۱۳۹۵ مهر ۱۸, یکشنبه

جلنار، گلنار، هزاره، گل صد برگ، گل انار نر، انار بری، سوری پُر پَر، Punica granatum L، Punica granatum 'Pleniflora'

جلنار. [ ج ُل ْ ل َ ] (معرب ، اِ) گل انار. معرب گلنار است و یکی آن جلنارة است . (از اقرب الموارد) (ناظم الاطباء).
- گلنار. [ گ ُ ] (اِ مرکب ) (از: گل + نار =انار). معرب آن جلنار است . (حاشیه ٔ برهان قاطع چ معین ). گل انار. (برهان ). شکوفه و گل انار است که درسرخی رنگ بی نظیر است . (آنندراج ). || بعضی گویند که آن گل درخت انار بری است و بغیر از گل ثمری ندارد و ثمر وی همان است و بهترین آن مصری باشد و به عربی ثمرةالشوکة المصری خوانند. (برهان ). جلنار. به فارسی گلنار گویند و او غیر گل انار مثمر است . اگرچه در جمیع افعال مشابه یکدیگرند. (تحفه ٔ حکیم مؤمن ). گل انار بری . جلنار. (بحر الجواهر)
- صدبرگ . [ ص َ ب َ ] (ص مرکب ، اِ مرکب ) (گل ...) گلی است زردرنگ که بهندی گنیدا گویند و بمعنی هر گلی که به نسبت دیگر اقسام خود برگ بسیار داشته باشد که در محاوره ٔ دیار ما آن را هزاره گویند. (غیاث اللغات ). جوحَم . (منتهی الارب ). ورد مضاعف . (دهار). گلنار. (برهان ). مضاعف . سوری پرپر
//////////
جلنار
بضم جیم و سکون لام و فتح نون و الف و رای مهمله معرب کلنار فارسی است و این را کل انار صد برک و هزاره نیز نامند جهت آنکه کل آن بسیار بزرک و پربرک می باشد و نیز کل انار نر می نامند جهت آنکه ثمر نمی بندد مکر بندرت و ثمر آن را منحوس می دانند و در هر خانه و باغی که ثمر آورد می کوبند زود آن را خراب و ویران می کرداند
ماهیت ان
بری و بستانی و سرخ و سفید و درخت آن مشابه بدرخت انار الا آنکه اندک انبره تر می باشد و بسیار بلند نمی شود و بهترین آن فارسی است یا مصری
طبیعت ان
در اول دوم سرد و خشک
افعال و خواص آن
قابض و حابس سیلانات و رادع و مجفف و مقوی اعضا و جهت استحکام دندان و لثه و اسهال دموی و صفراوی و رطوبی و زلق امعا و سحج و قرحۀ آن و نزف الدم هر عضو و ادرار طمث و بواسیر و جرب و حکه و منع ریختن مواد بمعده و فتق شربا و ضمادا و طلاء و چون با سرکه بجوشانند و بدان مضمضه کنند جهت بدبوئی دهان و قلاع آن و استحکام لثه و دندان و ضماد آن جهت التیام جراحات و بدبوئی زیر بغل و منع تزاید اورام و انصباب بسوی آن اعضا و ذرور آن جهت نزف الدم قروح و سحج و لطوخ آن با سرکه و طین مغره بر حوالی رحم مانع انصباب مواد بسوی آن المضار مصدع و مسدد و مصلح آن کثیرا مقدار شربت آن از یکدرهم تا دو درهم بدل آن بوزن آن افماع رمان و یا پوست تازۀ ریشۀ انار و یا جفت بلوط و عصارۀ آنکه تازۀ آن را کوبیدۀ فشرده آب آن را کرفته خشک نمایند مانند عصارۀ لحیه التیس و آنکه خشک آن را در آب جوش دهند تا قوت آن در آب باز داده شود پس بمالند و صاف کرده باز بجوشانند تا منعقد کردد در جمیع افعال قویتر و لطیف تر از جرم آنست و کفته اند از خواص آنست که چون روز چهارشنبه وقت طلوع آفتاب یک عدد غنچۀ ناشکفتۀ آن را صاحب رمد و معتادین بآن از درخت بدهن بچیند و فرو برد تا یک سال رمد نکشد و مجرب دانسته اند و سفوف و اقراص آن در قرابادین ذکر یافت
مخزن الادویه عقیلی خراسانی
////////////
جلنار
بپارسی گلنار گویند و بشیرازی گل صد برگ و آن گل انار تر است که بغیر آن هیچ ثمر نمی‌دهد و بهترین آن فارسی بود و گویند مصری و طبیعت آن سرد و خشک است در دوم خون شکم ببندد و ریش روده و ریشهای کهن و فتق را سود دارد دندان را محکم کند و زنانی که خون زیادت از ایشان روانه بود ببندد و اگر با سرکه بر ورم لطوخ کنند بازگرداند و چون با سرکه بپزند و بدان مضمضه کنند جوشش دهن را نافع بود و عصاره وی در طبیعت مانند عصاره لحیة التین بود و مقدار مستعمل از وی یک درم و نیم تا دو درم بود اما مولد سده بود و مضر بود بسر و مصلح وی کثیرا بود و بدل وی اقماع رمان بود یا جفت بلوط و گویند بدل وی پوست انار بود بوزن آن و گویند طراثیث بود بوزن آن‌
اختیارات بدیعی
////////////
گیاه انار، از تیره انار یاPunicaceae   است که یک گونه آن با نام علمی Punica granatum  واریته pleniflora  را «گلنار» یا «انار زینتی» یا «انار پُرپَر» می‌نامند که به واسطه گل‌های درشت زینتی‌اش شناخته می‌شود و نمونه‌هایی از آن با نام‌های «گلنار»، « خوشه‌نار» و «پنجه عروس خفری» شناسایی شده که همگی بومی ایران بوده و رویشگاه آن‌ها بیشتر در استان فارس می‌باشد.
