سانحه جدا شدن در هواپیمای بوئینگ؛ مدیر تولید ۷۳۷ مکس اخراج میشود
پس از آن که در اوایل ماه ژانویه گذشته ویدیو جدا شدن در یک هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس خطوط هوایی آلاسکا خبرساز شد و به صدر اخبار سوانح جهان راه یافت، اکنون گزارش شده که رئیس بخش تولید این نوع هواپیمای مسافربری (۷۳۷ مکس) در شرکت بوئینگ از کار خود برکنار خواهد شد.
ترک بوئینگ از سوی اد کلارک پس از ۱۸ سال مدیریت، بخشی از اصلاحات جدی و وسیع این کارخانه در بخش تولید هواپیماهای مسافربری و تجاری است که امروز - چهارشنبه ۲۱ فوریه - رسما اعلام شد.
بوئینگ همزمان با خبر کنار رفتن اد کلارک، گفته اصلاحات وسیع در این شرکت با هدف «بهبود کیفیت و ایمنی» محصولات آن بوده است.
این خبر کمی پیش از آن اعلام شده که بوئینگ باید برای دفاع از خود با کارشناسان و مقامهای نهادهای نظارتی مرتبط در دولت فدراال آمریکا دیدار و رایزنی کند.
پس از ماجرای جدا شدن در هواپیمای آلاسکا در ماه ژانویه، بوئینگ یک بار دیگر با انتقادهای جدی درباره خط تولید بوئینگ ۷۳۷ مکس روبرو شده است.
در جریان آن سانحه به کسی آسیب جسمی جدی وارد نشد و خلبانان توانستند با فرود اضطراری مانع از بروز یک فاجعه شوند اما این سانحه موجب شد پیکان انتقادات و سوالات جدی درباره خط تولید ۷۳۷ مکس دوباره اتاق مدیران بوئینگ را نشانه رود.
بوئینگ ۷۳۷ مکس نخستین بار ۶ سال پیش خبرساز شد وقتی که دو فروند آن در آسیا و آفریقا سقوط کرد و موجب مرگ ۳۴۶ نفر در جریان سقوط دو فروند هواپیمای خطوط هوایی اندونزی و اتیوپی شد. پس از آن این مدل از هواپیماهای تولیدی شرکت بوئینگ برای ۲۰ ماه در تمام آمریکا و جهان زمینگیر شدند.
ماه گذشته سازمان هوانوردی آمریکا - FAA - به شرکت بوئینگ دستور داد که فعلا طرح توسعه تولید ۷۳۷ مکس را متوقف کند تا بازرسی و تحقیقات کارشناسان نهادهای فدرال همه جزییات و فرآیندهای خط تولید این مدل را بازبینی کنند.
پس از سانحه خطوط هوایی آلاسکا، گزارشهای دیگری هم از نقیصههای کمتر جدی در جریان تولید و یا مونتاژ بدنه این مدل هواپیمای مسافربری گزارش شد.
از جمله این که نتیجه بازرسی سانحه هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا نشان داد که علت جدا شدن در بوئینگ ۷۳۷ مکس این شرکت عدم نصب پیچ و مهرههایی بوده که قرار بوده در هواپیما را سر جایش مستحکم کنند.
اد کلارک که امروز خبر برکناری او اعلام شد معاون مدیرعامل و مدیر برنامه تولید هواپیماهای مسافربری سری ۷۳۷ بوئنیگ در کارخانه شهر رنتون، ایالت واشنگتن بود؛ جایی که پیچ و مهره در هواپیمای خطوط آلاسکا در خط تولید آن فراموش یا حذف شده بود.