بالاتر از مسی و نیمار، طارمی چهارمین گلزن سال ۲۰۲۲ یوفا شد

مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش

منبع تصویر، Getty Images

مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پورتو در فهرستی که اتحادیه فوتبال اروپا منتشر کرد، در جایگاه چهارم بهترین گلزنان ملی و باشگاهی شاغل در اروپا در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

طارمی در سال گذشته میلادی در ۵۱ بازی ۳۷ گل برای تیم ملی و باشگا‌هش زد.

نفر اول این فهرست کیلیان امباپه است که به طور متوسط در هر بازی یک گل زده و آمار درخشان ۵۶ گل در ۵۶ بازی را برای تیم ملی فرانسه و پاری‌سن‌ژرمن را به نام خود ثبت کرده است.

این مهاجم ۲۴ ساله که با هشت گل آقای گل جام جهانی قطر شد، در سال گذشته میلادی پنج هت‌تریک داشت و هشت گل از نقطه پنالتی زد.

نفر بعدی ارلینگ هالند آقای گل کنونی لیگ برتر فوتبال انگلیس است. این مهاجم ۲۲ ساله در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور نداشت و با ۱۳ بازی کمتر از امباپه، در سال گذشته میلادی ۴۳ گل در ۴۶ بازی برای تیم ملی نروژ و باشگاه منچسترسیتی زد.

رابرت لواندوفسکی مهاجم نامدار لهستانی که در سه سال گذشته نفر اول فهرست بود، دیگر بازیکنی است که بالاتر از مهاجم ۳۰ ساله تیم ملی ایران قرار گرفته است. او برای لهستان و باشگاه‌های بایرن مونیخ و بارسلونا در ۵۱ بازی ۴۲ گل زد.

لیونل مسی (۳۵ گل در ۵۱ بازی برای پاری‌سن‌ژرمن و آرژانتین) در رتبه ششم این فهرست و نیمار (۳۲ گل در ۴۳ بازی برای پاری‌سن‌ژرمن و برزیل) در رتبه دوازدهم این فهرست قرار دارند.

مهدی طارمی، یکی از بهترین بازیکن ایران در سال‌های اخیر، کارش را از شاهین بوشهر آغاز کرد و با پرسپولیس آقای گل فوتبال ایران شد.

او حضور در فوتبال اروپا را با باشگاه ریوآوه پرتغال تجربه کرد و با این تیم آقای گل فصل ۲۰-۲۰۱۹ لیگ پرتغال شد و سپس به پورتو پیوست و با این تیم به قهرمان لیگ و جام حذفی پرتغال رسید.

او که بهترین گلزن ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان فوتبال اروپا است، با دو گلی که در جام جهانی ۲۰۲۲ به انگلیس زد، بهترین گلزن ایران در ادوار جام جهانی هم شد. طارمی همچنین با گل زیبایی که به چلسی در لیگ قهرمانان زد، نامزد دریافت بهترین گل سال (جایزه فرانس پوشکاش) شد.

مهدی طارمی از جمله بازیکنانی بود که به دلیل گرفتن عکس‌های شاد و خندان با تعدادی از بازیکنان تیم ملی ایران در روز کشته شدن کیان پیرفلک، کودکی که با گلوله نیروهای امنیتی کشته شد، با انتقادات زیادی در شبکه‌های مجازی روبرو شد.

طارمی البته دیروز (شنبه ۱۰ دی) در صفحه اینستاگرامش به تندی از وضعیت اقتصادی در ایران انتقاد کرد و گفت که «کمر ملت زیر فشار اقتصادی خم شده است.»

او نوشت: «می‌دونید چی به روز مردم اومده؟ بگید دقیقا منتظر چی هستید؟ نکنه منتظرید با معجزه مشکلات حل بشه؟ اگه فهمیدید که سفره‌ها چقدر خالیه و کاری از دستتون برنمیاد و اگه وجدان دارید، پس چرا هنوز سر کار هستین؟»

«خیلی از خانواده ها انقدر از خط فقر پایین‌تر رفتن که دیگه این خط براشون قابل مشاهده نیست! دقیقا منتظر چی هستید؟ نکنه منتظر معجزه‌اید؟ می‌دونید چی به روز مردم اومده؟ چرا عذرخواهی نمی‌کنید و استعفا نمی‌دهید؟»