سرتیپ عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران شد

سرتیپ عبدالرضا عابد، فرمانده جدید این قرارگاه اقتصادی سپاه (نفر اول از چپ) مدیر عامل هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی» و معاون انرژی این نهاد بوده

منبع تصویر،TASNIM

توضیح تصویر،

سرتیپ عبدالرضا عابد، فرمانده جدید این قرارگاه اقتصادی سپاه (نفر اول از چپ) مدیر عامل هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی» و معاون انرژی این نهاد بوده

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، پس از دو سال تغییر کرده است. با حکم سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، سرتیپ عبدالرضا عابد، فرمانده جدید این قرارگاه شده است. دلیلی برای این تغییر عنوان نشده است.

فرمانده پیشین قرارگاه اقتصادی سپاه، سرتیپ حسین هوش‌السادات بود. او زمانی به فرماندهی این نهاد منصوب شد که سعید محمد فرمانده وقت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، وارد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شده بود.

معاون سیاسی سپاه پاسداران آن زمان گفته بود که سرتیپ محمد، به دلیل «تخلف» و «رعایت نکردن» مقررات از مسئولیت فرماندهی این قرارگاه برکنار شد. آقای محمد در دولت ابراهیم رئیسی مدتی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری بود اما پس از دوره‌ای از این سمت هم کنار گذاشته شد.

سرتیپ عابد فرمانده جدید این قرارگاه، به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه «مدیر عامل هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی» و معاون انرژی این نهاد بوده است.

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در مراسم معارفه سرتیپ عباد گفته طرحی به دولت ابراهیم رئیسی پیشنهاد شده بود که قرار بود «به مدت یک سال، هر هفته، یک طرح بزرگ به همت قرارگاه به بهره‌برداری برسد». فرمانده سپاه گفته «تاکنون بیش از ۳۰ طرح در مدت کمتر از یک سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.»

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، تحت تحریم ایالات متحده قرار دارد. مجموعه اقتصادی سپاه بعد از جنگ هشت ساله با عراق با دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای تاسیس و در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وارد پروژه‌های دولتی شد.

عبدالرضا عابد فرمانده جدید قرارگاه اقتصادی سپاه پاسداران

منبع تصویر،FARS

توضیح تصویر،

عبدالرضا عابد فرمانده جدید قرارگاه اقتصادی سپاه پاسداران

این قرارگاه از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد موفق به گرفتن قراردادهای کلان دولتی و به سرعت رقیب قدرتمند بخش خصوصی شد.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
پادکست
پرگار
پرگار

برنامه‌ای که در آن مهمانان برنامه به پرسش‌های چالشی مربوط به جامعه امروز پاسخ می‌دهند

پادکست

پایان پادکست

نماینده آقای خامنه‌ای در سپاه پاسداران یک دهه پیش در واکنش به انتقادها از فعالیت‌های اقتصادی قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفته بود‌ «سپاه وارد پروژه‌های اقتصادی می‌شود که بخش خصوصی امکان رقابت با آن را ندارد».

قرارگاه اقتصادی سپاه از ۱۳۹۱ با دستور فرمانده وقت کل سپاه پاسداران از وارد شدن به پروژه‌های زیر ۱۰۰ میلیارد تومان خودداری می‌کند اما با اتکا به نفوذ اطلاعاتی-امنیتی و نظامی سپاه، اینک در قراردادهای کلان به یک بازیگر بی‌رقیب تبدیل شده است.

قراردادهای میلیارد دلاری این قرارگاه معمولا در فضای غیررقابتی با ترک تشریفات و به صورت ویژه منعقد می‌شوند.

انعقاد قراردادهای کلان با ترک تشریفات قاتونی، همراه با این توجیه همراه بوده که بخش خصوصی ایران در این پروژه ها، توان ورود و رقابت و تامین منابع مالی و لجستیک را ندارد.

قرارگاه خاتم‌الانبیا در سال های اخیر وارد پروژه های نفت و گاز ایران هم شده است. این قرارگاه با تشکیل هلدینگ های اقتصادی، فعالیت‌های کلان از جمله در زمینه صنعت و معدن، شهرسازی، سازه‌های دریایی، کشاورزی و پتروشیمی دارد.

بیشتر بخوانید: