۱۴۰۳ شهریور ۲۳, جمعه

 

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در رویدادی بی‌سابقه به بصره در جنوب عراق سفر کرد

استقبال از مسعود پزشکیان در فرودگاه بصره

منبع تصویر،PRESIDENT.IR

توضیح تصویر،استقبال از مسعود پزشکیان در فرودگاه بصره

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در آخرین روز سفر سه روزه خود به عراق وارد بندر مهم و استراتژیک بصره در جنوب عراق شد. این اولین بار است که یک رئیس جمهور ایران به این شهر عراق سفر کرده است.

آقای پزشکیان صبح روز جمعه ۲۳ شهریور/۱۳ سپتامبر از شهر کربلا وارد بصره شد و مقام‌های این شهر در فرودگاه از او استقبال کردند.

سایت ریاست جمهوری ایران گزارش داد که آقای پزشکیان در میان جمعی از بزرگان عشایر بصره و همچنین شخصیت‌های فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی حاضر شد و آنها را به «برادری» دعوت کرد.

او گفت که اگر آنها «واقعا برادری» کنند، اسرائیل در منطقه جرات نخواهد کرد که دست به «جنایت» و «نسل‎‌کشی» بزند.

آقای پزشکیان همچنین بار دیگر موضوع برداشتن برخی محدودیت‌های مرزی و تسهیل مراودات و حتی واحد پول مشترک «شبیه به تجربه اتحادیه اروپا» را مطرح کرد که پیشتر در دیدار با نخست‌وزیر عراق آن را پیشنهاد کرده بود.

او گفت:‌ «چرا ما مسلمانان نتوانیم به همین شکل حفظ حاکمیت ملی مراودات و تعاملات مردم مسلمان کشورهای‌مان را که حقیقتا با هم برادر هستند، تسهیل کنیم.»

او همچنین گفت که مصمم است که راه‌اندازی «مسیر قطار شلمچه به بصره را با قدرت پیگیری» کند و افزود: «این تازه قدم اول است، هر راهی که بتواند ما را به هم وصل کند،‌ پیگیری می‌کنم.»

در ابتدای این جلسه گروهی که گفته شده «بزرگان عشایر بصره» هستند یک عبای عربی به آقای پزشکیان هدیه دادند و او در حالیکه عبا را بر دوش انداخته بود سخنرانی کرد.

بصره سومین شهر بزرگ عراق و بندر اصلی و استراتژیک کشور عراق است که آن کشور را به خلیج فارس متصل می‌کند. بیشتر جمعیت بصره را شیعیان تشکیل می‌دهند و نزدیکی ایران با عشایر شیعه بصره مهم ارزیابی شده است.

سفر به اقلیم کردستان، نجف و کربلا

توضیح ویدئو،مسعود پزشکیان در دومین روز سفر به عراق به کربلا رفت

مسعود پزشکیان دو روز پیش،‌ ۲۰ شهریور ماه در اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهور ایران به عراق سفر کرد.

او در بدو ورود به این کشور در محل کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه بغداد حاضر شد.

طی دو روز گذشته آقای پزشکیان پس از دیدار و گفتگو با مقامات عراقی از جمله محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق به اقلیم کردستان عراق، شهر نجف و کربلا سفر کرد.

پزشکیان در کربلا

منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،مسعود پزشکیان عصر پنجشنبه وارد شهر کربلا شد و به زیارت آرامگاه امام سوم شیعیان رفت

دیروز پنجشنبه در شهر سلیمانیه،‌ بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق از اقای پزشکیان استقبال کرد. آقای پزشکیان در سلیمانیه در آرامگاه جلال طالبانی، از روسای جمهور پیشین عراق ورهبر پیشین حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق حاضر شد و به او ادای احترام کرد.

آقای پزشکیان در این شهر همچنین در جلسه‌ای با جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در سفرش به اربیل با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد

منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در سفرش به اربیل با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد

آقای پزشکیان پیش از سفر به سلیمانیه، وارد اربیل، مرکز اقلیم کرستان عراق شد و با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با مسعود پزشکیان گفته بود که از خاکش نباید برای اقدام علیه جمهوری اسلامی استفاده شود.

مسعود پزشکیان در اقلیم کردستان عراق با مقامات و خبرنگاران به زبان کردی صحبت کرد.

روابط ایران و اقلیم کردستان عراق اخیرا بهبود یافته است. یک سال پیش توافقنامه امنیتی تهران-بغداد برای خلع سلاح احزاب کرد ایرانی و تعطیلی اردوگاه‌های نظامی آنها در اقلیم کردستان اجرایی شد.

به تازگی حکومت اقلیم کردستان عراق برخی از اعضای حزب کومله کردستان ایران را به منطقه‌ای جدید در قلمرو اقلیم کردستان عراق جابه‌جا کرده است.