۱۴۰۳ شهریور ۲۵, یکشنبه

 


عنوان اول پیک نت 26 شهریور

مهر تائید نسرین ستوده

بر نامه فائزه هاشمی از اوین

 

نامه فائزه هاشمی از زندان اوین که بسرعت بازتاب داخلی و تا حدودی خارجی نیز داشت، یک تابلوی تمام نما بود از تکرار آنچه در بیرون از زندان شاهدش هستیم. آنها که زندانی شده اند، همانهائی هستند که در بیرون از زندان هستند و هر دو محصول جامعه ای که حکومت نقش تعیین کننده ای در شکل گیری آن داشته است. چه دانشجو باشند و چه استاد دانشگاه و یا فعال مدنی و یا فعال سیاسی. "از کوزه برون همان طراود که در اوست".

زندان در جمهوری  اسلامی، زندان دوران پیش از انقلاب نیست، زندانیان هم آن زندانیان آرمانی پیش از انقلاب نیستند. حتی مجرمین زندانی امروز، با مجرمین زندانی دوران پیش از انقلاب تفاوت غیر قابل انکار دارند. چنان که اوباش و قمه کش های امروز با اوباش پیش از انقلاب تفاوت دارند. این تفاوت مثبت نیست، بلکه منفی است، زیرا جامعه امروز ایران جامعه پیش از انقلاب نیست. جمهوری اسلامی بذری را طی بیش از 40 سال پاشید که محصول آن چه در داخل زندانها و چه بیرون از زندانها همان است که فائزه هاشمی نوشته است. حتی در دهه 60 که لاجوردی در اوین و حاج داوود در رجائی شهر با مخوف ترین شکنجه ها تواب می ساختند نیز خیل تواب ها؛ گونه ای متفاوت با زندانیان سیاسی شکسته در دوران پیش از انقلاب بودند. بحث بر سر عمومیت نیست، بلکه بر سر اکثریت است، والا در همان دهه 60 نیز کم نبودند که بر سر عهد و پیمان، در زیر شکنجه ها ایستادند و بر سر آن جان باختند و در داخل زندان نیز انسانی ترین و فداکارانه ترین رابطه را با دیگر زندانیان داشتند.

فائزه هاشمی در نامه خود اشاراتی می کند، اما مصادیق را با ذکر نام افراد ذکر نمی کند و حریم افراد را نگه میدارد. اما مرور برخی نام ها، که در جمع زندانیان سیاسی بندهای زنان هستند، این مصادیق را عیان می کند. همانها که انتخابات را تحریم کردند و به این بسنده نکرده و جلوی رای دادن دیگران را در زندان گرفتند.

فائزه هاشمی نیز خود در زندان، به نتایجی رسید که تا پیش از رفتن به زندان 22 ماهه اخیر فاصله ای نجومی از آن داشت. به جمع براندازان نزدیک شده بود و اکنون به اصلاحات بنیادین در جامعه و حکومت رسیده است.

ما قصد انتشار نامه فائزه هاشمی را نداشتیم، نه به این دلیل که این نامه کم اهمیت بود، بلکه به این دلیل که بسیار زود وسیعا بازتاب داخلی و خارجی یافته بود و انتشار آن از سوی ما بر شمار خوانندگان آن نمی افزود، اما حمایتی که روز گذشته نسرین ستوده (وکیل برخی پرونده های مربوط به قتل های زنجیره ای) از نامه فائزه هاشمی کرد و بر صحت نوشته او مهر تائید  نهاد، ما را بر آن داشت که آن نامه را با توضیحات بالا و با افزودن خبر تائید نامه از سوی نسرین ستوده که خود از زندانیان سیاسی سابق در جمهوری اسلامی است منتشر کنیم.