شش قدم؛ دروازه‌بان استقلال دوباره احضار شد، دروازه‌بان پرسپولیس رکورد زد

حسین حسینی دروازه بان استقلال

منبع تصویر،GETTY IMAGES

در هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، نه استقلال و نه پرسپولیس ترک عادت نکردند و با پیروزی مقابل حریفان خود، نبرد نزدیک در کورس قهرمانی را ادامه دادند.

اتفاق عجیب در پایان بازی استقلال این بود که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، حسین حسینی، دروازه‌بان و کاپیتان استقلال، را صرفا به دلیل این‌که گفته بود: «جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی را پرداخت می‌کنم، فدای سر آن خانم هوادار» بار دیگر به احضار کرد.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، در تداوم «دخالت سیاست در ورزش» پس از آن‌که دروازه‌بان استقلال را به دلیل در آغوش کشیدن کوتاه «دختر جیمی جامپ» ۳۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم کرد، از او خواست به دلیل صحبت‌هایش مبنی بر عدم نارضایتی در برابر این حکم بار دیگر در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حاضر شود.

در رقابت‌های این هفته نساجی با پیروزی یک بر صفر مقابل تراکتور، به بقا در لیگ برتر تا حدودی امیدوار شد. سپاهان به دشواری در روز درخشش ملوان با یک پنالتی و یک ضد حمله ۱-۲ پیروز شد تا همچنان تعقیب کننده استقلال و پرسپولیس باشد. ذوب‌آهن نیز با دو گل در دقایق تلف شده نیمه دوم، آلومینیوم اراک را مغلوب کرد.

در پایان هفته بیست و چهارم، استقلال با ۵۳، پرسپولیس با ۵۲ و سپاهان با ۴۵ امتیاز در رده‌های اول تا سوم هستند. در انتهای جدول نیز صنعت نفت با ۱۶ امتیاز قعرنشین است و تیم‌های نساجی و استقلال خوزستان به ترتیب با ۱۹ و ۲۰ امتیاز در رده‌های پانزدهم و چهاردهم جدول رده‌بندی هستند.

رد شدن از پست Instagram
اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram

بازی هفته: استقلال - شمس‌آذر

 استقلال - شمس‌آذر

منبع تصویر،FOOTBALLI

تماشای دیداری که یک سوی آن استقلال است و پنج گل در آن رد و بدل شده، در فصل جاری از اتفاقات نادر به نظر می‌رسد. خط دفاعی منسجم استقلال و میل کادر فنی این تیم به پیروزی‌های حداقلی، از استقلال تیمی همیشه پیروز با حداقل اختلاف می‌ساخت.

استقلال که در بازی رفت مقابل شمس آذر متوقف شده بود، با دو انگیزه وارد زمین شد؛ جبران نتیجه رفت و همین طور بازگشت به صدر پس از پیروزی پرسپولیس برابر نفت آبادان.

جواد نکونام، سرمربی استقلال، در این بازی تیمش را با آرایش آشنای ۲-۵-۳ به زمین فرستاد. در نقطه مقابل نیز شمس‌آذر مانند بازی‌های گذشته با آرایش ۲-۴-۴ به زمین آمد. هر دو تیم بازی را در نیمه نخست هجومی آغاز کردند و این استقلال بود که به گل برتری رسید.

پایان نیمه اول با این نتیجه، احتمالا بیش از ۶۰ هزار تماشاگری که برای حمایت از تیم‌شان برای بازگشت به صدر جدول به آزادی آمده بودند را به این تصور وا می‌داشت که قرار است باز هم شاهد یک پیروزی یک بر صفر باشند. استقلال اما در روزی که مهرداد محمدی را به عنوان درخشان‌ترین بازیکن خود می‌دید به گل دوم و سپس گل سوم بازی رسید.

استقلال پس از مدت‌ها داشت در ارائه بازی هجومی و پیروزی پرگل، برای تماشاگرانش دست و دل‌بازی می‌کرد. اما ده دقیقه پایانی این مسابقه به یکی از مهیج‌ترین مسابقات فصل بدل شد. شمس‌آذر دقایق ۸۳ و ۸۵ با دو گل فراز امامعلی و مجتبی فخریان فاصله را به حداقل رساند. حملات این تیم تا پنجمین دقیقه وقت‌های تلف شده نیز ادامه داشت، اما در نهایت این استقلال بود که ۲-۳ پیروز شد، به صدر جدول برگشت و مدعی اصلی قهرمانی باقی ماند.