 همین گونه  Punica granatum دارای واریته بارور دیگری به نام sativa است که همان «انار خوراکی» است و ارقام مختلف میوه‌های آن در ایران و جهان طرفداران فراوان دارد، و واریته دیگری نیز به نام  nana gracilissima موجود است که « مینیاتوری» یا « پاکوتاه» یا «زینتی» یا «بن‌سای» نامیده می‌شود.
 گلنار یا  گل‌ انار، گلی بی بو و به رنگ‌های سرخ آتشین یا سرخ مایل به نارنجی است. در طبیعت گل‌های انار، درشت و به قطر 3 سانتی‌متر و طول 3.5 تا 7.5 سانتی‌متر و به عرض 3.8 تا 5 سانتی‌متر دیده می‌شود. گلبرگ‌های گلنار به رنگ سرخ و در میان کاسبرگ‌ها یا کاسه گل، جای دارند. گل‌های کامل، کشیده و به شکل مخروط هستند.
گل‌های انار در واریته‌های بارور دو دسته هستند: دسته نخست گل‌های زایشی یا بارآور یا مثمر (fruitful) که بزرگ‌تر بوده و کشیده اند و قطرشان در محل اتصال بیشتر از قطرشان در گردن گل می‌باشد. دسته دوم گل‌های ریزشی یا نازا و یا علفیbarren) ) هستند که اندازه آن‌ها کوچک‌تر است و ریزش خواهند نمود. گاهی گل‌های حد فاصل یا حد وسط (intermediate)  نیز به وجود می‌آیند.
چنانچه گفته شد و در تصاویر نیز نمایان است، در سنگ‌نگاره مورد نظر، در کنار گل بزرگ اصلی دو زائده گوی‌مانند دیده می شود که باستان شناسان آنها را غنچه نیلوفر پنداشته‌اند. 
   اما در بررسی‌های میدانی این نگارنده مشاهده شد که در روستاهای مناطق مختلف استان اصفهان به غنچه‌های ناشکفته انار، «گُل‌پَس» یا «گل‌عقب» می‌گویند و منظور از آن گلی است که از نظر زمان شکوفا شدن، نسبت به گل اصلی پس افتاده یا عقب مانده است و ناشکفته مانده یا نابارآور است. در طبیعت ممکن است روی هر گل‌آذین درختچه انار از یک تا چند «گل‌پس» در کنار گلنار درشت و پُربرگ دیده شود.
بر این پایه، به نظر می‌رسد که طراحان سنگ‌نگاره خشایارشا، به خاطر حفظ تقارن و توازن در طرح و افزودن زیبایی طبیعی، از دو «گُل‌پَس» در دو طرف گلنار استفاده نموده‌اند تا گلی که در دست شاهنشاه است، شاهانه‌تر جلوه نماید. البته در دیگر نگاره‌های تخت جمشید، گلنار را در دست بزرگان و سربازان پارسی نیز می‌توان دید اما از روی عمد آن گل‌ها هیچ کدام از نظر درشتی، توازن و ظرافت به گلی که در دست شاهنشاه و ولیعهد است نمی رسد تا از شکوه شاهانه آن نکاهد.
بر این پایه، گلی که خشایارشا در دست دارد، گلی از گونه  Punica granatum  واریته pleniflora  یا «گلنار» یا «انار زینتی» یا «انار پُرپَر» است.
