۱۴۰۳ اردیبهشت ۴, سه‌شنبه

 

ادعای محسنی اژه ای و سئوال از او

دادگاههای زندانیان سیاسی

چرا علنی برگزار نمیشود؟

 
 
 
 
 

 

محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در یک اظهار نظر عجیب مدعی شد که او طرفدار برگزاری دادگاه‌های علنی است و در یک جمله تکمیلی اضافه کرد:

نمایندگان مجلس می‌گویند چرا برخی موارد در قوه ‌قضاییه شفاف اعلام نمی‌شود؟ باید اعلام کنم که دلیل این امر قانونی است که خودِ نمایندگان مجلس مصوب کرده‌‌اند.

و باز اضافه کرد: من همیشه طرفدار این بوده‌ام که غیر از مواردی که قانون اساسی اجازه نمی‌دهد، دادگاه‌ها علنی برگزار شوند و به‌صورت علنی هم منتشر شوند و نمایندگان مجلس تاکید دارم که از مراکز و مراجع قضایی از جمله دادگستری‌ها و زندان‌ها بازدید کنید. شما زندان‌ها را از نزدیک ببینید و اگر مشکلی مشاهده کردید به من منتقل کنید و یا آن را در پشت تریبون مجلس بگویید تا آن را رفع کنیم.

به این ترتیب معلوم نیست مجلس چه قانونی را تصویب کرده که بموجب آن دادگاه ها علنی برگزار نمی شود و اگر ادعای اژه ای واقعیت دارد، چرا نمایندگان مجلس حس و حال سر زدن به زندانها را ندارند. می ترسند که اگر سر زدند و گزارش مشاهداتشان را پشت تریبون مجلس گفتند برای دوره بعدی تائید صلاحیت نشوند؟

به مصداق دزد حاضر و بز هم حاضر، در همین مورد روزهای اخیر که خانم نرگس محمدی درباره شکنجه و تجاوز جنسی یک زندانی زن پیام صوتی منتشر کرده، چرا خود اژه ای و یا نمایندگان مجلس نمی روند مسئله را در داخل زندان بررسی کنند. به صرف اعلام طرفدار برگزاری دادگاه علنی هستم که رفع مسئولیت نمی شود. ایشان رئیس قوه قضائیه است، چطور نمی تواند دستور برگزاری علنی دادگاههای سیاسی و مدنی را بدهد؟ این همه زندانی سیاسی و مدنی داریم، کجا برگزار شده دادگاههای آنها و کجاست دفاعیات آنها؟