۱۴۰۳ شهریور ۲۰, سه‌شنبه

 سیاستایران

پخشان عزیزی، زندانی سیاسی کُرد به اعدام محکوم شد

۱۴۰۳ مرداد ۳, چهارشنبه

منابع حقوق بشری خبر می‌دهند که پخشان عزیزی، زندانی سیاسی کُرد که در اوین محبوس است، از سوی دادگاه انقلاب تهران به "اعدام" محکوم شده است.

https://p.dw.com/p/4ieV6
پخشان عزیزی، زندانی سیاسی کُرد
پخشان عزیزی، زندانی سیاسی کُرد عکس: Hengaw

آنگونه که منابع حقوق بشری خبر داده‌اند، پخشان عزیزی، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان اوین، بابت اتهاماتی از جمله "عضویت در جمعیت‌های معارض کشور" از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به "اعدام" محکوم شده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران (هرانا) با اعلام این خبر افزود که این حکم روز سه‌شنبه دوم مردادماه به این زندانی ابلاغ شد.

اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله

جلسات دادگاه رسیدگی به اتهام‌های این زندانی سیاسی روز ۸ و ۲۷ خردادماه در شعبه یادشده برگزار شده بود. برخی منابع حقوق بشری نوشته‌اند که پخشان عزیزی از سوی دادگاه به "بغی از طریق عضویت در گروه‌های مخالف" متهم شده است.

در قانون مجازات اسلامی از بغی به معنای "قیام مسلحانه علیه حکومت اسلامی" یاد شده است.

پیش‌تر نیز اعلام اتهام "بغی" علیه این زندانی سیاسی، موجی از نگرانی‌ها درباره احتمال صدور حکم اعدام برای او را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام؛ اعتصاب غذا در ۱۶ زندان ایران

پخشان عزیزی، شهروند اهل مهاباد در استان کردستان روز سیزدهم مرداد ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او اواخر آذرماه سال گذشته از بند ۲۰۹ به بند زنان زندان اوین انتقال یافت.

طبق گزارش‌ها، پخشان عزیزی دانش‌آموخته مددکاری اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است.

این البته نخستین بار نبود که عزیزی بازداشت می‌شود. او پیش‌تر نیز اواخر آبان‌ماه سال ۱۳۸۸ در تجمع دانشجويان کُرد دانشگاه تهران در اعتراض به اعدام‌های سیاسی در کردستان، توسط ماموران امنیتی بازداشت و در روزهای پایانی همان سال با قرار وثیقه آزاد شده بود.