////////
خواص دارویی گلنار
گلنار یا گل درخت انار با نام علمی Punica granatum L. از خانواده Punicaceae، را اصطلاحا گل انار صد برگ یا گل انار نر نیز می نامند چون گلی نسبتا بزرگ و پر برگ است و تبدیل به میوه نیز نمی شود.
در متون علمی داروسازی سنتی ایرانی؛ طبیعت گلنار سرد و خشک در دوم است.
در کتب داروسازی سنتی ایرانی ذکر گردیده گلنار قابض است و علاوه بر آن خشکاننده و تقویت کننده ی اعضا می باشد. از پودر گلنار در فرآورده های دندانی جهت استحکام دندان و لثه استفاده می شود. این مفرده ی گیاهی دارویی ضد انواع اسهال های صفراوی، خونی و مسافرتی است و زخم ها و خراش های روده ها را ترمیم نموده، هر نوع خونریزی داخلی را بند می آورد. فرآورده ی دارویی خوراکی گلنار بند آورنده ی خونریزی های شدید قاعدگی بانوان و بواسیر است و به علاوه خارش های شدید پوستی را کنترل می کند.
http://www.weare.ir/wp-content/uploads/2014/09/original_007-300x225.jpg
مضمضه ی جوشانده ی گلنار و سرکه یکی از بهترین فرآورده های دارویی موضعی دهانی است که دهان را خوشبو و آفت های دهانی را درمان نموده موجب استحکام دندان و لثه می گردد. مصرف موضعی این جوشانده ی گلنار و سرکه نیز کاربردهای درمانی متعددی دارد که عبارتند از؛ التیام زخم ها، کنترل بدبوئی زیر بغل، کوچک کردن ورم ها و کنترل خونریزی ها.
عوارض جانبی مصرف بیش از حد گلنار شامل سر درد و گرفتگی است که با مصرف همزمان کتیرا با آن کنترل خواهند شد.
///////////
نام علمی : Punica granatum
Golnar-Farsi
درخت گلنار فارسی همان درخت انار است .با این تفاوت که این درخت نر است و میوه نمی دهد .در روزهای اول بهار برگ می کند برگ های آن بیضی نوک تیز کشیده به طول پنج سانتی متر به عرض یک و نیم سانتی متر روی برگ ها براق پشت آنها کدر رنگ سبز تیره این درخت هر شاخه  آن مانند درخت انار است شاخه های درخت پر از تیغ می باشد .
در اواسط ماه اردیبهشت غنچه می کند .این غنچه ها فرقی با گل انار ندارند .در ماه خرداد غنچه ها باز می شوند تبدیل به گل های قرمز پر رنگ و پر برگ را تشکیل می دهند .این گلها تا اواخر تیر ماه بر سر شاخه های درخت خود نمائی می کنند تا اینکه زیبائی خاصی به درخت می بخشند و هم به اطراف خود .
گل های درخت گلنار در تجارت دارای خواستاران فراوانی می باشد .به همین علت است به این درخت توجه زیادی می شود و آن را در محل های پرورش درختانی آن را برای مغازه چای گل فروشی و سایر گلخانه هائی که انواع درختان زینتی را به معرض فروش عرضه می دارند به این مکان ها روانه می گردانند شما هم اگر خواهان این درخت زیبا می باشید می توانید به گلخانه های شهرتان مرجعه کرده آن را تهیه کنید یا آنکه آن را سفارش دهید .بعد از دریافت آن را در باغچه منزلتان بکارید در بهار و تابستان از منظره آن لذت ببرید در آخر تابستان گل های آن را جمع آوری کرده به مغازه های عطاران بفروشید از این بابت هم سودی آیدتان خواهد شد .
خواص درمانی و روش مصرف
 گلنار فارسی طبیعت سرد و خشک دارد.
قسمت مورد استفاده : ‌سرشاخه های گلدار
کک و مک صورت : گل های باز شده و پر رنگ آن را با مقداری کف دریا سائیده یک قلشق مربا خوری آن را داخل نصف استکان ماست پانزده دقیقه خیس کرده بعد روی پوست صورت بمالید نیم ساعت الی یک ساعت بعد بشوئید کک و مک صورت را بر طرف می کند
جوش و برفک دهان : برای جوش های داخل دهان باید دم کرده آن را دهان بطور مرتب قرقره کنید .
اسهال : در صورت اسهال دم کرده آن را صاف کنید بعد آن از نهار و شام را بنوشید بسیار مفید خواهد بود .
تنظیم قند خون : تنظیم  قند خون دم کرده آن را بعد از غذا یک فنجان بنوشید آنرا تجربه کنید .
روشن کننده پوست : مقداری را نرم سائیده با سفید آب نقره در عرق بید حل کرده به صورت بمالید یکی دو ساعت بعد بشوئید پوست را شفاف می کند .
