۱۴۰۳ شهریور ۲۱, چهارشنبه

 

به نوشتۀ جراید فرانسه کاملا هریس بر دونالد ترامپ در مناظرۀ انتخاباتی غلبه کرد

کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات، دونالد ترامپ و کاملا هریس، نخستین مناظرۀ تلویزیونی خود را سه شنبه دهم سپتامبر برگزار کردند. لوموند روزنامۀ صبح پاریس همانند اغلب نشریات فرانسه نوشت که کاملا هریس در این نخستین رویارویی انتخاباتی بر رقیب خود، دونالد ترامپ، غلبه کرد و او را دائماً در موضعی دفاعی قرار داد. به نوشتۀ لوموند، کاملا هریس مناظرۀ تلویزیونی با ترامپ را به صحنۀ افشاگری علیه شکست‌های او تبدیل کرد.

دونالد ترامپ، کاملا هریس
دونالد ترامپ، کاملا هریس AFP - BRENDAN SMIALOWSKI,PATRICK T. FALLON

هر دو نامزد انتخاباتی در این مناظره دو بینش کاملاً متضاد دربارۀ آمریکا را به نمایش گذاشتند و در عین حال یکدیگر را متقابلاً به دروغگویی متهم کردند. اقتصاد، سقط جنین و مهاجران از جمله موضوع‌های مهم این مناظرۀ تلویزیونی بودند و در هر سه مورد دونالد ترامپ دائماً در موضعی دفاعی در مقابل حریف خود قرار گرفت.

در پایان مناظره و به نشانۀ موفقیت نامزد حزب دموکرات در نخستین رویارویی انتخاباتی او، ستارۀ بزرگ آمریکایی، تیلور سوئیفت در صفحۀ اینستاگرام خود حمایت خویش را از کاملا هریس اعلام کرد و گفت که او در انتخابات نوامبر آینده به نامزد حزب دموکرات رأی خواهد داد.

کاملا هریس رقیب جمهوری‌خواه خود را در خصوص سقط جنین به دروغگویی متهم کرد و افزود که او به شهروندان آمریکایی اهانت می‌کند. وی گفت که نامزد جمهوری‌خواه در دورۀ ریاست جمهوری‌اش بالاترین نرخ بیکاری بعد از بحران بزرگ و همچنین بدترین نظام درمان را در صد سال گذشته به ارث گذاشت. معاون رئیس جمهوری آمریکا سپس با اشاره به مقاومت ترامپ در برابر نتیجۀ انتخابات سال ٢٠٢٠ گفت که در دورۀ ریاست جمهوری او دموکراسی آمریکا متحمل بدترین حمله پس از جنگ استقلال این کشور شد. کاملا هریس سپس افزود که در انتخابات سال ٢٠٢٠ رأی‌دهندگان آمریکایی با نه گفتن به دونالد ترامپ او را در واقع "برکنار" و اخراج کردند.

دونالد ترامپ در حملات خود و در عباراتی کاملاً نامنسجم و درهم کاملا هریس را "مارکسیست" خواند و او را متهم کرد که برنامۀ اقتصادی جو بایدن را کپی‌برداری کرده است و این برنامه به گفتۀ ترامپ ساختارهای اقتصادی آمریکا را ویران ساخته است. ترامپ همچنین گفت که معاون رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن مرزهای کشور را به روی همۀ جنایتکاران جهان گشودند. وی همچنین گفت که جو بایدن و کاملا هریس با سیاست های جانبدارانۀ خود در قبال رژیم اسلامی ایران مسبب اصلی وضعیت امروز خاورمیانه هستند و اگر او سر کار بیاید به جنگ جاری در منطقه و همچنین جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد. ترامپ همچنین  کاملا هریس را به یهودستیزی و عرب ستیزی متهم کرد و گفت که اگر رقیب او پیروز شود اثری از اسرائیل در سال‌های آینده باقی نخواهد ماند.