۱۴۰۳ شهریور ۱۵, پنجشنبه

 

دو برادر نیجریه‌ای در ارتباط با خودکشی یک نوجوان آمریکایی به خاطر اخاذی جنسی به حبس محکوم شدند

جردن دی می  و مادرش
توضیح تصویر،جردن دی می و مادرش

در ایالات متحده دو برادر اهل نیجریه که یک نوجوان ۱۷ ساله را با تبادل پیام‌های جنسی جعلی هدف اخاذی قرار داده بودند، در مجموع به ۱۷ سال و شش ماه زندان محکوم شدند.

برادران اوگوشی، اهل لاگوس، جردن دی می را با تظاهر به اینکه یک دختر هم سن و سال او هستند فریب دادند تا تصاویر جنسی از خود ارسال کند و سپس با استفاده از این تصاویر، از او باج‌خواهی کردند.

این اولین پیگرد موفقیت‌آمیز نیجریه‌ای‌ها در ایالات متحده در ارتباط با اخاذی جنسی است در حالیکه جرایم سایبری در آمریکا به سرعت در حال گسترش بوده و بسیاری از آنها با نیجریه مرتبط است.

جن بوتا، مادر جردن، از رای دادگاه استقبال کرده اما گفته است که این پرونده غم‌انگیز نتیجه خوبی نداشته است.

وی تصاویر پسرش را در دادگاه در دست داشت و هنگام خواندن حکم دادگاه گریه کرد.

جردن دمی یک دانش‌آموز اهل میشیگان، ورزشکار و محبوب همکلاسی‌هایش بود.

ساموئل اوگوشی، ۲۴ ساله، و سامسون اوگوشی، ۲۱ ساله، از طریق اینستاگرام با او تماس گرفتند و با تظاهر به اینکه یک دختر زیبای همسن و سال او هستند، به تبادل پیام‌های عاشقانه با پرداختند.

هنگامی که این دو برادر تصاویری مساله‌ساز از نوجوان دریافت کردند، او را برای دریافت صدها دلار باج تحت فشار قرار دادند و تهدید کردند که در صورت دریافت نکردن این پول، تصاویر را به صورت آنلاین با دوستانش به اشتراک خواهند گذاشت.

دو مرد نیجریه ای

منبع تصویر،NSW POLICE

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

جردن تا جایی که امکانش را داشت برای این دو پول فرستاد و هشدار داد که در صورت انتشار این عکس‌ها، خودش را خواهد کشت.

این دو مجرم در پاسخ گفتند: «خوب... سریع‌تر این کار را بکن - وگرنه ما تو را مجبور می‌کنم این کار را بکنی.»

جان دمی به دادگاه فدرال مارکیوت در میشیگان گفت که پس از یافتن جسد پسرش در اتاق خوابش همچنان کابوس می‌بیند. او گفت که خانواده‌اش برای فرار از این خاطره مجبور به نقل مکان از آن خانه شده‌اند.

سی و هشت قربانی آمریکایی دیگر نیز به عنوان هدف این افراد شناسایی شدند که ۱۳ نفر از آنها خردسال بوده‌اند.

برادران با لباس‌های نارنجی مخصوص زندانیان با دستبند در دادگاه حاضر شده بودند.

وکلای مدافع آنها گفتند که جنایات برادران ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و فرهنگ کلاهبرداری اخاذی در نیجریه است.

قاضی گفت که این جنایات نشان دهنده «بی‌اعتنایی بی‌رحمانه به زندگی» است، به ویژه با توجه به اینکه آنها پس از اطلاع از مرگ جردن به هدف قرار دادن سایر قربانیان ادامه دادند.

هر دو برادر از خانواده جردن عذرخواهی کردند.

سامسون اوگوشی گفت: «من از همه خانواده عذرخواهی می‌کنم و متاسفم. ما تصمیم بدی برای پول درآوردن گرفتیم و ای کاش می‌توانستم آن را تغییر دهم.»

در اولین مورد از پیگیری برون مرزی این نوع جرایم، پلیس آمریکا تابستان گذشته این دو فرد را تا لاگوس تعقیب کرد و توانست با موفقیت مجوز استرداد آنها برای محاکمه در آمریکا را دریافت کند.

اقدامات پلیس آمریکا برای استرداد یک مرد نیجریه‌ای دیگر در ارتباط با مرگ جردن و موارد دیگر در جریان است.