خونریزی بواسیر : برای جلوگیری از خونریزی بواسیر نرم کرده آن را یک قاشق سوپ خوری ،یک قاشق مربا خوری کوبیده مازو مخلوط کرده با یک لیوان آب جوش بزند یک ساعت دم کرده در صاف کرده آن بنشینید بسیار مفید خواهد بود .
/////////////
Punica granatum 'Pleniflora'
ALSO KNOWN AS:
  • PLENIFLORA DOUBLE FLOWERED POMEGRANATE
PLANT TYPE
Tree, Shrub
ZONES
8a-11
SIZE
H:8'-10'
GROWING CONDITIONS
SUN EXPOSURE:
Sun
WATER NEEDS:
Regular, Drought Tolerant
SOIL NEEDS:
Adaptable, Well-Drained, Rich, Gritty
SPECIAL SITUATION:
Heat Tolerant
FEATURES
FOLIAGE SEASON:
Deciduous
FLOWER SEASON:
Spring, Summer
FLOWER COLOR:
Red, Orange
FRUIT:
Red
WILDLIFE:
Deer Resistant
TAGS
/////////////
Punica granatum 'Pleniflora' Double Flowered Pomegranate
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEaxis478uK04OLOBdQD2X6Iav6Wj-lB34ZJUSYcBoIo3rw2UHZdysVfHgh5WNzCgVsuwILSDn92Xy-pnRQeeHO_hVPEuzit9kNSBuL3xKoabb8p8_mzSOgxup6_em1tZC5IiISfNODy4/s400/P1011248.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEge4Ab759t84i5_xttGeSNJPZOJ0SKRwnTtoooOlUK6wFRdFI0Ob72CAGNM8zQYilRMt7h5AMKsBLNoSPb1EPYRKtrRJIkuPkxh3t6pmMHABsfmyFyNlmcnNN1dTUYadHkUfXo-CYjTBgc/s400/P1011171.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgqDTxhfzTIAUlnM3MTQutCLPQYW2lbPuEJxeVSNog1S1Vnc3LM5QQZ0gtvJf9ycoOS-c-ep6m4FSUKn4HGN0suxFD17D7V3MmA77zVE_2fLL6CKw5sWEoo-cqQeZVxiHzBGJXGop3uWws/s400/P1011172.JPG
Punica granatum 'Pleniflora' Double Flowered Pomegranate


This tall decorative and deciduous shrub comes from the hot dry lands of Iran and Afganistan .It is ornamental at all times of the year. From fine bare stems of winter ,which form a delicate framework of branches ,shiny bronze leaves emerge in spring eventually becoming bright green.

In summer, brilliant scarlet waxy flowers appear followed by ornamental fruit which have a skin of antique bloom eventually splitting to reveal fleshy red seeds. The fruit on this variety is not large but is retained on the bush for a long time after the autumn leaves have fallen.
//////////
The effect of extract of Punica granatum var. pleniflora for treatment of minor recurrent aphthous stomatitis
·         Shahin Gavanjia, , , 
·         Behrouz Larkib
·         Azizollah Bakhtaric
 Show more
Open Access funded by Korea Institute of Oriental Medicine
Under a Creative Commons license


Abstract
Background
Herbal drugs are considered alternative agents and have been used for several years around the world. Recurrent aphthous stomatitis (RAS) is one of the most common problems recognized by dentists and skin specialists. This problem is characterized by recurring, painful, small oral mucosal ulcers with a round or oval aspect that mostly appear in keratinized mucosa, cheeks, and on the surface of the mouth under the tongue.
Methods
In our experiment, the alcoholic and water extracts of Punica granatum var. pleniflora, P. granatum var. Sweet Alak, and P. granatum var. Saveh Black were tested on minor RAS. The study was carried out using the double-blind method. The study population consisted of 210 participants, of whom 69 were females (32%) and 141 were males (68%). In addition to checking several factors, the pain and the degree of the participant's satisfaction had been determined based on visual analog scale. Data analysis was done in the form of a nonparametric method using Kruskal–Wallis test and SPSS version 20 software.
Results
The results show that the alcoholic and water extracts of P. granatum var. pleniflora have a meaningful therapeutic effect on minor RAS. Results from the antioxidant activity and its relation to total phenolics show that P. granatum var. pleniflora and P. granatum var. Sweet Alak are rich in phenols.
Conclusion
The water and alcoholic extracts of P. granatum varpleniflora decreased the entire time of complete treatment, and the treatment was meaningfully satisfactory for patients who participated in this experiment.
Keywords
·         alcoholic extract
·         Punica granatum
·         recurrent aphthous stomatitis

·         water extract