۱۴۰۳ اردیبهشت ۴, سه‌شنبه

 

«وحشت» سازمان ملل از کشف گورهای جمعی در یک بیمارستان غزه

کارگران فلسطینی در حال نبش قبر اجساد در بیمارستان ناصر با بیل هستند

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،کارگران فلسطینی در حال نبش قبر اجساد در بیمارستان ناصر با بیل هستند
  • نویسنده,دیوید گریتن
  • شغل,بی‌بی‌سی نیوز

رئیس جمهور بشر سازمان ملل متحد گفته است که او از ویرانی بیمارستان‌های ناصر و شفا در غزه و گزارش‌ها از کشف «گورهای جمعی» در محوطه آنها بعد از یورش اسرائیل «وحشتزده» است.

فولکر تورک خواستار تحقیقات مستقل درباره این مرگ‌ها شد.

مقام‌های فلسطینی گفتند که اجساد تقریبا ۳۰۰ نفر را در بیمارستان ناصر نبش قبر کرده‌اند. معلوم نیست چه تعدادی مرده‌اند یا چه زمانی دفن شده‌اند.

ارتش اسرائیل گفت این ادعاها که این کشور اجساد را دفن کرده «بی‌پایه» است اما اضافه کرد که در طول عملیات دو هفته‌ای در بیمارستان شهر خان یونس در ماه فوریه، نیروها اجساد دفن شده توسط فلسطینی‌ها را «در مکان‌هایی که اطلاعات امنیتی نشان می‌داد ممکن است محل حضور گروگان‌ها باشد.... معاینه کردند.»

ده گروگان که اکنون آزاد شده‌اند گفته‌اند که در زمان اسارت برای دوره‌های طولانی در بیمارستان ناصر نگهداری می‌شدند.

پیش از عملیات اسرائیل در ناصر، خدمه بیمارستان گفتند که وادار به دفن اجساد در محوطه بیمارستان شدند چون نبردها در آن اطراف مانع دسترسی به قبرستان‌ها می‌شد. گزارش‌های مشابهی هم از شفا، پیش از یورش ارتش اسرائیل به این بیمارستان در ماه نوامبر منتشر شد.

ارتش اسرائیل گفته است که به شماری از بیمارستان‌ها در غزه حمله کرده است چون جنگجویان حماس در داخل آنها عملیات انجام می‌دادند - ادعایی که حماس و مقام‌های پزشکی رد کرده‌اند.

جنگ زمانی شروع شد که مردان مسلح حماس در حمله‌ای بی‌سابقه در روز ۷ اکتبر وارد جنوب اسرائیل شدند و حدود ۱۲۰۰ نفر - عمدتا غیرنظامیان - را کشتند و ۲۵۳ نفر را گروگان گرفتند و به غزه بردند.

به گفته وزارت بهداشت حماس بیش از ۳۴ هزار و ۱۸۰ نفر - بیشتر آنها زنان و کودکان - از آن زمان در غزه کشته شده‌اند.

یک سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت که درحال حاضر سرگرم تایید صحت گزارش‌های مقام‌های فلسطینی است دایر بر اینکه ۲۸۳ جسد در محوطه بیمارستان ناصر پیدا شده است. ۴۲ نفر آنها شناسایی شده‌اند.

راوینا شمداسانی در ژنو به خبرنگاران گفت: «گزارش می‌شود که قربانیان در عمق زمین دفن شده بودند و روی آنها با زباله پوشانده شده بود.»

«ادعا می‌شود که در میان درگذشتگان افراد سالخورده، زنان و مجروحان وجود داشتند درحالی که اجساد دیگران... درحالی که دستانشان بسته شده بود و لباس نداشتند کشف شد.»

آقای تورک خواستار تحقیقات مستقل، موثر و شفاف درباره مرگ این افراد شد و اضافه کرد: «با توجه به غالب بودن فضای مصونیت، این باید شامل محققان بین‌المللی باشد.»

«بیمارستان‌ها براساس قوانین بین‌المللی از حفاظت‌های خیلی ویژه‌ای برخوردارند. و کشتن عامدانه غیرنظامیان، بازداشتی‌ها و سایرینی که در خصومت‌ها شرکت ندارند یک جنایت جنگی است.»

یک سخنگوی نیروی دفاع مدنی، تحت مدیریت حماس، روز دوشنبه به برنامه «غزه امروز» بی‌بی‌سی عربی گفت که گزارش‌هایی از فلسطینی‌های اهل این محل دریافت کرده مبنی بر اینکه اجساد «تعداد زیادی» از افرادی که در جریان جنگ کشته شده‌اند و در یک قبرستان موقت در محوطه بیمارستان دفن شده‌اند، در جریان حمله اسرائیل به مکان دیگری منتقل شدند.

محمود بازال گفت: «پس از تحقیق و بررسی متوجه شدیم که ارتش اشغالگر [اسرائیل] یک گور جمعی ایجاد کرده و اجسادی را که در بیمارستان ناصر بودند بیرون آورده و در این گور جمعی دفن کرده است».

«غزه امروز» همچنین با مردی صحبت کرد که گفت در جستجوی اجساد دو تن از بستگان مرد خود در آنجاست که ادعا کرد در جریان حمله اخیر اسرائیل به خان یونس کشته شدند.

او گفت: «بعد از اینکه آنها را در آپارتمانی دفن کردم، [اسرائیلی‌ها] آمدند و اجسادشان را جابجا کردند. هر روز به دنبال اجساد آنها می‌گردیم، اما نمی‌توانیم آنها را پیدا کنیم.»