دو احساس متضاد

در ماه مه امسال، مادر جردن، در مصاحبه با بی‌بی‌سی از خانه خانوادگی‌شان در شهر مارکیت، از پلیس به خاطر تلاش‌ برای ردیابی و استرداد مجرمان تمجید کرد.

اما او گفت که احساسات متضادی درباره زندگی برادران اوگوشی در پشت میله‌های زندان دارد.

او گفت: «مایه آرامش است که کسی مسئول شناخته شده است، اما این وضعیت هیچ سودی برای خانواده من یا خانواده این دو فرد ندارد.»

جن بوتا گفت: «من بیش از آنچه بتوانم برای شما توصیف کنم دلم برای پسرم تنگ شده است، اما مادر این دو مرد هم احتمالا به همین اندازه دلش برای دو پسرش تنگ شده است. او هم واقعا شاهد بی‌گناه جنایت اخاذی بوده است.»

پژوهشگران و نهادهای مجری قانون، نیجریه را به عنوان کانون این نوع جرایم معرفی می‌کنند.

ساموئل و سامسون اوگوشی

منبع تصویر،NIGERIA POLICE

در ماه آوریل، پس از خودکشی یک دانش‌آموز در استرالیا، دو مرد نیجریه‌ای در ارتباط با اخاذی از او دستگیر شدند.

دو مرد دیگر در ارتباط با خودکشی یک پسر ۱۵ ساله در آمریکا و یک نوجوان ۱۴ ساله در کانادا در لاگوس محاکمه می‌شوند.

مقامات نیجریه همچنین با پلیس اسکاتلند برای تحقیق در پرونده موری دووی، ۱۶ ساله، که در ماه دسامبر خودکشی کرد، همکاری می‌کنند.

در ماه ژانویه، مؤسسه نتورک کانتیجن ریسرچ که یک شرکت تحقیقات سایبری در آمریکاست، شبکه‌ای از حساب‌های تیک تاک، یوتیوب و اسکربید نیجریه را معرفی کر که نکات و متونی را را برای اخاذی به اشتراک می‌گذارند.

بسیاری از گفتارها و ویدیوها به انگلیسی با گویش نیجریه‌ای است.

اددجی اوینوگا، استاد امنیت سایبری نیجریه در دانشگاه ایالتی لاگوس، می‌گوید که امیدوار است اخبار محکومیت این دو برادر نیجریه‌ای به گوش سایر مجرمان برسد و مانع از ادامه فعالیت آنها شود.

او گفت: «پرونده اوگوشی‌ها تاکنون زنگ خطر را به صدار درآورده و من از گوشه و کنار می‌شنوم که تاثیر خود را گذاشته است و اگرچه ممکن است جلوی گرایش مجرمانه به این جنایت را به طور کامل نگیرد، اما احتمالا باعث کاهش موارد آن می‌شود.»

تعداد قربانیان محلی این جرایم نیز افزایش یافته است و پروفسور اوینوگا می‌گوید که پلیس نیجریه در مقابله با مجرمان موفقیت‌هایی داشته است.

این اولین بار نیست که بخشی از جمعیت جوان نیجریه که با فناوری جدید آشنایی کامل دارد موجی از فعالیت‌های مجرمانه را به راه انداخته است.

عبارت «پسران یاهو» برای توصیف کسانی به کار می‌رود که برای کسب درآمد به جرایم سایبری روی می‌آورند.

مبنای این نامگذاری موج ایمیل های کلاهبرداری «پرنس نیجریه» در اوایل دهه ۲۰۰۰ است که با استفاده از ایمیل یاهو فعالیت می‌کرد.

دکتر تومباری سیبه، از شرکت امنیت سایبری دیجیتال فوت پرینت نیجریه، می‌گوید در میان جوانان این کشور، کلاهبرداری سایبری مانند جرایم جنسی به امری عادی تبدیل شده است، اما امیدوار است که اخبار مربوط به محکومیت اوگوشی‌ها به سرعت منتشر شود.

او گفت: «این افراد جرایم سایبری را یک جرم بدون خونریزی و بالقوه پرسود می بینند، اما این پرونده باید به اندازه کافی پوشش داده شود تا به این جوانان نشان دهد که اخاذی می‌تواند به از دست دادن زندگی منجر شود و دوره‌های طولانی حبس در پی بیاورد.»