اتفاق ویژه: رکورد دروازه‌بانی که قرار بود تیمش را «بیچاره» کند

امیررضا رفیعی

منبع تصویر،TARAFDARI

در پایان بازی تیم‌های صنعت نفت و پرسپولیس، بیش از آن‌که مهاجمان یا هافبک‌های پرسپولیس مورد ستایش رسانه‌ها و کارشناسان قرار بگیرند، امیررضا رفیعی، دروازه‌بان جوان این تیم، مورد توجه قرار گرفت.

براساس گزارش رسانه‌های ایران، امیررضا رفیعی نخستین دروازه‌بان تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران است که موفق شده در چهار بازی نخستش در این رقابت‌ها دروازه‌اش را بسته نگه دارد. این آمار زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که به یاد داشته باشیم دروازه‌بان‌های صاحب‌نامی مانند مهدی رحمتی، مهدی واعظی، پرویز برومند، داود فنایی، ابراهیم میرزاپور و در نسل کنونی علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیام نیازمند، محمدرضا اخباری و علیرضا حقیقی در لیگ برتر بازی کرده بودند.

امیررضا رفیعی متولد سال ۱۳۸۱ است و سال ۱۴۰۱ با نظر یحیی گل‌محمدی از نساجی به پرسپولیس پیوست. او نخستین بار پس از چهار اخطاره شدن علیرضا بیرانوند، فرصت بازی با پرسپولیس را مقابل ذوب‌آهن به دست آورد.

پس از چهار اخطاره شدن آقای بیرانوند مقابل تراکتور، برنامه ۳۶۰ با تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور تصاویری از فریادهای این دروازه‌بان بر سر داور بازی را منتشر کرد که به وضوح می‌گفت: «تیم را بیچاره کردی. هرچه هواداران در موردت بگویند نوش جانت.»

منظور بیرانوند از «بیچاره کردن پرسپولیس» محروم شدن خودش از بازی مقابل ذوب‌آهن بود.

رفیعی پس از آن بازی با ذوب‌آهن به دلیل مصدومیت دروازه‌بان شماره یک این تیم در اردوی تیم ملی، بار دیگر مقابل گل‌گهر در سیرجان، ملوان در تهران و صنعت نفت در آبادان با پیراهن این تیم به زمین رفت و در تمام بازی‌ها دروازه تیمش را بسته نگه داشت.

تیم هفته: پرسپولیس

 پرسپولیس

منبع تصویر،FFIRI

پرسپولیس در روزی که یکی از دلنشین‌ترین عملکردهایش در فصل اخیر را به نمایش می‌گذاشت، هم به یک پیروزی پر گل دست یافت و هم امیدهایش برای دست یافتن به جام قهرمانی را پررنگ‌تر کرد.

اوسمار ویرا، سرمربی برزیلی پرسپولیس، تیمش را با همان ترکیبی مقابل صنعت نفت در آبادان به زمین فرستاد که طی دو هفته گذشته برابر گل‌گهر در سیرجان و مقابل ملوان در تهران بازی را آغاز کرده و پیروز شده بود.

در فصل گذشته نیز پس از آن‌که یحیی گل‌محمدی در داربی برگشت موفق شد استقلال را یک بر صفر شکست دهد، به ترکیب دست نزد و تا هفته پایانی با ۷ پیروزی پیاپی، به جام قهرمانی دست یافت. به نظر می‌رسد دستیار پیشین گل‌محمدی در حال استفاده از همان فرمول یعنی «دست نزدن به ترکیب برنده» باشد.

استفاده از آرایش ۱-۳-۲-۴ بازی دادن هم‌زمان به مسعود ریگی و سروش رفیعی در میانه زمین، استفاده از سه هافبک دونده و در عین حال تکنیکی با قدرت گل‌زنی بالا مانند اوستون ایرماتوف، امید عالیشاه و مهدی ترابی در خط میانی و قرار گرفتن تک مهاجمی به نام عیسی آل‌کثیر، حالا روش برنده پرسپولیس شده است.