حماس بدون ارائه مدرک ادعا کرده است که اجساد شامل افرادی است که توسط نیروهای اسرائیلی «با خونسردی اعدام شده‌اند.»

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «این ادعا که ارتش اسرائیل اجساد فلسطینی‌ها را دفن کرده است، بی‌اساس است.»

این بیانیه اضافه کرد: «در جریان عملیات ارتش اسرائیل در ناحیه بیمارستان ناصر، در راستای تلاش برای یافتن گروگان‌ها و مفقودین، اجساد دفن شده توسط فلسطینی‌ها در محوطه بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت.»

«این معاینه با دقت و منحصرا در مکان‌هایی انجام شد که اطلاعات حاکی از حضور احتمالی گروگان‌ها بود. معاینه با احترام و با حفظ حرمت متوفی انجام شد. اجساد معاینه شده که متعلق به گروگان‌های اسرائیلی نبودند، به آنجا بازگردانده شد.»

ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش «حدود ۲۰۰ تروریست را که در بیمارستان بودند» در جریان این حمله بازداشت کردند و مهمات و همچنین داروهای استفاده نشده که قرار بود در اختیار گروگان‌های اسرائیلی قرار گیرد را پیدا کردند.

این نهاد همچنین تاکید کرد که حمله «به صورت هدفمند و بدون آسیب رساندن به بیمارستان، بیماران و کادر پزشکی» انجام شد.

عسک: دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که گزارش‌هایی دریافت کرده است مبنی بر اینکه ۳۰ جسد در حیاط بیمارستان الشفاء دفن شده

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،عسک: دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که گزارش‌هایی دریافت کرده است مبنی بر اینکه ۳۰ جسد در حیاط بیمارستان الشفاء دفن شده

با این حال سه پرسنل پزشکی ماه گذشته به بی‌بی‌سی گفتند که آنها را تحقیر کردند، مورد ضرب قرار دادند، روی آنها آب سرد ریختند و آنها را مجبور کردند ساعت‌ها پس از بازداشت در حین عملیات زانو بزنند.

پزشکانی که پس از ورود ارتش اسرائیل در ناصر ماندند، گفتند که قادر به مراقبت از بیماران نبودند و ۱۳ نفر به دلیل شرایط موجود در آنجا، از جمله کمبود آب، برق و سایر منابع جان خود را از دست دادند.

نیروهای اسرائیلی در روز اول آوریل از بیمارستان شفا در شهر غزه عقب نشینی کردند. ارتش اسرائیل گفت در واکنش به اطلاعاتی مبنی بر اینکه حماس مشغول تجدید قواست برای دو هفته در آنجا عملیاتی «دقیق» انجام داد.

ارتش اسرائیل بعدا گفت که در جریان آن عملیات، ۲۰۰ «تروریست» در داخل و اطراف بیمارستان کشته شدند و افزود که بیش از ۵۰۰ نفر دیگر بازداشت شدند و سلاح و اطلاعاتی «در سراسر بیمارستان» کشف شد.

سازمان بهداشت جهانی بعد از دسترسی مقام‌ها به بیمارستان گفت که شفا «اکنون یک پوسته خالی است» و اکثر ساختمان‌ها به شدت آسیب دیده یا تخریب شده و اکثر تجهیزات غیرقابل استفاده است یا خاکستر شده.

این سازمان همچنین گفت که «قبرهای کم عمق متعددی» درست بیرون اورژانس و ساختمان‌های اداری و جراحی حفر شده است و «بسیاری از اجساد درحالی دفن شده‌اند که بخشی اندام‌هایشان بیرون بود».

ارتش اسرائیل همچنین گفت که از آسیب رساندن به بیماران در شفا جلوگیری کرده است. اما سازمان جهانی بهداشت به نقل از سرپرست بیمارستان گفت که بیماران در طول محاصره در شرایط بسیار بدی نگهداری می‌شدند و بنا بر گزارش‌ها، حداقل ۲۰ بیمار به دلیل عدم دسترسی به مراقبت و محدودیت‌های اعمال شده بر حرکت پزشکان جان خود را از دست دادند.

سخنگوی خانم شمداسانی گفت که گزارش‌های دیده شده توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل حاکی از آن است که در مجموع ۳۰ جسد در این دو قبر دفن شده‌اند که تاکنون ۱۲ نفر از آنها شناسایی شده‌اند.

دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل همچنین از مجموعه حملات اسرائیل به شهر جنوبی رفح در چند روز گذشته که به گفته وی عمدتا زنان و کودکان را کشته است، به عنوان چیزی «فراتر از جنگ» ابراز تاسف کرد.

اینها شامل یک حمله در طول شنبه شب بود که پس از آن یک نوزاد نارس از شکم مادر باردارش به دنیا آمد که همراه با شوهر و دختر دیگرش کشته شدند.

آقای تورک همچنین نسبت به حمله زمینی تمام عیار اسرائیل به رفح، جایی که یک و نیم میلیون غیرنظامی آواره پناه گرفته‌اند، هشدار داد و گفت که این امر منجر به نقض بیشتر قوانین بین المللی بشردوستانه و قوانین حقوق بشر خواهد شد.

در پاسخ، ارتش اسرائیل گفت که «برای برچیدن قابلیت‌های نظامی و اداری حماس عمل می‌کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: « ارتش اسرائیل کاملا برخلاف حملات عمدی حماس به مردان، زنان و کودکان اسرائیلی، از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند و اقدامات احتیاطی ممکن را برای کاهش آسیب غیرنظامیان انجام می‌دهد».