۱۴۰۳ شهریور ۱۵, پنجشنبه

 

دستور همتی برای بررسی وام کم‌بهره مدیران بورس تهران به خودشان

همتی و عشقی

منبع تصویر،TASNIM/GETTY

توضیح تصویر،عبدالناصر همتی (راست) دستور پیگیری وام مجید عشقی (چپ) و دیگر اعضای هیات مدیره بورس را داده است

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد ایران در نامه‌ای دستور داده است که موضوع وام بیش از ۱۰ میلیارد تومانی کم‌بهره هیات مدیره بورس تهران به خودشان بررسی شود.

وزیر اقتصاد ایران می‌گوید پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی «سریع کارشناسی و اعلام نظر» به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده است.

آقای همتی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچکس نخواهیم داد.»

این واکنش پس از آن بود که روزنامه شرق تصویر نامه سازمان بازرسی ایران به وزیر اقتصاد را منتشر کرد که بر اساس آن ۵ نفر از مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از محل منابع داخلی این سازمان در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد تومان به خودشان وام دادند.

تاریخ مصوبه سازمان بورس برای این وام هشتم تیر ماه بود؛ یک هفته پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی و در زمانی که ایران برای برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولتی جدید آماده می‌شد.

نرخ سود برای بازپرداخت این وام‌ها از طرف پنج عضو هیات مدیره بورس ۴ درصد در یک دوره ۱۰ ساله بوده است.

این ۵ نفر که نام آنها بعنوان گیرندگان وام ذکر شده شامل مجید عشقی، رئیس هیات مدیره سازمان بورس، علیرضا ناصرپور، معاون او و سه نفر از اعضای هیات مدیره این سازمان بوده‌اند.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

بیشترین وام در این فهرست که ارائه آن با تصمیم شورای عالی بورس بود، متعلق به خود آقای عشقی با رقمی معادل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و سهم چهار نفر دیگر از این وام هر کدام یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود.

بر اساس این نامه که در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شده است، وام گیرندگان در ازای ارائه تضمین به اندازه مبلغ تسهیلات، این وام را دریافت کرده‌اند.

سازمان بازرسی در نامه خود خطاب به آقای همتی گفته است که اطلاع سهامداران از این موضوع بر نارضایتی آنها که ناشی از «عملکرد مسئولان» بازار بورس است، خواهد افزود.

در این نامه، سازمان بازرسی کل کشور خواهان ارائه دلایل و مستندات برای چنین استفاده‌ای از منابع سازمان بورس شده است و در بخشی از آن گفته شده این اتفاق زمانی رخ داده که عملکرد بورس کمتر از حد انتظار بود.

طی ماه‌های اخیر و پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه بالگرد که بعدا با کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران هم ادامه یافت، بورس تهران هفته‌های متوالی افت را تجربه کرد.

در مقطعی شاخص بورس اوراق بهادار تهران طی این مدت به زیر دو میلیون واحد هم رسید.

ادامه ریزش این شاخص‌ها موجب شد که سرمایه به سمت بازارهای سنتی نظیر طلا و ارز هدایت شود.

نرخ بهره ۴ درصد در دوران نرخ تسهیلات بالای ۲۰ درصدی

مجید عشقی که بالاترین رقم وام را به خود اختصاص داده است در مهرماه ۱۴۰۰ در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد.

وام ۴ درصدی به مدیران ارشد بورس در حالی است که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، سقف نرخ سود تسهیلات در شبکه بانکی ایران ۲۳ درصد است.

بسیاری از شهروندان در ایران گلایه می‌کنند که حتی برای دریافت وام‌های کوچکی نظیر ۵۰ میلیون تومانی در تقلا هستند.