پرسپولیس در این بازی، مانند تمامی هفته‌هایی که علیرضا بیرانوند را درون دروازه‌اش نداشت، بازی را بدون گل خورده به پایان برد. آن‌چه در این بازی در مورد پرسپولیس جدید به نظر می‌رسید، میل گل‌زنی بازیکنان این تیم حتی پس از زدن گل سوم بود.

مربی هفته: محرم نویدکیا

محرم نویدکیا

منبع تصویر،ISNA

محرم نویدکیا نه فقط از نظر فنی که از لحاظ اخلاقی هم شایسته انتخاب به عنوان مربی برتر هفته بود. رسانه «ورزش مدیا» در مورد او نوشت که او «یک عمر با شرافت» زندگی کرده و «هنر اصیل بودن» را می‌داند.

در روزهایی که مربیان لیگ برتری با استفاده از تاکتیک‌های جنگ روانی در کنفرانس‌های خبری یا روی نیمکت سعی می‌کنند از سخیف‌ترین ادبیات‌ها برای مربیان و بازیکنان حریف، داوران و حتی تماشاگران مقابل استفاده کنند، محرم نویدکیا در جریان دیدار با فولاد در اهواز، بر سر بازیکنش که به تصمیم داور معترض بود فریاد می‌کشید و از او می‌خواست که «آرام باشد» و کار خودش را بکند.

تصاویر منتشر شده از صدای آقای نویدکیا بارها در فضای مجازی بازنشر شد. س رفسنجان با سرمربیگری محرم نویدکیا بار دیگر و این مرتبه در اهواز یک بر صفر پیروز شد تا تیمی که تا قبل از حضور این سرمربی، خطر سقوط را احساس می‌کرد تا رده نهم جدول صعود کند.

بازیکن هفته: مهرداد محمدی

مهرداد محمدی

منبع تصویر،ISNA

بازیکنی که بر خلاف کیفیتش، کمتر مورد توجه سرمربی خود قرار گرفته، بهترین و تاثیرگذارترین بازیکن هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود.

مهرداد محمدی، هافبک - مهاجم چپ پا، سرعتی و تکنیکی استقلال پس از درخشش در هفته‌های نخستین، ناگهان از ترکیب تیمش خارج شد و حتی در داربی تهران به عنوان بازیکن ذخیره هم فرصت بازی کردن مقابل پرسپولیس را به دست نیاورد. برخی مصدومیت جزیی او در پایان نیم فصل و برخی دیگر اعتقاد نداشتن نکونام به بازیکنان سرعتی در خط حمله را دلیل بیرون ماندن مهرداد محمدی می‌دانستند.

مهرداد محمدی در هفته بیست و چهارم، دو بار دروازه شمس‌آذر را در تهران گشود تا بیشترین نقش را در پیروزی خانگی تیمش مقابل «گربه سیاه مدعیان» داشته باشد. گل نخست او و تیمش، حاصل کنترل هنرمندانه و ضربه دقیق و فنی‌ این بازیکن بود. روی گل دوم نیز هم پنالتی را گرفت و هم پنالتی را گل کرد.

گل هفته: گل محمد مطلق‌زاده به گل گهر

استقلال خوزستان، در وقت‌های تلف‌ شده موفق شد دو گل خورده‌ مقابل گل‌گهر را جبران کند. نخستین گل آسو رستم در دومین دقیقه وقت‌های تلف شده نیمه دوم زد و دومین گل که زیباترین گل هفته بود در چهارمین دقیقه وقت‌های تلف شده با شوت سرضرب محمد مطلق‌زاده وارد دروازه حریف شد.

کاپیتان استقلال خوزستان در دقیقه ۹۴ توپ برگشتی از محوطه جریمه گل‌ گهر را بدون کنترل و حتی پیش از برخورد به زمین با ضربه پای چپ سهمگین به گوشه دروازه حریف فرستاد تا هم تیمش را به یک امتیاز حساس برساند و هم زیباترین گل هفته را خلق کند.