فراگیری اعتراضات ضد جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

توضیح ویدئو،در دانشگاه‌ نیویورک پلیس با یورش به چادرهای دانشجویان مخالف جنگ در محوطه دانشگاه، نزدیک به ۱۰۰ نفر را دستگیر کرد

اعتراضات علیه جنگ غزه از دانشگاه کلمبیا به سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا گسترش یافته است. در مقابل پلیس برای متفرق کردن اعتراض دانشجویان با یورش به چادرهای معترضان، تعدادی از آنها را بازداشت کرده است.

این تازه‌ترین دور انتقادها و اعتراض‌هایی است که مقام‌های آمریکایی در ادامه جنگ غزه با آن مواجه‌ شده‌اند.

معترضان آمریکا را به حمایت از جنگ متهم می‌کنند.

دوشنبه شب، پلیس به چادرها و محل تجمع دانشجویان در دانشگاه نیویورک یورش بُرد و شماری را دستگیر کرد.

ده‌ها دانشجو در اوایل روز در ییل دستگیر شدند. دانشگاه کلمبیا هم کلاس‌های حضوری را لغو کرد.

در برکلی و ام‌آی‌تی هم وضعیت مشابهی برقرار است.

معترضان در حمایت از فلسطینی‌ها و اعتراض به دولت اسرائیل دست به تظاهرات زده‌اند.

معترضان در دانشگاه با پریایی چادرهایشان به حمایت از فلسطینی‌ها برخاستند و محوطه دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک را اشغال کردند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،معترضان در دانشگاه کلمبیا با پریایی چادرهایشان به حمایت از فلسطینی‌ها برخاستند، محوطه دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک را اشغال کردند و دانشگاه‌های دیگر آمریکا را تحت تاثیر قرار دادند

از زمان آغاز جنگ، دانشگاه‌های آمریکا بارها صحنه تظاهرات و جدل‌های لفظی درباره جنگ اسرائیل و غزه بوده است.

بحث بر سر آزادی بیان در دانشگاه‌های آن کشور نیز بارها به رسانه‌ها کشیده است.

در حمله حماس به اسرائیل هم ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و دست‌کم ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند. اسرائیل در پاسخ به حمله هفتم اکتبر حماس و گروه‌های همسو با آن، شدیدترین جنگ تاریخ خود را در باریکه غزه آغاز کرد که بنابر اعلام مقام‌های درمانی حماس دست‌کم ۳۴ هزار نفر کشته شدند که اکثر آنها زن و کودک بودند.

در آمریکا از یک سو درباره «یهودی ستیزی» هشدار داده می‌شود و در سوی دیگر درباره «اسلام هراسی».

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره تظاهرات روز دوشنبه در محوطه دانشگاه‌ها گفت که «تظاهرات یهودی‌ستیزانه» و همچنین «آنها را که نمی‌دانند به فلسطینی‌ها چه می‌گذرد»، محکوم می‌کند.

تظاهرات دانشجویان دانشگاه نیویورک در محوطه دانشگاه  و در همبستگی با دانشجویان دانشگاه کلمبیا و محکوم کردن حمله اسرائیل به غزه گرد هم آمدند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،تظاهرات دانشجویان دانشگاه نیویورک در محوطه دانشگاه و در همبستگی با دانشجویان دانشگاه کلمبیا و محکوم کردن حمله اسرائیل به غزه گرد هم آمدند

جنبش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا هفته گذشته پس از یورش پلیس شهر نیویورک به تجمع دانشجویان در محوطه دانشگاه کلمبیا و دستگیری ده‌ها معترض در کانون توجه جهانی قرار گرفت.

دانشگاه کلمبیا دربیانیه‌ای اعلام کرد که تمام کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، این حوادث را «رفتار هراس‌آور و آزاردهنده» خواند.

خانم شفیق گفت که این اتفاقات را «افرادی رقم زدند که به دانشگاه کلمبیا ارتباطی ندارند و برای دنبال کردن مقاصد خود و سوءاستفاده به دانشگاه آمده‌اند.»

ببینید؛ یورش پلیس به دانشجویان:

رد شدن از پست Instagram
اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram

در دانشگاه نیویورک مانند برخی دیگر از دانشگاه‌ها، دانشجویان از دانشگاه‌ خواستند تا مشخص شود «مالیات»‌ آنها کجا مصرف شده است. دانشجویان معترض‌ می‌خواهند که این مبالغ برای استفاده شرکت‌های «تولیدکننده سلاح» و «علاقه‌مند» به اشغال سرزمین‌های فلسطینی مصرف نشود. دانشجویان همچنین خواستار پایان دادن به جنگ غزه‌ هستند.

با فرا رسیدن شب دوشنبه، پلیس با یورش به دانشگاه نیویورک معترضان را دستگیر کرد.

ساعاتی قبل از آن، نزدیک به ۵۰ معترض در دانشگاه ییل دستگیر شدند، جایی که شمار معترضان در آخر هفته به چند صد نفر افزایش یافته بود.

دانشگاه ییل در بیانیه‌ای اعلام کرد فراد بازداشت شده‌ به «درخواست‌های مکرر» برای ترک این مکان بی‌توجهی کرده‌اند.

تجمع‌ها و کمپ‌های اعتراضی به دانشگاه برکلی، ماساچوست، میشیگان و همچنین کالج امرسون هم سرایت کرده است.

منتقدان دانشجویان را به «یهودستیزی» متهم می‌کنند.

دانشجویان در کمپ‌های اعتراضی‌شان

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،دانشجویان ضد جنگ در کمپ‌های اعتراضی‌شان

کتی منینگ، نماینده دموکرات کنگره، که روز دوشنبه به کلمبیا سفر کرد، گفت که معترضانی را دیده است که خواستار «نابودی اسرائیل‌» هستند.

یک گروه یهودیان حسیدی اولترا ارتدکس در دانشگاه کلمبیا می‌گویند دانشجویان یهودی با «لفاظی‌های آزار دهنده» مواجه شده‌اند و بر سرشان «فریاد» کشیده شده است.

طبق گزارش ها، یک خاخام وابسته به دانشگاه نیز پیامی به ۳۰۰ دانشجوی یهودی کلمبیا فرستاد و به آنها هشدار داد تا زمانی که وضعیت «به طور چشمگیری بهبود نیابد» از حضور در دانشگاه خودداری کنند.

اعضای گروه‌های معترض یهودی‌ستیزی را رد کرده‌اند و استدلال می‌کنند که انتقاد و اعتراض آنها متوجه دولت اسرائیل و حامیان آن است.

در بیانیه‌ای در روز یکشنبه، دانشجویان کلمبیا برای عدالت در فلسطین گفتند که آنها «قاطعانه هر نوع نفرت یا تعصب را رد می کنند.»