به صراحت اعلام کرده هرگونه انتقال موشک بالستیک به روسیه اقدامی خطرناک در تشدید وضعیت تلقی خواهد شد و پاسخی جدی دریافت خواهد کرد.»

همزمان گزارش شده که کاسپار ولدکمپ، وزیر خارجه هلند هم همسو با کشورهای اروپایی، سفیر ایران در این کشور را احضار و مراتب اعتراض کشور خود به «انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه» را مطرح کرده و گفته است هلند از تحریم‌های مرتبط با این موضوع علیه تهران «قویا حمایت می‌کند».

دیروز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به لندن گفت روسیه از ایران موشک بالستیک دریافت کرده است و احتمالا طی هفته‌های آینده از آن در جنگ با اوکراین استفاده خواهد کرد.

با این حال، مقام‌های اوکراین روز گذشته گفتند که شواهد و مدارکی مبنی بر استفاده از موشک‌های بالستیک ساخت ایران از سوی روسیه علیه این کشور ندارند.

وزیرخارجه ایران امروز به این موضوع واکنش نشان داد. به گزارش ایرنا، آقای عراقچی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام».

آقای عراقچی در ادامه با اشاره به تحریم‌های جدید علیه کشورش نوشته: «تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل‌اند».

آلمان، فرانسه و بریتانیا دیروز آنچه را که صادرات موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین خواندند، محکوم کردند.

اتحادیه اروپا قبلا چندین بار ایران را به دلیل تأمین پهپاد برای مسکو جهت استفاده در جنگ اوکراین تحریم کرده است.

تنش بر سر این موضوع از آنجا آغاز شد که اتحادیه اروپا گفت از متحدانش اطلاعات «معتبری» دریافت کرده که ایران موشک بالستیک در اختیار روسیه گذاشته است، کاخ‌سفید اما دو روز پیش گفت که نمی‌تواند این موضوع را تایید کند. ایران هم گزارش‌ها درباره ارسال تسلیحات را به‌شدت رد کرد.

پیش از موضع گیری اتحادیه اروپا هم،‌روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال - جمعه گذشته - به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی نوشته بود که ایران موشک‌ بالستیک کوتاه‌برد برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه فرستاده است.

همه این تحولات در آستانه سفر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران به نیویورک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد شکل می‌گیرد؛ سفری که هر سال گمانه‌زنی درباره احتمال دیدار میان رئیس‌جمهوری ایران و مقام‌های آمریکایی و گشایشی در کدورت ۴۵ ساله میان دو کشور را افزایش می‌دهد.

به ویژه که این نخستین حضور آقای پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود و با توجه به شعارهای او مبنی برای تلاش برای ترمیم روابط ایران با جهان، حضور او در نیویورک امسال اهمیت‌ بیشتری خواهد داشت.

علی متین فر، کاردار ایران در بریتانیا

منبع تصویر،IRNA

توضیح تصویر،علی متین فر، کاردار ایران در بریتانیا امروز از سوی وزارت خارجه این کشور احضار شد

گزارش وال استریت ژورنال چه بود؟

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی نوشت که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده است که می‌تواند ابزار قدرتمندی در جنگ اوکراین باشد.

این درحالی است که روسیه حملات موشکی به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین را تشدید کرده که در روزهای اخیر به مرگ ده‌ها نفر منجر شده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های اروپایی نوشت که آمریکا این هفته متحدان خود را از ارسال این سلاح‌ها آگاه کرد. براساس این گزارش، یک مقام آمریکایی تایید کرد که این موشک‌ها «بالاخره تحویل داده شده است».

خبرگزاری رویترز هم در ماه اوت گزارش داده بود که انتظار می‌رود روسیه به زودی صدها موشک بالستیک کوتاه‌برد فتح-۳۶۰ را از ایران تحویل بگیرد و ده‌ها پرسنل نظامی روسیه مشغول آموزش در ایران برای استفاده از این سلاح‌های هدایت‌شونده ماهواره‌ای هستند.

موشک فتح ۳۶۰ یک موشک بالستیک سوخت جامد است که توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی شده است.

شان ساوِت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه گفته بود: «ما از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین درباره تعمیق همکاری امنیتی روسیه و ایران هشدار داده‌ایم و از این گزارش‌ها نگران هستیم.»

«هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه به معنی گسترش چشمگیر حمایت ایران از تجاوز نظامی روسیه علیه اوکراین است.»

به نوشته وال استریت ژورنال، محموله ارسالی از ایران حاوی ۲۰۰ موشک بالستیک با برد کوتاه است. ایران انواع این سلاح‌ها را در اختیار دارد که برد آنها حدود ۸۰۰ کیلومتر است.

سران گروه هفت (جی-۷) در نشست خود در ماه ژوئن درباره انعقاد قراردادی میان ایران و روسیه برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار داده بودند.

در بیانیه این گروه آمده بود: «ما از ایران می‌خواهیم که کمک به روسیه در جنگ با اوکراین را متوقف کند و موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط را به روسیه انتقال ندهد، چرا که چنین اقداماتی عامل وخامت اوضاع و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا است.»

آنها هشدار داده بودند که در صورت ارسال این موشک‌ها به روسیه، با اقدامات قابل توجهی به آن پاسخ خواهند داد.

کشورهای غربی در سال‌های اخیر تقویت مناسبات ایران و روسیه را با نگرانی دنبال کرده‌اند. آنها ایران را به ارسال پهپادهای نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند، اتهامی که ایران رد کرده است.

مقام‌های اوکراین هم بارها از حملات روسیه با پهپادهای ساخت ایران سخن گفته‌اند.

آنها از جمله در پایان ماه ژوئیه گفتند که ۸۹ پهپاد انفجاری ایران را در جریان یک حمله عمده در آسمان این کشور منهدم کرده‌اند. این پهپادها از نوع «شاهد» توصیف شد.

مقام‌های اروپایی به وال استریت ژورنال گفتند که در حال همکاری با آمریکا بر روی تدابیر تازه از جمله تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند.

این روزنامه نوشت که «تحویل این موشک‌ها» می‌تواند برنامه دولت جدید ایران برای کاهش تنش با غرب را پیچیده کند. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور که به تازگی سوگند یاد کرده، ابراز امیدواری کرده است که بتواند با راضی کردن غرب نسبت به کاهش تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشد.